19. januar 2019

Oppturer og nedturer i bøkenes verden 2018

Det er på tide med en liten årsoppsummering igjen. Hva jeg likte best og minst av bøkene jeg leste i 2018. Jeg endte opp med å lese 121 bøker i fjor. Så mye har jeg ikke lest før, og har heller ikke endret på lesevanene. Selv om jeg leste mye, syntes jeg ikke det var det helt store leseåret ...

De beste bøkene jeg leste i 2018, og som gjorde mest inntrykk: 

If I Did It - O.J. Simpson

Følte meg litt kriminell som leste denne boka siden det er litt "tabu" å lese den. O.J. Simspson er et kjent navn for de fleste. Han var tidligere amerikansk fotballspiller, ekspert for NBC og skuespiller. Drapssaken hans er nok mer kjent enn det han har drevet med tidligere. Saken hans er uhyre spennende. Lenge ble det diskutert om han drepte hans ekskone og hennes venn, eller ikke. Jeg fikk selvfølgelig ikke bedre inntrykk av ham etter å ha lest boka hans, og han er kjent for å være narsissistisk, men selve saken er uhyre fascinerende å lese og se dokumentarer om. Forferdelig sak og man bare må lese litt til og litt til, fordi man blir så oppslukt. Jeg er ikke fan av Kardashian familien i det hele tatt, og skjønner ikke hva som er så populært med dem. En kjedeligere gjeng finnes ikke. Men Robert Kardashian, faren til Kim Kardashian var en av advokatene til O.J. Simpson. O.J. Simpson er en skremmende fyr, men også veldig fascinerende å lese og se dokumentarer om. Tv-serien American Crime Story er basert på denne saken, og den serien vil jeg gjerne få med meg.

Hele anmeldelsen kan dere lese her


The Stranger Beside Me - Ann Rule

Nok en bok som er litt "tabu" å lese. Ann Rule, som finner ut at bestevennen hennes er seriemorderen Ted Bundy. Hvor creepy er ikke det? Denne leste jeg tidlig i fjor og har ikke skrevet om den. Hvorfor vet jeg ikke. Rakk ikke å skrive om alle, da jeg leser fortere enn jeg skriver. Men hvis dere er interessert i en anmeldelse av denne, skal jeg prøve å få til det. Skal tenke over saken. Seriemordere er uhyggelige, men samtidig veldig fascinerende å lese og se dokumentere om. Ann Rule kjente Ted Bundy lenge og det ironiske med det hele er at vennskapet deres startet da de begge jobbet ved et krisesenter, hvor de svarte telefonen og snakket med de som trengte hjelp. En helt spesiell sak og bok.

Høydeskrekk - Michelle Paver

Denne hadde jeg hatt liggende en god stund før jeg leste den. Den er ikke spesielt skremmende. Jeg har lest og sett så mange grøssere at jeg er kurert. Grunnen til at jeg likte den så godt er at det er en god, gammeldags spøkelseshistorie uten overdrivelser. Persongalleriet er sære og spennende å lese om, og man føler seg litt forlatt på fjellet selv mens man leser den. Veldig stemningsfull bok.

Hele anmeldelsen kan leses her.


Frankenstein - Mary Shelley

Denne leste jeg sammen med en annen bokblogger, som jeg har lest mange bøker med. Frankenstein er hverken skremmende eller uhyggelig. Jeg elsker skrekk, men har lest så mange skrekkbøker og sett så mange skrekkfilmer at jeg er kurert. Jeg bor alene og er heller ikke mørkredd, eller husredd, men savner følelsen av å bli skremt. Det er morsomt. Det jeg likte best med hele boka er at man får stor stor medfølelse for "the creature", og hele boka var fascinerende lesing. Likte den godt selv om det ikke er en bok å bli skremt av.

Hele anmeldelsen kan leses her.

 Heim - Johan B. Mjønes

Ikke helt min sjanger vanligvis ...så trodde ikke jeg ville få sansen for den, men det gjorde jeg. Jeg likte den fordi den er svært realistisk, historien engasjererer, og likte spesielt godt hvordan forfatteren veksler mellom fortid og nåtid på uten at det blir stakkato. Det er også en historie man husker på lenge etter at den er ferdiglest.

 Hele anmeldelsen kan leses her.

 Bøkene som skuffet mest i 2017:

Det var vanskeligere å velge bøkene jeg likte aller minst, for det var mange bøker i fjor jeg leste og som jeg ikke likte. Jeg ga omtrent 30 enere i løpet av 2018. 

 Sci-fi ungdomsskolen - Scott Seegert & John Martin


Jeg  leser ofte bøker fra forskjellige målgrupper, og det har hendt seg at jeg har både likt og ikke likt bøker fra yngre målgrupper. Det varierer så veldig. Denne likte jeg ikke i det hele tatt for det var virkelig ikke min type humor. Om en gutt som begynner på en ny skole et helt annerledes sted. Her brukes det både helsidetekst og tegneseriestriper, og det ble litt for rotete for min del, og syntes ikke noe med boka var interessant, egentlig. Mest irriterende.

Hele anmeldelsen kan leses her.

The Dare - Hannah Jayne

Dette er en av de dårligste ungdomsromanene jeg noen gang har lest. Irriterende persongalleri og denne boka har nok den dummeste og den mest forutsigbare slutten jeg noen gang har lest. Mer er det egentlig ikke å si. En håpløs bok.

Hele anmeldelsen kan leses her.


Something in the Water - Catherine Steadman

Denne sirkulerte en liten periode på Goodreads i fjor. Reese Witherspoon er skuespiller som har startet sin egen "bokklubb" tror jeg. Er ignen fan av henne som skuespiller og har heller ikke noe i mot henne personlig, men har lest noen bøker der navnet hennes har blitt nevnt om hva hun synes om diverse bøker, og jeg har funnet ut av vi har temmelig ulik lesesmak.

Grunnen til at jeg ikke likte denne boka er at den rett og slett blir for dumt, og i nesten hver eneste kapittel nevner hovedpersonen hvor kjekk hun synes mannen hennes er. Virkelig spennende ...

Hele anmeldelsen kan leses her.

                   
En siste løgn - Mary Kubica

Dette er en thriller, men føltes mer som en bok for småbarnsforeldre og om barneoppdragelse. Det ble for mye snakk om ammetåke og diverse. Et tema jeg gjerne unngår for det har jeg ingen interesse av å lese om. Saken i seg selv var heller ikke voldsomt spennende ...

Hele anmeldelsen kan leses her.

 Everything Under - Daisy Johnson

En bok jeg leste sammen med en annen bokblogger, og dette var en bok jeg virkelig ikke gikk overens med. Jeg leste den ut, for jeg gir aldri opp bøker, og ble veldig lettet over å være ferdig med den. Har ikke skrevet om den og kommer ikke til å gjøre det heller, for er virkelig lei av hele boka for å være ærlig. Den ble for rotete og tungtrødd for meg.

Flere bøker skulle ha vært på denne nederste delen av lista, men velger fem beste og de fem jeg likte minst. Hvis ikke blir man aldri ferdig. 2018 var et greit leseår, men ikke noe minneverdig ...

Jeg har blogget siden 2006, og begynte ikke med disse årsoppsummeringene før 2013:

Oppturer og nedturer i bøkenes verden 2013
Oppturer og nedturer i bøkenes verden 2014
Oppturer og nedturer i bøkenes verden 2015
Oppturer og nedturer i bøkenes verden 2016  
Oppturer og nedturer i bøkenes verden 2017

6 kommentarer:

  1. Hurra for tabubøker!
    Og det er fascinerende med mordere. Hva er det som gjør at noen tråkker over grensene er et interessant spørsmål.
    Har du sett noen av de nye filmene om Ted Bundy?

    SvarSlett
    Svar
    1. Du får sagt det, du. =) Og koselig å se deg her igjen.

      Nettopp. Det er det som er fascinerende med seriemordere. Hva er årsaken til at de gjør det de gjør? Kommer aldri til å forstå det og vil ikke forstå det heller, men seriemordere er og blir fascinerende.

      Har ikke sett de nye filmene om Ted Bundy, bare de gamle. Har du sett noen av dem og anbefaler du noen?

      Slett
  2. Gleder meg til å se Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile, Og det ryktes at sesong 2 med Mindhunter skal ha med Ted Bundy.
    Ellers har jeg sett litt for mange dokumentarer om han :)

    Det er noe med vissheten om at det kan være folk blant oss som virker helt vanlige, men som har mord som hobby. Deilig skummelt

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for titlene. =) De er notert.

      Foreløpig har jeg bare sett dokumentarer og filmer både på YouTube og Tv om Ted Bundy og andre seriemordere. Det som er mest skremmende med seriemordere er at det er helt "vanlige" mennesker, der fleste av dem fungerer godt i samfunnet, som har jobb og familie. Ikke alle, men mange av dem. Ofte er de karismatiske også, så ikke fall for det trikset. =)

      Slett
    2. Takk for godt råd :)

      Slett
    3. Hehe, ingen årsak. =)

      Slett