17. juli 2020

Helgelektyre(343)

Reklame: Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Det du gjorde a Claire McGowan, The Way of Kings Part One av Brandon Sanderson, Den fremmede av Harlan Coben, Imagimorphia og En verden av verdener av Kerby Rosanes, er fra egen boksamling



Det du gjorde - Claire McGowan
Knutby - Jonas Bonnier
The Way of Kings Part One - Brandon Sanderson

Leser i noen bøker som jeg begynte på i forrige helg og det er Det du gjorde av Claire McGowan som var en ukjent bok for meg. Forrige helg begynte jeg også på Knutby av Jonas Bonnier.

Det du gjorde av McGowan har jeg ikke mange sidene igjen av. Synes den er litt langtekkelig med tanke på at det er en kort bok og er en psykologisk krim i tillegg. Den er om Ali Morris som får alt forandret på en helg. Hun samler vennegjengen sin fra studentiden i Oxford og de er for første gang samlet hele gjengen på tjuefem år. Deres ektefeller og barn er også inviterte i gjenforeningen. Ali er opptatt av perfeksjon og ha alt på stell. Etter å ha utført studiene har hun klart å gifte seg med en kjekk mann, få to unger og eie et nydelig hus. De bor i et snobbete område i Kent, England. Karen er hennes bestevenn selv om de to er svært forskjellige. Gjenforeningen starter bra og etter planen, men utover natten skjer det noe. Karen blir voldtatt i hagen, og påstår at gjerningsmannen er Mike, Alis mann. Han benekter det hele. Hvem skal Ali stole på? Ting går fra galt til verre når politiet kobles inn i saken. Vil Alis mareritt noen gang ta slutt?

Høres ut som en spennende og interessant sak, og det er det forsåvidt også. Problmet er at jeg har ikke veldig til sansen for hverken Karen eller Ali. Karen er mor til en tenåringssønn, og er fremdeles opptatt av å være den kule i sin gjeng og være den morsomme. Mens Ali er opptatt av det meste skal være perfekt og har ofte nedlatende tanker og observasjoner om andre, så det er vanskelig å føle sympati eller bry seg noe om disse to. De virker veldig umodne til å være førtitre år.

Knutby er en roman som er basert på krimsaken i virkeligheten. Det har også blitt laget en miniserie om det. Romanen har gjort noen endringer på navn og situasjoner. Den er interessant, men tror jeg ville ha likt den bedre som dokumentarformat enn som romanform. For krimsaker er veldig spennende, også denne saken, så sånn sett er jeg litt skuffet. Og true crime bøker er fascinerende, så det er litt dumt at denne ble laget som en roman. Den er spennende, og engasjerene, men savner den tonen true crime har, fordi dette er en roman. Det blir bare ikke helt det samme.

Den er om Sindre Forsman som tar med seg Kristina Forsman og deres barn til Knutby. Kristina føler seg isolert hjemme siden Sindre er ofte borte. Han er pastor og brukes også som rådgiver. Hun blir kjent med Eva Skoog. Hun er leder av Filadelfiamenigheten. Hun er en bestemt dame som tror hun bestemmer over alle, og det er en dame man ikke skal komme på kant med. Og hun har skumle planer. Var det riktig av dem å flytte til Knutby?

Fascinerende tema om maktkamp, hjernevasking og i det hele tatt.

Jeg jobber meg også videre iThe Way of Kings av Brandon Sanderson. Den leser jeg sammen med en annen bokblogger. Den går litt lettere, men det er fremdeles ting som forvirrer og en del å holde styr på. Men når det gjelder high fantasy er det ofte sånn. Tror serien består av ti bøker, hvis jeg ikke tar helt feil? Boka er veldig detaljert. Kjenner jeg ikke er vant til å lese den type fantasy, så derfor tar det litt tid å leve seg inn i det.

Som nevnt kommer jeg til å bli ferdig med Det du gjorde i de nærmeste dagene, siden det er få sider igjen, og når den er ferdig, skal jeg begynne på Dødelig bekjentskap av Peter Swanson. Har lest en bok av ham tidligere og det er Her Every Fear. Den er ikke spesielt original, men likte godt stemningen i den. Har lest mange stemningsløse thrillere, men det var ikke den, og jeg fikk lyst til å lese mer av Swanson. Han har fått blandede meninger om bøkene sine, men det får jo stort sett alle.

Trodde jeg ville bli ferdig med Knutby i denne uka, men er litt usikker. Det er tross alt en kort bok, men den er litt tungtrødd. Hvis jeg blir ferdig med den i helga, rekker jeg kanskje å begynne på Den fremmde av Harlan Coben. Leste mange bøker av Coben for noen år siden, og av og til trenger man en pause. Han er en av favorittene innen thrillersjangeren, og nå er det på tide å lese noe av ham igjen. Den fremmede vet jeg ikke så mye om annet enn at det er blitt til en Netflix serie, og jeg har ikke Netflix. Er lei av at alt skal være digitalt. Det blir ikke det samme. Håper boka har samme intensitet som de fleste av Cobens bøker.

Flere bøker blir det ikke i helga da det er mer enn nok med de som er nevnt. Så det blir litt krim thriller og roman. En helg med litt variasjoner på lesefronten.

Jeg har også fargelagt siden sist helg og det er dette:

 Motivet er fra denne boka:

 En verden av verdener - Kerby Rosanes

Jobber med et annet motiv ved siden av for å få litt avveksling:


Motivet er fra denne boka:

Imagimorphia - Kerby Rosanes

God helg.

Ukas låt: Deep Sea Diver - Angel Haze



2 kommentarer:

  1. Ha en god lesehelg :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og i lige måde. Er spent på å få vite hva du leser for tiden. =)

      Slett