22. juni 2026

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

 

 
 Bøker som ble lest i forrige uke:
Sorg er en slu jævel - Jon Ewo
✔ Jentene fra Wild Meadows - Sally Hepworth
✔ Skyggebilder - Julia Heaberlin

Antall leste sider:
296 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:
Ingen

Bøker som leses nå:
📖Insomnia - Stephen King
📖Snapshot - Garry Disher
📖Jeg er brødrene Walker - Jan Kjærstad
📖A Time to Kill - John Grisham
📖Yesteryear - Caro Claire Burke

De neste bøkene på leselista:
⃞  Brother - Ania Ahlborn
⃞   Sjelevandreren - Ann Brashares
Tre bøker ble lest i forrige uke, men fortvil ikke, for bøkene begynte jeg ikke på samme uka. Men greit å ha noen ferdigleste. 👿

Natt til lørdag leste jeg ut Sorg er en slu jævel av Jon Ewo som er bok to i Marion Hvitsten serien. Selv har jeg ikke lest den første, men følte ikke det gjorde noe eller at jeg har gått glipp av noe. Fikk ikke helt tak på hovedkarakteren, og det ble for mange tilbakeblikk enn fremdrift.

Lørdagskvelden leste jeg ut Jentene fra Wild Meadows av Sally Hepworth. Likte noe av konseptet, men likte ikke noen av karakterene. Så det ble ikke helt den store spenningsboka.

I går leste jeg ut Skyggebilder av Julia Heaberlin. Som er en seriemorderbok og likte den bedre enn de andre jeg fullførte i forrige uke. Den hadde mer atmosfære og interessante karakterer.

Jeg leser fremdeles Insomnia av Stephen King som jeg liker godt, bortsett fra at jeg forestiller meg Ralph Roberts som Al Pacino. Grunnen til det er at jeg så filmatiseringen for mange år siden, men føler ikke at det ødelegger spenningen selv om jeg så filmatiseringen først.

For noen netter siden begynte jeg å lese Snapshot av Garry Disher. Det er bok nummer tre fra Peninsula serien og det er krim. Har lest de to andre som jeg likte godt. Det er syv bøker i serien, men bare de tre første bøkene er oversatt til norsk, tror jeg.

Jeg har ennå ikke kommet videre i Jeg er brødrene Walker av Jan Kjærstad eller A Time to Kill av John Grisham. Det er ikke noe galt med dem, men problemet mitt er at jeg leser mange bøker samtidig og da blir noen forsømt.

Har begynt en ny samlesing med en annen bokblogger og det er Yesteryear av Caro Claire Burke. Har hørt mye forskjellig om den, men for meg er det for tidlig å si om jeg liker den eller ikke.

De neste bøkene på min lesteliste er Brother av Ania Ahlborn som blir min første bok av henne. Hun er en snakkis innen horrorsjangeren, så får se om hun er oppskrytt eller ikke. Den andre på leselista er urban fantasy som heter Sjelevandreren av Ann Brashares. Før i tiden, for mange år siden kjøpte jeg og leste en del urban fantasy bøker og gikk lei. Nå som jeg har tatt en liten pause, så kanskje jeg har lyst til å lese det igjen? Får se hvordan det går.

Så langt har jeg lest 26 bøker og ligger etter med 21 for å nå 100 bøker. Går ikke så fort, men litt fremover.👿

20. juni 2026

Helgelektyre(742)

 

Insomnia - Stephen King

Snapshot - Garry Disher

Jentene fra Wild Meadows - Sally Hepworth

 

Natt til lørdag leste jeg ut denne:

 

 
Sorg er en slu jævel - Jon Ewo
 
Bok nummer to i Marion Hvitsten serien. Året er 2035 og en konflikt pågår i Kashmir. Marion oppsøker urolige steder siden hun er krigsreporter. I boka er det mye tilbakeblikk fra hennes fortid, hvor hun ofte føler skyld og anger, og hun sliter med å åpne seg for andre om det. Hvorfor kan hun ikke åpne seg mer privat, når hun ikke sliter med å oppsøke farlige situasjoner?
 
 
I helga skal jeg lese videre i disse:
 
 
Insomnia av Stephen King. Fantasy/horror utgitt i 1994.
 
Insomnia er en blanding av horror og fantasy da det skjer en del overanturlige ting. Den er om 70 år gammel Ralph Roberts som er pensjonist og som har levd et vanlig liv frem til nå. Etter at hans kone tapte mot kreftsykdom, sliter han med søvnmangel. Han bare sover mindre og mindre. Ikke nok med det, han ser auraen til folk som avslører litt av deres personlighet og deres svakheter. Han ser også tre menn som ser helt like ut som dukker opp. De er skallet og har ikke en eneste rynke. Er han den eneste som ser dem og hva er det de vil?
 
 
Snapshot av Garry Disher. Krim utgitt på norsk i 2023.
 
Bok nummer tre i Peninsula serien. Siden jeg har bare lest ti sider og ikke blitt godt nok kjent med handlingen, låner jeg beskrivelsen fra Bokelskere.
 
Psykolog Janine McQuarrie er svært skeptisk til ektemannens krav om at hun skal bli med ham på swingersfest, men omsider gir hun etter for presset. Kort tid etter, en dag hun er ute og kjører bil med den lille datteren og må stoppe for spørre om veien, blir hun skutt og drept. Den lille jenta kommer seg så vidt unna, for noen skyter mot henne også.

Etterforsker Hal Challis og teamet hans får saken, og Challis oppdager snart at han befinner seg i en krevende skvis. Den døde kvinnen er nemlig sjefens svigerdatter, og han virker langt mer opptatt av å beskytte sin sønn, enn å avsløre hvem som myrdet konen hans.
 
 
Jentene fra Wild Meadows av Sallly Hepworth. Spenning/mysterie utgitt på norsk i  2025.
 
Jessica, Alicia og Norah er helt forskjellige kvinner, men som har mye til felles. De vokste opp i Wild Meadows sammen med Miss Fairchild, som var fostermor fra helvete. På utsiden så alt idyllisk ut, men hun behandlet barna som noen slaver. Nå er Wild Meadows revet og det er blitt funnet menneskeknokler under gården. Har jentene noe med dette å gjøre?
 
 
Siden sist helg har jeg fargelagt dette:
 

 

 
Motivene er fra denne boka:
 
 
 
The Beauty of Horror VIII - Alan Roberts
 

 

Motivene er fra denne boka:
 
 
Rooms of Wonder - Johanna Basford
 

Motivet er fra denne boka:
 
 
Tales from the City Among the Stars - Hanna Karlzon
 
God helg.
 
 
Ukas låt: Like a Prayer - Maor Edri (Cover)

15. juni 2026

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

 
 

 
 Bøker som ble lest i forrige uke:
❌Ingen

Antall leste sider:
374 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:
Ingen

Bøker som leses nå:
📖Insomnia - Stephen King
📖Sorg er en slu jævel - Jon Ewo
📖Jeg er brødrene Walker - Jan Kjærstad
📖A Time to Kill - John Grisham

De neste bøkene på leselista:
⃞   Snapshot - Garry Disher
⃞   Brother - Ania Ahlborn

Ingen bøker ble lest ut i forrige uke. Noe som er teit siden man leser hver dag. Føles også som om jeg skriver det samme uke etter uke, for leseprosessen er ikke så synlig. 👿

Har lest rundt fem hundre sider i Insomnia av Stephen King og jeg kjeder meg fortsatt ikke. Bokkatar opp mange temaer som er like relevante i dag, og karakterene er like mystiske og litt sære. Det gjør heller ikke noe at jeg så filmatiseringnen for en god del år siden.

Sorg er en slu jævel av Jon Ewo er det verre med. Selv om den er svært kort, blir det få sider av gangen. Liker politiske thrillere vanligvis, men denne har for mye tilbakeblikk og en del ting fra Marions fortid som tas opp, og syns ikke det er så engasjerende å lese om. Har heller ikke lest den første boka i serien.

Har fremdeles ikke lest videre i Jeg er brødrene Walker av Jan Kjærstad og A Time to Kill av John Grisham. Får prøve å fullføre i hvert fall en av disse bøkene som et sommerprosjekt. Er ikke noe galt med bøkene, men har en tendes til å lese mange bøker "samtidig".

De neste bøkene på leselista er de samme som før de siste ukene: Snapshot av Garry Disher som er en del av en australsk krimserie, og Brother av Ania Ahlborn. Har ikke tatt pause fra horrorsjangeren. Klarer ikke å holde meg unna.

I følge Goodreads har jeg lest 22 bøker og ligger etter med 23. Høhø. Skal godt gjøres å nå 100 bøker før 2026 er over. Samme hvor mye jeg leser, har leseåret gått på en måte tregere. Det får gå som det går.👿

13. juni 2026

Helgelektyre(742)



Insomnia
- Stephen King

Sorg er en slu jævel - Jon Ewo

Jentene fra Wild Meadows - Sally Hepworth

 

Litt lei av å skrive om de samme bøkene, men leser de samme bøkene som sist helg.👿

 

Insomnia av Stephen King. Fatnasy/horror utgitt i 1994.

Ralp Roberts er 70 år og føler seg noe nedfor etter at hans kone tapte kampen mot en eller annen krefttype. Før den tid, har han heller ikke hatt soveproblemer, men nå sover han bare mindre og mindre. Han får ofte beskjed om å gå til lege, men nøler. På grunn av søvnmangel, ser han auraen til folk. En slags farge som omringer folk og som røper deres personlighet. Hvorfor ser han dette? Av og til ser han også tre menn som alle er skallet og har ikke en eneste rynke eller trekk i ansiktet. Hvem er de og vil livet til Ralph noen gang bli normalt?

 

Sorg er en slu jævel av John Ewo. Politisk thriller utgitt i 2025.

Det er andre bok i Marion Hvitsten serien og hun er krigsreporter. Hun oppsøker farlige situasjoner frivillig for å gjøre verden oppmerksom på enkelte konflikter. Denne gang er det mye tilbakeblikk om hennes egen fortid, både når det gjelder anger og sorg, og det har vært veldig lite om Kashmir hvor hun for øyeblikket befinner seg.

 

Jentene fra Wild Meadows av Sally Hepworth. Thriller/mysterie utgitt på norsk i 2025.

Spenningsbok fra Australia om noen jenter som vokste opp i gården Wild Meadows som er et fosterhjem som ble drevet av Miss Fairchild. På utsiden ser alt trivelig og idyllisk ut, men for disse tre jentene som vokste opp sammen, var det et helvete. Det var mye jobb og straff og lite hygge. Nå er gården revet, og som voksne, er de nødt til å møte opp til et avhør da det blir funnet knokler under gården. Har de skylda for det?

 

Siden sist helg har jeg fargelagt dette:

 


 

Motivene er fra denne boka:

 

 
The Beauty of Horror VII - Alan Roberts

 


 


 Motivene er fra denne boka:

 

 
Skumringstimen - Maria Trolle
 
 

 

 Motivene er fra denne boka:

 

 
Tales from the City Among the Stars - Hanna Karlzon
 

 God helg.

 

Ukas låt: Armies of the Night - Sparks



9. juni 2026

Månedens Bokanbefaling (mars)




Lest i kronologisk rekkefølge:
 

The Creeper - A.M. Shine

A Monster Calls - Patrick Ness

Sleeping with the Enemy - Nancy Price

The Killing Place - Tess Gerritsen

 

Mars var en mye bedre lesemåned enn det januar og februar var, og det skulle ikke mye til. I det minste hatet jeg ikke noen av bøkene jeg leste ut i mars. Det er jo noe. 👿

 

 4 bøker ble lest i mars. En bok mer enn i februar.

1 av 6 av de planlagte bøkene for mars ble lest.

Bøker som jeg begynte på før mars:  The Creeper av A.M. Shine, Sleeping with the Enemy av Nancy Price og The Killing Place av Tess Gerritsen.

Det ble også litt smuglesing. Bøker jeg leste som ikke ble oppført på denne siden mens jeg leste dem: A Monster Calls av Patrick Ness. 

Det ble faktisk en femmer i mars.

 

Og hvilken bok likte jeg best i mars?

 
Sleeping with the Enemy - Nancy Price
Psykologisk thriller utgitt i 1987

 

Sara er gift med Martin og hun er lei av å gå gjennom psykisk og fysisk vold hver dag for den minste ting. Ting må gjøres på hans måte og han sier i fra hvis han er misfornøyd. Utad virker de som et lykkelig par som bor idyllisk i et strandhus. De blir invitert med på båttur av naboen, og Sara har hele tiden latt som hun har vært redd for vann. Hun bestemmer seg for å forsvinne under båtturen og starte et helt nytt liv uten Martin. Hun begynner på et nytt liv uten spesifikk plan. Hun har bare et fokus og det er å komme seg langt unna Martin. Men vil han skjønne hva som har skjedd og finne henne?

For noen er denne kanskje en treg bok, for det er ikke en psykologisk thriller med intensitet. Den tar seg god tid til å bli kjent med steder, karakterer og ting de må komme seg gjennom. For min del gjorde det ikke noe at boka var treg. Syntes det hjalp på å bygge opp nysgjerrigheten. Boka er både fæl og voldsom. 

Boka ble filmatisert i 1989 med Julia Roberts og Patric Bergin. Selv om jeg ikke er noen Julia Roberts fan, var det en god film og har sett den en del ganger. Den ble laget på den tiden da psykologiske thrillere var bedre enn det de er i dag. Filmen var også veldig lik boka, i hvert fall de første 150 sidene, med noen små endringer her og der. Men det er jo ofte sånn.

Selv om filmen er bedre kjent enn boka denne gang, gjerne les boka hvis du får sjansen.

 

Andre bøker jeg gjerne anbefale  videre, er:

The Creeper: Chloe og Ben er forskere som blir sendt ut på et sært oppdrag. De blir sendt til et lite sted som er totalt avskåret fra resten av verden. De lever etter strenge og gamle regler, og de må helst være innendørs før det er mørkt. En vandrehistorie skal være kjent fra stedet. En skapning som de kaller The Creeper, dukker opp. Hvis man ser denne skapningen tre ganger, er det over og ut. Det er derfor de lever etter strenge regler. I vår moderne verden, er det noen vandrehistorier som fremdeles eksisterer, eller er det bare gamle eventyr?

Min andre bok av A.M. Shine som skrev The Watchers. Digget boka, men hatet filmen, og ville gjerne lese mer av ham. The Creeper har litt av den samme mørke og kryptiske stemningen som i The Watchers, men siden jeg syntes hovedkarakterene var noe irriterende, spesielt Chloe, dro det ned litt. Liker sagn og gammel overtro, som er søkelys i boka. Og man blir jo nysgjerrig på hvem denne The Creeper er. Selv om den ikke nådde helt opp som i The Watchers, ga det mersmak og leser gjerne mer av A.M. Shine. Han er en av de få av dagens horrorforfatterne jeg har lyst til å lese mer av, bortsett fra Stephen King da. 

 

Bøker som var helt ok:

 

The Killing Place: Maura blir med en bekjent og noen andre på tur til Wyoming, noe hun ikke skulle ha gjort ... De ender med å kjøre seg fast og havner i ingenstedsland. Det er noen hus i nærheten. Problemet er at alle husene er tomme for folk. Det virker som om folk har stukket av eller har forsvunnet. I så fall, hva har de rømt fra? Maura og de andre må overnatte i et av husene siden de ikke har noe valg og samtidig finner de ingen ro. De har en følelse av at noe forferdelig har hendt der.

The Killing Place er bok nummer åtte i Rizzoli & Isles serien og kan fint leses som enkeltstående. Selv har jeg ikke lest noen av bøkene før, og er ikke så nøye på det når det gjelder krimserier. Selv om boka var til tider svært rolig, hadde den mye atmosfære og en del undertoner. Likte også at krimboka var mørk og ikke kosekrim.

 

A Monster Calls: Conor er bare tretten år og har allerede opplevd triste ting. Moren hans er kreftsyk og det er ingenting som kan redde henne. I mellomtiden får han besøk av et monster i et form av et tre som forteller ham tre historier, og vil at Conor skal fortelle sannheten for å befri ham selv.

En bok som er vanskelig å skrive noe om uten å røpe for mye. Derfor blir beskrivelsen ganske svakt. Mange er blitt rørt av denne boka. Selv er jeg ikke en leser som blir rørt av bøker, men kan skjønne hvorfor da dette er en fin og vemodig historie, som beskriver redselen for å miste noen nære. Boka er også filmatisert.

 

 Bøker jeg likte minst i mars:

Ingen, noe som er temmelig overraskende. Men det kommer ikke til å skje hver måned siden jeg er en kresen leser. Men i og med at januar og februar var et nederlag på lesefronten, var det på tide å finne noen gode bøker til en forandring.

 

 

Ryggperspektiv av bøkene:



 

Jeg ble ikke ferdig med noen lydbøker i mars heller ...

Som nevnt var mars en god lesemåned, men er sikker på at det ikke blir sånn resten av året.👿


8. juni 2026

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

 

 
 Bøker som ble lest i forrige uke:
Fluktens nødvendige blindveier - Øystein Lønn

Antall leste sider:
429 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:
Ingen

Bøker som leses nå:

📖Insomnia - Stephen King
📖Sorg er en slu jævel - Jon Ewo
📖Jeg er brødrene Walker - Jan Kjærstad
📖A Time to Kill - John Grisham

De neste bøkene på leselista:
⃞  Snapshot - Garry Disher
⃞   Brother - Ania Ahlborn
Én bok ble ferdiglest i forrige uke. Den samme tralten. 👿

I går leste jeg ut Fluktens nødvendige blindveier av Øystein Lønn. Ukjent bok og forfatter, og boka ga ikke så mye mening. Den var for det meste irriterende kjedelig, men heldigvis var den kort.

Som vanlig leser jeg Insomia av Stephen King som er på 902 sider, og har kommet halvveis. Selv om hovedkarakteren er 70 år, kjeder det meg ikke. King kan skrive realistiske karakterer uansett hvor gamle eller unge de er, og handlingen er passe mørk og interessant.

Om natta leser jeg Sorg er en slu jævel av Jon Ewo som jeg sliter litt med. Syns det er veldig lite om nåtidens handling i boka og mye mer om tilbakeblikk. Tilbakeblikkene og de vonde tankene er ikke så spennende å lese om, så denne går det dessverre trått med.

Jeg har ikke lest videre i Jeg er brødrene Walker og Jan Kjærstad eller A Time to Kill av John Grisham, men har heller ikke gitt opp. En dag må jeg ta meg sammen. Hører for tiden Få ting gjort av Frode Svartdal på lydbok, og kanskje det vil gjøre meg "flinkere" til å ikke utsette så mye. Men det blir vel som å trene opp en gammel hund ...

De neste bøkene på leseplanen er de samme som det har vært en god stund: Snapshot av Garry Disher og Brother av Ania Ahlborn. Snapshot er tredje bok i den australske bokserien Peninsula serien, og Brother av Ania Ahborn blir min første bok av henne. Hun skal være det nye "stjerneskuddet" i horrorsjangeren.

Foreløpig har jeg lest 22 bøker og ligger etter med 21 for å nå 100 før 2026 er over. Må vel lese 13-14 bøker i måneden fremover for å nå det. Som om det er mulig ...👿👼

6. juni 2026

Helgelektyre(741)

 



Insomnia - Stephen King

Sorg er en slu jævel - Jown Ewo

Jentene fra Wild Meadows - Saylly Hepworth

 

Ble ikke noe helgelektyreinnlegg i går, fordi hvem vet forskjellen på om det er torsdag eller fredag? Jeg vet det i alle fall ikke, men bedre sent enn aldri ...👿

 

I helga skal jeg lese videre i disse:

 

Insomnia av Stephen King. Fantasy/horror utgitt i 1994.

Ralph Roberts har levd et rolig og stille liv, helt til hans kone døde av en eller annen krefttype. Før den tid har han sovet som en stein, men nå sover han bare mindre og mindre. Å gå til legen er han for sta og stolt til. I det siste har han sett auraen til folk. En slags farge som omringer dem som gjenspeiler deres personlighet. Han oppager også tre menn, som alle er skallet og ikke har en eneste rynke i ansiktet. Hvem er de og hva gjør de? Er det bare Ralph som kan se dem og vil livet hans noen gang bli normalt igjen?

 

Sorg er en slu jævel av Jon Ewo. Politisk thriller utgitt i 2025.

Bok nummer to i Marion Hvitsten serien og man befinner seg i fremtiden. Året er 2035 og Marion som er krigsreporter befinner seg i Kashmir. Hun er vant til å befinne seg i og oppsøke farlige situasjoner. Men andre ting opptar henne, som skrekken til å åpne seg opp for andre og fortelle om sin egen fortid. Hvordan skal hun komme seg over den kneika?

 

Jentene fra Wild Meadows av Sally Hepworth. Thriller/mysterie utgitt på norsk i 2025.

Norah, Alicia og Jessica blir hentet fra fortiden og blir nødt til å stille opp i avhør da et fosterhjem blir revet og under bakken blir det funnet menneskerester. Hadde de noe med  det å gjøre? Det de har til felles, er at de vokste opp der sammen med den fryktende Fairchild som var alt annet enn moderlig og kjærlig. Har de noe med menneskerestene å gjøre?

 

Siden sist helg har jeg fargelagt dette:

 

 

 Motivene er fra denne boka:

 

 
Inklings - Johanna Basford
 

 
 
 

Motivene er fra denne boka:

 
Summer Nights - Hanna Karlzon
 

Motivet er fra denne boka:
 
 
Colourmorphia - Kerby Rosanes
 
God helg.
 
Ukas låt: NYC Sunrise - Bunny X ft. Marvel83'