2. mai 2019

Ikke slå av lyset av Bernard Minier - ikke til å bli mørkredd av ...


     - Beklager, Christine. Ikke denne gangen. Jeg trenger tid til å tenke. Vi kan ikke fortsette slik ...
    Hun stivnet.
    - Jeg tror det er best at vi er borte fra hverandre en stund, får litt tid til å se hvor vi står, fortsatte han. - Oppsummere litt ... Jeg vil ta en pause fra forholdet.
    Hun hørte hva han sa, men det var som om hun ikke klarte å gripe meningen bak ordene. Hadde han virkelig sagt det hun trodde?
    - Og når det gjelder Iggy, er jeg virkelig lei for det, men det kan sikkert vente noen timer til. Vær så snill ikke ta kontakt i løpet av de kommende dagene. Jeg ringer deg.
    Hun stirret på telefonen. Lamslått.
    Han hadde lagt på.

Hva ville du ha gjort hvis du fant et mystisk brev i postkassa?

Det er ikke godt å si ... I Ikke slå av lyset møter vi Christine Steinmeyer. Hun er radiovert og lever et normalt liv, frem til nå ... På selve julaften finner hun et selvmordsbrev. Var det meningen at hun skulle få det i postkassa, eller er det sendt feil? Eller er det hele en grotesk spøk? Forloveden hennes er irritert på henne fordi de allerede er for sent til å møte opp til foreldrene hans, og mener at brevet ikke har noe med dem å gjøre. Christine mener noe annet. Hun vil i det minste prøve å finne ut hva det vil henne, og gjøre en god gjerning. Men etter funnet av selvmordsbrevet begynner Christines liv fort å rase sammen. Hun får trusler, uten å skjønne hvorfor eller av hvem, og sakte, men sikkert begynner rutinene hennes å forsvinne også. Mennesker hun er svært glad i, begynner å trekke seg unna henne. Hun kjenner seg nesten ikke igjen seg selv for hun skjønner ikke hva det er som foregår. Hvem er det som vil at hun skal lide, og hvorfor? Kommer hun til å klare å finne ut av det, og må hun starte jakten selv?

Samtidig følger man kriminalførstebetjenten Martin Servaz. Han er på rehab for å komme seg etter depresjon. Han er sykmeldt og har dermed ikke lov til å jobbe. Men noen sender ham noe som gjør til at han ikke klarer å holde seg unna, og dermed gjør han undersøkelser på egen hånd. Er det noen som forsøker å fortelle ham noe, og burde han holde seg unna?

I mellomtiden følger vi Christine og Servaz separat. Kommer veiene deres til å møtes, eller har de ikke noe med hverandre å gjøre?

Krim med grøsseraktig preg
Dette er bok nummer tre i serien om Martin Servaz og selv om jeg ikke har lest de andre bøkene i serien, syntes jeg ikke det gjorde noe. Bernard Minier er heller ikke et ukjent navn for min del, men jeg har bare ikke lest noe av ham ennå, ikke før nå. Det jeg hadde hørt om bøkene hans på forhånd var svært variert, noe jeg godt kan forstå. Min favorittsjanger innen både litteratur og film har alltid vært horror. Jeg elsker å bli skremt, men det er altfor lenge siden sist. Ble jeg skremt denne gang? Jeg kan ikke si det. Selv om horror er og blir min sjanger, liker jeg også krim med grøssende elementer. Det har Ikke slå av lyset av Bernard Minier. Handlingen er svært dyster og har noen spennende partier. Boka er på over fem hundre sider, men den er veldig lettlest og sidene blar nesten av seg selv. Så, hvorfor ble jeg ikke helt begeistret?

Dette er som nevnt mørk og ikke minst voldelig krim, noe jeg ikke har noe i mot når det gjelder bøker. Men det som plager meg med konseptet er bruken av opera som bakgrunnsteppe, og at det hele er veldig søkt. Man får en lang oppsummering mot slutten, men likevel sitter jeg igjen med en del spørsmål. Hvilke spørsmål kan jeg ikke si da det kan avsløre for mye. Mye blir oppklart, men samtidig sitter man igjen med noen hvorfor spørsmål.

Overdøves av opera
Opera får en stor rolle i boka. Noe jeg har lite forhold ti. Jeg liker opera blandet med metal/black, men ren opera skjønner jeg ikke et kvekk av, hvis jeg skal være helt ærlig. Jeg skjønner godt hvorfor opera har en så stor rolle i boka , men likevel er det litt irriterende i lengden, og ødelegger noe av spenningen og intensiteten. Det stjeler oppmerksomheten på en måte. Det er ment som bakgrunnsteppe, men overdøver selve handlingen.

Ikke slå av lyset er en lettlest og uavansert krim som er fin å få med seg hvis man vil ha noe avslappende nå som sommeren nærmer seg. Men for oss som har lest en god del krim oppgjennom årene, blir det for lett å gjette seg frem til hva som egentlig foregår, og man kan trygt slå av lyset etter å ha lest denne. 

Bakpå:

"Man ser det ikke komme, men dør etter å få vite mer.
Det beste tegnet på en god krim."
 ELLE

På julaften finner Christine Steinmeyer et brev i postkassen fra en kvinne som sier hun vil ta livet av seg. Hun tror det er en feil, en dårlig spøk. Men når en innringer i Christines eget radioprogram beskylder henne for å ikke ha villet hjelpe kvinnen, skjønner hun at det er alvor. Snart skjer en rekke vanskelige ting. Det er som om noen har tatt styring på livet hennes. Alt som har holdt  henne oppe, raser sammen - til redselen får fullstendig overtak.

Samtidig mottar den sykmeldte kriminalførstebetjenten Martin Servaz en nøkkel til et hottelrom i posten. Et rom der en kunstner tok livet av seg et år tidligere. Noen vil sette han i sving igjen uten at hans overordnede får vite om det.

Hva hvis våre nærmeste ikke er de vi trodde? Kanskje fins det hemmeligheter i de mørke avkrokene - som nekter å dø. Nei, ikke slå av lyset, da kan at skje!

Originaltittel: N'eteins pas la lumière
Norsk tittel: Ikke slå av lyset
Forfatter(e): Bernard Minier
Sjanger: krim
Målgruppe: voksen
Antall sider:
569
Forlag: XO
Norsk forlag: Aschehoug
Utgitt: 2014
Min utgave: 2019
Lest: 04.04. - 10.04. 2019
Kilde: anmeldereksemplar
Plot: 2 Det blir fort veldig pompøst og for mye overdrivelse. Den klarer heller ikke å overraske.
Tittel: 3 Typisk meg å gå etter slike titler. Man blir litt nostalgisk av det.
Omslag: 4 Typisk horror, men morsomt at det er flere motiver man ser gjennom nøkkelhullet, som passer svært godt til innholdet.
Baksidetekst: 2 Litt vel lang, kanskje, noe som er synd.
Skrivemåte: 2 Som nevnt tidligere. Det blir altfor mye overdrivelse og forfatteren klarer ikke å overraske.
Favorittkarakter: Léo. Mystisk og spennende fyr å lese om. Likte også hunden til Christine som er svært morsom å lese om.
Slutten: 2 Svakt og altfor mye oppsummering. Minier klarte ikke å lure meg, dessverre.
Høydepunkt: Veldig lettlest til å være en så stor bok og kjekk hvis man vil ha lett underholdning.
Lavpunkt: Lite kreativt, prøver for hardt og det ble for forutsigbart for min del.
Terningkast: 2
Leseutfordring:
100 bøker i løpet av 2019

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar