9. desember 2021

Snøbalkrigen av Sigmund Løvåsen og Åshild Irgens - nostalgisk førjulsbok

Eksemplar fra Ena/Vigmostad&Bjørke, mot en ærlig anmeldelse

     Verken Margit eller jeg forsto noe særlig av dette. Men skulle

jeg gjette hørtes det ut som han mente det ikke ble noen

snøballkrig i vinter. Trengte ikke akkurat å være en stor

spåmann for å si det, det så ikke så lyst ut nå.


Snøballkrigen
er ikke en ren julebok, men kan fint være det siden handlingen foregår i førjulstiden. Det er også noen få som husker den store snøballkrigen.

Da mener jeg snøballkrigen i boka, ikke i virkeligheten ... Åsmunds oldemor er gammel og skrantete. Den ene dagen snakker hun og tenker så klart som dagen, ande dager roter hun, glemmer og gråter. Hennes mann døde i kreft for noen år siden, og hun lever alene. Men hun har Åsmund som kommer ofte på besøk med sin venn Margit, og hjemmetjenesten. Men er det nok siden hun blir bare mer rotete av seg?

 

Legendarisk snøballkrig
I det siste har oldemoren snakket om en tradisjonell snøballkrig på lille julafen. Problemet er at hun husker det som det var i går, men skjedde sist gang for flere år siden. Hun ønsker å gjenskape denne tradisjonen på sin faste plass. Problemet er at Frisletta er for lengst gjengrodd. Klarer Åsmund og Margit å gjenskape den berømte snøballkrigen på lille julaften? Hvordan skal de skaffe nok folk, og blir det snø til jul?

Snøballkrigen handler om mer enn bare alderdommen og hvor mye man glemmer, men også om barn som stiller opp for sine nærmeste. Åsmund vil gjerne stille op for henne i og med at det kan være hennes siste jul. Det vanskeligste er å få med seg noen flere på lag. Spesielt når det gjelder ed voksne. Ikke på grunn av at de nødvendigvis er negative, men heller realistiske.

Hvor langt er ungdommene villige til å gå?

Omtenksomme barn
Det er fint å lese om barn som stiller opp for de eldre, i stedet for å bruke all sin tid på skjermen. De viser også hvor viktig det er å stille opp for hverandre, og gjør noe for å glede de man er glad i. Selv midt i førjulstriden da alt må vaskes og bakes før julen kommer for fullt. Synes også ungene er gode til å ta frem de voksnes beste sider, til tross for at det trengs en del overtalelse.

Noe forutsigbart og lett historie for oss voksne, men koselig. Boka tar opp viktige temaer også, ikke bare om alderdom og glemsel, men også litt om likestilling og tidligere soldater i krig. Vet ikke hvor interesserte og oppvakte målgruppen er på disse tingene, som boka er rettet mot, men det er ikke så mye av det. Ikke slik at det overdøver selve historien.

En trivelig førjulsbok om å stille opp for hverandre, glede andre og stå opp for noe man brenner for, uansett hvor mørkt og utfordrende ting ser ut. Terningkast 4 for historien og terningkast 5 for illustrasjonene.


(Bakpå):


Åsmunds oldemor drømmer om å få  gjenoppleve

den store snøballkrigen hun og bygdas barn pleide å

arrangere på lille julaften. Sammen med vennen Margit,

prøver Åsmund å ta opp den årlige tradisjonen.

Det skal ikke bli lettt. Plassen der snøballkrigen fant 

sted, har grodd igjen. Oldemors venner er borte.

Snøen uteblir. Og ikke minst, oldemor blir mer glemsk

for hver dag som går.


Snøballkrigen er en fortelling om julehygge og julestri

- og to barn som gjør mye rart for å oppfylle

oldemors siste ønske.


Originaltittel: Snøballkrigen
Forfatter(e): Sigmund Løvåsen & Åshild Irgens
Sjanger:
Barnebok, roman
Målgruppe:
Barn, familie
Antall sider:
108
Forlag:
Ena/Vigmostad & Bjørke
Utgitt:
2021
Min utgave:
2021 (Hardcover)
Lest:
05.12. - 07. 12. 2021
Kilde:
Anmeldereksemplar
Plot
:
4 Koselig og mange viktige temaer som dukker opp, ikke bare om alderdom og det som hører med alderdommen.
Tittel
: 4 Passer godt til innholdet, men det er kanskje ikke tittelem man går etter denne gang?
Omslag: 5
Koselig og man blir litt nostalgisk om barndom.
Baksidetekst: 5 Koselig baksidetekst og minner litt om førjul selv om det ikke er ren julebok.
Skrivemåte: 4 Noe repetivt underveis, både utfordringer og løsninger, men så er jeg ikke målgruppen heller. Men koselig handling.
Favorittkarakter: Ingen favoritt denne gang.
Persongalleri: 5 Mange fargerike personligheter som løfter hverandre opp.
Slutten: 4
Ganske typisk og det er lett å skjønne hvilken retning det tar, men igjen så er jeg ikke i målgruppa.
Høydepunkt: Lettlest, nostalgisk og kan fint leses i jula.
Lavpunkt: Forutsigbar for oss utenfor målgruppen, men likevel koselig lesing.
Terningkast: 4
Leseutfordring:
100 bøker i løpet av 2021

6 kommentarer:

  1. Koselig! Min glede over snøen varer i to dager og da lager jeg engler i snøen (selv om det er flaut) - og hvert år savner jeg å lage snøhuler, snøfolk og ha snøballkrig. Å bli voksen ....
    Men det varer kun i to dager. Nå er jeg lei hele skiten :)
    Snø hos deg?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror du liker snø bedre enn det jeg gjør. Fint med snø når det er lille juleaften og julaften, men så kan det bare forsvinne. Foretrekker slaps fremfor snø og blankis.
      Her har det vært sø i hele desember. Høsten måtte jo ta slutt en gang. :

      Slett
    2. Snø er flott - i noen dager. Og så er det best på bilder :)
      Det verste er når det er glatt. Da forvandles jeg til en 100 åring med bittesmå skritt ...
      Ønsker deg en strålende søndag, Ina

      Slett
    3. Enig. Det er finest når det er jul og på bilder, men ellers klarer vi oss bedre uten. Er enig med deg når det er glatt. Går aldri uten brodder, hvordan jeg klarte meg uten brodder å gå nedover en kilometer lang bakke for å nå bussen før i tiden, er meg en gåte. =)

      Slett
  2. Takk for tips om barnebok Ina, selv om det i vår familie er de gamle som er sosiale, noe de unge ikke er. Ser at du har kommet i gang med Ulven, jeg begynner på den i dag, som pausebok til Knausgård. Kanskje den tar over, jeg er veldig spent, har likt det han har skrevet før.
    Ha en super lørdag Ina!

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du gir den et forsøk. Vet at du leser en del barnebøker, du også. I min familie er de gamle mer sosiale de også. Mine foreldre på 70 pluss er flinkere til å være sosiale og holde fast på tradisjoner, mens jeg sitter for det meste hjemme for kjenner ikke så mange andre. Da er det lett for at det blir sånn.

      Jeg har ikke lest noe av Bjørk før og føler at det ikke gjør noe da Ulven er forløperen til de andre bøkene hans, men liker den godt så langt. Det virker som en dyster sak. Spent på hva du synes om den til slutt.

      Tusen takk og i lige måde, Tine. Her blir det nok både litt Tv og lesing, men styrer unna håndballopplegget. =)

      Slett