Viser innlegg med etiketten André Bjerke. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten André Bjerke. Vis alle innlegg

2. april 2021

Helgelektyre(380)

Reklame: Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Knust av Karin Slaughter, In Darkness, Shadows Breathe av Catherine Cavendish, House of Leaves av Mark Z. Danielewski, The Stand av Stephen King, The Beauty of Horror av Alan Robert og Historier fra Midnattsmaskeraden av Hanna Karlzon, er fra egen boksamling




















In Darkness, Shadows Breathe - Catherine Cavendish

Heksejakt - Max Seeck

House of Leaves - Mark Z. Danielewski

 

Natt til mandag leste jeg ut denne:

Knust - Karin Slaughter

Slaughter skriver både enkeltstående thrillerbøker og krimserier. Har lest noen av thrillerne hennes de siste årene og virkelig har fått sansen for dem, og tenkte å prøve ut hvordan hun takler krimsjangeren. Kan ikke klage der heller.

Dette er andre bok om Will Trent. Den ble opprinnelig utgitt i 2008 og for første gang utgitt på norsk i 2017. Jeg kom tilfeldigvis over den i en dagligvarebutikk og sjekket ikke hvilken nummer den var i serien om Trent, men var egentlig ikke så nøye heller. Når det gjelder krimserier, kan de fleste leses i en litt rotete rekkefølge, for man får med seg sammenhengene likevel. Det er alltid en ny sak og det er bare karakterene som man får fortsettelsen av, men med gode bakgrunnshistorier, blir det ikke noe hull i handlingen, synes jeg.

Knust er om Will Trent som skal granske et nytt åsted. Åstedet består av en mordsak og en kidnappingssak. Hvem som er kidnappet og hvem som er myrdet, kan jeg ikke si, for åstedet blir beskrevet som en slags luresak. Ser man det man egentlig ser, eller kan synet bedra? Noe Slaughter er god på. Med seg på laget har han Faith Mitchell og hun er alt annet enn hyggelig, og han har lyst til å bytte makker. I forrige bok oppdaget han korrupsjon, og moren hennes var en av de skyldige, og hun måtte førtidspensjonere seg. Derfor klarer hun Faith synet av Will for tiden. Vil de klare å samarbeide underveis? Livet står på spill for å finne den kidnappete jenta i live. 

En bok som jeg likte overraskende godt og vil gjerne lese mer om Will Trent. Han er ikke en typisk blærete helt. Han sliter med dysleksi, og prøver å skjule det for andre, og ser detaljer på åsted som ingen andre ser. En spennende fyr å lese om. Trenger litt mer tid på å like Faith Mitchell.

Natt til tirsdag begynte jeg  å lese Heksejakt av Max Seeck. Den er mørk, men samtidig ikke. Leser så mange mørke bøker at det er ikke mye som sjokkerer lenger, men jeg liker den. Den er om en kone til en kjendisforfatter som blir funnet død i deres hjem. Hun blir funnet død på en veldig grotesk måte. Hun blir drept mens han er langt borte på markedsturnering for å møte leserne sine. Det viser seg at noen er inspirert av trilogien av forfatteren. Mange likhetstrekk skjer i virkeligheten som i bøkene, og politiet får det travelt. Hvem er denne morbide morderen?

Spennende, lettlest, og siden kapitlene er korte, er det lett å bli revet med. Liker også stemningen som er blandet med spenning og litt uhygge. Er spent på fortsettelsen, selv om man har sine mistanker.
 
I dag eller i morgen blir jeg nok ferdig med In Darkness, Shadows Breathe. Det er min andre bok av Catherine Cavendish. Den er om Carol som overtar en luksuriøs leilighet for et halvt år mens eierne er i utlandet på grunn av en jobbkontrakt. I mellomtiden får Carol bo i fine omgivelser og sørge for at tingene er som de skal være når eierne kommer tilbake. Carol er en enstøing. Hun har en jobb, men ellers er hun alene uten venner eller familie. Fortiden har vært noe mørk og noe hun ikke ønsker å tenke på. Til tross for den fine leiligheten hun aldri ville ha hatt råd til selv, opplever hun merkelige ting, både helsemessige og overnaturlige ting. Hun føler seg ikke lenger alene i leiligheten og hun får vite at leilighetsbygget har hatt en ubehagelig fortid.

Boka høres kanskje typisk ut, men det er det ikke. Cavendish skriver litt dypere og på grensen til poetisk. Hun har sin egen fortellerstemme. Det er en kort bok, men bruker litt tid på den siden jeg leser litt tregere på engelsk og har det ikke travelt med å avslutte boka.

Sammen med en annen bokblogger leser jeg videre i House of Leaves av Mark Z. Danielewski. Sparer meninger og handling til anmeldelse, da denne boka er noe krevende og en bok vi kommer til å bruke en god stund på, men kjeder meg ikke. 

Siden det er påske skal jeg også lese De dødes tjern av André Bjerke, men fører det ikke opp på denne siden eller 100 bøker i løpet av året lista, siden jeg har lest den hvert år siden ungdomsskoletiden. Føler det er litt juks å føye det til med tanke på at det er en bok jeg har lest mange ganger før.

Neste bok på lista blirThe Stand av Stephen King, men tror jeg skal føye den inn under avveksling senere. Det er en stor bok på 1325 sider, og det er en bok jeg gjerne vil bruke tid på. Kommer nok til å bruke et halvt år på å bli ferdig med den, men det gjør meg ikke noe.

Siden sist helg har jeg fargelagt dette:




Motivene er fra denne boka:

The Beauty of Horror: A Goregeous Coloring Book - Alan Robert
 
 

Motivene er fra denne boka:

Historier fra Midnattsmaskeraden - Hanna Karlzon

God helg og god påske. 

Ukas låt: Story - NF (Noe voldelig, men har en kreativ twist)

16. mai 2019

Månedens Bokanbefaling (april)

I april leste jeg disse bøkene:


 Lest i kronologisk rekkefølge:

Drapet på kommandanten - Haruki Murakami
Ikke slå av lyset - Bernard Minier
Codex - Tom Egeland
Ondskapens lenke - Elena Forbes
Et høyst upassende mord - Robin Stevens
Rumlerask - Benji Davies
Bjørnen sover - Bjørn Arild Ersland
Drop Dead Gorgeous (Return to Fear Street, 3) - R.L. Stine
Maretorn - Tone Almhjell
De dødes tjern - Andre Bjerke
Will Haunt You - Brian Kirk
Rør ikke de som sover - N.K. Lillebo

Tolv bøker ble lest i aril og det er lenge siden sist. Hadde vært fint hvis alle måneder var like produktive ...

Jeg leste fem av seks planlagte bøker for april.Mr Murder av Dean Koontz rakk jeg ikke å bli ferdig med før tidlig i mai. Så jeg rakk nesten å lese alle bøkene jeg hadde tenkt å lese i april, noe som er sjeldent. Som regel rekker jeg tre-fire av de planlagte bøkene hvis jeg er heldig, og de andre bøkene er spontane utvalg. Jeg liker å ha det litt planlagt og litt spontant. Jeg liker å planlegge litt hvilke bøker jeg skal lese hver måned, for da slipper jeg å bruke så langt tid på å bestemme meg for hvilke bok jeg skal lese neste gang.

 Og hvilken bok likte jeg best i april?

Drapet på kommandanten - Haruki Murakami

Jeg begynte å lese Drapet på kommandanten av Haruki Murakami i midten av mars og ble ikke ferdig med den før i april. Den er litt tung å lese, men veldig underholdende, så det gjorde ikke noe at det tok lit tid å komme seg gjennom den. Dette er min første bok av Murakami og den ga et godt førsteinntrykk.

Drapet på kommandanten handler om en mann som får vite at kona hans har vært utro, og han kan ikke forstå at noe slikt har skjedd med dem. Han tilbyr seg å flytte ut, og han havner langt oppe i en dal og får tilbud om å bo i et hus som tilhørte en gammel kunstner som har flyttet ut, fordi han er for gammel til å ta vare på seg selv. Han møter en eksentrisk nabo som han så vidt ser huset til siden de bor langt fra hverandre og han hører bjeller om natten som ringer på fast tidspunkt. Hvor kommer det fra og hvorfor? Underlige ting skjer.

En mystisk og surrealistisk bok. Dette er også en bok som er delt i to, derfor den slutter litt brått på, noe som er litt irriterende, men det gir mersmak, så skal få med meg den andre delen også.

Denne boka er ikke så veldig surrealistisk. Det surrealistiske får ikke så stor rolle før man har lest tre hundre sider. Det er en underholdende og sær bok, og jeg har lyst til å lese mer av Murakami.

Hele anmeldelsen kan leses her.

Det er vel egentlig De dødes tjern som skulle ha fått hedersplassen for april, men siden jeg leser den hver påske og har gjort det i de siste tjue årene, så telles det som regel ikke, derfor Drapet på kommandanten fikk æresplassen denne gang.

Andre bøker jeg likte i april er; Drop Dead Gorgeous av R.L. Stine som er tredje bok i Return to Fear Street av R.L. Stine. Det er en frittstående serie for ungdom. Denne var svært underholdende, morsom og veldig sær. R.L. Stine i storform. Av og til trenger man lett underholdning og bare la seg underholde.

Jeg likte også Maretorn av Tone Almhjell som er en av de bedre fantasybøkene for ungdom jeg har lest i det siste. Den byr på en fin historie og spenning. Liker også den snakkende gaupa. Hun er morsom.

Rør ikke de som sover er også verdt å nevne. Det er en litt annerledes bok for ungdom som tar opp mange alvorlige temaer med bruk av mørk humor. Boka er spesiell, men også tankevekkende og vemodig. Det er ikke helt min type bok, men likevel var den fin å få med seg.

Ellers ble det lest mye variert i april, både når det gjelder sjanger og målgrupper. Det ble både bøker for voksne, ungdom og barn. Jeg liker å holde meg oppdatert innen alle målgrupper når det gjelder bøker. 

De jeg likte minst var Ikke slå av lyset av Bernard Minier. Noe som er litt synd for krim med grøssende elementer høres ut som noe for meg, men det ble for enkelt og banalt, og veldig mye opppsummering på slutten uten at det var helt nødvendig, for boka ble litt for forutsigbar for meg, dessverre. Grei underholdning hvis man vil ha noe lett. Selv om jeg ikke likte Ikke slå av lyset, skal jeg få med meg Hvis helvete var av is av samme forfatter. Jeg liker å gi forfattere flere sjanser.

Jeg leste også noen illustrerte barnebøker; Rumlerask og Bjørnen sover, og må si at jeg likte Bjørnen sover, som er en fin faktabok for barn om hvordan bjørner er. Rumlerask likte jeg illustrasjonene bedre enn historien.

Bøkene jeg likte aller minst er; Ondskapens lenke av Elena Forbes og Will Haunt You av Brian Kirk. Ondskapens lenke er en krimbok jeg fikk tak i da jeg var i en dagligvarebutikk. Den virket spennende, men det var en utrolig seig krimbok. Det føltes ut som om hendelsene og samtalene ikke utviklet seg i det hele tatt og at man leste det samme på hver side. Det ble vel monotont. Derfor tok det litt tid før jeg leste den ut. Jeg likte heller ikke Will Haunt You, noe som er skuffende siden det er horror og det er min favorittsjanger, men det betyr ikke at man liker alt fra favorittsjangeren heller. Det er mye variert der også. Denne ble for rar enn skremmende. Mye om fyll og indre demoner. Det var nesten som å lese en fyllehistorie istedet for noe grøsseraktig. Det var lett å miste interessen underveis man leste, dessverre. Litt trist når man er lettet over å bli ferdig med en bok, men sånn er det med noen bøker.

En annen bok jeg også fikk med meg er Et høyt upassende mord av Robin Stevens. Det var en helt grei krimbok for unge lesere. Litt barnslig i språket og forutsigbart. En helt ordinær krim. Det er også første bok i serien Wells & Wong. Selv om jeg ikke ble helt begeistret over den, skal jeg få med meg neste bok i serien også, siden jeg allerede har den. Den heter Arsneikken er servert.

Codex er en bok jeg fikk blandet følelser for. Jeg ville så gjerne like den siden jeg liker hovedersonen Bjørn Beltø veldig godt, fordi han er annerledes og har masse selvironi, men syntes dessverre at Codex ble noe repetivt og ikke den sterkeste i Bjørn Beltø serien.

Det ble litt blandet i april også, både når det gjelder terningkast, målgrupper og sjanger. Selv om jeg leser mets horror og thrillere, er det godt å lese litt andre ting også ved siden av. April bydde på både gode lesestunder og noen skuffelser, men stort sett var det en produktiv og en god lesemåned.

Jeg har dessverre ikke skrevet mange anmeldelser av bøkene jeg leste i april, men jobber med saken. Med kronisk utmattelssessykdom, tar ting lenger tid enn ønskelig ...

Ryggperspektiv av bøkene:


29. april 2019

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...


  Bøker jeg leste i forrige uke:

* Maretorn - Tone Almhjell
* De dødes tjern - André Bjerke
* Will Haunt You - Brian Kirk

Antall leste sider i forrige uke:

  617 sider 

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

Det som sies høyt - May Sissel Vadla

Bøker som leses nå:

* Mr Murder - Dean Koontz
* Rør ikke de som sover - N.K. Lillebo
* Villette - Charlotte Brontë
  
  Planlagte bøker denne uken:

* Mr Murder- Dean Koontz
* Rør ikke de som sover - N.K. Lillebo
* Villette - Charlotte Brontë
   * Noen å høre til - Geir Sætre
* Our House - Louise Candlish
* Sadie - Courtney Summers

Jeg har som mål å lese minst hundre sider hver dag, og det er nesten håpløst, men jeg prøver. 617 sider ble lest og tre bøker fullført i forrige uke.

Forrige mandag leste jeg ut Maretorn av Tone Almhjell, og det var en fin ungdomsbok å få med seg. Litt humoristisk fantasy med en dose alvor.

Torsdagskvelden ble jeg ferdig med De dødes tjern av André Bjerke som jeg leser hver påske. Denne gang ble jeg ikke ferdig før etter påska, men det gjorde ikke noe. Boka er like spennende og morsom som alltid. Det morsomme er at man stadig legger merke til noe nytt med boka hver gang man leser den.

På mandag etter å ha lest ferdig Maretorn, begynte jeg å lese grøsserboka Will Haunt You av Brian Kirk, og den likte jeg ikke i det hele tatt. Den er stemplet som en grøsser, men føltes mer ut som en fyllehistorie. Jeg mistet fort interessen for boka, dessverre, men fullførte den som alltid.

Torsdagsnatta begynte jeg på en ungdomsroman som heterRør ikke de som sover av N.K. Lillebo. Det er en bok om døden, og tragiske hendelser, men som er skrevet med både alvor og en del mørk humor. 

Will Haunt You ble jeg ferdig med forrige lørdag, og rett etterpå begynte jeg å lese en thriller som ble utgitt i 1993, som heter Mr Murder av Dean Koontz. Jeg har lest mye av Koontz oppgjennom årene, og nå er det en stund siden sist. Det jeg har lagt merke til med Koontz sine bøker, er at enten er de veldig gode eller så går det rett vest. Det er ingen mellomting, men stort sett er bøkene hans gode, selv om jeg foretrekker Stephen King. Min favoritt av Koontz er Intensity for handlingen lever opp til tittelen.

Mr Murder er om en forfatter som tror han er i ferd med å bli syk fordi han opplever å bli fjern i små øyeblikk. Samtidig leser vi om en mann som er lei av å leve livet uten mening, og bestemmer seg for å ta over en familie, slik at familien blir hans. En spesiell bok så langt. Usikker på om jeg liker den eller ikke. Det er for tidlig å si.

Jeg leser fremdeles Villette av Charlotte Brontë, som jeg leser sammen med to andre bokbloggere. Den er litt tungT skrevet, så vil nok ta litt tid å komme seg gjennom den, men kom litt videre i den i helga.

 Neste bok på lista er Noen å høre til av Geir Sætre. Jeg er litt usikker på om det er min type sjanger. Horror er og blir min favorittsjanger, men liker å teste meg selv litt og utvide horisonten i blant.

Andre bøker jeg håper på å få med meg i løpet av uka er; Our House av Louise Candlish, som jeg har hatt en stund. Og jeg har tenkt å få med meg Sadie av Courtney Summers, som virker å være en krimbok for ungdom. Men jeg liker som vanlig å lese bøker fra forskjellige målgrupper, for jeg liker å holde meg oppdatert, og jeg er en nysgjerrig leser.

26. april 2019

Helgelektyre(289)

Will Haunt You - Brian Kirk
Rør ikke de som sover - N.K. Lillebo
Mr Murder - Dean Koontz

En stund siden forrige helgelektyreinnlegg. Jeg tok en tidlig påskeferie, og helgelektyre og annet innlegg er noe jeg ønsker å fortsette med, så det er ikke lagt på hylla. Men jeg har lest mye i det siste, så anmeldelser kommer etter hvert.

Maretorn - Tone Almhjell

Denne leste jeg ut forrige mandag og det er en fin fantasybok for ungdom. Jeg likte den bedre enn forventet. Syntes hverken at historien eller språket ble for barnslig. Den byr også på litt humor. Boka har et veldig fint cover, også.

Samme dag begynte jeg å lese Will Haunt You av Brian Kirk som er litt forvirrende bok i skrivende stund. Det er en spesiell historie som er litt vanskelig å henge med i for det er mye som skjer, men gir den god tid og er derfor ikke ferdig med den. Kommer nok til å bli ferdig med den i løpet av helga siden det er en kort bok. Jeg er ikke ofte på Internett, men når jeg er det, pleier jeg ofte å bestille en bok av en forfatter jeg aldri har lest noe av/hørt om før og uten å vite noe om boka. Jeg gjør dette av og til for å teste meg selv litt, og Will Haunt You er en av bøkene jeg har bestilt på måfå, som jeg kaller det. Man må utfordre seg selv litt som leser en gang i blant, og det er befriende å lese noe som ikke "alle" andre leser hele tiden.

De dødes tjern - André Bjerke

Min faste påskekrim i mange  år. Jeg ble ikke ferdig med den før i går kveld, så rakk ikke å bli ferdig med den i påska, men det gjorde ikke noe. Spennende og humoristisk krim som alltid.

Samme kveld begynte jeg så vidt å en ny bok, og det er en ungdomsbok som heter Rør ikke de som sover av N.K. Lillebo. Jeg har ikke kommet så veldig langt i den, så det er for tidlig å si om jeg liker den eller ikke. Inntrykket jeg har fått er at den byr på litt mørk humor, tror jeg.

Hvis jeg blir ferdig med en av disse bøkene i løpet av helga, skal jeg begynne på en thriller av Dean Koontz som heter Mr Murder. Jeg har lest mye av Dean Koontz, men siden det er en stund siden sist, tenkte jeg at det var på tide å lese noe av ham igjen. Konseptet virker også spesielt.

Ved siden av disse bøkene leser jeg Villette av Charlotte Brontë, som jeg leser sammen med to andre bokbloggere. Har ikke lest så mye i den i det siste, men skal ta igjen litt i helga. Sånn er det når man har mange bøker å holde styr på.

Hva bøkene handler om og meninger, venter jeg med til anmeldelsene, for vil at helgelektyreinnleggene skal være så enkle som mulig. En enkel oppsummering på selve leseprosessen.

Jeg har ikke fargelagt noe i det siste. Jeg fargela en del før påske, men glemte å ta bilde av det, så det blir ikke noe bilde av det denne gang. Derfor blir det et kortere helgelektyreinnlegg enn til vanlig. 😊

God helg.

Ukas låt: A Place for My Head - Linkin Park



15. april 2019

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...


  Bøker jeg leste i forrige uke:

* Ikke slå av lyset - Bernard Minier
* Codex - Tom Egeland

Antall leste sider i forrige uke:

  1134 sider 

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

Ingen, siden jeg tok en tidlig påskeferie. Håper å få til noen i denne uka, men skal ikke love noe.

Bøker som leses nå:

* Et høyst upassende mord - Robin Stevens
* Ondskapens lenke - Elena Forbes
* Villette - Charlotte Brontë
  
  Planlagte bøker denne uken:

* Et høyst upassende mord - Robin Stevens
* Ondskapens lenke - Elena Forbes
* Villette - Charlotte Brontë
* Drop Dead Gorgeous - R.L. Stine
* De dødes tjern - André Bjerke
* Maretorn - Tone Almhjell

Lenge siden jeg har skrevet mandagsinnlegg og innlegg i det hele tatt, Grunnen er at jeg tok en tidlig påskeferie. Skal prøve å få til noen innlegg i løpet av uka, men kan ikke love noe siden jeg ikke er hjemme. 

Siden jeg har vært logget av Internett i noen dager, har jeg fått lest litt. I forrige uke leste jeg litt over tusen sider og det skjer ikke hver uke. Det har skjedd minst to ganger før og det er lenge siden. Det hjelper litt med internettfrie dager av og til, hvis ikke soser jeg bort mye tid på YouTube og gaming som regel, på kveldstid. Så har tatt igjen litt lesing nå.

Forrige onsdag leste jeg ut Ikke slå av lyset av Bernard Minier som var min første bok av ham. Har boka Hvis helvete var av is stående ulest. Skal lese den også, selv om jeg ikke ble begeistret over Ikke slå av lyset. Syntes den ble veldig enkel og overdramatisert, og bød på veldig mye oppsummering mot slutten.

Samme dag begynte jeg å lese Codex av Tom Egeland. Egentlig tenkte jeg å ikke starte på den før slutten av april, men siden jeg var godt i gang med store bøker og foretrekker store bøker, så begynte jeg å lese den istedet for en annen bok jeg hadde tenkt å lese. Codex var en helt grei i kjent Bjørn Beltø stil, men det er ikke den sterkeste boka i serien, dessverre.

Nå leser jeg en bok som er ment for en yngre målgruppe og jeg liker å holde meg oppdatert om bøker for forsjellige målgrupper. Boka jeg leser nå er Et høyst upassende mord av Robin Stevens, som er fin for både barn og ungdom. Er ikke helt begeistret over saken som ikke er voldsomt spennende, men jeg liker humoren. Boka minner meg litt om disse TL-bøkene jeg var glad i som liten. En bokklubb for unge lesehester, og jeg tror den fremdeles eksisterer? Så man blir litt nostalgisk av å lese slike bøker,

Jeg sliter fremdeles med Ondskapens lenke av Elena Forbes, som jeg har lest i en god stund. Den er veldig seig, men det er heldigvis jeg også. Det får bare ta den tiden den tar. Jeg har det ikke travelt.

Jeg leser også Villette av Charlotte Brontë sammen med to andre bokbloggere. Den er litt tung, men interessant.

Hvis jeg blir ferdig med en av bøkene jeg skal lese i nå, skal jeg begynne på Drop Dead Gorgeous av R.L. Stine som er bok nummer tre i Return to Fear Street. Det er en frittstående bokserie for ungdom som er litt mørk og inneholder litt svart humor.

To andre bøker jeg skal begynne å lese er Maretorn av Tone Almhjell og De dødes tjern av André Bjerke. Det har vært min faste påskekrim i de siste tyveårene. Det er ikke min favorittbok. Det er Pet Sematary av Stephen King. Men De dødes tjern er og blir den store påskekrimboka for meg.

Om jeg rekker å komme meg gjennom eller starte på alle bøkene jeg har tenkt å lese i denne uka, er ikke godt å si. Jeg leser mye, men ikke fort. Jeg liker å ta meg tid med bøkene og bli kjent med dem,

2. april 2018

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...


  Bøker jeg leste i forrige uke:

* Tegnehanne (Ambisjoner minus gjennomføringsevne) - Hanne Sigbjørnsen
* While You Were Sleeping - Kathryn Croft
* De dødes tjern - Bernhard Borge (André Bjerke)

Antall leste sider i forrige uke:

772 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

Mikael Persbrandt (Sånn jeg husker det) - Mikael Persbrandt & Carl-Johan Vallgren

 Bøker som leses nå:

* Macbeth - Jo Nesbø
* Svarthuset - Peter May   

Planlagte bøker denne uken:

* Macbeth - Jo Nesbø
* Svarthuset - Peter May 
* The Mask - Dean Koontz
* Lucifers fall - Jan Boris Stene 

Forrige tirsdag leste jeg ut Tegnehanne (Ambisjoner minus gjennomføringsevne) av Hanne Sigbjørnsen. Det er første gang jeg jeg har lest Tegnehanne for hadde ikke lest en eneste stripe tidligere. Jeg ble ingen fan, men likte kombinasjonen av tegneserie og selvbiografi, og boka består av mange gode poeng. Selv om jeg ikke ble akkurat noen fan, har jeg fremdeles lyst til å lese litt mer Tegnehanne. Jeg kan jo ikke lese bare Donald ... 😀

Dagen etter leste jeg ut While You Were Sleeping av Kathryn Croft. Jeg likte skrivestilen hennes, men historien ble dessverre altfor tynn og forutsigbar for min del. Ingen overraskelser der i gården.

Jeg leser fremdeles Svarthuset av Peter May som jeg begynte å lese natt til søndag for over en uke siden, men det nærmer seg slutten nå. Og forrige lørdag begynte jeg å lese Macbeth av Jo Nesbø, som jeg skal lese videre i. Jeg har ikke lest originale Macbeth av Shakespeare tidligere, så det blir ingen sammenligning fra min side. Det er i hvert fall sikkert. 😊

Når jeg blir ferdig med Svarthuset eller Macbeth (satser på at jeg blir ferdig med Svarthuset først), skal jeg leseThe Mask av Dean Koontz, siden det er en god stund siden jeg har lest noe av ham nå. Så det er på tide. Blir det tid til overs, skal jeg begynne på en bok til, og det er Lucifers fall av Jan Boris Stene siden jeg ikke rakk å lese den i forrige måned. Ved siden av kommer jeg til å lese en tegneseriebok, men er ikke sikker på hvilken ennå.

I går kveld så jeg filmen Se7en på TV2 og den har jeg sikkert sett over tusen ganger, men går ikke lei og har den i samlingen min. Det er en av mine favorittfilmer og det er synd at de ikke lager mørke thrillere lenger. Dagens thrillere er så lettbeinte i forhold til Se7en. Siden det var aprilsnarr i går, måtte jeg selvfølgelig se April's Fools Day (originalen) siden det er en tradisjon på en slik dag. Det er ikke lenge til Fredag den 13. og da er det vel ingen overraskelse at jeg skal se originalfilmen med samme tittel som den dagen. Man må ha sine sære tradisjoner.

Siden påska er over, i hvert fall går den mot slutten, skal påskepynten vekk allerede i kveld og det skal bli godt for gult er ikke kult. Det er for "happy" for meg. Jeg foretrekker mørke og diffuse farger. Dessuten kommer jeg aldri til å bli noen høytidsmenneske heller. Pynter bare på grunn av tradisjon og ikke noe annet.

29. mars 2018

Helgelektyre(238)

Macbeth - Jo Nesbø
Svarthuset - Peter May
De dødes tjern - André Bjerke


Helgelektyreinnlegget kommer litt tidligere i denne uka enn til vanlig siden det er påske og langhelg.


Tegnehanne (Ambisjoner minus gjennomføringsevne) - Hanne Sigbjørnsen

Forrige tirsdag leste jeg ut Tegnehanne (Ambisjoner minus gjennomføringsevne) og det var mitt første møte med Tegnehanne. Jeg har selvfølgelig hørt om denne tegneserien før, men aldri lest en eneste stripe tidligere.


While You Were Sleeping - Kathryn Croft

I går leste jeg ut While You Were Sleeping av Kathryn Croft og etter hvert skal jeg begynne å lese Macbeth av Jo Nesbø.

Jeg skal også lese videre i Svarthuset av Peter May som jeg begynte å lese natt til søndag, og på onsdagskvelden begynte jeg å lese påsketradisjonen De dødes tjern av André Bjerke. Han ga ut boka først som Bernhard Borge. Jeg har to utgaver av den. En pocketbok som jeg har hatt i mange år, og som en liten "pyntebok" som jeg kaller det. I år skal jeg lese pyntebokutgaven. Jeg har lest den boka siden 97 eller 98. Den passer godt til påskelektyre for den har litt krim og litt grøss i seg, og er veldig stemningsfull.

Flere bøker blir det ikke, eventuelt en tegneseriebok, men jeg har ikke bestemt meg ennå. Men flere andre bøker blir det i hvert fall ikke da Macbeth boka er på over 500 sider, men det gjør ikke noe. Jeg foretrekker store bøker fremfor små, men trenger bare litt mer tid. Det er bare det jeg vil frem til. Jeg har ikke noe forhold til Macbeth egentlig for jeg har lest lite Shakespeare. Det eneste jeg har lest av ham for mange år siden er Romeo and Juliet, og den leste jeg en gang i ungdomsårene. Det jeg forbinder Macbeth best med er at Alice Cooper hadde en slange en gang som het Lady Macbeth ... Jeg har aldri vært helt interessert i Shakespeares forfatterkarriere og har alltid hatt et anstrengt forhold til bøkene hans, men skal prøve å få gjort noe med det etter hvert. Jeg må bare manne meg opp først. 😊

Jeg har fargelagt i denne uka også, og er ennå ikke helt ferdig med motivet:

Jeg har fargelagt dette motivet i omtrent tre uker og det mangler ennå litt. Men det gjør ikke meg noe at det tar lang tid og at det er detaljert, for det er da jeg trives best når jeg får virkelig konsentrert meg om noe. Da er jeg i mitt rette element. Prøvde å få med små detaljer inn i fotografiet, men det er nesten umulig da motivet er såpass bredt og stort.

Så det mangler å fylle inn noen felt, litt finpussing og avslutte med litt glitter. Har fått glitterdilla i det siste for det gir det lille ekstra så lenge man ikke overdriver. Jeg har ikke lagt på noe glitter ennå. Det sparer jeg helt til slutt da det ofte trenger litt tid til å tørke.

Motivet er fra denne fargeleggingsboka:

Mythomorphia - Kerby Rosanes

Usikker på om det blir flere bokameldelser og innlegg i påska da jeg skal bort i noen dager og vet ikke hvor lenge jeg kommer til å være borte, og blogging gjør jeg bare når jeg er hjemme for jeg er ingen rosablogger/livsstil blogger. Takk og lov for det. Det hadde jeg ikke orket.


 God helg og god påske.

Ukas låt: Psycho - Breaking Benjamin



26. mars 2018

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...


  Bøker jeg leste i forrige uke:

* The Wife Between Us - Greer Hendricks & Sarah Pekkanen
* Omgitt av idioter (hvordan forstå dem det ikke går an å forstå) - Thomas Erikson
* Depression (Understanding the Black Dog) - Stephanie Sorrell

Antall leste sider i forrige uke:

546 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

Fargeglade vampyrer - Mona Fossdal
The Wife Between Us - Greer Hendricks & Sarah Pekkanen

 Bøker som leses nå:

* While You Were Sleeping - Kathryn Croft
* Svarthuset - Peter May  
* Tegnehanne (Ambisjoner minus gjennomføringsevne) - Hanne Sigbjørnsen (tegneseriebok) 

Planlagte bøker denne uken:

* While You Were Sleeping - Kathryn Croft
* Svarthuset - Peter May
* Tegnehanne (Ambisjoner minus gjennomføringsevne) - Hanne Sigbjørnsen (tegneseriebok)  
* Macbeth - Jo Nesbø
* De dødes tjern - Bernhard Borge (André Bjerke)

Natt til mandag leste jeg utThe Wife Between Us av Greer Hendricks & Sarah Pekkanen. En bok jeg ikke likte, men jeg ville ha likt den hvis den ikke inneholdt mange unødvendige og forutsigbare twister og "overraskende vendinger". Syntes det var unødvendig da historien, budskapet og karakterene var bra nok i seg selv. Jeg skjønner at twister er blitt til en greie i thrillersjangeren, men syntes historien var en thriller i seg selv denne gang uten twister og ville ha likt den bedre uten dem. Av og til blir twister mer som irritasjonsmoment istedet for gledelige og sjokkerende overraskelser. Av og til er en thriller en thriller som denne og trengte ikke krydder og det ødela alt for meg.

Samme natt som jeg leste ut The Wife Between Us begynte jeg så smått å lese en ny bok og det var; Depression (Understanding the Black Dog) av Stephanie Sorrell, som jeg leste ut natt til søndag. Den var så som så. Grei informasjon og kjekt å lære noe nytt, men ingen direkte tankevekkende bok.

Natt til søndag begnte jeg også på en ny bok og det var Svarthuset av Peter May som fikk mye oppmerksomhet i fjor. Jeg ville ikke lese den da siden den fikk så mye oppmerksomhet, og ville heller vente til om interessen fremdeles var der til styret om samme bok har lagt seg. En bok som får mye oppmerksomhet og nesten får bare ros får motsatt effekt for meg. Jeg blir mer nysgjerrig på de med delte meninger og leser de med en gang, mens bøker som får kun ros venter jeg til å lese med til senere. Det er sånn det funker for min del. Så den skal jeg lese videre i.

Torsdagskvelden leste jeg ut Omgitt av idioter (hvordan forstå dem det ikke går an å forstå) av Thomas Erikson. Det er en annerledes og morsom bok om psykologi og vår væremåte. Man skal ta denne boka med en klype salt, men det var underholdende og artig å tenke på en litt annen måte.

Så det ble litt lesing i forrige uke også, og i denne uka skal jeg lese videre i While You Were Sleeping (som jeg begynte å lese forrige fredag) og Svarthuset. Mot påskehelga skal jeg eventuelt begynne å lese Macbeth av Jo Nesbø.

Egentlig skulle jeg skrive anmeldelser og tenkte jeg skulle skrive anmeldelser av bøkene Solitude (Memories, People, Places) av Terry Waite og selvbiografien til Mikael Persbrandt i forrige uke. Begge har fått femmere, noe som er sjeldent. Jeg gir sjeldent femmere og enda sjeldnere seksere. Så da jeg skulle skrive anmeldelse av Solitude sto det i stå. Jeg skrev ett avsnitt på fire dager og måtte begynne å skrive en annen anmeldelse og jeg forsto plutselig hvorfor. Jeg er ikke vant til å skrive positive anmeldelser for jeg har så lite trening i det i forhold til negative anmeldelser. Fordi det er lettere å gi og ta i mot kritikk enn å gi bort og ta i mot ros. Da jeg skulle skrive anmeldelse av Solitude gikk det i stå veldig lenge, men da jeg begynte å skrive en anmeldelse avThe Wife Between Us i mellomtiden, gikk skrivingen av seg selv. Derfor ble det slik. Håper å få til en anmeldelse av Mikael Persbrandt selvbiografi i denne uka og Solitude av Terry Waite utsetter jeg litt for den trenger jeg mer tid til å skrive.

 Siden påskehelga nærmer seg skal jeg selvfølgelig lese De dødes tjern av Bernhard Borge (altså, André Bjerk), som er en fast tradisjon. Husker ikke på om det var i 97 eller 98 jeg begynte å lese De dødes tjern som tradisjon hver påske, men det har uansett gått tjue år og er ikke lei. Jeg er ikke fan av lydbøker, for da detter jeg av og foretrekker å lese selv. Men i mange år har jeg hørt på Radioteatret for det er mye morsommere med hørespill enn vanlig lydbøker, og de har laget hørespill av både De dødes tjern og Døde menn går i land, og det er virkelig gode hørespill. De er både spennende og morsomme. Vel verdt å sjekke ut. Selv har jeg begge på CD for måtte ha dem i samlingen, og har hørt på dem mange ganger fordi de er veldig stemningsfulle.

I går begynte jeg på en tegneseriebok siden det er en stund siden sist og valget ble
Tegnehanne (Ambisjoner minus gjennomføringsevne) av Hanne Sigbjørnsen. Jeg har aldri lest Tegnehanne før, men har selvfølgelig hørt om Tegnehanne tidligere.

Så det er fullt opp denne uka også, og selvfølgelig skal man lese litt ekstra krim i påska. Det er og blir en tradisjon.

2. mai 2017

Månedens Bokanbefaling (april)

I april leste jeg disse bøkene:
 
 Lest i kronologisk rekkefølge:  

We Were Liars - E. Lockhart
Noe skal skje - Therese Aasvik
Before the Fall - Noah Hawley
Rødt som blod - Unni Lindell
Be aldri om nåde - Martin Österdahl
De dødes tjern - André Bjerke
Aller siste utvei - Federico Axat
The Dark Tower 6 (Song of Susannah) - Stephen King
Unmasked (The True Life Story of the World's Most Prolific Cinematic Killer) - Michael Aloisi & Kane Hodder
Jentene - Emma Cline

April har vært en utrolig seig måned av en eller annen grunn, men det gjorde ikke meg noe da jeg fikk lest en god del. Det ble til sammen ti bøker og det har vært en overraskende bra lesemåned. Ikke på grunn av antall bøker, men innholdsmessig. Husker jeg fra 2013 - 2015 ga svært få femmere og seksere da jeg strevde med å finne bøker jeg virkelig likte. Det var nesten ikke noen bøker som fenget. Men siden 2016 og til nå så har utvalg av bøker vært bedre og truffet bedre på. Jeg er ikke mer sjenerøs nå enn før med terningkast, det er ikke det jeg mener, men noen ganger er det lettere å treffe på med bøker.

Og hvilken bok likte jeg best i april?

Unmasked (The True Life Story of The World's Most Prolific Cinematic Killer) - Michael Aloisi & Kane Hodder.

