24. april 2012

(Top Ten Tuesday) - favorittkarakterer fra litteraturens verden.


The Broke and The Bookish arrangerer nok en gang Top Ten Tuesday. Og denne gangen var temaet såpass interessant at jeg måtte bare hive meg på og lage min egen liste.
Her er mine topp 10 favorittkarakterer. Helt sikkert noen jeg glemmer å ha med på lista, men det får så være. Jeg tar i alle fall med dem jeg husker og liker godt av en eller annen grunn...

1. Johnny Smith (The Dead Zone - Stephen King)
Les boka sier jeg bare. En misforstått fyr med masse galgenhumor på lur.

2. Rydiger von Schlotterstein (Den vesle vampyren - Angela Sommer - Bodenburg)
Jeg er ikke så begeistra for moderne vampyrer og Rydiger er heldigvis fra gammelt av. Da vampyrer virket uhyggelige og skremmende. Ikke forelskede fløtepuser som i disse dager. Det er en karakter som jeg husker så godt fra barndommen og hvor glad jeg var i Den vesle vampyren bøkene.

3. Jack Caffery (politietterforsker serie - Mo Hayder)  
En herlig politietterforsker skapt av Mo Hayder. Har ikke alle lest bøkene med Caffery, men jeg har definitivt noe å se frem til. Han er mye tøffere og ikke minst, kulere enn Harry Hole! Trust me!

4. Edgler Foreman Vess (Intensity - Dean Koontz)
En sprøere seriemorder finner du ikke i litteraturens verden. Her er en enkel forklaring på akkurat det: He likes to make words with the letters from his name--GOD, DEMON, SAVE, RAGE, ANGER, FEAR, FOREVER, are just a few of them--and then makes sentences with the words. One of his favorites, GOD FEARS ME, is sometimes the last thing he whispers to his victims.(goodreads). Trenger jeg å si mer? Selv om han er en gal seriemorder fikk jeg likevel sansen for ham. En uforglemmelig karakter med andre ord og det liker jeg gjennom bøker. Å lese om karakterer som virkelig setter spor.

Ichabod Crane (Legenden om Sleepy Hollow - Washington Irwin)
Hva kan jeg si? Alle som har sett filmen Sleepy Hollow må jo vite hvem denne karakteren er og han er like morsom i boka. En underlig skrue.

6. Einstein (De ukjente - Dean Koontz)
Det er en hund det er snakk om her. En golden retriever. Hvorfor ikke ha dyr som favorittkarakterer også? Han kommuniserte med sin nye eier gjennom telepati. Fascinerende greier! Jeg falt pladask for den hunden!

7. Annie Wilkes (Misery - Stephen King)
En sprøere kjerring finnes ikke. Aldri i livet om jeg ville ha hatt biltrøbbel i nærheten av huset hennes! Hun er splitter pine gal! Les boka (eller se filmen) og dere skjønner hva jeg mener.

8. Bestemora (Heksene - Roald Dahl)
Husker ikke navnet hennes, derfor kaller jeg henne bestemora. Bestemora til hovedpersonen, Luke. Hun som er ekspert på hekser og forteller historier om dem til barnebarnet hennes. Skulle gjerne ha hatt en slik bestemor som hadde mange spennende historier på lager.

9. Bernhard Borge (De dødes tjern - André Bjerke)
En festlig skrue det også som prøver å være modig i uhyggelige stunder, men som egentlig er redd sin egen skygge.

10. Tina (Alt hun drømte om - Patrick Redmond)
En sterk jente som blir mobbet gjennom hele oppveksten, men som klarer å bygge seg opp et liv likevel og som ikke lar seg knekke. Bra bok selv om det ikke er basert på en sann historie.

Dette er mine favoritter. Det som er fellesnevneren på de fleste av personene her er at alle er litt smågærne på hver sin måte. Skjønner ikke hvorfor jeg dras mot dem både når det gjelder litteratur og film. Kanskje jeg er litt småsprø selv?;)

8 kommentarer:

  1. Jeg likte også Rydiger von Schlotterstein og er så enig i det du sier. Nå skal de være så "snille", halloo vi snakker om vampyrer sier jeg da. Eric i True Blood er heldigvis ett godt eksempel på hvordan vampyrer skal være. Ikke når han hadde hukommelsetap da, men sånn ellers er han en typisk vampyr:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Der er vi enige. Vampyrer skal jo være ondskapsfulle og farlige. Moderne vampyrer har blitt til forelskede tenåringer. Skuffende!

      Slett
  2. Anonym18:04

    Her var det mange fine karakterer fra noen grøss-fulle bøker :-)
    Jeg leste mer Dean Koontz før i tiden, men Edgler Foreman Vess har jeg fått med meg. Og ingen slår selvfølgelig mange av Stephen Kings karakterer, min favoritt er Roland fra Det mørke tårn. Nå har jeg også, takket være deg, fått med meg Bernhard Borge, og han kunne godt stått på min liste :-)
    Det minnet meg på at jeg bare har lest Intensity på engelsk, og godt kunne tenkt meg å lese den på norsk. Et lite søk gjorde det klart at vi har den her på jobb, så da blir det Dean Koontz på meg igjen :-D (Din feil igjen! LOL!)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, Astrid Terese. Jeg var vant til å gjøre feil, men denne gangen kan vi vel kalle det for en god feil?:)
      Jeg likte Roland fra Det mørke tårn jeg også. Men dessverre har jeg bare lest første bok i serien så langt og må nok bli enda bedre kjent med ham. For tidlig for meg å kalle ham en favoritt, men han gjorde et bra førsteinntrykk;)
      Håper på omtale av den norske utgaven av Intensity. Tror jeg leste den på engelsk i 2008 og leste den ut på kort tid. Vil gjerne høre hva du syns om den norske utgaven. Visste du at Dean Koontz lot seg bli bundet fast i en stol i virkeligheten for så å prøve å komme seg ut av den selv som research for en av scenene i boka?:) Noen forfattere lever seg virkelig inn i rollene de skriver om hehe...

      Slett
  3. Spennende liste! Rydiger er kul,og jeg er enig med både deg og Elin - vampyrer skal være farlige :-) Eric er bra, da ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, vampyrer skal være farlige/truende, ikke fløtepuser. Det skurrer for min del;) True Blood har jeg faktisk ikke sett enda, men skal få med meg den serien en gang i fremtiden:)

      Slett
  4. Spennende liste, må innrømme det var mange av disse jeg ikke hadde hørt om før:) Ha en fin torsdag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjekt med slike lister. Det er da jeg også oppdager bøker som jeg tenker: Jøss, hvorfor har jeg ikke hørt om den før?:) Jeg har rett og slett listedilla. I hvert fall når det gjelder bøker:)

      Slett