31. juli 2020

Helgelektyre(345)

Reklame: Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Dark Game av Jonathan Janz, The Way of Kings Part One av Brandon Sanderson, Den fremmede av Harlan Coben, Tattoo Designs av m.fl, Imagimorphia og En verden av verdener av Kerby Rosanes, er fra egen boksamling


The Dark Game - Jonathan Janz
Risiko - Sven G. Simonsen
The Way of Kings Part One - Brandon Sanderson

Natt til tirsdag leste jeg ut denne:


Den fremmede - Harlan Coben

Godt å lese noe av Coben igjen etter noen års pause. Noen ganger leser man så mye av samme forfatter, at man trenger en time out for å lese noe annet. Så dette var gledelig gjensyn. Dette er ikke hans beste, men den var artig, hadde mye tempo og var intens. Litt lett å gjette seg frem til slutten, men syntes ikke det gjorde noe da det var skrevet på en spennende måte og boka besto av fascinerende karakterer. Den er også veldig lettlest med tanke på at boka består av svært korte kapitler. Den er om Adam Price som møter en fremmed mann som ut av det blå forteller noe om Adams kone. Det gjør Adam både sint og frustrert for Corinne har vel ikke hemmeligheter? Den fremmede klarer å så tvil i Adam. Hvorfor gjør den fremmede dette mot Adam, og har den fremmede andre ofre også?

Spennende og kreativt plot som holder interessen oppe til siste slutt. Boka som har orginaltittelenThe Stranger, har også blitt til en Netflix serie. Selv har jeg ikke Netflix, for bruker DVD og blu-ray så lenge det er mulig.

Tirsdag på dagtid leste jeg ut denne:

Terapeuten - Helene Flood

En bok jeg har vært interessert i etter å ha sett innlegg om den på Dagsrevyen en stund før den ble utgitt. Hadde den lenge i hylla før jeg våget å lese den siden den har fått mye skryt. Blir alltid skeptisk til bøker som får mye skryt og oppmerksomhet. Da liker jeg å vente litt til "hysteriet" har lagt seg. Selv føler jeg meg litt lunken til boka. Jeg liker språket som er levende og mørkt, og deler av historien, men brydde meg ikke særlig om karakterene. Når man ikke får connection til noen av karakterene i en bok, så blir man på en måte likegyldig. Men jeg likte nåtiden bedre enn øyeblikk mellom Sara og Sigurd fra fortiden.

Boka er om Sara og Sigurd som er et voksent par som er kommet i en periode hvor de sliter med forholdet. De har nettopp overtatt huset til Sigurds bestefar som døde for litt siden, men huset trenger mye oppussing for å få dete hjemmekoselig. Samtidig har de jobbene sine å tenke på. Sara jobber som psykolog hjemmefra og Sigurd har kontor i byen og er arkitekt. Forholdet tærer på stress for huset trenger mye jobb, og i jobblivene deres er det også mye ansvar, og de har lite tid til hverandre. Samtidig føler Sara seg veldig ensom for hun er mye alene hjemme. En morgen vekker han henne for å si ha det før han drar på hyttetur med noen kompiser og noen timer senere ringer han for å varsle fra om at han er kommet frem. En stund siden får hun en telefon fra hans kompiser som forteller at han ikke er kommet. Hva er det som egentlig skjer? Lyver han til henne, i så fall hvorfor?

Som sagt, det var deler jeg likte, både språket og noe av atmosfæren, men følte mange partier ble veldig langdryge og lite engasjerende. Det har ikke noe med forventninger å gjøre for det har jeg sluttet å ha. Forventninger ødelegger jo for mye.

Samme dag begynte jeg å lese en horrorbok av en forfatter jeg ikke har lest noe av tidligere. Boka er The Dark Game av Jonathan Janz. Om en gjeng som drømmer om å bli forfattere på ordentlig og som skal tilbringe noen dager i en slags herregård som ligger litt øde til. De får heller ikke bruke teknologi siden de skal fokusere på skrivingen. De er der for å skrive. Han som har invitert dem dit er en anerkjent forfatter som heter Roderick Wells. Han har følgende regler: Alle skal skrive horror og de må skrive bestemt antall ord. De tror de kommer til å vinne prestisje og mye annet. Det de ikke vet er at Wells har planlagt andre ting også.

Liker konseptet i historien, men det er så mye bakgrunnshistorier som ødelegger drivet i boka. Jeg liker bakgrunnshistorier. Jeg liker å bli kjent med karakterene jeg leser om, men finner de fleste bakgrunnshistoriene kjedelige da de fleste dreier seg om blant annet sex og mørke hemmeligheter. Det er ikke voldsomt spennende å lese om, og synes at disse bakgrunnshistorien ødelegger mye av konseptet i boka, og liker best å lese om nåtiden. Så sånn sett er jeg litt skuffet.

Natt til onsdag begynte jeg å lese Risiko av Sven G. Simonsen som jeg hadde lyst til å lese tidligere i år. Men ikke alle bøker jeg planlegger å lese hver måned går som planlagt. Så tar igjen boka nå. Jeg liker tempoet i den og de fleste karakterene. Den er om Liv som går gjennom en traumatisk opplevelse. Hun er på klatretur med kjæresten, Olav i Thailand. Men hun må reise hjem alene da kjæresten dør i en ulykke. Noe sier henne at det var mer enn en ulykke med tanke på hvilken jobb han hadde. Er det sorgen som innbiller henne ting, eller har hun rett?

Spennende historie og karakterer så langt, spesielt Liv siden man ikke vet helt hvor man har henne. Hun er festlig i det ene øyeblikket og noe kantete i det neste. Det er litt morsomt.

Ved siden av disse bøkene jobber jeg videre iThe Way of Kins Part One av Brandon Sanderson. Jeg har fått bedre forståelse etter en kompleks start, men har ikke tenkt å gi noen oppsummering før jeg må, for det er mange hovedpersoner å forholde seg til. Så det er vanskelig å gjøre en oppsummering kort og vil ikke at helgelektyreinnleggene skal bli undødvendig lange. Jeg både liker og misliker boka. Liker deler av den, og samtidig er det en bok man må jobbe litt ekstra for å henge med. Heldigvis er jeg ikke den eneste som synes at den er kompleks. Flere i forskjellige forumer på nett synes det også. Jeg leser denne sammen med en annen bokblogger.

Jeg har fargelagt i denne uka også. Noe er jeg ferdig med og andre illustrasjoner trenger mer jobb.
I det siste har jeg fargelagt dette:


Motivene er fra denne boka:

Tattoo Designs - m.fl


















Motivet er fra denne boka:

Imagimorphia - Kerby Rosanes




















Motivet er fra denne boka:

En verden av verdener - Kerby Rosanes

God helg.

Ukas låt: We are Chaos - Marilyn Manson (MM kommer med ny CD i september. Det ble annonsert for to dager siden😃)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar