7. februar 2023

Månedens Bokanbefaling (januar)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Jenta uten hud av Mads Peder Nordbo, Jente, 1983 av Linn Ullmann og Ghosts of Christmas Past av Neil Gaiman mfl., 
er fra egen boksamling
 
I januar leste jeg disse bøkene:
 
 
Lest i kronologisk rekkefølge:
 
Kittyhawk savnet - Garry Disher

Den siste festen - Clare Mackintosh

Jenta uten hud - Mads Peder Nordbo

Jul for nybegynnere - Tove Braathen

Øya - Adrian McKinty

Jente,1983 - Linn Ullmann

Kartografen - Anette Hemming

Ghosts of Christmas Past - Neil Gaiman mfl.


Januar ble avsluttet med tallet 40. Det ble en beskjeden "feiring" for er allergisk mot oppmerksomhet. Føler meg ikke eldre, heller.

Men noe ble da lest i denne bursdagsmåneden, og en del variert også.

 

I januar ble bare 8 bøker lest. Jeg leste like mange bøker som i desember.

1 av 6 planlagte bøker ble lest. Skjerpings! I fjor prøvde jeg en strafferunde for hver planlagte bok jeg ikke rakk å begynne på, men det gikk i surr. Fremover blir det en strafferunde for hver måned når jeg ikke klarer å lese alle de planlagte bøkene. Se nederst i dette innlegget hvilken bok som blir min strafferunde for februar.

Den planlagte boka som faktisk ble lest, var: Kartografen av Anette Hemming.

Bøker som jeg begynte på før januar: Kittyhawk savnet av Garry Disher, Den siste festen av Clare Mackintosh, Jenta uten hud av Mads Peder Nordbo, Jul for nybegynnere av Tove Braathen, og Ghosts of Christmas Past av Neil Gaiman mfl. Nesten alle ...

Bøker som jeg smugleste: Jenta uten hud av Mads Peder Nordbo, Jul for nybegynnere av Tove Braathen, Jente,1983 av Linn Ullmann og Ghosts of Christmas Past av Neil Gaiman mfl.

I januar ble det hele to femmere.

 

Og hvilken bok likte jeg best i januar?

 

 
Kittyhawk savnet - Garry Disher
 
Bok nummer to i Peninsula serien, og bøkene kan leses frittstående. Førstebetjent Hal Challis prøver å komme seg videre i livet, men det er ikke så lett siden hans kone er fengslet. Hun er siktet for drapsforsøk og han var offeret. Han ønsker å skille seg, men vet at hun ikke vil la seg overtale så lett. Hun ringer ham jevnlig for å holde kontakt, mens han selv ønsker å kutte all kontakt. 
Selv om det nærmer seg påske, roer det seg ikke ned på jobb. En uidentifisert mann er funnet druknet, og Hallis store lidenskap er fly. På flyplassen blir han og flere andre vitne til at noen kjører bevisst mot et fly mens en kvinne sitter i det, og bilen flykter så av gårde.

Bokserien består av stort persongallerier og det er flere krimsaker i samme bok. Engasjerende lesing!


Hele anmeldelsen kan leses her.
 

Den siste festen: Mellom denne og Kittyhawk savnet var et vanskelig valg siden jeg likte begge så godt. Men Kittyhawk savnet gikk av med seieren. Den siste festen er første bok i en krimserie. Bok nummer to blir utgitt på engelsk i august. Den er om Leo og Ffion som er nye makkere. En kjendis i  landsbygda er funnet død etter å ha arrangert nyttårsfest. I et lite sted blir alle like mistenkt og Ffion må prøve å skille jobb og privat. Rhys Lloyd som blir funnet drept, hadde sine fiender. Han har også hatt en stalker som har vært ute etter ham i mange år. Er det stalkeren eller noen andre som står bak? I løpet av handlingen, dukker det opp mange mistenkte. Selv om det var litt enkelt å gjette for min del, var dette en svært underholdende og mørk krimbok, og jeg liker bøker med et stort persongalleri. Jeg liker også at det ofte skiftes perspektiv. Synes de andre bøkene hennes har vært noe tamme, men det var ikke denne.

Hele anmeldelsen kan leses her.
 

Andre bøker jeg gjerne vil anbefale videre, er:
 

Kartografen: En bok jeg leste mot slutten av januar. Likte temaet og plottet som var litt kreativt. Den er om Henrik som får vite at ekskona Lisbet er død, myrdet. Sammen har de en sønn og en datter, og han sliter med å få ting til å gå rundt i sorgen. Attpåtil frykter han at andre ser på ham som mistenkt. Han får etter hvert et kart hvor det viser seg at det er et kart av steder han har oppholdt seg i det siste. Det skumle er at også hans ekskone Lisbet også skal ha fått et tegnet kart. I mellomtiden går man tilbake i tid til 1999, da man blir kjent med mobbeofferet Robert som ikke har det enkelt på skolen eller hjemme. Hjemme blir ofte han og søsteren forsømt av moren, og på skolen blir han utsatt av den samme gjengen som er ute etter ham. Er dette en hevnehistorie, eller ligger det noe mer bak?

En god debutkrim som ble utgitt i fjor. Det var lett å lese noen sider ekstra, og boka inneholder gode karakterbeskrivelser.

Hele anmeldelsen kan leses her.


Øya: En familie på fire er på jobbreise til Australia. Heather er bare 24 år, og er allerede gift og stemor til en jente og en gutt som ikke liker henne. Selv om hun ikke er akseptert ennå, prøver hun å gjøre sitt beste. De er med ektemannen hennes, Tom på jobbreise i Australia, og da barna har lyst til å se noen kjente dyr, blir de tatt med til en øy hvor de skal få ønsket oppfylt, men de må være snare. På grunn av en alvorlig ulykke, havner de i en alvorlig klammeri med øyas innbyggere som holder seg for seg selv, og på en måte lever etter sine egne regler. Bare synd at de heller ikke har det lett for å tilgi, derfor må familien på fire prøve å rømme fra øya, hvis ikke er det stor sannsynlighet for at de kan bli drept.

Hele anmeldelsen kan leses her.


Bøker som var helt ok:

 

Jul for nybegynnere: Har blitt en del bøker av Braathen nå, men synes ikke at dette er hennes beste. Den er om Lillian som prøver seg frem i livet i godt voksen alder. Hun er prøveseparert fra sin mann, og har nettopp flyttet i en leilighet. Hun vil finne ut av ting selv og finne ut hvordan det er å være alene. Sammen har de en voksen datter som har flyttet ut for lenge siden. Da Lillian og venninnegjengen får vite at Rose kommer tilbake til Norge, må det planlegges. Rose har nemlig ingen sted å bo, og påstår at hotell er for dyrt. I mellomtiden får hun bo i leiligheten til Lillian og venninnegjengen har lovt å bidra med det de kan. Men spørsmålet er når Rose tar over Lillians liv for godt og om venninnegjengen blir den samme igjen, for Rose star ganske stor plass, og er en hun en oppriktig person?

Julebøker er nok ikke min sjanger, men prøver å få med meg noen hvert år. Selv om handlingen foregikk rett før og i jula, følte jeg ingen julestemning. Mener også samtalene og handlingene ble svært repeterende underveis.

Hele anmeldelsen kan leses her.

Hei, hyggelig at du fremdeles leser.


Bøkene jeg likte minst i januar:

Disse bøkene betyr ikke nødvendigvis at de er dårlige, men det var dessverre ikke bøker jeg fikk til å like.

 

Jenta uten hud: Første krimbok i en serie. Den er om Matthew Cave some er dansk som har dratt til Grønland. Han har nettopp vært gjennom et helvete etter å ha mistet kjæresten og deres ufødte barn i en ulykke. Han er journalist og prøver å komme seg videre i livet, uansett hor mørkt ting ser ut. Han mistet også kontakt med faren sin da han var liten og prøver å finne spor etter ham. En mumifisert viking er funnet, og da politimannen som holder vakt, blir funnet myrdet. Klarer noen å koble det til en drapsgåte som skjedde i 1973. Da fire menn ble brutalt og sadistisk myrdet. Har saken fra 1973 og det som skjer i nåtiden noe sammenheng?

Jeg liker brutale krimbøker. Jo mørkere, jo bedre, men denne ble dessverre for kjedelig for meg, og var heller ikke helt fan av språket, noe som er synd da jeg vanligvis liker dansk krim.

 

Hele anmeldelsen kan leses her.


Ghost of Christmas Past: Som sagt, julebøker er ikke min sjanger, i hvert fall ikke juleromanser, og derfor ville jeg finne en annen type julebok i stedet. Jeg er svak for spøkelseshistorier. Det er en sjanger jeg aldri går lei av.

Boka er på nesten tre hundre sider og består av både veldig gamle spøkelseshistorier og noen moderne. De lengste historiene er på litt over førti sider, men de fleste historiene er på mellom 4-8 sider. Så det er veldig overkommelige historier. Grunnen til at jeg ikke likte denne samlingen så godt, er at de ikke var spesielt nifse eller gufne. De var heller rare og noen komiske. Så fikk dessverre ingen julestemning eller gysninger fra denne spøkelseshistoriesamlingen.

Anmeldelse kommer.

 

Jente,1983: En jente bor i leilighet i New York sammen med moren sin. Hun har lyst til å dra til Paris for å bli fotografert, men moren sier nei. Jenta er seksten år, men vil bevise at hun er voksen. Etter hvert får hun dra, hvis hun lover å ta telefonen når moren ringer hotellet. En kveld er jenta alene i gatene og hun finner ikke hotellet sitt. Hun husker ikke hva det heter, hvor det ligger, og kan ikke snakke fransk. Det eneste hun har er, er adressen til fotografen som er mye eldre enn henne.

Skjønner hvorfor boka er så populær og romanen tar opp et viktig tema, men har lest lignende romaner som jeg har likt bedre. Jeg hørte denne på lydbok.

Hele anmeldelsen kan leses her.


Siden jeg ikke klarte alle de planlagte bøkene for januar, blir det som nevnt strafferunde. Boka som jeg da skal lese, er: Take Your Turn, Teddy av Haley Newlin. Den skulle jeg egentlig lese i februar i fjor, men andre bøker kom i veien. Det er horror som ble utgitt i 2020.

 

 Filmer/dokumentarer sett i januar:


 Shock (1946)

Witch Hunt (2021)

The Witches of Dumpling Farm (2018)

Beware of the Slenderman (2016)

Abandoned Dead (2015)

Devil's Pond (2003)

Corpsey (2009)

The People Across the Lake (1988)

Perfect Sisters (2014)

No One Can Hear You (2001)

6 Souls (2010)

Trick (2019)

The Disappointmens Room (2016)

Dolly Dearest (1991)

The Kiss of the Vampire (1963)

 

Serier/reality:

Robinsonekspedisjonen sesong 17

Klassen sesong 2
 

 Jeg gjør oppmerksom på at de fleste filmene/dokumentarene har 16/18 års grense!

 

Ryggperspektiv av bøkene:




















Lydbøker:

Jenta uten hud - Mads Peder Nordbo

Jente,1983 - Linn Ullmann


Kort oppsummert: Januar var kanskje ikke den store lesemåneden, men kom faktisk over noen bøker jeg likte. Håper februar blir bedre og mer fengende.


2 kommentarer:

  1. Gratulerer med overstått, fin rund bursdag Ina, håper du hadde en fin feiring. Jeg har lest to av dine, Tove og Linn, begge likte jeg godt.
    Smuglesing og to femmere, herlig start på leseåret :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Tine. Det ble bare en beskjeden feiring da jeg ikke kjenner mange. Men har ikke noe å si for meg da jeg ikke liker party/oppmerksomhet. Er så beskjeden. =)

      Helt enig. To femmere er svært sjenerøst av meg, men jeg likte de svært godt, da. =)

      Slett