8. april 2023

The Toll House av Carly Reagon - stemningsfull hus med mørk bakgrunnshistorie


     I'm jolted awake. There is a noise I cannot quite catch. My 

heart thuds, my throat runs dry. I pull myself to my knees,

listening to the sounds of the house, the mice scratching in the

hallway, the wind curling its way through the letterbox.


The Toll House av Carly Reagon er horror som ble utgitt i fjor. Det er ikke en av horror bøkene som er blitt mest markedsført, derfor er det deilig å komme over noen anynome bøker også noen ganger. Synes det er mer spennende når man kommer over noe mer tilfeldig.

Hus med mørk bakgrunnshistorie
I denne boka møter man mor og sønn, Kelda og Dylan. De har nettopp flyttet til et rolig sted, og skal flytte inn i et hus, som er noe lite, men som har mye bakgrunnshistorie. Det tar noe tid for begge to å tilpasse seg i en ny tilværelse, men de gjør så godt de kan. 

Den nye starten virker rolig helt til Kelda finner en dødsmaske, og det skaper en uro i det særegne huset. Hun opplever mystiske ting som gjør henne nervøs og Dylan påstår at han ser en kvinne i huset.

I mellomtiden blir vi kjent med Joseph fra tidsperioden 1863 og 1864. Han mister sin hustru og er fra seg av sorg. Disse karakterene har også tilknytning til huset Kelda og Dylan bor i. 

The Toll House er på ingen måte en gyselig horror som får det til å gå kaldt nedover ryggen. Det er en handling som tar seg god tid for å bli kjent med karakterene, og de forskjellige tidsperiodene boka beskriver. Til gjengjeld fikk man mye beskrivelse av huset og mye atmosfære. 

Unødvendig kjærlighetsdel
Skjønner at singelværelsen som alenemamma kan være tung og ensom, og at Kelda kanskje lengter etter noen å dele hverdagen med, og i som mange andre horror bøker og bøker ellers, er det med en liten kjærlighetsdel. Skulle tro det var obligatorisk i bøker. Skjønner at det er naturlig av og til å for karakteren å finne noen å dele livet med, eller at lesere synes det er spennende å lese om følelser mellom to karakterer, men ofte synes jeg det blir noe malplassert og tvungent, som jeg opplevde med denne boka. Den delen av boka føltes ikke naturlig i det hele tatt og brydde meg ikke så mye om akkurat den delen.

Personlig syntes jeg at det var mest fengende å lese om tidslinjen 1863 og 1864. Syntes karakterene fra den perioden i The Toll House var mer interessante å bli kjent med, og det var bare synd at de kapitlene var mye kortere enn de fra nåtiden. Men likte at til tross av at dette ikke var gotisk horror, var det en liten snev av det, og The Toll House var fengende lesing.

Jeg leste denne sammen med Birthe.


(Bakpå):

 

A house with history. That's how the estate 

agent decribed the old toll house on the

edge of town. For Kelda it's the perfect

rural home for her young son, Dylan, after

a difficult few years.


But when Kelda finds a death mask

concealed behind one of the walls,

everything changes. Inexplicable things

happen in the house, Kelda cannot shake

the feeling of being watched and Dylan 

is plagued by nightmares, convinced he

can see figures in his room. As Dylan's

behaviour becomes increasingly 

challenging, Kelda seeks answers in the

house's mysterious past. But she's running 

out of time.


Because something has awoken.

 

And now it won't rest.


Originaltittel: The Toll House
Norsk tittel:
Ingen norsk tittel
Forfatter(e):
Carly Reagon
Sjanger:
Horror
Målgruppe:
Voksen
Antall sider:
341
Forlag:
Sphere
Norsk forlag:
Ingen norsk utgivelse
Utgitt:
2022
Min utgave:
2022 (Innbundet)
Lest:
12.02. - 26.03. 2023
Kilde
: Fra min egen boksamling
Plot:
4 Saktegånde, og stemningsfull horror med interessante aspekter.
Tittel:
3 Tja, ikke tittelen jeg gikk etter denne gang. Beskrivende, men ikke noe som vekker oppsikt.
Omslag:
5 Noe småtypisk når det gjelder spøkelseshus som tema, men samtidig veldig vakkert og herlige fargekombinasjoner.
Baksidetekst:
5 Mer fristende enn selve tittelen, og jeg blir ikke lei av spøkelseshus.
Skrivemåte:
4 Som sagt noe tregt og kunne ha tenkt meg mer mystiske episoder når det gjaldt det overnaturlige.
Favorittkarakter:
Ingen som ble noen favoritt.
Persongalleri
:
4 Mange spennende skikkelser å bli kjent med, både fra nåtid og fortid, men de fra fortiden fenget mest å lese om.
Slutten:
3 Tja, hadde nok forventet noe mer. Savner avslutninger med mer mystikk i.
Høydepunkt:
Stemningsfull, fortid blandet med nåtid og hvor forskjellig folk reagerer på frykt.
Lavpunkt:
Noen av karakterene trengte ikke å være med i handlingen i det hele tatt og var bare der for å distrahere, hale ut handlingen. Hadde håpet på en dypere avslutning.
Terningkast: 4
Leseutfordring: 100 bøker i løpet av 2023

6 kommentarer:

  1. Da har jeg også endelig innlegget klart! Enig med deg i at det er fint å lese bøker som ikke har vært mye markedsført, men er litt "anonyme". Og det at vi blir blir kjent med karakterene ved at det fokuseres på tid uten å rushe av gårde med heseblesende skrekk og gru liker jeg godt. Gode betraktninger, Ina :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig. Det er ikke bare leseprosessen som er spennende, men også jakten etter neste bok. Mye forskjellig man kommer over når man leter selv. Blir litt smålei av bøker som er synlige overalt, så noen ganger er det godt å lese noen bøker man ikke har sett før.

      Jeg liker både heseblesende skrekk og slow burn skrekk. I denne handlingen passet det godt med slow burn tempo, da fikk man rikelig med atmosfære og ble litt kjent med karakterene.

      Takk, Birthe. Leser gjerne mer sammen med deg. =)

      Slett
    2. Jakten på neste bok, ja det er noe av det som gjør det gøy å lese sammen. Både at det skjerper nysgjerrigheten og det at vi da leser litt utenfor det vi vanligvis leser. Jeg sender deg forresten forslag før uken er omme :)

      Slett
    3. Enig. Kan bruke flere timer på å velge bok når jeg handler online. Man kommer over mange fristelser, da. Og det er godt å se andre bøker man ikke ser overalt, ellers.
      Den er grei. Er spent på hva som dukker opp på den lista. =)

      Slett
  2. Veldig gøy å lese omtalen din, og Birthe sin også. Artig at dere leser sammen, og gir oss andre innblikk i hva dere synes.
    Horror er ikke min sjanger, tror jeg måtte lest på norsk om jeg skulle prøvd meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Ja, det er et artig prosjekt og vi har lest sammen i en del år nå, og det er bare trivelig.
      Horror er og blir min sjanger. Blir nok ingen romance leser. =)

      Slett