19. juni 2020

Helgelektyre(339)

Reklame: Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse 
Nøkkelen i låsen av Ruth Ware, Hvert skritt du tar av Lisa Jewell, Pine av Francine Toon, Secret Garden av Johanna Basford og Imagimorphia av Kerby Rosanesm, er fra egen boksamling


Nøkkelen i låsen - Ruth Ware
Min mørke Vanessa - Kate Elizabeth Russell
Leonardo da Vinci - Walter Isaacson

Natt til mandag leste jeg ut denne:

 Hvert skritt du tar - Lisa Jewell

En fiffig liten bok og min første av Lisa Jewell. Dette er hennes bok nummer seksten i rekken, så hun er ikke direkte ny, heller. Det var ikke selve krimsaken som var spesielt fiffig, men noe fra fortiden til noen av karakterene, kommer muligens frem, som er verdt å få med seg. Synes de fleste avslutningene i psykologiske thrillere har vært slappe i det siste, men det var ikke denne.

Den er om Joey som har jobbet noen år i utlandet hvor hun traff sin mann, og de giftet seg etter bare å ha kjent hverandre i noen måneder. Hun er i slutten av tjueårene, men sliter med å føle seg voksen. Hun synes ikke hun er på samme "nivå" som de andre. Når hun kommer tilbake til Bristol, i et fint strøk for pengesterke mennesker, får hun tilbud av broren og svigerinnen hennes om bo der på ubestemt tid. Hun og mannen bor der mens de sparer penger til eget sted. Hun blir fort oppmerksom på en mann som bor to hus bortenfor dem. Han er mye eldre enn henne og er ny rektor. Han har jobbet ved mange forskjellige skoler og reddet dem fra nedleggelse. Noe som har gjort ham kjempepopulær og alle kvinnene er nysgjerrige på ham. Han er gift og sammen har han og kona en sønn. Han drømmer om å bli spion og sitter ofte ved soveromsvinduet og tar bilder av de utenfor huset deres.

Vi blir også kjent med Jenna som bor i området, og som går på skolen hvor den nye fantastiske rektoren har begynt. Bestevenninnen hennes Bess er forelsket i ham, mens Jenna er på vakt. Det er noe med ham hun ikke liker, men hva?

Joey som er gift, klarer ikke å slutte og tenke på denne mannnen, og ofte møtes de tilfeldig. Blir det noe mer eller klarer de å være fornuftige?

I begynnelsen av boka får vi vite at noen er død, men vet ikke hvem og man leser avhør av forskjellige vitner underveis i boka. Som sagt, selve krimsaken i seg selv var ikke spennende, men boka har mange sære og spennende karakterer som er veldig spennende å lese om. Ironisk nok var det hovedpersonen Joey som jeg kanskje mislikte mest. Selv om krimsaken var for lett å løse og som jeg løste litt for tidlig, ble det erstattet av en god slutt med en slags gåteaktig preg.

Torsdag leste jeg ut denne:


Pine - Francine Toon

Jeg hadde akkurat 90 sider igjen og leste dem ut i nesten i et jafs. Ikke fordi den var spennende, men helst fordi jeg ville bli ferdig med den. Det var ikke helt den horrorboka jeg hadde sett for meg.

Det er en skotsk horrorbok som kom ut i januar og det er en debutbok. Den er om ti år gamle Lauren som bor sammen med faren og en hund. Hennes mor forlot dem da hun var liten, sporløst, og ingen vet noe om henne i ettertid, og faren hennes nekter selvfølgelig å snakke om det. Han kom aldri over sorgen. På skolen blir Lauren ertet kraftig av andre jenter, men heldigvis har hun kompisen Billy og en nær tenåringsvenninne. De henger sammen når hun ikke er på skole i Edinburgh.

En kveld Lauren sitter på med faren hjem, kjører de nesten på en kvinne som står i veien. Hun er lettkledd, blek og snakker ikke. De tar henne med seg hjem. Neste morgen er hun borte. Faren husker henne ikke, men det gjør Lauren. I flere tilfeller er hun sammen med andre når de observerer denne kvinnen som lusker i skogen og i landsbyområdet. Men de glemmer henne rett etter å ha sett henne, som om de får akutt hukommelsestap, men Lauren husker henne alltid. Hvorfor? Hvem er kvinnen og vil Lauren finne ut hvor denne kvinnen hører til?

