7. april 2023

Mødrenes synder av Frøydis Lilledalen - savner mer trøkk og personlighet i karakterene

Eksemplar fra Liv forlag, mot en ærlig anmeldelse

"Da var det oss."

    Petra forsøkte å legge an et vennlig tonefall. De trengte ikke

motstand hvis de skulle avdekke motiv og hemmeligheter. De

trengte allianse.


Dette er bok nummer to av Frøydis Lilledalen. I fjor leste jeg Paradis av henne som jeg ikke var helt begeistret for. Likte jeg Mødrenes synder bedre, eller krever jeg annen type krim?

Sammensatte sykdommer
I Mødrenes synder tar forfatteren opp et tema som rammer ganske mange som kanskje ikke blir hørt, nemlig de som plages av sammensatte lidelser, og som er vanskelig å utrede. I boka er en gutt plaget av utmattelse og klarer så vidt å gjøre noe selv. Derfor blir han lagt inn hos Fugl Fønix, som tar seg av pasienter som nettopp er vanskelig å utrede. Metodene de bruker kan være både provoserende og uforståelige, både de som er utenfor Fugl Fønix og blant pasientene.

Etterforskningsteamet slår seg i lag med psykolog Petra, da en pasient og en av behandlerne forsvinner. Har de forsvunnet sammen, eller ligger det noe mer bak? De må finne dem før det er for sent, og i kjent stil, er det mange mistenkte som dukker opp underveis i etterforskningen. Attpåtil sliter Petra med sin ektemann. Etter en hendelse i forrige bok, har han blitt mer dyster og han tyr til drikking, selv om de har et lite barn sammen. Hvordan skal hun få ham til å føle seg bedre igjen, og fungere som familie?

Lite dynamikk
En god oppfølger i grunn, men som i forrige bok sliter jeg litt med dynamikken til etterforskningsteamet. Føler jeg ikke er helt med, for synes teamet blir noe blasse, også når de jobber med Petra. Savner mer energi og styrke som et et team.

Jeg likte denne et hakk bedre enn Paradis, men personlig krever jeg nok annen type krim, noe som er mer hardbarket og noe mer dystert. Det er ikke et snilt tema i denne boka heller, det er ikke det jeg mener. Men forlanger vel noe mer av krim.


(Bakpå):

 

En ung jente dør. En annen blir sporløst borte. Eneste felles

referanse er opphold på det nyopprettede behandlingsstedet 

Fugl Fønix. Så forsvinner enda en pasient og en ansatt fra

samme institusjon.


Har den unge pasienten og behandleren stukket av sammen?

Eller har de blitt kidnappet?


Jonas Bø og hans team blir satt på saken, og de samarbeider

med psykolog Petra Hassel. I løpet av etterforskningen bri-

ter Petras illusjoner. Tilliten til eget fag, til ektemannen, og til

seg selv, settes på prøve. Jakten på årsak og gjerningsmann

utvikler seg til en kamp mot avgrunner. Både de som finnes i

hvert menneske, og de som andre kan dytte deg utfor.


Originaltittel: Mødrenes synder
Forfatter(e):
Frøydis Lilledalen
Sjanger:
Krim
Målgruppe:
Voksen
Antall sider:
384
Forlag:
Liv forlag
Utgitt
:
2022
Min utgave:
20222 (Innbundet)
Lest:
22.02. - 12.02. 2023
Kilde:
Anmeldereksemplar
Plot:
4 Noe å kjenne seg igjen i for de fleste, når det gjelder sykdommer, og interessant plot.
Tittel
:
3 Ikke derfor jeg ville lese boka. Beskrivende, men ikke en tittel jeg ble nysgjerrig på.
Omslag:
3 Ville ha likt omsalgtet uten silhuettene. Liker ikke flere motiver enn en på et bokomslag. Synes det er noe unødvendig.
Baksidetekst:
3 Interessant tema og forsvinningssak.
Skrivemåte:
3 Hun er god på å beskrive familielivet, men når det gjelder diskusjoner blant folka i etterforskningsteamet, er det noe svakere.
Favorittkarakter:
Ingen som skilte seg ut som favoritt.
Persongalleri:
3 Ikke det sterkeste persongalleriet jeg har lest om, dessverre. De trenger mer personlighet.
Slutten:
3 En helt ok slutt, men ikke noe minnerikt.
Høydepunkt:
Viktig tema, og interessant handling.
Lavpunkt:
Blir ikke helt overbevist av Petra eller etterforskningstemaet. Det er noe som mangler, blant annet kjemi.
Terningkast: 3

Leseutfordring:
100 bøker i løpet av 2023

2 kommentarer:

  1. Fin omtale Ina, ser at vi er enig om det meste. Så at jeg kalte skildringene av den dystre tematikken som "farseaktig" husker ikke helt hva jeg følte da, men at Lilledalen kunne gjort det litt vondere (som i virkeligheten) er nok noe av det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Tine. =) Enig i det. Savnet mer råhet og kanskje mer beskrivelse fra behandlingsstedet. I tillegg ble det noe rolig for min del. Ble ikke helt engasjert.

      Slett