24. juni 2022

Helgelektyre(445)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Book of Accidents av Chuck Wendig, En verden av verdener og Colourmorphia av Kerby Rosanes og Skumringstimen av Maria Trolle, er fra egen boksamling



 
Paradisbyen - Zoë Beck

Rovdyr - Erling Gangsøy Greftegreff

Beinrester - Johan Theorin

 

I dag leste jeg ut denne:

 

 
Perfekt - Ingunn Røyset
 
Det tok meg noe tid å lese Perfekt til tross for at det er en ungdomsbok, siden jeg leser i flere bøker "samtidig". Dette er en ungdomsbok som tar for seg mental helse, spesielt angst. 
 
Perfekt er om Pia som ikke føler tilhørighet noe sted. På skoeln er det mange forandringer på kort tid. Hun er omtrent den eneste jenta med kort hår, og det er mye press angående juleballet. Hvilken kjole man skal bruke og hvordan man skal sminke seg. I tillegg føler Pia at hun holder på å miste venninnen sin Nathalie som er i ferd med å bli godkjent av de kule jentene. Både hjemme og på skolen føler hun på angsten som til tider overmanner henne. Ikke nok med det. Det er også snakk om en opptreden på juleballet. Er hun sterk nok til å gjennomføre det, eller vil hun feige ut?
 
Har aldri hatt angst selv, men forfatteren beskriver det på en "enkel" og forståelig måte. I og med at dette er en ungdomsroman, blir jo enkelte ting forutsigbart for oss voksne, både det med venninnedelen og romansedelen. Noe som kanskje er standardaktig i ungdomsbøker, men likte de fleste karakterene og noe av skole og klassemiljøet var lett å kjenne seg igjen i.
 
En god bok å få med seg.
 
I noen netter har jeg lest Rovdyr av Erling Gangsøy Greftegreff, og det er min første bok av ham. Liker hans saklige fortellerstemme. Som i mange krimromaner, foregår handlingen i forskjellige tidsperioder. Den ene delen er  fra 1959/60 - tallet og "nåtiden" som er i 2017. Den er om en gammel dame som er blitt funnet død i sitt eget hjem. Noen skal ha sett en gammel dame i området da mordet skjedde. Er det gammelt nag som har blusset seg opp, eller er det noe annet?

Spennende og engasjerende så langt. Er spent på fortsettelsen.

En bok jeg skal begynne på i løpet av helga er Beinrester av Johan Theorin og boka har et veldig kult cover. Leste bøkene av Theorin for mange år siden og likte dem veldig godt siden han blandet krim med overnaturlige elemeter. I hvert fall i noen av bøkene hans. Bøker jeg har lest av ham tidligere, er: Skumringstimen, Nattefokk og Blodleie. Venter med å si mer om handling om mening til jeg har lest et stykke i boka, Beinrester. Liker å gjøre meg kjent med bøkene først og det blir kjekt å lese noe av Theorin igjen!

Jeg leser også en tysk thriller, noe som er lenge siden sist. Thrilleren er Paradisbyen av Zoë Beck. Det er en slags futuristisk thriller hvor folk lever i et slags Big Brother aktig samfunn. En spennende og ubehagelig tanke, men føler jeg ikke helt henger med. Ikke at jeg ikke forstår handlingen, men er ikke helt superinteressert.

Siden sist helg har jeg fargelagt dette:


Motivene er fra denne boka:

 
En verden av verdener - Kerby Rosanes



Motivene er fra denne boka:

 
Colourmorphia - Kerby Rosanes



Motivene er fra denne boka:

 
Skumringstimen - Maria Trolle

God helg.

Ukas låt: Boomerang - Amaranthe

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar