20. desember 2015

Min søsters grav av Robert Dugoni - en god førstebok i en ny krimserie


Tracy flyttet på seg så hun kunne se ut av bakruten. Sarah sto i regnet og fulgte med på at de kjørte, og Tracy fikk en plutselig trang til å gå tilbake, som om hun hadde glemt noe.
     "Går det bra?" spurte Ben.
     "Ja da," svarte hun, selv om trangen fortsatt var der. Hun fulgte med mens Sarah åpnet hånden sin, skjønte hva Tracy hadde gjort og kikket raskt i retning førerhuset på pickupen igjen.
     Tracy hadde lagt sølvbeltespennen sammen med bilnøklene i hånden til Sarah.
     Det skulle gå tjue år før hun fikk se noen av dem igjen.

Krim og thrillere kan leses året rundt, men det er best å lese dem nå i mørketiden ...

Det er ingen hemmelighet at mørk littereatur er min greie. Leser selvfølgelig andre sjangre også fordi jeg krever variasjon. Det er bare det at mørk litteratur er nærmest mitt hjerte. Jeg har lest en del mørk litteratur i år også, og Min søsters grav er en av dem.

Min søsters grav er en bok der fortid møter nåtid, en såkalt cold case. Tracy Crosswhite er etterforsker/detektiv og i nesten hele sitt liv har hun slitt med indre demoner, og det på grunn av søsteren sin. Søsteren forsvant da de var unge, og Tracy bærer på skyldfølelse. En fyr ble etter hvert skyldig, men Tracy har en følelse av at det ikke er ham, men har hun rett og hvordan kan hun bevise det? Sammen med en god venn av henne, som nå er en advokat, prøver hun å finne den skyldige og hva som skjedde med søsteren hennes. Og klarer hun å leve videre med sorgen og tapet?

Har nesten alle ingrediensene til en perfekt krim
Dette var en ukjent bok for meg da jeg begynte på den, men det er greit å lese bøker som ikke er hauset opp på forhånd. Er det noe jeg er lei av så er det bøker som blir hauset opp og rost opp i skyene, både lenge før og etter en bok er utgitt. Det er mer mas for meg, og det er bøker jeg får minst forventninger av, mens for andre er det stort sett omvendt. Synes av og til at det er greit å lese ukjente bøker og så bli overrasket istedet, bare synd det skjer så sjeldent. Men Min søsters grav er en av dem. Ukjent og overraskende bra. Her får man både suspense, spenning og gode karakterer servert på ett fat. Det eneste som burde ha vært med i oppskriften er nerver. Det ville ha løftet boka på et enda høyere nivå. Det lille ekstra, men for all del, denne boka er bra så det holder.

Det er en lettelse at dette er første bok i en serie. For dette er en bra førstebok som skaper forventninger til neste, så dette kommer til å ta seg opp. Vi blir da enda bedre kjent med karakterene og håper at neste bok i serien har enda mer uhygge.

Min søsters grav er en forventningsfull krim som fyller nesten alle kravene, som sagt manglet den flere nerver for å holde skarpheten oppe, men det var ikke langt i fra. En spennende krimbok å få med seg i denne mørketiden.

Bakpå:

"Det som åpner som en solid politiroman, skifter ham og blir til en gripende advokatthriller ... Dugoni er en fremragende historieforteller, og rettssaldramaet hans er strålende. Denne "Graven" er det lett å fortape seg i."
Boston Globe

I tjue år har Tracy Crosswhite stilt spørsmål ved etterforskningen av søsteren Sarahs forsvinning og den påfølgende rettssaken. Hun tror ikke at Edmund House – en tidligere straffet voldtektsmann og mannen som ble dømt for drapet på Sarah – er den skyldige. Saken motiverer Tracy til å jobbe for å opprettholde lov og rettferdighet, og hun blir etterforsker i Seattle-politiet og vier livet til å oppklare drapssaker.

Da Sarahs levninger til slutt blir funnet i nærheten av hjembyen deres, nord i Cascade-fjellene i delstaten Washington, er Tracy fast bestemt på å finne svarene hun har lett etter. Men i letingen etter den virkelige drapsmannen avdekker hun mørke, gamle hemmeligheter som kommer til å forandre hennes forhold til fortiden for alltid – og åpne døren til en dødelig fare.


Originaltittel: My sister's grave
Norsk tittel: Min søster grav
Forfatter(e): Robert Dugoni
Sjanger: thriller, krim
Målgruppe:
voksen
Antall sider:
453
Forlag: Thomas & Mercer
Norsk forlag: Gursli Berg Forlag
Utgitt: 2014
Min utgave: 2015 (Innbundet)
Lest:
23.11. - 29.11.2015
Kilde:
anmeldelseseksemplar
Plot:
5 (Spennende og lovende. Et godt utgangspunkt).
Tittel:
5 (Interessant og urovekkende
Omslag: 5 (Veldig stilig og litt annerledes. Vekker oppmerksomhet).
Baksidetekst:
4 (Er alltid skeptisk til baksidetekster. Lover de det de holder)?
Skrivemåte
:
4 (Det blir litt tørt av og til, savnet mer flyt og av og til litt enda mer liv).
Favorittkarakter:
Tracy. En tøff person som vet hva hun vil. 
Slutten: 4 (Ikke helt det store, men grei nok).
Høydepunkt:
Endelig en noe mørkere bok i krimsjangeren.
Lavpunkt:
Skrivemåten kan oppleves litt tørt av og til, om det er oversetteren sin feil eller ikke vet jeg ikke, for jeg vet at noen forfattere kan miste fortellerstemmen i oversettelser. Blant annet Stephen King. Han blir ikke det samme på norsk, bare som et eksempel.
Terningkast: 4
Leseutfordring: 
100 bøker i løpet av 2015


Forfatteren om boka i kortversjon:


4 kommentarer:

  1. Jeg var ikke klar over at det var første bok i en serie. Med Tracy da? Jeg har ikke kommet så langt enda, men skal skrive hva jeg synes etter jeg har lest en ferdig :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, ja det er første bok i en serie og tror det er med Tracy. I goodreads ved siden av boka står det Tracy Crosswhite,#1, så regner med at det er en serie med henne videre. Og forfatteren har bekreftet at det er en serie, men har ikke røpet noe om hva neste bok vil handle om.

      Jeg er spent på din mening om denne, virkelig, og håper du liker den:)

      Slett
  2. Anonym11:08

    Så bra at du likte denne boken, Ina! Bok nr 2 i serien kom ut i høst: http://www.amazon.com/Final-Breath-Tracy-Crosswhite-Series/dp/1503945022

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, ja boka var slett ikke verst, og det er lenge siden jeg har lest en slik krimbok. Venter med andre bok kommer på norsk. Er litt nøye på at når jeg begynner å lese en serie på engelsk så skal jeg fortsette den på engelsk og når jeg har begynt å lese en serie på norsk så skal jeg fortsette serien på norsk. Hehe, jeg er litt sær sådan:)

      Men tusen takk for link. Jeg skal se på den og lese litt om hva andre synes om den:)

      Slett