27. februar 2020

Bøker jeg skal lese i mars

Reklame: Eksemplarer mottatt fra forlag, mot en ærlig anmeldelse 
Naboparet av Shari Lapena og Jente (16) meldt savnet av Emma Rowly, er fra egen boksamling


Dukken - Yrsa Sigurðardóttir
5 minutters eventyr - Peter Gotthardt
Slakt - Espen Skjerven
Min søster er seriemorder - Oyinkan Braithwaite
Naboparet - Shari Lapena
Jente (16) meldt savnet - Emma Rowley

Så ikke før nå at jeg har nesten valgt bare kvinnelige forfattere, noe som er litt ironisk siden jeg liker mannlige forfattere best. Synes at mange både kvinnelige og mannlige forfattere skriver godt, men synes ofte at de mannlige har mer snert i språket og er stort sett rett på sak, som jeg foretrekker. Bare det jeg vil ha frem til.

Det ser også ut som det blir en mørk lesemåned, noe jeg liker. Det er greit med noen feel good bøker også av og til, bare ikke for ofte.


Dukken: Jeg har ikke lest mange bøker av henne, men noen, pluss at jeg har en bok til ulest av henne i hylla som heter Galgen. De bøkene jeg har lest av henne, er: Den som graver en grav og Jeg vet hvem du er, og syntes det var helt grei krim. Noen ganger trenger man ikke noe avansert.

(Bakpå):

En gammel dukke, dekket av rur, følger med fangsten i et 
fiskenett. Samme kveld blir kvinnen som tok med dukken
hjem, funnet død. Fem år senere flyter rester av kroppsdeler
til havets overflate.
    Identifiseringen av kroppsdelene er vanskeligere enn
antatt, og samtidig blir politimannen Huldar involert i 
etterforskningen av drapet på en uteligger. Psykologen
Freyja dras inn i undersøkelsene etter anklager om over-
grep på en barneverninstitusjon. Sakene viser seg å være 
knyttet sammen av et vitne, som ingen kan finne: jenta som
fikk moren sin til å plukke opp dukken fra havet.

"Sigurðardóttir er like
god som Stephen King til å skape frykt."
The Independent

"Yrsa er en av de mest spennende nye
stemmene i krim-verdenen."
Peter James

"Yrsa er en strålende forfatter (...)
Personene hennes blir voldsomt levende.
Karin Slaughter




5 minutters eventyr: Som mange andre, leste jeg også en god del eventyr som liten. Det varte ikke lenge før jeg gikk over til mørkere bøker, men eventyr kan være nokså mørke de også. Som liten var jeg ikke så glad i bøker med illustrasjoner, men har blitt mer glad i det i voksen alder. Boka virker å ha et morsomt konsept og er fylt med fine, fargerike illustrasjoner.

(Bakpå):

Det var en gang ...

Slik begynner mange av våre kjente og kjære eventyr.
I denne boken kan du lese 25 av de aller beste,
og de er tilpasset slik at det bare tar 5 minutter å lese dem.
Perfekt som godnatt-fortelling eller en liten lesestund i løpet av dagen.

5 - minutters eventyr inneholder noen av våre 
kjæreste eventyrskatter som har blitt gjenfortalt i generasjoner. Les eventyret om
Tornerose, Den lille havfruen, Østenfor sol og vestenfor måne, Skjønnheten og udyret. Gullhår og mange flere.



Slakt: Denne har jeg hatt en stund, men har ikke hatt sjanse til å lese den før nå, siden den har vært på en liten lånerunde. I de siste årene har jeg vært litt lei av krim, selv om jeg liker sjangeren, men synes det har vært mangel av skikkelig spennende krimbøker, så det spørs med denne.

(Bakpå):

SLAKT

Investor Erik Hoff kjemper for sin uskyld i en brutal dobbeldrapssak i Sandnes. Når politibetjentene Tom Grayston og Dagny Stokka undersøker nye tips i saken, vikles de inn i en mørk underverden av prostitusjon, overgrep og grov menneskehandel. Sannhet og tillit settes på prøve, og grensen mellom skyld og uskyld viskes ut.

Slakt er første bok i en krimserie om Tom Grayston. Han er ung og sporty, med en sterk rettferdighetssans og dyp lojalitet til familien.

Espen Skjerven (f. 1974) er utdannet jurist og jobber som dommer i Jæren tingrett. Han har tidligere jobbet i ØKOKRIM og Kripos og som forretningsadvokat. Han er født og oppvokst i Oslo, men bor i Sandnes med ektefelle og to barn. Slakt er hans debut som krimforfatter.



Min søster er seriemorder: Virker som en morsom og underholdende bok om et sært søsterforhold.


(Bakpå):

BLOD ER TYKKERE - MEN VANSKELIGERE
Å FJERNE FRA TEPPET - ENN VANN

Da Korede blir avbrutt i middagen av et nødanrop fra søsteren Ayoola, vet hun hva hun må gjøre: finne frem blekemiddel, gummihansker og nerver av stål. Dette er den tredje kjæresten Ayoola har drept. Korede vet at hun bør gå til politiet, men hun er glad i søsteren sin, og som man sier: Familien kommer først.

"ET BOMBENEDSLAG 
AV EN BOK - SKARP,
EKSPLOSIV, MORSOM."
New York Times

"FEBRILSK."
Paula Hawkins

"GJØR ET UUTSLETTELIG
INNTRYKK."
Irish Times

"SPEKKET MED DEN
MØRKESTE HUMOR."
Booklist



Naboparet: Jeg har lest en bok av henne tidligere og ble ikke overbegeistret, men likevel ble jeg fristet til å få tak i Naboparet, som jeg kom over i en dagligvarebutikk i fjor en gang. Det er ikke bestanding bøkene man får tak i blir lest med en gang ... Jeg forventer ikke noe stort, men noen ganger vil man ha lett underholdning, og ikke noe galt i det. Boka jeg har lest av henne tidligere, er; A Stranger in the House.

(Bakpå):

Naboparet er en intens psykologisk krim, der forfatteren liker å utforske hva som skjer i nære relasjoner når man er utsatt for ekstremt press, og om vi kjenner vår familie, venner eller naboer så godt som vi tror ...

Anne og Marco er invitert til naboparet på middag, og da barnevakten avlyser i siste liten, lar de sin seks måneder gamle datter, Cora, ligge hjemme og sove. De har med seg babycall og veksler på å gå hjem og se til henne hver halvtime.

Likevel, da de kommer hjem på slutten av kvelden, står inngangsdøren på gløtt, og Cora er borte. Hva har skjedd? Hvem kan stå bak? Hvor er Cora?

Anne og Marco begynner å grave i hverandres historier. Vet de alt om hverandre? Kjenner de familiene sine, vennene? Og hva vet de egentlig om naboene?

"Shari Lapena byr på et kløktig utvalg motiver og mistenkte.
Spenningen er høy, og forblir det til siste, forbøffende side."
                                                                               THE TIMES

"Den nye thrilleren man har snakket mest om i 2016."
                                                                          DAILY MAIL

"Omhyggelig utmeislet og sylskarp. Naboparet blir hengende i en
lenge etter at man har lest siste side."
                                                                          HARLAN COBEN



Jente (16) meldt savnet: Ukjent bok og forfatter for min del, men det gjør ikke noe. Når jeg ikke handler bøker gjennom bokklubben, eller i en bokhandel, så kommer jeg over noen i dagligvarebutikker også. Alltid finner jeg noe interessant og er ikke kresen på hvor jeg får tak i bøkene. Jeg har mine tvil angående denne også, men en dag blir jeg kanskje overrasket.

(Bakpå): 


"Nervepirrende, skummel og altoppslukende.
Perfekt!"
Elizabeth Haynes, forfatter

Ikke alle som forsvinner
ønsker å bli funnet ...

Kate Harlow innser den vonde sannheten - men fortsetter
likevel å lete etter sin savnede datter. Sophie forsvant 
plutselig for to år siden. Ingen ting hadde tydet på at 
hun ville rømme. For å fylle tomrommet etter datteren,
begynner Kate etter hvert å jobbe frivillig hos
Message in a Bottle, en nødtelefon for tenåringer
som har rømt hjemmefra. En kveld da Kate
svarer telefonen gjenkjenner hun stemmen til
den som ringer: Det er datteren, og hun
høres desperat ut!

Kates venner tror hun innbiller seg det hele og er 
redd for at sorgen over datterens forsvinning skal
knekke henne. Men Kate er sikker i sin sak - det var
datteren i telefonen. Hun er i live.
Kat må finne henne - selv om noen 
vil gjøre alt for å stanse henne ...

"Full av overraskelser og ladet med spenning."
Cara Hunter, forfatter

Leserne på Goodreads anbefaler
boken på det sterkeste:
⭐⭐⭐⭐⭐
"Briljant."
"Utrolig fengslende."
"Jeg misunner alle som ennå ikke har lest denne."

Innimellom kommer jeg som vanlig til å smette inn andre bøker underveis. Bøker som jeg egentlig skulle ha lest tidligere, men så har andre bøker kommet i veien og nye bøker.

4 kommentarer:

  1. Bra leseplan!
    Jeg har lest 2. En frydet jeg meg med. En fikk meg til å gjespe. Sier ikke hvilke som er hva :)
    ha en fin lesehelg, Ina

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. =) Huff, har aldri vært flink når det gjelder gåter, men gjetter likevel. Du frydet deg over Dukken og gjespet til Naboparet? Tilgi meg hvis jeg er helt på bærtur. =)

      Slett
    2. Det er vel ingen gåte om du ikke får hint. Å gjette er lov :)
      Jeg har ikke lest eller tenkt til å lese Dukken.

      Fortsatt spent på å finne ut hva du synes om The woman in the dark. Ferdiglest?

      Slett
    3. Vet det, men er dårlig på gjetning også. =) Men håper du avslører svaret til slutt.

      Litt skeptisk til Dukken, men skal gi den en sjanse selv om det er lenge siden jeg har lest noe av Yrsa.

      Jeg leste ut The Woman in the Dark tidligere i uka, men usikker på når det kommer anmeldelse, for ligger litt etter allerede i februar. Det går ikke så fort. =)

      Slett