15. september 2019

Helgelektyre(305)


Myrgraven - Val McDermid
Tatovøren i Auschwitz - Heather Morris
Verden som var min : Tyvetallet - Ketil Bjørnstad


Mandag leste jeg ut denne:

La oss håpe på det beste - Carolina Setterwall

La oss håpe på det beste er en selvbiografisk roman om forfatteren som mister sin kjære altfor tidlig. Han er bare 34 år når han dør. Hun finner han en morgen død i senga, og mens hun venter på svar angående dødsårsak, prøver hun selv å fungere, og samtidig ta seg av deres åtte måneder gamle sønn. Vil hun noen gang bli seg selv igjen, og bli klar til å komme seg videre i livet etter en slik traumatisk opplevelse? Samtidig har hun veldig dårlig samvittighet over at hennes kjære døde alene, for hun lå i samme rom som deres sønn siden han våkner ofte om natta. I boka beskriver hun hvordan hun og hennes kjære møttes og tiden etter hans dødsfall. Selv om dette er innmari trist lesing, og boka hadde noen interessante partier, og tar opp et viktig tema, nemlig sorg og savn, så var ikke denne boka helt for meg. Jeg liker selvbiografiske romaner, men denne gang føltes det litt ubehagelig å lese, for det var nesten som å lese i en annens dagbok, og det er litt vel mye om graviditet og amming. Det er en viktig jobb mødre gjør, men det er helst ikke et tema jeg leser om.

Samme dag begynte jeg å lese en krimbok, og det ble Myrgraven av Val McDermid. Hun er mest kjent for bokserien med Tony Hill og Carol Jordan som også ble til en tv-serie. Tror den het Arr i sjelen på norsk og den var både spennende og morsom, spesielt Tony Hill. Husker ham som veldig treffende med sine syrlige bemerkninger om det ene og det andre. Dette er ikke en bok om Tony Hill og Carol Jordan, men en ny serie med Karen Pirie, og dette er femte bok i serien. Jeg har ikke lest de andre bøkene i serien, men det står på baksideteksten at den kan fint leses som frittstående. Har ingen problemer med det, fordi man blir godt kjent med persongalleriet, og også litt om fortiden til enkelte.

I Myrgraven er et ektepar på skattejakt på grunn av bestefaren hennes. Det skal finnes gamle motorsykler nedgravd i en myr et sted. De får hjelp av eieren av myra, og under skattejakten får de seg litt av en overrakselse. Val McDermid skriver godt. Man blir godt kjent med karakterene, og man vet hvem man skal heie på og ikke, men sliter litt med å engasjere meg i selve saken, for synes ikke den er så spennende og engasjerende foreløpig.

Jeg leser også videre i Tatovøren i Auschwitz av Heather Morris. Den er basert på en virkelig hendelse og det er sterk lesing. Selv om jeg ikke er fan av å lese kjærlighetshistorier generelt, så er ikke bare den sterk i seg selv, men hva de ser og opplever der. Jeg liker boka veldig godt så langt, og det er en bok jeg foretrekker å lese stykkevis og delt, siden det er en tung bok på mange måter.

Lørdag leste jeg ut denne:

Det jenter er lagd av - Elana K. Arnold

I det siste har jeg også lest Det jenter er lagd av, av Elana K. Arnold som heller ikke var en lett bok å lese, for det er en roman med tyngde det også. Ungdomsromanen tar for seg alvorlige temaer som forelskelse, brudd, abort, og det å finne seg selv. At det er ikke alltid lett å finne ut hvem man er og hvor man passer inn. Til tross for tunge, aktuelle og alvorlige temaer, har boka ofte underveis en humoristisk og vittig tonefall, og Nina, hovedpersonen er noe for seg selv. Hun var både en morsom og spennende karakter å lese om.

Ved siden av hovedbøkene skal jeg begynne på en ny bok og det er Verden som var min: Tyvetallet av Ketil Bjørnstad. Har ikke helt satt meg inn i hva den handler om, men tittelen sier vel sitt. Tror det er en bok som fletter inn både historiske fakta og litt selvbiografi. Dette er bok fem i en serie som skal bestå av seks bøker. Jeg har ikke lest de andre bøkene i serien ennå, men våger likevel å begynne med denne istedet for første bok i serien, og håper at det går bra.

Bak lukkede dører av B.A. Paris får vente litt til jeg har lest ut Myrgraven eller Tatovøren i Auschwitz. Jeg kommer antageligvis til å bli ferdig med begge to i løpet av neste uke, men usikker på hvilken av dem jeg blir ferdig med først. Da blir det Bak lukkede dører neste bok på leselisten.

Jeg har også fargelagt en god del, og fargelegger stort sett hver dag. Det jeg har fargelagd i det siste, er dette:






Vanskelig å ta bilde av så store motiv ordentlig, så ble nødt til å ta bilde av dem på fanget, selv om det ser dumt ut. Mye halvferdige motiver, men disse motivene tar lang tid, spesielt bakgrunnene.

Motivene er fra denne boka:


Animorphia - Kerby Rosanes

God helg.

Ukas låt: Love Falls - Hellyeah



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar