17. februar 2019

The Stranger Diaries av Elly Griffiths - gotisk thriller med god driv


    'What about Clare Cassidy?' I say.
    He stopped fidgeting and went suddenly completely still. 'What about Clare?'
    'What's your relationship with Clare?'
    'We're colleagues, friends. That's all.'
    'She's a good-looking woman,' said Neil, all laddish chumminess.
    'Is she? Yes, I suppose she is.'
    'Ella Elphick too.'
    'Yes.'
    'What will Clare say if we ask her about your relationship with Ella?" I said
    Rick seemed to control his voice with an effort. 'She'll say we were friends because that's the truth.'
    He wouldn't budge after that. It was frustrating but it's a long game. We told him he was free to go.

Sikker på at det er bare du som skriver i dagboken din?

Meget spennende konsept
Clare er en sterk og ambisiøs kvinne. Etter skilsmissen bor hun sammen med hennes unge datter, Georgia (også kalt Georgie), og hunden Herbert. De lever et enkelt liv og har det godt sammen, selv om de har sine uenigheter som i enhver familie. Datteren hennes har en kjæreste som hun alltid vil ha besøk av. Noe Clare ikke alltid liker siden han er noen år eldre enn datteren, men prøver å stole på henne. Clare har også en god jobb. Hun er foreleser i litteratur, og hennes spsialfelt er om R.M. Holland, som er en gotisk forfatter, og hun ønsker selv å skrive en bok om ham. Verden snus på hodet da hennes gode venn, og kollega, Ella, blir funnet myrdet. I nærheten av liket finner etterforskerne et notat hvor det står: "Hell is empty" Det er et sitat fra bokaThe Stranger av R.M. Holland, som ofte blir nevnt. Siden Clare er alene med mye ansvar, har hun behov for å skrive dagbok, noe hun gjør flittig. Hun betror sine tanker i dagboken, men en dag ser hun en hilsen i den som hun ikke selv har skrevet. Av en eller annen grunn føler hun seg ikke trygg, og hun synes at hverdagen blir bare merkeligere og merkeligere ...

Jeg har aldri lest noe av Elly Griffiths før, men det er alltid hyggelig å utforske ukjente forfatterskap. Jeg liker å lese av kjente og kjære forfattere også, men noen ganger bare må man utvide horisonten, noe jeg ofte gjør, og Elly Griffiths var slett ingen dårlig valg. Persongalleriet er svært spennende å lese om, spesielt Clare fordi man får ofte følelsen av at man ikke alltid vet hvor man har henne. Med noen virker hun veldig tillitsfull, ansvarlig og omsorgsfull, mens mot andre kan hun virke noe kjølig og hard. Man får ikke helt tak på henne.

Mørk og mystisk atmosfære
Er det en ting jeg legger stor vekt på og setter stor pris på i bøker, er atmosfære. Jeg legger selvfølgelig ikke all vekt på det, men bøkene må ha en eller annen atmosfære i seg, og det hadde denne mye av. Både handlingen og karakterene var spennende å lese om, også de små birollene som dukker opp. Selv om saken ble litt vel enkel mot slutten og noe "smådum", følte jeg ikke at det ødela noe fordi boka byr på mange andre gode faktorer som gjør til at man føler at man får en god leseopplevelse likevel. Sånn sett ble jeg ikke skuffet.

Også litt morsomt å lese om denne ene etterforskeren som fremdeles bor hjemme hos foreldrene sine. Det er ingenting galt i det. Det virker bare koselig. Hun er nesten like spennende å lese om som Clare. De virker som sterke karakterer begge to, på helt ulike måter.

En annen person som er spennende å lese om, selv om han ikke helt har den store rollen, er Rick som er kollega av Clare. Det har gått rykter om at noe har foregått mellom ham og den som ble funnet drept, Ella, som var en god kollega av begge to. Rick hadde også en greie for Clare for en stund tid tilbake. Han er en gift mann, men er han til å stole på?

Underveis i denne groteske saken, dukker det opp flere mistenkte. Er den skyldige noen fra nærmiljøet?

Dette er en spennende bok på mange måter. Likte spesielt godt at handlingen foregår for det meste i engelsk skolemiljø, som gjør det lille ekstra når det gjelder gotiske elementer. Liker også at boka tar for seg litt om spøkelseshistoriesjangeren, som jeg er glad i selv. Det er ikke noe jeg blir skremt av lenger, men synes fremdeles det er en fascinerende sjanger.

Lettlest og nysgjerrigheten tar fort overhånd
Boka består av korte kapitler, spennende persongalleri, mange uhyggelige elementer sys inn i handlingen, og det er en bok man lett blir dratt inn i, spesielt mot slutten da ting virkelig skjer. Selv om saken ble for enkel og opplagt, synes jeg ikke resten av boka ble "ødelagt" av den grunn. Den er mørk og dyster, noe jeg har sansen for. Det eneste jeg har å klage på er at boka godt kunne ha vært lenger, og det er ikke alle i persongalleriet man blir like godt kjent med. Den jeg likte minst å lese om var Georgia, datteren til Clare. Hun virker irriterende uten å klare og sette fingeren på hvorfor, og blir for skyggeaktig. Likte også at boka skifter på perspektiv. Jeg foretrekker bøker der ting blir fortalt fra forskjellig perspektiv, istedet for at det bare er hovedpersonen som er i sentrum, for det gjør det hele mer troverdig.

Leit at saken ble for enkel og smådum på slutten, men som sagt, synes likevel dette er en god bok som er verdt å få med seg. Jeg liker gotiske bøker, men har lest altfor lite av denne sjangeren, og denne boka gir meg lyst til å utforske mer av den sjangeren.

Denne boka leste jeg sammen med Birthe.

Bakpå:

'If you'll permit me," said the stranger, 'I'd like
to tell you a story.'

Reclusive Gothic writer, R.M. Holland, was most famous for his chilling story The Stranger. His house is now a school, Talgarth High, rumoured to be haunted by the ghost of Holland's murdered wife. The rumours also claim Holland was her murderer.

Clare Cassidy teaches at Talagarth High and is writing a biography of Holland. When her friend and colleague is found dead, a line from The Stranger by her side. Detective Sergeant Harbinder Kaur isn't sure whether Clare is a valuable expert withness or a suspect.

Grieving andafraid, Clare turns to her diary. In it she writes her fears - and her own suspicions about the killer's identity. Imagine Clare's horror when she notice other writing starting to appear in her diary - writing that isn't hers. Someone has been into her house and read her darkest secrets.

A strange and deadly game is being played out, with Clare at its heart. But no matter which way DS Kaur turns, the case keeps comng back to Talgarth High, and lurking at its centre the dark presence of R.M. Holland, and The Stranger.

Originaltittel: The Stranger Diaries
Norsk tittel: Kunne ikke finne noen norsk tittel
Forfatter(e): Elly Griffiths
Sjanger: gotisk thriller, mysterie
Målgruppe: voksen
Antall sider:
410
Forlag: Querqus
Norsk forlag: Ikke oversatt til norsk foreløpig
Utgitt: 2018
Min utgave: 2018 (Innbundet)
Lest: 01.12. 2018 - 08.01. 2019
Kilde: fra min egen boksamling
Plot: 4 Spennende fra første til siste side, men synes selve saken ble litt for enkel mot slutten og litt teit avslutning.
Tittel: 4 Vakker og mystisk tittel på samme tid.
Omslag: 5 Veldig vakkert. Enkelt motiv og nydelig fargesammensetting. Føles heller ikke for mye av alt.
Baksidetekst: 4 Virker som en spennende bok, og man får lyst til å lese den med en gang. 
Skrivemåte: 4 Veldig flytende og fin driv i skrivestilen. Ikke mange dødpunkter, og man blir godt kjent med persongalleriet, som også er et pluss.
Favorittkarakter: Liker Clare selv om hun er til tider veldig mystisk.
Slutten: 3 Litt for opplagt og det som skuffet meg mest med boka, men resten av boka er god.
Høydepunkt: Veldig lettlest, mange undertoner, god og mystisk stemning som man lett blir dratt inn i. Man vil lese litt mer.
Lavpunkt: Som nevnt tidligere, saken blir for enkel og fikk ikke sansen for slutten, men følte ikke at det ødela for resten av leseopplevelsen i seg selv av den grunn.
Terningkast: 4
Leseutfordring:
100 bøker i løpet av 2019

6 kommentarer:

  1. Meget godt skrevet om boken, Ina! Jeg ville absolutt fått lyst til å lese den basert på anmeldelsen din, men så er jeg nok ikke helt objektiv i så måte :D Synes det er fint at du trekker frem såpass mye om karakterene, og om datteren og Rick. Helt enig i at dette er en spennende bok, og at det er et pluss at vi får historien fra flere perspektiv :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Synes det er spenennede med bøker som skifter perspektiv. For i bøker der det blir fortalt fra bare hovedpersonen, blir fort veldig monotont, synes jeg. Aller best likte jeg stemningen i boka. Kaldt på grunn av at høsten går over til vinter, og den dystre bakgrunnshistorien angående skolen var nesten perfekt. =)Mange spennende elementer. Synd slutten ikke var helt på topp.

      Slett
  2. Så gøy at du og Birthe har lest og blogget samtidig. Jeg er overbevist, og noterer tittelen på min handleliste til den kommende londonturen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant? Og godt å høre at du ble overbevist, og håper boka vil gi det lille ekstra på tur. =) God tur til London. =)

      Slett
  3. Fyldig og innholdsrik bokomtale nok en gang :). Forfatteren var også ukjent for meg, og synes historien virket spennende og nifs. Creepy å finne en fremmeds hilsen i dagboka si :S
    - Siri

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. =) Hadde ikke lest noe av henne før jeg heller, men glad for at jeg nå har gjort det. Mye atmosfære i denne boka. Og helt enig. Tenk å finne en fremmeds hilsen i dagboka si eller notatbøker generelt. Haha. Det ville ha vært for spennende. =)

      Slett