Viser innlegg med etiketten Miika Nousiainen. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Miika Nousiainen. Vis alle innlegg

11. oktober 2021

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Billy Summers og The Stand av Stephen King, House of  Leaves av Mark Z. Danielewski, er fra egen boksamling
 

 Bøker som ble lest i forrige uke:

House of Leaves - Mark Z. Danielewski
Kolibri - Cecilia Samartin

Antall leste sider:
531 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

🖉Ansiktsløft - Miika Nousiainen
🖉 Kolibri - Cecilia Samartin

Bøker som leses nå:

🕮 Billy Summers - Stephen King
🕮 Vargtimen - Geir Tangen
🕮 The Stand - Stephen King

Planlagte bøker denne uka:

⃞   Minneskogen - Sam Lloyd
⃞   Gissel - Clare Mackintosh

To bøker ble lest i forrige uke. En bok som beveger seg blant mange ulike sjangre og en roman.

Onsdag leste jeg ut House of Leaves av Mark Z. Danielewski, som jeg leste sammen med en annen bokblogger. Det er ikke en ren horror bok, men det flettes inn mange forskjellige sjangere. Jeg har ikke skrevet om den ennå, og venter med å si noe om det før i anmeldelsen, for dette er en svært vrien bok å forklare. Det er lett å skjønne den når man selv leser den, men det er mer vrient å forklare den. Så tror ikke det blir noen anmeldelse av den før i neste uke, for den trenger man litt tid på. Ikke alle bøker er like enkle å skrive om. Men likte den svært godt og den er temmelig original, i hvert fall når det gjelder formulering og hvordan forfatteren formulerer teksten på.

Natt til søndag leste jeg ut Kolibri av Cecilia Samartin, som jeg brukte akkurat en uke på å lese ut. Leser mye, men ikke spesielt fort. Liker å lese og fordøye, få med meg undertoner og slike ting. Trodde kanskje boka ble for sukkersøt for meg siden det ikke er helt min sjanger, men heldigvis var den ikke det.

Sier heller ikke så mye om den, siden jeg allerede har skrevet om den, og har ikke så mye mer å tilføye. Likte den bedre enn jeg hadde forventet.

Samme natt som jeg leste ut Kolibri, begynte jeg på en ny bok, og det var Vargtimen av Geir Tangen. Det er første bok i en ny krimserie om politioverbetjent Gabriel Fjell. En kvinne skal ha gått tur i mørket siden mørket beroliger henne. Men på turen opplever hun noe skrekkelig som gjør til at hun tilfeldigvis finner et lik. Det ser ut som selvmord, eller er det egentlig det?

Har ikke kommet så langt, for vil gjerne bli kjent med den før jeg sier mer om handling og mening. Men liker stemningen godt i den så langt. Både mørkt og dystert, noe som passer i denne mørketiden.

I over en uke har jeg pløyd meg gjennom Billy Summers av Stephen King. Man sluker ikke King bøker på noen dager. Jeg gjør i hvert fall ikke det. Det er heller ikke en horror som han er så kjent for, men en krimbok og dette er den andre krimboka han gir ut i år. Håper han ikke har beveget seg bort fra horrorsjangeren for godt.

Den er om Billy Summers, som egentlig heter William Summers. Tror Billy er kallenavn for William, hvis jeg ikke tar feil? Han er leiemorder og er bare 44 år. Han vurderer å gi seg i bransjen, men så blir han kontaktet av Nick. Nick og hans menn har Billy jobbet med før. Denne gang påstår Nick at det ikke er hans som er mannen bak drapet, men et mellomledd i det hele. Han får som oppdrag å late som han er forfatter helt til han får signal om å gjøre jobben. Nick har leid et hus til ham i Midwood, og hver mandag til fredag, skal Billy møte opp i Gerard Tower der han har et skrivekontor. Mens han venter på oppgaven som skal utføres, skal Billy late som han er forfatter, og være grei og mingle med lokalbefolklingen. Skli inn i miljøet så godt han kan. Når noen spør om boka hans, skal det være en topphemmelighet. Mens Billy faktisk bruker tiden sin på å skrive for å ha noe å gjøre, vurderer han om han skal gjøre oppdraget eller trekke seg. Han føler at det er noe som skurrer, men kan ikke sette fingeren på hva det er. Kommer han til å ta et siste oppdrag, eller bare stikke av?

Har sansen for Billy og det er noen svært engasjerende partier, men samtidig føles boka noe langdryg. Er likevel spent på fortsettelsen.

Jeg kom ikke lenger i The Stand i forrige uke for jeg ville bli ferdig med House of Leaves siden det ikke var mange sider igjen. Både House of Leaves og The Stand var langtidsprosjekter, og det vil si bøker jeg leser når jeg vil og som jeg ikke stresser med. Noen ganger er det greit å ha bøker man bruker lang tid på.

Godt mulig jeg blir ferdig med både Billy Summers og Vargtimen denne uka. Har ikke mange sider igjen av Billy Summers og Vargtimen har en vanlig bokstørrelse. De neste bøkene blir da Minneskogen av Sam Lloyd og Gissel av Clare MacIntosh. Begge er thrillere og har hatt begge to liggende i noen måneder, men tenkte at de passet best å lese nå i denne årstiden. I oktober passer det fint med både horror og noen thrillere. Minneskogen er Sam Lloyds debutbok, men tidligere har jeg lest to bøker av Mackintosh og det er: Jeg lar deg gå og Jeg ser deg.

Spørs hvor mye jeg rekker å lese i løpet av uka, som nevnt så er jeg ingen maratonleser. Men håper å få lest så mye som mulig siden dette er bøker jeg har veldig lyst til å få med meg. Ellers er det mye regn og ordentlig høst for tiden. Noe som passer bra til de utvalgte bøkene.😈

7. oktober 2021

Ansiktsløft av Miika Nousiainen - beskriver moderne samfunn på en god måte, men savnet mer humor

Forhåndseksemplar (PDF) fra Vigmostad & Bjørke, mot en ærlig anmeldelse

Jeg skulle gjerne hatt en helsestasjon som ga meg vei -

ledning i livet. 

    «Per i dag har du ikke egen bolig eller barn, men, på 

den annen side, hodeomkretsen er helt på normalen. 

Mennesker utvikler seg i forskjellig takt, så du trenger 

ikke å  bekymre deg. Hovedsaken er at du er frisk 

og rask og mestrer dine daglige oppgaver godt.» 

    «Har du ennå ikke kommet i  førtiårs-trassalderen, 

Sami? Den viser seg som en trang til å kjøpe større bil 

og gruble over hvor betydningsfullt ens eget liv er i for-

hold til andres.»


Feelgood bøker er nok ikke det jeg leser aller mest av. Grunnen er at de ofte føles cheesy, noe fleste sjangre er. Denne er også det, men Ansiktsløft har sin sjarm.

4. oktober 2021

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Billy Summers og The Stand av Stephen King, The Homecoming av Andrew Pyoer, House of  Leaves av Mark Z. Danielewski, er fra egen boksamling
 

 Bøker som ble lest i forrige uke:

The Homecoming - Andrew Pyper
Ansiktsløft - Miika Nousiainen

Antall leste sider:

565 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

🖉 Morfar pustet med havet - Trude Teige
🖉 The Homecoming - Andrew Pyper

Bøker som leses nå:

🕮 Billy Summers - Stephen King
🕮 Kolibri - Cecilia Samartin
🕮 House of Leaves - Mark Z. Danielewski
🕮 The Stand - Stephen King

Planlagte bøker denne uka:

⃞   Vargtimen - Geir Tangen
⃞  Minneskogen - Sam Lloyd

Selv om lesingen føles noe tregt av en eller annen grunn i disse dager, ble noe lest likevel. I forrige uke ble en psykologisk thriller/horror lest og en roman/feelgood. Er ikke glad i feelgood bøker, men det er lov å prøve seg. Man kan ikke gro fast i en sjanger, heller.

Natt til søndag leste jeg utThe Homecoming av Andrew Pyper. Jeg skulle egentlig lese den i september i fjor, men andre bøker kom i veien. Men er glad for at jeg endelig har rotet meg til å lese den, for den var virkelig verdt det. Sier ikke så mye om den nå på grunn at jeg har nevnt handling og mening i en del innlegg allderede, og har skrevet anmeldelse.

I går leste jeg ut Ansiktsløft av Miika Nousiainen som jeg smugleste. Av og til smugleser jeg bøker som ikke blir oppført på denne siden. Brukte nesten en måned på å lese den ferdig, tror jeg. Så leser ikke fort, si. Det er finsk feelgood roman om fasadesnakk og barnemas. Jeg likte å lese om Sami og Markus. Sami som ønsker å bli far, men det er vanskelig å finne den rette og bli værende i et forhold. Alltid er det noe som skjer som klusser det til. Samtidig kommer han i en knipe med en MC - gjeng. Klarer han å rette opp for seg uten å bli banket opp? Markus er far til tre barn. Han har foreløpig ansvaret alene for deres mor bor ikke hjemme på grunn av depresjon. Man leser fra mange andre perspektiv også, blant annet en livsstilblogger, men syntes ikke de andre bidro noe særlig, hverken humoristisk eller engasjenerende. Så hadde likt boka hvis det bare var om Sami og Markus, som er underholdende og har sine særheter.

I forrige uke leste jeg videre i House of Leaves av Mark Z. Danielewski og The Stand av Stephen King. Bokbloggeren jeg leser House of Leaves sammen med, leste den ut i helga. Jeg blir ferdig med den i løpet av uka. Stresser ikke med den bare for å bli ferdig. The Stand trenger jeg mer tid på siden jeg har 465 sider igjen. Uansett hvor mye man leser i den, føler man seg ikke produktiv i det hele tatt.

Natt til søndag begynte jeg å lese en ny bok og det er: Kolibri av Cecilia Samartin. Husker hun skypet med God morgen, Norge for noen uker siden.

Den er om en kvinne som blir observert da hun hopper av en bru. Kystvakta får beskjed om dette og de tror det er lite sjanse for å finne henne i live. De fleste finner de døde, eller tatt av strømmen. Merkelig nok er den damen fremdeles i live og blir fraktet til sykehus. Pete, hennes redningsmann, blir interessert i henne, og håper å bli oppdatert om henne. Men er det så enkelt når de ikke er i familie?

Har en viss anelse hvilken retning denne boka tar, og er ikke helt fan av språket, men deler av handlingen er interessant.

Jeg rakk ikke å begynne på Vargtimen av Geir Tangen i forrige uke for noen bøker tar lenger tid enn man først har tenkt. Det er første bok om Gabriel Fjell. Så det blir spennende med en ny krimserie. Jeg har også tenkt å begynne på en psykologisk thriller som heter Minneskogen av Sam Lloyd. Har hatt den i flere måneder og har lenge hatt lyst til å lese den, men ville vente til mørketiden nærmet seg.

Det virker som om jeg ikke går tom for lesestoff i denne uka, heller. Men det tror jeg at jeg aldri kommer til å gjøre.😈