6. oktober 2024

Irma Dahl 2: Den siste festen av Kristine S. Henningsen - stødig oppfølger

Eksemplar fra forfatter, mot en ærlig anmeldelse

     Jeg har jo en normal jobb. Hva er mer normalt enn å begrave

døde mennesker? Det er et ritual som har eksistert i årtusener. 

    Jeg forteller om all researchen jeg gjorde før jeg startet Den siste festen, om alt det fine vi kan adoptere til Norge.


Kristine S. Henningsen har tidligere gitt ut bøker ved hjelp av forskjellige forlag, men nå gir hun ut bøkene selv.

Et annerledes begravelsesbyrå
Den siste festen er den andre boka i Irma Dahl serien. Irma er skilt og har to sønner med eksmannen. Mange syns at hun er litt rar og skremmende. Mest fordi hun viser nesten aldri følelse, og hun er veldig direkte når hun prater. Og hun driver sitt eget begravelsesbyrå. I stedet for å føle tristhet for menneskene som har gått bort, ønsker hun å arrangere fest for å feire livene deres. 

Hun trekker seg heller ikke tilbake når det gjelder utfordringer. Hennes eldste sønn er blitt ranet av en ungdomsgjeng. De har stjålet den nye mobiltelefonen hans. Hun kan jo ikke bare sitte og ikke gjøre noe med det ...

Ofte vanskelig med humor
Dette er roman blandet med litt humor. Humor i bøker og filmer er ofte vankelig, og det er sjeldent at jeg ler. Jeg likte noe av humoren, men ikke sexcscenene med Irma og en fyr. Jeg brydde meg ikke særlig mye om båndet mellom dem. Det føltes ikke helt ekte.

Bortsett fra det og noen skrivefeil her og der, var dette en god oppfølger. Selv om jeg ikke er helt fan av Irma, vil jeg gjerne vite hva hun skal gjøre videre. Anmeldelsen er litt kort denne gang, i og med at dette er en oppfølger.


(Baksidetekst):


"Den siste festen AS" tilbyr begravelsesparty - med ballonger, askeraketter

og kreative kister.


Problemet er at folk ikke forstår konseptet helt. Det hjelper ikke at Irma selv

sliter med kommunikasjon og sosiale koder.


Samtidig herjer en kriminell ungdomsgjeng i Drammen, og Irmas sønn

blir ranet. Irma sporer opp gjerningsmannen og truer ham til å jobbe i

begravelsesbyrået, for å betale tilbake det han har stjålet.


Til begges forundring ser Hassan ut til å ha et talent for begravelser. Kan den

originale duoen klare å gjøre konseptet til en suksess?


I kulissene venter utfordringer ingen av dem har kunnet forestille seg.


"Irma Dahl: Den siste festen" er en frittstående oppfølger til "Irma Dahl: Den dedikerte begravelsesagenten".


Originaltittel: Den siste festen
Forfatter(e):
Kristine S. Henningsen
Sjanger:
Roman
Målgruppe:
Voksen
Antall sider:
254
Forlag: Indiemoon
Utgitt: 2024
Min utgave:
2024 (Pocket)
Lest:
08.09. - 27.09. 2024
Kilde:
Anmeldereksemplar
Plot:
4 Småunderholdende og alltid noe som skjer.
Tittel
: 3 Beskrivende og passer godt til innholdet.
Omslag:
5 Hadde likt coveret enda bedre uten personen. Er litt lei av med ryggen til covere. Det er det litt mange av. Men liker dysterheten og humorkontrasten.
Baksidetekst:
3 Litt usikker på om det er min type bok, men siden jeg hadde lest den forrige boka om Irma, ble jeg litt nysgjerrig.
Skrivemåte
: 3 Prøver litt hardt med humoren iblant og brydde meg ikke spesielt mye om de vulgære scenene.
Favorittkarakter:
Ingen som skilte seg ut. Tror jeg likte Irma litt bedre i forrige bok.
Persongalleri:
3 Man blir ikke like godt kjent med de andre karakterene, bare litt etter litt. Irma tar jo mye av plassen.
Slutten:
3 Litt typisk og som forventet. Det blir litt amerikansk med slike avslutninger.
Høydepunkt:
Lettlest komedie med alvorlige undertoner, og et fargerikt persongalleri.
Lavpunkt: Det blir fort forutsigbart, og derfor ikke mange overraskelser på lur. Er heller ikke glad i mange av uttrykkene som dagens ungdom bruker, eller er det jeg som begynner å bli gammel? ...
Terningkast: 4
Leseutfordring:
100 bøker i løpet av 2024


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar