15. januar 2021

Helgelektyre(369)

Reklame: Inneholder eksemplarer mottatt fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
House of Leaves av Mark Z. Danielewski,og Elsker, elsker ikke av Lidia Kostanek og Marthe Mulkey, er fra egen boksamling



















Mot mørket - Peter Serck

Kongen - Tom Egeland

House of Leaves - Mark Z. Danielewski

 

Onsdag leste jeg ut denne:

Nattsangeren - Johanna Mo

Det tok sin tid å komme seg gjennom Nattsangeren, for den første halvdelen er noe saktegående, og ting begynner å bli interessant 50% inn i boka. Likevel klarte jeg ikke helt å leve meg inn i den, eller like den så veldig godt. Den skiller seg ikke så mye ut fra andre krimbøker jeg har lest, men det skal jo godt gjøres med tanke på hvor mange krimbøker som blir utgitt i året. 

Den er om en mor som mister sin sønn i en tragisk hendelse. Han blir funnet drept, bare femten år gammel. Hun møter et spøkelse fra fortiden: Hanna Duncker som er politietterforsker. Hun har holdt til i Stockholm i mange år, men som har vendt tilbake til Öland. Hun og broren hennes har en far som de fleste kjenner til, for han satt inne for mishandling og drap i ti år. Vil de klare å samarbeide i denne etterforskningen til tross for at de har kjent hverandre godt tidligere? Og vil kollegene til Hanna Duncker akseptere henne, selv om hun lever i farens skygge?

Slet meg gjennom den første halvdelen av boka for det er en del gjentakelser om tanker og følelser. Men boka tar opp et viktig tema, som jeg ikke kan si noe om, da det er veldig avslørende. En helt ok krim, men ingen favoritt.

I dag leste jeg ut denne:

Vikingene og Orakelet - Malin Falch

Dette er bok to i Nordlys serien. Det er en fin serie med vakre illustrasjoner, og Malin Falch har både skrevet og laget illustrasjonene selv. Liker man å se på fine naturbilder, er dette en veldig fin og bra serie å få med seg. Tror serien består av fire bøker, og den fjerde kommer ut senere i år. Jeg leste den første boka: Reisen til Jotundalen i 2018, og er interessert i å få med meg hele serien. Dette er lett fantasy som til og med jeg skjønner, og illustrasjonene er bare bonus. 

Den er om Sonja som har forvillet seg gjennom en portal og befinner seg i en verden hvor det består av snakkende dyr og troll. Hun har blitt godt kjent med Espen som forsvarer trollene fra forskjellige farer. Denne gang står de overfor en vanskelig utfordring. Vikingene og et orakel har skumle planer for trollene, og Espen og Sonja vil gjerne beskytte dem. Samtidig blir de kjent med en jente med magiske krefter, og hun vet ikke hvem hun skal stole på, siden hun er oppvokst med Orakelet. Noe forutsigbar historie for oss voksne, men likevel koselig og vakker serie.

Jeg leser fremdeles Kongen av Tom Egeland som ikke er så verst. Det er en stor bok, men veldig lettlest og har en fin flyt. Den er om Christian Collett Archer som er en kjent milliarder. Han får sin egen verden snudd på hodet da både kona og datteren hans er forsvunnet. Er han villig til å gjøre alt for å få dem tilbake, og har han sine egne ting å skjule? Klarer han å få sønnen Bård i sikkerhet uten at det skjer noe med ham også? Spennende og underholdende så langt.

Ved siden av leser jeg jevnlig i House of Leaves av Mark Z. Danielewski som er noe tidskrevende, men den blir bare mer og mer interessant.  Den er om en familie som flytter inn i et hus som ligger noe øde til. Det tar litt tid å venne seg til den nye stillheten. De aner at det er noe merkelig med huset, men vet ikke helt hva. Det er som om huset lever sitt eget liv, og innsiden virker større enn det er på utsiden. Dette er bare et lag av boka, og vil ikke avsløre for mye. Er spent på fortsettelsen, og i hvert fall avslutningen. Liker også at teksten består av forksjellig format. Det gjør det hele litt mer ekte. Jeg leser denne sammen med en annen bokblogger.

Tidligere i dag begynte jeg så vidt å lese en "ny" bok. Den er ikke akkurat ny, men ikke så gammel heller. Det er Mot mørket av Peter Serck som er en roman. Den er om en gammel mann som sliter med barndomsminner fra krigstiden. Han har flyttet til Norge og er nå alene siden hans kone er død. Han sliter med skyldfølelse over å være opprinnelig tysk og maler ofte bilder om den forferdelige tiden. Det er det eneste jeg vet om boka da jeg i skrivende stund, siden jeg ikke er kommet så langt. Er ikke helt fan av fortellerstemmen som oppleves som mer oppsummerende enn fortellende, men liker historien.

Neste bok blir Skjebnesteinen av Sven Petter Næss. Har ikke lest noe av ham før, og venter til å si noe om den til jeg har begynt å lese den. Synes det er det tryggeste. Tror neppe jeg rekker å begynne på den i helga, men får nok startet på den i begynnelsen av neste uke.

Siden sist helg har jeg fargelagt dette:


Motivet er fra denne boka: 
 
Elsker, elsker ikke - Lidia Kostanek & Marthe Mulkey

God helg.

Ukas låt: Tusen Tårer - TIX

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar