26. juli 2015

Piken på toget av Paula Hawkins - nok en masete og oppskrytt bestselger

Toget stopper ved signalet. Jeg tar en slurk av den kalde boksen med gin og tonic og kikker opp på huset hans, terrassen hennes. Jeg var så flink, men jeg trenger dette. Fyllemot. Jeg er på vei for å treffe Scott, og før jeg kommer så langt, må jeg ta alle sjansene som følger med Blenheim Road: Tom, Anna, politiet, pressen.
Man bør ikke blande seg opp i andres liv ...

Denne fikk jeg fra Bazar som forhåndseksemplar. Piken på toget er om en ung dame som  går gjennom en tøff periode i livet og som er full av nag. Hun er skilt og eksmannen hennes har fått seg ny dame som attpåtil har flyttet inn i huset deres. Den dama har mildt sagt tatt Rachels plass. Selv bor Rachel i en leilighet sammen med en kvinne som hadde et ledig rom. Rachel har fått sparken for lenge siden, men likevel står hun opp til fast tid hver dag, pendler med toget som vanlig og later overfor kvinnen hun bor sammen med, at hun er på vei til jobb. På toget smugdrikker hun. Rachel smugdrikker overalt og av og til får hun blackouts. Mens hun sitter på toget liker hun å betrakte folk gjennom vinduet og hun har funnet et yndlingspar som hun ser hver dag gjennom togvinduet og som viser seg for å bo i samme gate hvor Rachel bodde med eksmannnen. I samme gate hvor hun før bodde, betrakter hun paret, dikter opp navn til dem og prøver å forestille seg livene deres. En dag blir den kvinnen i huset meldt savnet og Rachel kan muligens vite noe som kan ha utløst forsvinningen, og vil Rachel og politiet finne ut hva som hendte med denne fremmede kvinnen som Rachel har betraktet hver dag fra togvinduet?

Piken på toget har ofte blitt sammenlignet med Gone girl (Flink pike) av Gillian Flynn, som jeg også har lest og som jeg heller ikke hadde helt sansen for. Dette er en formel der forfatteren prøver hardt å lure leseren hvem som er den skyldige og samtidig har et fiffig preg over konseptet. Jeg har lest mange psykologiske thrillere og jeg liker den sjangeren godt, men denne formelen som Gillian Flynn og Paula Hawkins bruker er hånlig. Det blir som en parodi på den psykologiske thriller sjangeren. Jeg klarer ikke å ta det seriøst. Piken på toget blir for meg altfor opplagt. Man vet lenge før ting blir oppklart hva det er som egentlig skjer og poenget med det. Så det er dessverre ikke noe overraskende. Dessuten hadde jeg ikke helt sansen for karakterene heller. Rachel som er hovedpersonen i alt dette er rotete og blir for masete. Hun blir ikke trodd av politiet fordi hun er alkoholiker, har oppsøkt problemer før og virker ikke troverdig. Dessuten får hun blackouts. Mya av boka ligner mer på en såpeopera enn en psykologisk thriller, og det virker som om psykologiske thrillere må være så hysteriske som mulig. Selv savner jeg seriøse og nøktern psykologiske thrillere. Slike psykologiske thrillere som Piken på toget og Gone girl (Flink pike) prøver for hardt å være intelligente thrillere uten å lykkes. Det blir mer som en komedie, og det er ikke komedier jeg er ute etter når jeg skal kose meg med psykologiske thrillere.

Dette blir muligens en kort bokanmeldelse for min del, men det er egentlig ikke så mye positivt å si om Piken på toget. Hva det er med meg og bestselgere, vet jeg ikke. Noen såkalte bestselgere liker jeg jo, men det er ikke mange. Ting blir fort oppskrytt, synes jeg. Savner psykologiske thrillere, og thrillere generelt som er mer seriøst enn dette, som overrasker og som setter sine spor. Dette ble dessverre for dumt.
Bakpå:

GIKK RETT INN PÅ FØRSTEPLASS PÅ NEW YORK TOMES'
BESTSELGERLISTE ETTER 14 DAGER I SALG

LIGGET PÅ TOPPEN AV BESTSELGERLISTENE I USA,
ENGLAND OG CANADA SIDEN DEN UTKOM

SOLGT OVER 1 MILLION EKSEMPLARER
I USA ETTER KUN 7 UKER I SALG

SOLGT TIL 39 LAND

FILMRETTIGHETENE ER KJØPT AV DREAMWORKS

"Historien skrikker etter å bli sammenligned med megasuksessen Gone Girl, for her handler det om den upålitelige fortelleren.
... Togturen blir ikke den samme etter Piken på toget."
Asbjørn Slettemark, A - Magasinet

"Gripende, fengslende - en fantastisk thriller og obligatorisk leseopplevelse." S J Watson, forfatter av Før jeg sovner

"For en gjeng med karakterer, for en situasjon, for en bok! Dette er Altfred Hitchcock for den neste generasjonen."
Terry Hayes, forfatter av Jeg er Pilegrim

"Så spennende og intens og uforutsigbar. Jeg klarte virkelig ikke å legge den fra meg. Denne må du ikke gå glipp av." Tess Gerritsen

"Jeg vet ikke hvem du er #PaulaHawkins, men du holdt meg våken hele natten for å lese "TheGirlonTheTrain." Reese Witherspoon på Instagram.
Original tittel: The Girl on The Train
Norsk tittel: Piken på toget
Forfatter(e): Paula Hawkins
Sjanger: psykologisk thriller
Målgruppe: voksen
Antall sider: 332
Forlag: Doubleday
Norsk Forlag: Bazar
Utgitt: 2015
Min utgave: 2015 (Pocket)
Lest: 28.05. - 06.06. 2015
Kilde:
Forhåndseksemplar
Plot:
1 (Masete og overdrevet. Og ikke minst, temmelig opplagt).
Tittel
: 2 (Tja, litt corny tittel, kanskje)?
Omslag: 5 (Det beste med hele boka. Et omslag i fart. Stilig illustrert).
Baksidetekst: 1 (Savner handlingsreferat for baksideteksten består bare av diverse forfattere og magasiner mener om boka).
Persongalleri:
1 (Rare og hysteriske alle sammen, nesten som hentet ut fra en situasjonskomedie).
Skrivemåte:
1 (Mangler både intensitet og originalitet).
Favorittkarakter: Ingen. Nesten alle karakterene gikk meg på nervene ...
Slutten: 1 (Ikke noe overraskende og ting var for opplagt for lenge siden).
Høydepunkt: Kort bok og korte kapitler. Det skjer noe hele tiden.
Lavpunkt: Denne formelen er blitt gjort så mange ganger før og det er ikke noe som overrasker.
Terningkast: 1
Leseutfordring: 100 bøker i løpet av 2015

10 kommentarer:

  1. Så synd at boken ikke falt i smak hos deg. Ville bare nevne at jeg likte boken veldig godt. Første halvdel besto av litt for mange skildringer av de vanskelige livene til damene, men etterhvert fikk dette sin forklaring, og det ble jo skikkelig creepy på slutten. Jeg forsto ikke hvem som var morderen før det ble sagt i klartekst :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg syns boka var altfor avslørende og opplagt. Da blir det kjedelig når en psykologisk thriller ikke overrasker og ikke en gang fengslet. Likte heller ikke noen av karakterene. Det ble som å lese en masete komedie istedet for en spenningsbok, men, men, kan jo ikke like alt. Vet det er mange som digger denne boka, men for meg ble den bare altfor forutsigbar og da er det skuffende:/

      Slett
    2. Enig med deg at karakterene var kipe, jentene var ynkelige og mennene anemiske. Undret meg i første halvdel hvorfor den ble kalt en psykologisk thriller, men siste halvdel tok igjen så det holdt.

      Slett
    3. Ja, det har du rett i. Men selv savnet jeg at noe creepy/uhyggelig skjedde. Det ble for fraværende siden boka for meg ble for opplagt. Savner å lese en god og uhyggelig psykologisk thriller. Det er altfor lenge siden sist. Jeg liker jo sjangeren, men i det siste har det blitt utgitt veldig mye tynt. Savner å bli overrasket:/ Og jeg savner thrillere genrelt med intensitet.

      Slett
  2. Som du vet, likte jeg boka veldig godt, men jeg høret den på lydbok på svensk da. Kan jo gjøre en forskjell…;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Lydbøker er ikke noe for meg så det vet jeg ikke ville ha gjort noen forskjell. Har prøvd noen lydbøker, men da går det som regel for sakte og det er ikke alle stemmer som er egnet for opplesning, haha:) Så foretrekker å lese bøkene selv. Om man hører på en bok eller leser en bok så er jo innholdet akkurat det samme uansett. Er sikker på at jeg ikke ville ha likt boka bedre hvis jeg hadde hørt den. Nei, jeg savner seriøse psykologiske thrillere. Denne boka ble mer som en komedie for meg, dessverre:/ Men bra man ikke kan være enig i alt. Syns delte meninger er mer spennende enn når man er enig:)

      Slett
  3. Jeg er enig. Den blir masete og litt for slitsom. Jeg skjønner att folk kan bli besatt av fortiden men jøye meg. Lurer på hvordan filmen blir :P

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å høre at noen er enig med meg:)

      Slett
  4. åååå! Jeg kunne ikke vært mer enig. Denne boken kom jeg ikke engang halvveis i, Gone girl leste jeg i hvert fall ferdig, men likte ikke den heller. Akkurat som du sier, ingen substans, bare skrevet for at vi skal bli sjokkerte, overraska og lurt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nettopp. Helt enig med deg i de punktene. :) Godt å høre det er flere som ikke liker disse bøkene til tross for at de er så populære. :)

      Slett