Underveis forsvinner en tenåringsjente, Laurens venninne, og et stor letemannskap pågår. Vil de finne henne uskadd?

På baksideteksten sto det ikke noe om hvor gammel denne Lauren er og antok at hun kanskje var i tenårene og at dette var en voksnere horrorbok. Men synes det blir noe barnslig gjennom hele boka. Ikke bare på grunn av Lauren at hun er ung, men skrivemåten og synes ikke det er helt troverdig at en tiåring driver med tarotkort? Synes det ble for mye om familiebånd, og minner. Likte at handlingen foregikk i en isolert liten landsby i Skottland, skotske uttrykk blir brukt, og at det blandes inn noen overnaturlige elementer, men det blir for lite uhygge og atmosfære. Som med psykologiske thrillere har horror i det siste også tatt en hjertevarm og rørende vending, noe jeg ikke er helt begeistret for. Spesielt ikke når det gjelder horror. Horror ønsker jeg skal være skremmende, uhyggelig, ha rikelig med atmosfære og bestå av mange undertoner og det fikk jeg ikke her. Det ble veldig forutsgibart over det hele, og det er synd, for jeg ville gjerne like boka, men fikk det ikke til. Det var noen aspekter jeg likte med den, men det er alt.

I går kveld begynte jeg å lese Nøkkelen i låsen av Ruth Ware, som jeg kjøpte i en dagligvarebutikk. Kjøper ofte bøker der også. Er ikke så nøye med hvor jeg kjøper bøker. Tidligere har jeg lest The Woman in Cabin 10, og In a Dark, Dark Wood av henne. Det er ingen favorittforfatter og bøkene hennes er veldig enkle, men av og til er det nettopp det man trenger. Enkel og lett underholdning. Siden jeg leser Leonardo da Vinci av Walter Isaacson ogThe Way of Things Part One av Brandon Sanderson, trenger man noe lett. Noen ganger er det greit å flette inn noen lettvektere.

Jeg har ikke kommet så langti skrivende stund, men så langt er det om en jente som heter Rowan som føler seg litt ensom og trenger en forandring. Ved en tilfeldighet oppdager hun en annonse om en familie med fire barn som søker etter en barnepike. De bor øde til i et hypermoderne hus. Hun reiser med toget for å møte familien, og for å delta i et jobbintervju. Er hun heldig nok til å få jobben? Og hvorfor har fire barnepiker samme år trukket seg fra stillingen?

Greit nok så langt. Noe monoton start, så håper det blir litt spenning etter hvert.

Jeg leser også Min mørke Vanessa av Kate Elizabeth Russell, som jeg liker veldig godt. Det er en metoo sak om Vanessa og en av hennes mannlige lærere, som merker at det er en greie mellom dem ganske tidlig. Forbudte følelser går over til uskyldig kyssing, og Vanessa klarer ikke å slutte og tenke på ham. De vet godt begge to at det de gjør er noe de ikke burde gjøre, men er følelsene for sterke til å holde seg vekk fra hverandre? Mange år senere blir hun kontaktet av en jente som hevder å ha opplevd seksuelle overgrep av samme lærer. Denne jenta vil at Vanessa skal støtte henne i saken, men vil hun gjøre det? Er hun bare nok et offer, eller var det virkelig noe spesielt mellom Vanessa og denne læreren?

Liker boka så langt for har sansen for Vanessa som er både morsom og annereledes å lese om. Hun er en frisk karakter, og er spent på hvordan denne historien ender.

I det siste har jeg ikke lest så mye mer om Leonardo da Vinci eller iThe Way of Kings Part One av Brandon Sanderson. Jeg liker bøkene, men har bare vært dårlig på prioritering, og skal ta igjen det i helga.

Jeg har fargelagt litt i denne uka også, og denne gang i to forskjellige bøker, for å gi meg selv litt variasjon.

Til slutt ble jeg ferdig med dette:


 Motivet er fra denne boka:

Secret Garden - Johanna Basford

Et motiv jeg begynte med for en god stund siden, som jeg tok frem igjen tidligere i denne uka:

 Motivet er fra denne boka:

Imagimorphia - Kerby Rosanes

God helg.

Ukas låt: Entertain You - Within Temptation



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar