25. juni 2018

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...


  Bøker jeg leste i forrige uke:

* Witchcraft and Black Magic - Montague Summers
* Den vakre død - Belinda Bauer

Antall leste sider i forrige uke:

  522 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

Arr - Auður Ava Ólafsdóttir 
The Babysitter - Sheryl Browne

 Bøker som leses nå:

* The Outsider - Stephen King
* Du slipper aldri unna - Chevy Stevens
* Frankenstein - Mary Shelley
* Graves' Disease (A Practical Guide) - Elaine A. Moore & Lisa Moore  
 
Planlagte bøker denne uken:

* The Outsider - Stephen King
* Du slipper aldri unna - Chevy Stevens
* Frankenstein - Mary Shelley
* Graves' Disease (A Practical Guide) - Elaine A. Moore & Lisa Moore  
* What Happens Next? (Contemporary Urban Legends and Popular Culture) - Gail de Vos

Litt lei av bøker, kjenner jeg, men det er bare å lese videre. Jeg leser alltid når jeg har lesetørke for tar jeg pause i lesetørken, tar det enda lenger tid å komme i gang igjen. Sånn er det for meg i hvert fall. Man blir også lei av å se bøker, men overalt i leiligheten er det bokhyller, så det er litt vanskelig å unngå å se dem. 😀 Selv om man blir lei av bøker i blant som med alt annet av hobbyer, leser jeg uansett. 

Forrige tirsdag leste jeg ut Witchcraft and Black Magic av Montague Summers. Det tok litt tid å komme gjennom den til tross for at boka er kort, men teksten er veldig pensumaktig. Likevel var det interessant og spennende tema. Håper å komme over flere slike bøker. Har sett noen dokumentarer om det tidligere, så artig å lese bøker om det også.

Samme kveld begynte jeg å leseThe Outsider av Stephen King som er hans nyeste, og ser den har fått mange delte meninger på Goodreads allerede. Tar litt tid å lese ferdig for jeg leser tregere på engelsk. Men Stephen King må jeg lese på engelsk for han har en særegen fortellerstemme som ikke går an å oversette. Synes han mister fortellerstemmen i oversettelsene, og vil helst lese horror generelt på engelsk for horror på norsk virker så barnslig. Aner ikke hvorfor. Det er vel et dilemma jeg har. 😀

Natt til søndag leste jeg ut en annen bok og det var Den vakre død av Belinda Bauer.  Ser den har fått mange høye terningkast, men for meg var den så som så. En god krimbok, men likte humoren bedre enn saken. Selve saken var ikke spesiell i seg selv, og det er ikke meningen å være kravstor heller ...

Samme natt rakk jeg å begynne på en ny bok før det ble morgen og da ble det; Du slipper aldri unna av Chevy Stevens. Har aldri lest noe av Chevy Stevens, men liker å utforske ukjente forfatterskap også, istedet for å lese bare av kjente eller favorittene hele tiden. Det er viktig å utvide horisonten som leser.

Jeg skal også lese videre i Frankenstein av Mary Shelley som jeg leser med en annen bokblogger og det er viktig å bruke tid på samlesinger, og klassikere tar gjerne litt tid å komme gjennom, men den er veldig interessant så langt.

Så utover uka blir det å lese videre iThe Outside, Du slipper aldri unna, og What Happens Next? (Contemporary Urban Legends and Popular Culture) av Gail de Vos. Er det noe jeg er svak for og fascinert av så er det urban legends eller vandrehistorier som det heter på norsk. Har lest noen slike bøker før og får ikke nok. Vandrehistorier er historier som "visstnok" skal være sanne og skal ha hendt en "venn av en venn" osv, og historien må være for god til å være sann, og gjerne litt skremmende. De japanske vandrehistoriene er de skumleste, men har ikke funnet noen samling av dem ennå, men er på utkikk etter en bok med japanske vandrehistorier. Det hadde vært noe.

I helga så jeg filmen Leatherface fra 2017 og den var innmari dårlig. Horror er og blir min favorittsjanger både i bokformat og film, men hva er det som skjer med sjangeren på filmfronten egentlig? Det er nesten bare remakes, prequels og sequels. Det er ingen originale filmer lenger med nye karakterer og nye historier. Det er et savn, men har ikke gitt opp sjangeren ennå. Den har sin sjarm, men den hadde sin storhetstid på 70, 80 og 90 - tallet. Etter det har det vært bare noen få perler av gangen, men ikke mange. Så håper at Hollywood eller at en eller annen gjøk lager noe skikkelig skremmende, og en film med GOD historie attpåtil. Det er et et savn å bli skremt. Det er morsomt, men lenge siden sist. 😀

Og i helga mistet jeg min favorittsim SpillerThe Sims 3 for tiden. Har mange Sims spill og liker å veklse på de. Ved siden av spiller jeg mye Vampire som kom ut tidligere i sommer (ikke et sims spill). Jeg trodde at alle simmer kunne svømme, men tydeligvis ikke. Min druknet nå i helga i et basseng av alle ting, og jeg måtte lage en helt ny sim, og bygge et helt nytt hus fra scratch. Litt kjipt, men en del av moroa det også. Har spilt disse sims spillene helt siden de kom ut i 2000, så det har blitt noen år, men avhengigskapende er det. Også er det morsomt å følge med på livet til disse simmene fordi de er så utrolig sære og morsomme. 😊

2 kommentarer:

  1. Et tips når du blir litt lei av å lese bøker er å stikke innom Booktube. Jeg synes det kan være motiverende å se på videoer om ulike tags, innkjøp eller omtaler. Det bruker å fungere på meg :)

    Sims ja, det er lenge siden jeg har spilt! Ahh, så mange gode minner :D

    - Siri

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er et godt tips også for har fulgt noen booktubers i noen år nå som jeg ser på i periodevis for å få leselysten og inspirasjon tilbake. Besøker også Goodreads jevnlig hvor man blir inspirert av både lesemengder og bøker man vil lese. Så heldivis finnes det inspirasjonskilder. Man må regne med noen daffe leseperioder nå og da. =)

      Sims er nostalgisk og morsomt. Er vel altfor gammel for det, men noen guilty pleasures må man jo ha. =)

      Slett