Helt ærlig trodde jeg ikke at jeg ville like denne så godt på forhånd. Var sikker på at det var en slags tullebok som man ikke tar så høytidelig, men jeg ble overrasket.

Kane Hodder er stuntmann og skuespiller, mest kjent for å ha vært Jason Voorhees (fra Friday the 13th - filmene), hele fire ganger. Han har bidratt i mange skrekkfilmer, og også mange andre filmer. Du har muligens sett minst to filmer med ham i uten å ha tenkt over det. Andre filmer enn noen av Friday the 13th filmene han blant annet har bidratt i er; Wishmaster (1997), Monster (2003), 2001 Maniacs (2005), Hatchet (2006), Hatchet II (2010) og Hatchet III (2013), Frozen (2010) (ikke tegnefilmen), Se7en (1995) ... Listen er lang. Han har også jobbet "utenfor" mange kjente actionfilmer og Tv - serier som stuntkoordinator. Han er over 60 år og er fremdeles med i bransjen som både stuntmann, skuespiller og stuntkoordinator. I denne biografien forteller han episoder om seg selv fra barndommen og frem til nå, og viser flere sider av seg selv. Så dette var fascinerende lesing. Det var også spennende å lese om noen med et litt annerledes yrke. Som horrornerden jeg er måtte jeg bare få med meg denne boka, noe jeg er glad for. Morsom fakta: Han ble spurt av selveste Wes Craven om å være Freddy Krueger i The Nightmare on Elm Street filmene, men takket nei fordi han selv mente at han hadde for stor kroppsbygning og at han ikke var rett mann for rollen. Den rollen gikk senere til Robert Englund og de to drar ofte på diverse horror arrangementer sammen for å møte fansen og de som er glad i horror generelt. Morsomt hva tilfeldigheter fører til noen ganger. Jeg har ikke skrevet anmeldelse av denne boka ennå, men det blir snart.

Andre bøker jeg likte godt i april og som jeg gjerne vil nevne er; Before the Fall av Noah Hawley og Aller siste utvei av Federico Axat er kanskje bøker for deg som liker thrillere, for disse var kjempespennende bøker. Jeg liker thrillere, og leser masse av dem, men har følt meg veldig kresen innen den sjangeren i det siste, men de var veldig gode bøker.

De dødes tjern fikk den eneste sekseren og den første sekseren i år, men det telles på en måte ikke siden det er en bok jeg leser hver påske, og har gjort det siden jeg gikk på ungdomsskolen. Derfor ble den ikke utvalgt som månedens bokanbefaling.

Bøkene jeg likte minst i april er We Were Liars, Noe skal skje, Rødt som blod og Jentene. Det var bare ikke bøker for meg, men man kan jo ikke like alt. Alt i alt har det vært en bra lesemåned likevel.

17. april 2017

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...


  Bøker jeg leste i forrige uke:

Before the Fall - Noah Hawley
 Rødt som blod - Unni Lindell
 Be aldri om nåde - Martin Österdahl
  
Antall leste sider i forrige uke:

 628 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

Noe skal skje - Therese Aasvik

Bøker som leses nå:

De dødes tjern - André Bjerke
Aller siste utvei - Federico Axat
* Necronomicon (The Best Weird Tales of H.P. Lovecraft) - H.P. Lovecraft 
* The Dark Tower 6 (Song of Susannah) - Stephen King 

Planlagte bøker denne uken:

De dødes tjern - André Bjerke
Aller siste utvei - Federico Axat
* Necronomicon (The Best Weird Tales of H.P. Lovecraft) - H.P. Lovecraft
* The Dark Tower 6 (Song of Susannah) - Stephen King
 * Unmasked (The True Life Story of the World's Most Prolific, Cinematic Killer) - Michael Aloisi & Kane Hodder

Tok meg noen internettfrie dager i påska (fra onsdag til søndag). Det er noe jeg gjør ofte for det er godt å ikke være tilgjengelig hele tiden. Bruker å ta minst en til to internettfrie dager i uka. Jeg foretrekker det virkelige liv fremfor internettlivet. Er kanskje litt vel gammeldags.

Tirsdag leste jeg ut Before the Fall av Noah Hawley og den likte jeg godt. Skjærtorsdag leste jeg en uplanlagt bok; Rødt som blod av Unni Lindell som var med i et ukeblad og leste den ut dagen etter. En kort bok som besto av fem noveller. Tirsdag, samme dag som jeg leste ut Before the Fall, begynte jeg å lese Be aldri om nåde av Martin Österdahl og den leste jeg ut i går kveld.

Etter at jeg ble ferdig med Be aldri om nåde, begynte jeg å lese De dødes tjern. Det er jo en bok jeg har lest hver påske siden ungdomsskolen og det er en tradisjon som er kommet for å bli.

I forrige uke tok jeg meg en liten pause fra Necronomicon av H.P. Lovecraft, for å lese litt ekstra påskekrim, så i denne uka skal jeg fortsette å lese i Necronomicon igjen.

I denne uka skal jeg begynne å lese Unmasked (The True Life Story of the World's Most Prolific, Cinematic Killer) av Michael Aloisi & Kane Hodder, noe jeg gleder meg til siden jeg er og blir en stor horrornerd, og jeg skal selvfølgelig også lese videre i Aller siste utvei av Federico Axat. Jeg skal også ta igjen lesingen av Song of Susannah av Stephen King, som dessverre ble litt forsømt i påskekrimmen. 

Hvis det blir tid til overs skal jeg også begynne på boka; Store hvite løgner av Liane Moriarty før uka er over.