16. mai 2019

Månedens Bokanbefaling (april)

I april leste jeg disse bøkene:


 Lest i kronologisk rekkefølge:

Drapet på kommandanten - Haruki Murakami
Ikke slå av lyset - Bernard Minier
Codex - Tom Egeland
Ondskapens lenke - Elena Forbes
Et høyst upassende mord - Robin Stevens
Rumlerask - Benji Davies
Bjørnen sover - Bjørn Arild Ersland
Drop Dead Gorgeous (Return to Fear Street, 3) - R.L. Stine
Maretorn - Tone Almhjell
De dødes tjern - Andre Bjerke
Will Haunt You - Brian Kirk
Rør ikke de som sover - N.K. Lillebo

Tolv bøker ble lest i aril og det er lenge siden sist. Hadde vært fint hvis alle måneder var like produktive ...

Jeg leste fem av seks planlagte bøker for april.Mr Murder av Dean Koontz rakk jeg ikke å bli ferdig med før tidlig i mai. Så jeg rakk nesten å lese alle bøkene jeg hadde tenkt å lese i april, noe som er sjeldent. Som regel rekker jeg tre-fire av de planlagte bøkene hvis jeg er heldig, og de andre bøkene er spontane utvalg. Jeg liker å ha det litt planlagt og litt spontant. Jeg liker å planlegge litt hvilke bøker jeg skal lese hver måned, for da slipper jeg å bruke så langt tid på å bestemme meg for hvilke bok jeg skal lese neste gang.

 Og hvilken bok likte jeg best i april?

Drapet på kommandanten - Haruki Murakami

Jeg begynte å lese Drapet på kommandanten av Haruki Murakami i midten av mars og ble ikke ferdig med den før i april. Den er litt tung å lese, men veldig underholdende, så det gjorde ikke noe at det tok lit tid å komme seg gjennom den. Dette er min første bok av Murakami og den ga et godt førsteinntrykk.

Drapet på kommandanten handler om en mann som får vite at kona hans har vært utro, og han kan ikke forstå at noe slikt har skjedd med dem. Han tilbyr seg å flytte ut, og han havner langt oppe i en dal og får tilbud om å bo i et hus som tilhørte en gammel kunstner som har flyttet ut, fordi han er for gammel til å ta vare på seg selv. Han møter en eksentrisk nabo som han så vidt ser huset til siden de bor langt fra hverandre og han hører bjeller om natten som ringer på fast tidspunkt. Hvor kommer det fra og hvorfor? Underlige ting skjer.

En mystisk og surrealistisk bok. Dette er også en bok som er delt i to, derfor den slutter litt brått på, noe som er litt irriterende, men det gir mersmak, så skal få med meg den andre delen også.

Denne boka er ikke så veldig surrealistisk. Det surrealistiske får ikke så stor rolle før man har lest tre hundre sider. Det er en underholdende og sær bok, og jeg har lyst til å lese mer av Murakami.

Hele anmeldelsen kan leses her.

Det er vel egentlig De dødes tjern som skulle ha fått hedersplassen for april, men siden jeg leser den hver påske og har gjort det i de siste tjue årene, så telles det som regel ikke, derfor Drapet på kommandanten fikk æresplassen denne gang.

Andre bøker jeg likte i april er; Drop Dead Gorgeous av R.L. Stine som er tredje bok i Return to Fear Street av R.L. Stine. Det er en frittstående serie for ungdom. Denne var svært underholdende, morsom og veldig sær. R.L. Stine i storform. Av og til trenger man lett underholdning og bare la seg underholde.

Jeg likte også Maretorn av Tone Almhjell som er en av de bedre fantasybøkene for ungdom jeg har lest i det siste. Den byr på en fin historie og spenning. Liker også den snakkende gaupa. Hun er morsom.

Rør ikke de som sover er også verdt å nevne. Det er en litt annerledes bok for ungdom som tar opp mange alvorlige temaer med bruk av mørk humor. Boka er spesiell, men også tankevekkende og vemodig. Det er ikke helt min type bok, men likevel var den fin å få med seg.

Ellers ble det lest mye variert i april, både når det gjelder sjanger og målgrupper. Det ble både bøker for voksne, ungdom og barn. Jeg liker å holde meg oppdatert innen alle målgrupper når det gjelder bøker. 

De jeg likte minst var Ikke slå av lyset av Bernard Minier. Noe som er litt synd for krim med grøssende elementer høres ut som noe for meg, men det ble for enkelt og banalt, og veldig mye opppsummering på slutten uten at det var helt nødvendig, for boka ble litt for forutsigbar for meg, dessverre. Grei underholdning hvis man vil ha noe lett. Selv om jeg ikke likte Ikke slå av lyset, skal jeg få med meg Hvis helvete var av is av samme forfatter. Jeg liker å gi forfattere flere sjanser.

Jeg leste også noen illustrerte barnebøker; Rumlerask og Bjørnen sover, og må si at jeg likte Bjørnen sover, som er en fin faktabok for barn om hvordan bjørner er. Rumlerask likte jeg illustrasjonene bedre enn historien.

Bøkene jeg likte aller minst er; Ondskapens lenke av Elena Forbes og Will Haunt You av Brian Kirk. Ondskapens lenke er en krimbok jeg fikk tak i da jeg var i en dagligvarebutikk. Den virket spennende, men det var en utrolig seig krimbok. Det føltes ut som om hendelsene og samtalene ikke utviklet seg i det hele tatt og at man leste det samme på hver side. Det ble vel monotont. Derfor tok det litt tid før jeg leste den ut. Jeg likte heller ikke Will Haunt You, noe som er skuffende siden det er horror og det er min favorittsjanger, men det betyr ikke at man liker alt fra favorittsjangeren heller. Det er mye variert der også. Denne ble for rar enn skremmende. Mye om fyll og indre demoner. Det var nesten som å lese en fyllehistorie istedet for noe grøsseraktig. Det var lett å miste interessen underveis man leste, dessverre. Litt trist når man er lettet over å bli ferdig med en bok, men sånn er det med noen bøker.

En annen bok jeg også fikk med meg er Et høyt upassende mord av Robin Stevens. Det var en helt grei krimbok for unge lesere. Litt barnslig i språket og forutsigbart. En helt ordinær krim. Det er også første bok i serien Wells & Wong. Selv om jeg ikke ble helt begeistret over den, skal jeg få med meg neste bok i serien også, siden jeg allerede har den. Den heter Arsneikken er servert.

Codex er en bok jeg fikk blandet følelser for. Jeg ville så gjerne like den siden jeg liker hovedersonen Bjørn Beltø veldig godt, fordi han er annerledes og har masse selvironi, men syntes dessverre at Codex ble noe repetivt og ikke den sterkeste i Bjørn Beltø serien.

Det ble litt blandet i april også, både når det gjelder terningkast, målgrupper og sjanger. Selv om jeg leser mets horror og thrillere, er det godt å lese litt andre ting også ved siden av. April bydde på både gode lesestunder og noen skuffelser, men stort sett var det en produktiv og en god lesemåned.

Jeg har dessverre ikke skrevet mange anmeldelser av bøkene jeg leste i april, men jobber med saken. Med kronisk utmattelssessykdom, tar ting lenger tid enn ønskelig ...

Ryggperspektiv av bøkene:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar