12. januar 2021

Oppturer og nedturer i bøkenes verden 2020

Reklame: Inneholder eksemplarer mottatt fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
I Am Legend av Richard Matheson, The Cabin at the End of the World av Paul Tremblay, Mexican Gothic av Silvia Moreno-Garcia, Forsvunnet av Kendra Elliot, Nøkkelen i låsen av Ruth Ware, Naboparet av Shari Lapena, er fra egen boksamling


 

Har i de siste årene laget oppturer og nedturer i bøkenes verden, men i fjor ble det ikke noe av da jeg skulle ramse opp leseåret 2019, for det var ikke noe leseår å skrive om. Har aldri hatt et så dårlig leseår som da, og det føltes ut som om jeg leste den samme boka om og om igjen. Jeg leste noen bra og dårlige bøker som skilte seg ut, men ikke nok til å lage en liste ut av det. Derfor utgikk den i fjor.

Som de andre gangene har jeg laget en liste over de fem beste og de fem jeg likte dårligst i 2020. Bøkene er ikke i noen bestemt rekkefølge. For da  blir man aldri ferdig. Så den som står øverst er ikke nødvendig den jeg likte aller best, bare for å understreke det. 

Har ikke skrevet anmeldelse av alle som blir nevnt, men det blir etter hvert. Skriver bare når jeg har lyst istedet for rett etter at jeg har lest boka. Synes at det er enklere. Rundt årskiftet lå jeg etter med 16 anmeldelser, men det skal tas igjen i løpet av dette året. 

Det ble ikke 100 bøker i 2020 heller, men 95. Har ikke lest 100 bøker siden 2018, og da med 121 bøker, som er personlig rekord, og er spent på om jeg kommer dit igjen. Understreker at antall bøker ikke er så viktig, men hvor mye bøkene betyr til slutt. Men siden 100 bøker i løpet av året er et av de få målene jeg har, hadde det vært kjekt å nå det målet igjen.


De beste bøkene jeg leste i 2020, og som gjorde mest inntrykk: 
 
 
I Am Legend - Richard Matheson

Har ikke sett noen av filmatiseringene av boka, og vampyrer er enten eller for meg. Det spørs litt hva slags vampyrer det er snakk om. Jeg liker gamleversjonen bedre enn den moderne. Da de var brutale og nådeløse, samtidig som de har sine svakheter, som at de ikke tåler sol og løk, og mye annet. De er ikke så tøffe som de ser ut til ...

Den er Robert Neville som er i trettiårene, og har på en måte mistet alt. Han er den eneste gjenlevende mens andre enten er døde eller blitt forandret til vampyrer. Selv om situasjonen er utholdelig, prøver han å ha sine rutiner. På dagtid kjører han rundt og dreper vampyrer mens de sover. Om kvelden er det best å komme seg inn i hus før det blir mørkt, for hver kveld er huset omringet av vampyrer som vet at han befinner seg der inne, og prøver desperat å lokke ham ut. Selv er han inne i huset sitt mens han prøver å sove, leser eller hører på musikk. En noe sær, men fascinerende horrorbok. 
 
Morsomt at Richard Matheson hadde foreldre fra Norge, og at han var en av de største innen horrorsjangeren. Dette er min første bok av ham, men ikke den siste. Likte den stilleferdige fortellerstemmen hans.

The Cabin at the End of the World - Paul Tremblay

En bok som jeg leste ganske tidlig i 2020. Den er både underlig og fascinerende. Likte oppbygningen veldig godt. Man vet omtrent hva som foregår, men samtidig er man usikker på om man har rett eller ikke. Hadde sansen for mystikken i denne og det var litt som å lese gammeldags horror. Jeg liker både gammeldags og moderne horror, men foretrekker gammeldags horror. De var ikke så redigerte da, og forfatterne hadde friere tøyler, virket det som.

Den er om unge Wen som er ute og fanger gresshopper. Hun er ved en hytte som ligger øde til sammen med Eric og Andrew som har adoptert henne. De er der for å nyte stillheten og naturen. Hun blir oppsøkt av en mann som snakker vennlig til henne, men likevel får hun bange anelser, og vil til hytta for å advare de andre. Det viser seg at mannen ikke er alene, for senere kommer det en gruppe mennesker med selvlagde våpen. Hvorfor ankommer de deres hytte? Er det en tilfeldighet?

En noe brutal og kryptisk bok hvis man vil ha noe riktig dystert.
 
Anmeldelse kan leses her

Mexican Gothic - Silvia Moreno-Garcia

En bok jeg leste rundt Halloweentiden. Jeg leste og to andre grøssere for Halloween, og likte denne best. Den er ikke original eller noe, men likte skrivemåten og atmosfæren i den veldig godt. Sliter ikke med klaustrofobi selv, men man får litt av den følelsen mens man leser boka.
 
Den er om Noemì fra Mexico City som har fått et brev fra søskenbarnet sitt, Catalina, som ikke virker å være helt seg selv. Hun er nygift og Noemì og faren hennes vet ikke så mye om denne mannen siden de giftet seg etter å ha kjent hverandre i kort tid. Sammen bor de i et herskapshus som hadde stil før i tiden, men som har blitt gammelt og ikke er like stilfullt. De bor der sammen med andre familiemedlemmer av mannen hennes og noen som jobber der.  I brevet snakker søskenbarnet om overnaturlige ting i huset og andre ting. Hun blir enig med sin far om å dra dit for å holde øye med Catalina i noen dager. En spesiell horrorbok med mange rare hendelser.

Anmeldelse kan leses her.
 
Datter savnet - Harlan Coben

Coben er noe vinglete med bøkene sine. Det er enten eller, men jeg liker de enkelstående bøkene hans bedre enn de med Myron Bolitar. Mine favoritter av ham er The Woods og Hold Tight. Synes at Datter savnet er litt på høyde med de to nevnte. 

Den er om Paige som unnviker sin egen familie og er sammen med kjæresten sin på et skjult sted. Moren vil at hun skal komme hjem av egen fri vilje, mens faren hennes er stadig på utkikk etter henne. Han får tips om at hun er gatemusikant ikke langt hjemmefra. Da han forsøker å komme i kontakt med henne, rømmer hun fra ham. Vil han finne henne og få henne hjem igjen? Dette kan høres ut som hele boka, men handligen består av flere lag. Interessant plot og mye sarkasme.

Anmeldelsen kan leses her.
 
Skyggedanseren - Sara Omar

Leste Dødevaskeren for en stund siden og ble ikke like overbegeistret over den som mange andre ble, så Skyggedanseren er vel boka som overrasket meg mest i 2020. Jeg ville lese den, men hadde ikke høye forventninger, men det har jeg aldri, for det ødelegger så mye.

En brutal bok om Frmesk som får bank av faren sin for den minste ting. Hun bor i Danmark sammen med moren sin og søsterene sine, men selv om foreldrene er skilt, kommer han nesten daglig innom for å sjekke tingenes tilstand. Når det er noe feil, er det Frmesk som får gjennomgå.  I oppveksten bor hun hos besteforeldrene sine som er varme og omsorgsfulle. Men på grunn av uroligheter vil besteforeldrene hennes at hun skal dra for å komme seg i sikkerhet. Vil hun noen gang få oppleve frihet?

Ikke akkurat en bok å kose seg med.
Bøker som skuffet mest i 2020


Forsvunnet - Kendra Elliot

Kanskje boka jeg likte minst i hele 2020? Husket det var en kamp å komme seg gjennom denne boka, for den besto av mye dumheter og typiske hendelser.
 
Den er om rettsodontolog Lacy Campbell som må granske et lik og hun finner ut det er en tidligere venn av henne som forsvant for mange år siden. Helt siden da har hun hatt skyldfølelse, for hun var i nærheten da hun forsvant. 
 
En kjedelig krimbok om altfor mye om følelser, instalove og andre forutsigbare ting.
 
Anmeldelse kan leses her.


Nøkkelen i låsen - Ruth Ware

Har lest en del av Ruth Ware. Hun heter egentlig Ruth Warburton. Hun er ingen favoritt, men velger av og til hennes bøker hvis man vil ha noe "trygt" eller man vet hva man får bøker. Når man vil ha lett underholdning. Den er om Rowan som vil så gjerne ha en forandring på livet sitt for hun mistrives i sin nåværende jobb. Ved en tilfeldighet ser hun en annonse fra en familie som ønsker seg en barnevakt som kan bo hos dem. De har fire barn, bor litt øde til, og bor i et avansert og moderne hus, som drives stort sett av en app som kalles for Happy. Ikke alt kan styres av denne appen i huset, men det meste. Hun får jobben og blir alene med barna veldig brått på, for foreldrene må på jobbreise. Vil barna være greie med henne, og hvorfor opplever hun mystiske ting i huset? 

Jeg likte ikke denne fordi den ble for åpenbar, hadde ingen overraskelser og baksideteksten ødela litt av spenningen som kunne ha vært der, for det er synd når noe avsløres i en baksidetekst. En av de kjedeligste bøkene jeg har lest på en stund.
 
Anmeldelse kan leses her.

Naboparet - Shari Lapena
 
Det er en thriller, men opplevde denne heller som en slags komedie. Syntes både skrivestilen og handlingen hadde noe komedieaktig over seg, selv om det ikke var meningen. Man klarer ikke å ta boka helt seriøst. Det er bare det jeg mener.

Den er om ekteparet Anne og Marco som blir invitert på middag hos naboene. Anne og Marco har et barn som fremdeles trenger deres jevnlige tilsyn, og barnevakten har meldt avbud i siste liten. De bestemmer seg for å gå med babycall og de blir enige om hvor ofte de skal se til henne mens hun er hjemme alene og sover. Da de kommer hjem en stund etter midnatt, er datteren deres forsvunnet. En intens forsvinningssak oppstår. Er en av dem den skyldige eller noen utenfra?

En bok som var svært synlig en stund, og det var noen gode partier i boka, men det hele ble for åpenbart, og slutten ble for dum. 

Anmeldelse kan leses her.

Under samme sol - Gry Strømme
 
Leste denne i desember og brukte veldig lang tid på den, for den opplevdes veldig tungtrødd. Følte det var de samme samtalene og hendelsene som gikk igjen hele tiden. 
 
Den er om April som har hatt et fraværende forhold til moren Rebecca. Grunnen er at Rebecca jobber mye. Hun jobber i FN og April opplever ikke at hun er noen prioritering.

Samtidig blir man kjent med en verdensberømt forfatter som April forguder. Han fyller seksti og har aldri gitt et intervju, og hun drømmer om å skaffe det. Hvorfor skulle hun klare det hvis ingen andre har klart det, og har disse tre menneskene noe til felles?
 
Som nevnt, det blir for mange gjentakelser og klarte ikke helt å leve meg inn i boka.
 
 

Hekser og fuglekikkere - Magne Hovden

Ragna og Tore drar til Vardø. Ikke sammen med hverandre og ikke på grunn av samme årsak. Ragna drar dit for å være på et seminar sammen med andre mennesker som er interessert i det samme som henne, og en en sjaman som leder. De er der for å lære seg å høste energier. Men har Ragna en slik kraft i seg? Samtidig er det en gjeng med menn som skal samme sted i håp om å få øye på en sjelden fugl som er observert i området. Tidligere har de møtt hverandre på forum, så dette er deres første møte i virkeligheten. Vil de gå overens?

Noen morsomme partier, men det blir veldig ensporet og langdrygt.

Anmedelse kan leses her.

Dette var da oppsummeringen for 2020. Ikke helt det store leseåret da heller, men bedre enn 2019.😄

8 kommentarer:

  1. Morsomt innlegg. Jeg laget et innlegg om 20 bøker jeg elsket i 2020. Om jeg skulle valgt ut bøker jeg ikke likte så godt ... det ville blitt så alt for mange :)
    Jeg har lest 2 av dine på Topp 5 og en av bånn 5 (den er vi enige om).

    Du kommer til å klare over 100 bøker i år. Du må bare lese noen bøker på under 500 sider innimellom ...:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Synes slike lister er morsomme selv. Spesielt på youtube. Det blir litt underholdning av det, og det er morsomt å se når man er enig og uenig. Lesing er jo personlig.
      Tror vi er like kresne begge to. Var lettere å finne bøker som ikke helt falt i smak og de jeg virkelig likte, og holder meg til fem i god og dårlig. Måtte jeg veie opp flere bøker, blir man jo aldri ferdig. =)

      Er det mulig å finne noen bøker under 500 sider? =) Det er til og med vanskelig å finne bøker under 400 sider. Skjønner ikke hvordan forfattere klarer å skrive så mye og sammenhengende.

      Slett
  2. Haha! Det fins nok et par bøker der ute som er på mindre enn 400 sider. Som de jeg leser. Non er vel knapt 40 sider :)

    Har du sett Harlan Coben serien på NRK?

    SvarSlett
    Svar
    1. Leser noen korte bøker nå og da, men foretrekker de store for de er lettere å leve seg inn i. =)

      Nope. Hvilken? Trodde seriene hans bare var på Netflix, og det har jeg ikke. Håper jeg får se det på nrks nettsider hvis det ikke er tatt vekk.

      Slett
    2. Tror den er fra 2016. Serien heter The Five. På NRK: De var fem.

      Usikker på om den er basert på en roman av Coben elle rom han skrev serien for tv. Klassisk spenningsserie, men holder meg nysgjerrig. På episode fem av ti nå

      Slett
  3. I følge imdb.com er det Coben som har skapt serien. Takk for tips. Da vet jeg hva jeg skal gjøre i helga. Det er lite å se på tv da siden det bare er sport, og det er lenge siden sist jeg har sett en serie. =)

    SvarSlett
  4. Det var en morsom ide å skrive om de fem beste og de fem du likte minst. Selv har jeg skrevet omtrent det første normale innlegget på et halvt år og er bare så glad for at jeg klarte det! Jeg har vært inn og ut av sykehuset hele siste halvdel av 2020, men nå satser vi på at det er over og at dette blir et helt annerledes år!

    Jeg har skrevet om en bok som heter Utbryterne av Nina Borge. Den anbefales. Det er en dystopi der feministene styrer verden og menn er undertrykt. Den setter ting deilig på spissen :-)

    Jeg har lyst til å lese The Cabin at the End of the World. Den tror jeg passer til meg. Vet du om den er enestående eller er del av en trilogi? På Goodreads finner jeg den bare som del av en bok som inneholder tre bøker. Naboparet har jeg lest og likte den så passe, Datteren syntes jeg var OK. Men det er de eneste av disse jeg har lest. Jeg så på Nøkkelen i låsen på bokhandelen, men jeg har så mange uleste bøker at det ikke ble til at jeg kjøpte noe. Jeg har tenkt å prøve å lese mer bøker som jeg allerede har i bokhylla, jeg har alt for mange uleste bøker. Utbryterne er en av dem :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Godt å høre fra deg igjen. Lenge siden sist. =)

      Synes selv slike lister er morsomme. Noen lager liste over fem og ti bøker over de liker og ikke liker. Noen lager liste med samme antall som tallet i årstallet. Syns også det er en fin måte å oppsummere året på.

      Huff da. Høres ikke bra ut. Og godt at du har klart å blogge igjen med tanke på det du har vørt gjennom. Håper helsa blir bedre i 2021. Tenker på deg.

      Har det samme problemet som deg når det gjelder uleste bøker. Har mange som hoper seg opp hvert år. Man tror man leser mye, men så ser man hvor mye som er ulest og da føles det ut som man ikke har lest noe. Så prøver å lese fra min egen bokhylle jeg også underveis. =)

      Tror The Cabin at the End of the World er enkeltstående. Har ikke hørt noe annet. Gjorde research på google i sted og fant ikke ut noe. Men tror du vil like den. Den er litt annerledes og veldig fascinerende. Ikke alle liker slutten, men jeg gjorde det.

      Takk for tips til bok. Skal få tak i den hvis bokklubben har den. Det er der jeg stort sett kjøper bøkene, og håper at de har den. Har ikke lest mye dystopi i det siste, men jeg liker sjangeren.

      God bedring. Det var fint å høre fra deg igjen og g jerne hold kontakten. =)

      Slett