29. januar 2016

Helgelektyre(126)


Stoner - John Williams
Irma Dahl (Den dedikerte begravelsesagenten) - Kristine S. Henningsen
Farvel til Eddy Bellegueule - Edouard Louis

Har ikke fullført en eneste bok så langt denne uka. I de siste fire årene har jeg lest for det meste to bøker i uka, men savner å lese tre bøker i uka som før i tiden. Jeg leste til og med tre bøker i uka da jeg jobbet 100%, og nå som jeg er sykmeldt og arbeidsledig som jeg har vært i de siste årene, så har jeg jo rikelig med tid til å lese så skulle tro at jeg ville ha lest mer på denne tiden jeg har til overs. Men det er ikke idyll å være hjemme og lese hele dagen heller. Det kan jeg skrive under på. Savner at man kunne lese i små, ledige stunder som før i tiden.

Å lese når man vil og så mye man vil er ikke så spesielt lenger. Det betyr ikke at jeg er lei av å lese, men når man ikke har mange andre hobbyer og ingen jobb å gå til, så blir lesing litt monotont underveis. Det er bare sånn det er. Man blir jo lei av å trø hjemme og lese nesten hele tiden for man vil jo gjerne ha et liv som alle andre, være i jobb og føle at man "deltar" i livet, men sånn er det ikke foreløpig. Man blir jo lei av å være hjemme og være sur. Det betyr ikke at jeg gir opp lesingen og at jeg ikke har lyst til å lese. Men vil prøve å komme opp på samme nivå som før i tiden med tre bøker i uka, men skal ikke love noe. Jeg har sluttet å love noe som helst.

Forrige mandag begynte jeg på Stoner av John Williams og hvordan jeg liker den er hemmelig enn så lenge, og jeg skal fortsette å lese i Irma Dahl (Den dedikerte begravelsesagenten) av Kristine S. Henningsen. Den sliter jeg med litt. For det første har jeg ikke helt sansen for humorbøker og heller ikke komedier. Humorbøker jeg har likt er Gummi - Tarzan som jeg leste da jeg var liten og Den vesle vampyren serien. Den vesle vampyren er ikke akkurat humorbøker, men de har en viss ironi i seg.

Når jeg blir ferdig med en av disse skal jeg begynne på Farvel til Eddy Bellegueule av Edouard Louis. Rekker neppe flere bøker, men vi får se på leseinnsatsen underveis.


(Bildet hentet fra google).

Jeg skal selvfølgelig også følge videre med på sjakk. Tata Steel Chess er ennå ikke over, men siste dag er på søndag. Så da blir det lite å følge med på for min del fremover når det er ferdig.

Har dere lest noen av disse bøkene og hva leser dere i helga?   

8 kommentarer:

  1. Gummi-Tarzan er jo klassikere- og definitivt morsommere enn boka om Irma Dahl...
    Leser litt her og litt der om dagen, men håper jeg skal bli ferdig med "Evna" om ikke så altfor lenge- spent på hva du synes om den, jeg er nemlig ikke super-begeisrta enda slik jeg var med de to første bøkene. Her vel lest ca 100 sider, og har igjen omtrent 400 hvis jeg husker rett, så det kan jo fortsatt snu.
    Håper du gjør helga til noe fint- og at sjakkturneringa står til forventningene ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vet ikke hvorfor jeg kom på Gummi - Tarzan, men det var en bok jeg syntes var festlig da jeg var yngre i hvert fall:)

      Litt skuffet over siste boka jeg også i Ravneringene trilogien. Syntes den første boka var bra, den andre var ikke så verst, men bok tre skuffet litt. Avslutningen ble ikke så bra som mange andre hevdet. Men skal skrive mer om den boka i anmeldelsen, når det blir vet jeg ikke for den anmeldelsen trenger jeg litt tid på:)

      Helga er som alle andre helger. Stille og rolig, haha akkurat som hverdagene så merker ingen forskjell, men takk for det:) God helg til deg også:)

      Slett
  2. Har lest Stoner og Eddy B . Likte Stoner veldig godt. Eddy B er også en god, gripende bok. Tøff og fæl, egentlig.
    Skal lese ferdig noen halvleste bøker, ifb lesesirkler.. Claus LUndekvam, den tredje mann og Ned til elva. Samt diktsamlingen Du er et menneske nå. God helg Ina.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Stoner har jeg kommet langt i, men ikke begynt på Eddy B ennå, men har lest på baksiden og den virker fæl og rystende, men det tror jeg at jeg tåler:) Så det går bra:)
      Har hørt mye bra om Ned til elva, men har ikke lest den selv. Kos deg med bøkene og god helg til deg også, Anita:)

      Slett
  3. Gummi Tarzan har jeg ikke lest, men de tre bøkene du leser i helgen har jeg lest alle tre. Likte nok Stoner desidert best, for Eddy B. fant jeg ikke helt hjemme der og da. Selv leser jeg John Irving sin nyeste akkurat nå, og har forbudt meg selv å lese flere bøker denne måneden (er oppe i 20) så jeg må prøve å finne på andre ting også i helgen :) Ønsker deg en fin helg Ina!

    SvarSlett
    Svar
    1. Gummi - Tarzan er verdt å få med seg. Riktignok leste jeg den da jeg gikk på barneskolen, men tror den er fremdeles tidløs:)
      Jeg har ikke lest så mange bøker denne måneden, og grunnen er at som nevnt ovenfor at man blir lei av å sitte hjemme og lese hele tiden og samtidig har jeg ikke mange andre hobbyer. Men det blir vel monotont å lese fra tidlig morgen til sent på natt. Må ha litt avveksling også.

      Kos deg med John Irving boka, og ha en fin helg du også, Tine:)

      Slett
  4. Jeg har ikke lest noen av disse bøkene, men ser frem til å lese "Stoner" etterhvert. Den står på vent i bokhylla og står for tur om ikke lenge. Hos meg går dette med lesing veldig i bølger. Akkurat nå er jeg i en fin stim, og leser ca en bok i uka. Det er jeg veldig fornøyd med, og tror kanskje jeg hadde blitt litt lei hvis jeg skulle lest mer. Ønsker deg en fin kommende leseuke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg blir lei av å lese jeg også, tro meg, men jeg har ikke mange andre hobbyer så da blir det mye lesing og siden formen min er kraftig redusert så er det ikke mye annet jeg kan finne på å gjøre heller. Så jeg klamrer meg fast til de få hobbyene jeg har for jeg er avhengig av å få tiden til å gå:)

      Hadde Stoner lenge på vent jeg også og tenkte det var på tide å lese den. Er alltid skeptisk til bøker som får mye ros:) Men samtidig blir jeg også nysgjerrig så det er ikke så lett:)

      Takk for det og jeg ønsker deg det samme:)

      Slett