30. juli 2020

Bøker jeg skal lese i august

Reklame: Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Ta meg tilbake av B.A Paris og Bruddstykker av Karin Slaughter, er fra egen boksamling

Dronningen - Tove Taalesen
Ta meg tilbake - B.A. Paris
Syv løgner - Elizabeth Kay
Bruddstykker - Karin Slaughter
Kvinnene jeg tenker på om natten - Mia Kankimäki
Datter savnet - Harlan Coben

Det alle disse bøkene har til felles er at jeg vet ikke så mye om dem. Jeg har lagt merke til alle, men er ikke 100 % sikker på hva de er om. Det er valgt litt mørk litteratur i august også. Ikke rart siden det er horror, thrillere og krim jeg leser mest av. Men har også valgt litt andre sjangre også for å gi meg selv litt variasjon og utfordringer. 



Dronningen: En bok jeg har lagt merke til i det siste, spesielt på bokelskere.no. Jeg er ikke glad i covere med ansikt på for jeg vil gjerne forestille meg hvordan karakterene i en bok ser ut, men dette coveret er gjort på en litt fiffig måte, og jeg får litt Snøhvit vibber av denne.

(Bakpå):

HUN ER DRONNINGEN AV NORGE.
FAMILIENS OVERHODE.
MAKTEN, TRONEN OG SLOTTET
ER HENNES LIV.

Kongelige fra hele Europa, samfunnstopper, regjeringen, eliten
og kjendiser ankommer Slottet for å delta på en gallamiddag
med slottsball. Alle vet at dronningen skal presentere
en historisk kunngjøring.

NRK, TV2, CNN, BBC og kjendispressen er der.
Hele verden følger med. Plutselig kollapser den nøye planlagte
kvelden i et spektakulært kaos. E halsbrekkende jakt på liv
og død gjennom Slottets verden starter.

Noen fra innsiden er desperate etter å gi droningen
og monarkiet et dødsstøt.

Dronningen og de få hun kan stole på, står ansikt til ansikt
med den utenkelige muligheten. Alt de lever for, kan gå tapt
for alltid, om de ikke klarer å avsløre komplottet i tide.

Denne intenst spennende krimromanen tar deg med inn i en
lukket verden og lar deg oppleve et slott fra innsiden.



Ta meg tilbake: Etter mye nøling, leste jeg endelig Bak lukkede dører av samme forfatter for litt siden. En bok jeg har hørt mye om helt fra den kom ut i 2016. Men den ble for svak for meg på mange måter. Hele anmeldelsen kan leses her. Men vil gi forfattere flere sjanser likevel. Og denne hørtes jo interessant ut.

(Bakpå):

Finn og Layla er et lykkelig ungt par med hele
fremtiden foran seg. De har vært på bilfereie
i Frankrike og er på vei hjem til England. Det
er midt på natten da Finn må stoppe på en
bensinstasjon, så han lar Layla fortsette å
sove i passasjersetet. Da han kommer tilbake
et par minutter senere, er Lalya borte, hun
blir aldri funnet. Det er slik Finn forteller det
til politiet. Det er sannheten - men ikke hele
sannheten

Tolv år senere har Finn etablert seg på nytt,
med Ellen, Laylas søster. Det var ikke plan-
lagt, de fant hverandre i sorgen. Plutselig blir
han oppring. Noen tror de har sett Layla. Er
det henne? I så fall, hvorfor er hun tilbake?

"En avhengighetsskapende ny stemme i
krimsjangeren."
SOPHIA HANNAH, FORFATTER

"Har akkurat avsluttet denne BRILJANTE
boken ... Intelligent, avhengighetsskapendeæ
og med spennende vendinger ..."
CLAIRE DOUGLAS, FORFATTER



Syv løgner: I likhet med Dronningen, var dette også en bok jeg har lagt merke til på nett idet siste, og av og til vil man lese en god krim, men det er vanskelig å komme over noen virkelig gode. Håper den er både spennende og oppslukende.

(Bakpå):

I oppveksten delte Jane og Marnie alt. De møttes da de
var elleve, og i mer enn atten år var livet deres flettet sam-
men som et edderkoppnett der vennskapet var kjernen
i alt de foretok seg. De var alltid der for hverandre når
en av dem trengte hjelp og støtte - helt til Marnie forel-
sket seg i Charles, og Jane fortale den første løgnen.

Sannheten er at Jane ikke kan fordra den rike, selvgode
mannen Marnie gifter seg med, men selv bestevenner
forteller hverandre ikke alt, og Jane kunne umulig vite
at hun ved å svare ærlig på spørsmålet Marnie stilte,
kunne ha reddet Charles' liv.

Nå vil Jane fortelle sannheten slik hun ser den, forklare
hvordan hver av de syv løgnene var valg hun måtte ta for
å bevare et vennskap hun ikke kan leve uten. "Syv løgn-
er"avslører mørke hemmeligheter om et vennskap som
blir en besettelse. Den syvende løgnen kan bli katastro-
fal for dem begge.

"En høyst underholdende og mørk
utforskning av et intenst og giftig vennskap."
- Sunday Mirror



Bruddstykker: Lenge har jeg vært skeptisk på Slaughters sine bøker fordi de har fått mye skryt oppgjnneom årene, men etter å ha lest to bøker av henne tidligere etter litt somling, har jeg funnet ut at jeg har sansen for bøkene hennes. I hvert fall så langt, og tidligere har jeg lest to bøker av henne: Pretty Girls og The Good Daughter. Føler det er på tide å lese noe av henne igjen, og denne kom jeg over i en dagligvarebutikk.



(Bakpå):

HUN HAR KJENT HENNE HELE LIVET
Andra Oliver vet alt om moren, Laura. Hun vet at Laura alltid
har bodd i den lille byen Belle Isle. Hun vet at Laura er godt likt
av naboene. Hun vet at Laura ikke har noen hemmeligheter

MEN HUN SKJULER NOE
Men så en dag enter en ganske vanlig shoppingtur i et blodbad, og
Andrea får se en helt annen side av moren.

SOM KAN FÅ DEM BEGGE DREPT
Bare timer senere ligger Laura på sykehuset, samtidig som bilder
av henne er overat i nyhetene. Langsomt går det opp for Andrea
at hun likevel ikke kjenner moren så godt som hun trodde. Det
farlige spillet har bare så vidt begynt. Nå tvinges Andrea ut på en
desperat jakt etter sannheten om morens forti. Mislykkes hun, er
de begge i fare.



Kvinner jeg tenker på om natten: Har ikke tenkt å si så mye om boka, for baksideteksten sier det meste, og ga meg veldig lyst til å lese den siden det er mye å kjenne seg igjen i. Nærmer meg førti år og har ikke mann og barn jeg heller.

(Bakpå):

Mia føler seg utenfor. Hun har ikke mann og barn, hun
har sagt opp jobben og solgt leiligheten, og hun har
nettopp gitt ut sin første bok. Hva nå?

Dette spørsmålet stiller den prisvinnede forfatteren Mia Kankimäki
seg. Med humor og selvironi legger hun ut på reise til Tanzania, Italia
og Japan, i fotsporene til ti historiske kvinner som hun beundrer og
som hun gjør til sine skytsengler. Det er kvinner som har levd helt
eksepsjonelle liv som oppdagere, kunstere og forfattere. Resultater
er en slående blanding av biografi, historie, reiseskildring, dokumentar
og selvutvikling.

Boka er full av fascineredene historier. Den tar oss også med på reise
med Nellie Bly, amerikanerinnen som i 1890 resite jorda rundt på 72
dager, med bare en håndveske som bagasje. Vi får møte den italienske
kunstneren og alenemoren Artemisia Gentileschi som ble voldtatt og
måtte gjennom en ydmykende rettssak. Hun malte et av barokkens
mest kjente verker. Japanske Yayoi Kusama er blant verdens ypperste
kunstnere, med lett gjenkjennbare istallasjoner. Hun har bodd på
institusjon for mentalt syke store deler av livet. Og ikke minst blir vi
kjent med Karen Blixens soesielle livshistorie.

Svaret på hva livet har å tilby en kvinne på 40+
uten barn, er selvfølgelig Alt!

ADVARSEL! DEN PERFEKTE ESKAPISME KAN FØRE TIL
STERK REISELYST OG UTFERDSTRANG!



Datter savnet: Det har gått noen år siden jeg leste noe av Coben, for det var en tid jeg leste så mye av ham at jeg trengte å lese noe av andre forfattere også. I juli leste jeg første bok av ham på en lang stund og fikk lyst til å lese mer og denne kom ut tidligere i år.

(Bakpå):  Simons tenåringsdatter Paige er avhengig av stoff, og typen sin, som
mishandler henne. Paige har rømt hjemmefra, og hun har gjort det
helt klart at hun ikke ønsker å bli funnet. Ved en tilfeldighet støter
faren på henne i Central Park, der hun står og spiller gitar. Hjertet
hans går i tusen knas, for hun er ikke den jenta han husker. Den
unge kvinnen han ser, lever på randen, skrekkslagen og jaget.

Simon tar seg ikke tid til å tenke, men går bort til Paige og trygler
henne om å bli med hjem. Da hun løper, følger han etter. Paige
leder ham inn i en mørk og livsfarlig verden, og før han aner det,
er både han og familien i fare. Men for å beskytte datteren mot
ondskapen, må han selv tåle å møte den ansikt til ansikt.

"Få av Harlan Cobens thrillere er noe mindre enn gripended, men å og
da overgår han seg selv. Med Datter savnet gjør han nettopp det."
The Times

"Coben skuffer aldri, men denne gangen har han
virkelig overgått seg selv."
Lee Child


"Trolig den beste boka Harlan Coben noen gang har skrevet."
The Providence Journal

"... en briljant, stram thriller som ønsker å bli lest i ett strekk."
Library Journal

"En stor avsløring venter i de siste avsnittene, en hemmelighet så stor
at en vil etterlate leserne undrende på hvordan de selv vile ha taklet
det, selv lenge etter at de er ferdig med boka."
USA Today


Dette er de utvalgte bøkene for august. Blir det tid til overs, skal jeg smette inn andre bøker underveis. Tar resten som det kommer. 😃

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar