17. august 2020

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Reklame: Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Bruddstykker av Karin Slaughter og The Way of Kings Part One av Brandon Sanderson, er fra egen boksamling



Bøker jeg leste i forrige uke:

* Dronningen - Tove Taalesen
* Syv løgner - Elizabeth Kay

Antall leste sider i forrige uke:

 803 sider 

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

Ja, vi elsker - Tove Braathen
Knutby - Jonas Bonnier
 
Bøker som leses nå:

*  Bruddstykker - Karin Slaughter
* Du er klarsynt - Lilli Bendriss
* The Way of Kings Part One - Brandon Sanderson

Planlagte bøker denne uken:

* Krypdyrmemoarer - Silje O. Ulstein
 * Kvinnene jeg tenker på om natten - Mia Kankimäki

Litt ironisk at bøkene jeg leser nå er skrevet av nesten bare kvinnelige forfattere mens jeg liker mannlige forfattere best. Sier ikke at jeg ikke liker kvinnelige forfattere. Jeg liker og leser mange av bøkene deres også, men føler jeg ofte liker språket til mannlige forfattere bedre. Men Karin Slaughter er en nyfavoritt i de siste årene. Liker henne ikke bedre enn Stephen King, selvfølgelig. Slaughter skriver veldig brutalt og detaljert. Har tidligere lest Pretty Girls og The Good Daughter av henne. Begge bøker som ga mersmak og ble nysgjerrig til å lese flere av hennes bøker. Bruddstykker liker jeg veldig godt så langt for den er veldig brutal. Vet at mange ikke liker vold i bøker, men det gjør jeg. I bøker er det greit. Det er kanskje ikke bøker man spiser til. Bruddstykker er om Andrea som er sammen med moren sin for å drikke kaffe og feire hennes bursdag i en kafé i et kjøpesenter. Moren hennes vil ikke at datteren skal feire dagen alene. Datteren er 31 år og føler seg veldig mislykket i det meste. Under feiringen skjer det skyting. Folk rundt dem dør. Er det tilfeldig skyting eller planlagt? Moren hennes blir alvorlig utsatt av skytingen og er det noe hun skjuler?

Spennende, levende og brutalt så langt og rikelig med tempo. Er spent på fortsettelsen og selv om det er en stor bok på over fem hundre sider, er den veldig lettlest og lett å leve seg inn i. 
 
Bruddstykker begynte jeg å lese i går etter å ha lest ferdig Syv løgner av Elizabeth Kay som jeg ble rimelig skuffet over. Konseptet virket spennende og annerledes, men slet med å komme overens med fortellerstemmen og oppbygningen. Det er krim, men det føltes mer som å lese en roman. Den er om Jane og Marnie som har vært bestevenner siden de var små, men i voksen alder begynner ting å forandre seg da menn kommer i livene deres og vennskapet ikke oppleves like sterkt som før. Jane virker mer besatt av vennskapet enn fra Marnies side. Det virker ikke som Jane liker at det kommer nye folk inn i Marnies liv. Ofte lyver hun for Marnie for at hun vil at ting skal være som før, hvorfor? Er dette ekte vennskap eller giftig holdning fra Janes side? Det ble ikke helt den krimboka jeg så for meg. Jeg slet med å komme meg gjennom den fordi den er veldig gjentakende og lite utfordrende. Fortellerstemmen ble for meg for slitsom i lengden.

Natt til fredag leste jeg ut Dronningen av Tove Taalesen som jeg likte bedre. Boka er inspirert av Tove Taalesens tidligere jobb som lakei for kongeparet. Det gir krimboka en litt annerledes setting. Boka er stor, men veldig lettlest, med fin flyt og korte kapitler. Den er om Tale Voss som takker ja til å være lakei til tross for prestasjonsangst. Hun vet hun blir godt fulgt med både på jobb og fritid, for å ansatte noen nye på Slottet, er temmelig strengt.Vil dronningen godkjenne hennes jobb og vil hun passe inn? Samtidig er det en mann som lusker inn på Slottet med skumle planer og er ute etter hevn. Hvorfor?

Spennende, annerledes setting og krim som er verdt å få med seg. Er ikke fan av monarki selv, men gjorde ikke noe, for noe av den verdenen fascinerer likevel. Det gjorde denne boka også.

I helga leste jeg ikke videre iThe Way of Kings Part One og tok meg en liten pause fra den for å lese i andre bøker istedet. Den er fremdeles kompleks, men får tak i noen av partiene og karakterene. Det tar bare litt tid. Sånn er det med high fantasy. Jeg leser denne sammen med en annen bokblogger, og skal lese videre i den i denne uka.

Natt til fredag begynte jeg å lese Du er klarsynt av Lilli Bendriss og Camillo Løken. Det er en kort og grei bok om hvordan man kan åpne seg opp for det ukjente med forskjellige øvelser og tips. Har ikke prøvd noen av dem selv, men det er interessant lesestoff. Tror ikke på alt av det overnaturlige, men spennende tema er det. Man blir fascinert av det. Har sett Åndenes Makt siden i begynnelsen og synes det er et koselig og interessant program. Har lest noen bøker av Lena Ranehag som har vært en av de faste i programmet, og det er hyggelig å lese noe av Bendriss også. Hun er en kul dame.

Tror jeg kansskje blir ferdig med både Bruddstykker og Du er klarsynt i løpet av uka. The Way of Kings Part One trenger jeg definitivt mer tid på siden det er mye å sette seg inn i. De neste bøkene jeg skal begynne på er: Krypdyrmemoarer av Silje O. Ulstein som jeg fikk for ikke lenge siden. Jeg elsker krypdyr og synes det er fascinerende dyr. Dette er riktignok ikke en faktabok om krypdyr, men en psykologisk thriller. Det blir spennende for har ikke kommet over mange psykologiske thrillere for ungdom i det siste. Den neste boka jeg skal hive meg over er Kvinnene jeg tenker på om natten av Mia Kankimäki. Jeg vet ikke så veldig mye om den i skrivende stund og foretrekker å fortelle mer om en bok når jeg har blitt mer kjent med den.

Godt man har en del spenningsbøker liggende siden dagene er innmari lange og kjedelige. Jeg synes i hvert fall det. Da får man hente litt spenning fra fiksjonens verden istedet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar