7. november 2023

Månedens Bokanbefaling (oktober)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse 
Tause løgner av Kathryn Croft, The Halloween Moon av Joseph Fink, Getaway av Zoje Stage, Trick or Treat av Richie Tankersley Cusick, The Woods av Vanessa Savage og tHE Haunting of Hill House av Shirley Jackson,, er fra egen boksamling

 I oktober leste jeg disse bøkene:

 

Lest og hørt i kronologisk rekkefølge:

 

Tause løgner - Kathryn Croft

Hjemkomst - Kate Morton

The Halloween Moon - Joseph Fink

Jeg så henne den natten - Drago Jančar

Hundedager - Geir Tangen

Hex - Sigbjørn Mostue

Getaway - Zoje Stage

Trick or Treat - Richie Tankersley Cusick

The Woods - Vanessa Savage

The Haunting of Hill House - Shirley Jackson

 

Den store horrormåneden er dessverre over. Det er på tide å skyve monsteret under senga, jage bort heksene, grave ned zombiene, blåse bort spøkelsene, stappe alle skjelletene tilbake i skapene (puh, glemmer hvor mange det er hvert år), legge ned vampyrene tilbake i kistene sine og stue vekk gresskarene.

Nei da, hvem er det jeg lurer? Jeg lar Halloween vare litt til. Man må ha litt horror i hverdagen. Leser horror året rundt, men ekstra av det i det siste halvåret. 👿

 

 ➤ I oktober ble 10 bøker lest. 3 bøker mer enn i september.

 ➤ 1 av 6 planlagte bøker ble lest i oktober. Det kunne ha blitt tre da jeg hadde bare 110 sider igjen i Natthuset av Jo Nesbø og 90 sider igjen av The Twisted Ones av T. Kingfisher den siste dagen i oktober, men rakk det ikke. Se lenger ned i innlegget hvilken bok jeg skal lese, siden jeg ikke klarte alle de planlagte bøkene i oktober. Da skal jeg lese en bok som jeg ikke leste i fjor eller en bok som er eldre, som jeg fremdeles er interessert i å lese. 

 ➤ Den planlagte boka jeg leste, var: The Haunting of Hill House av Shirley Jackson.

 ➤ Bøker jeg begynte på før oktober: Tause løgner av Kathryn Croft, Hjemkomst av Kate Morton, The Halloween Moon av Joseph Fink, Jeg så henne den natten av Drago Jančar, Hundedager av Geir Tangen, Getaway av Zoje Stage og The Woods av Vanessa Savage.

 ➤ Som vanlig ble det også litt smuglesing. Bøker jeg leste som ikke ble oppført på denne siden mens jeg leste dem: Tause løgner av Kathryn Croft, The Halloween Moon av Joseph Fink, Jeg så henne den natten av Drago Jančar, Getaway av Zoje Stage, Trick or Treat av Richie Tankersley Cusick, The Woods av Vanessa Savagem og The Haunting of Hill House av Shirley Jackson.

 ➤ I oktober ble det hele tre femmere.


Og hvilken bok likte jeg best i oktober?

 
The Haunting of Hill House - Shirley Jackson
 
 
Den er om fire stykker som oppholder seg i et beryktet hus som skal være der en stund. Dr. Montague inviterer, Theodora, Eleanor og Luke for å bevise om at det er noe overnaturlig. Theodora og Eleanor er invitert fordi de skal ha opplevd noe som er overnaturlig i løpet av livet, og Luke fordi han tilhører slekta som eier Hill House. En kvinne kommer innom, for å servere dem faste måltider, men hun nekter å bli igjen etter mørkets frembrudd. Sammen blir de låst inne på grunn av porten.
 
I huset opplever de merkelige ting, ikke bare gjennom hendelser, men også hvordan huset er konstruert. Det er lett å gå seg vill og man kan få følelsen av å være sjøsyk. Dette er ikke bare horror, men psykologisk horror fordi boka er mer enn om et hjemsøkt mer. 
 
Både handlingen og karakterene var interessante å lese om og skjønner ikke at det tok meg så mange år før jeg leste denne boka eller noe av Shirley Jackson i det hele tatt, men bedre sent enn aldri. For å like denne må man like saktegående handling, men som belønning får man mye stemning. Så skjønner godt hvorfor denne boka har påvirket mange filmer og Tv-serier.
 
Anmeldelse kommer.
 
 
Andre bøker som fikk femmere var Hundager av Geir Tangen og Trick or Treat av Richie Tankersley Cusick. Veldig forskjellige bøker. Selv om jeg leste en del horror, leste jeg litt andre sjangere også.
 
 
Hundedager: Bok nummer to i Gabriel Fjell serien. Den er om familievold og skrekken som følger med. En gutt er funnet død utendørs, og det er en vanskelig jobb for politiet når et barn er et offer. De finner ut at gutten levde under vitneebskyttelse og de mistenker at det er hans far som har funnet dem. Samtidig følger man en dement dame som heter Ågot, som mistenker at hun ser en mann på eiendommen hennes, men hvorfor? Ikke bare sliter Gabriel Fjell på jobb, men også på hjemmebane. Utfordringene står i kø.
 
Selv om denne og forrige bok fikk samme terningkast, likte jeg handlingen i denne boka litt bedre enn den forrige. Den engasjerte mer og det er aktuelt siden man ofte hører om familievold i media oppgjennom årene. En god bok med alvorlig tema.
 
Anmeldelse kommer.
 
 
 
Trick or Treat: En bok som er en del av Point Horror serien som ble utgitt rundt sendt på 80 og utover 90 tallet, tror jeg. En horror serie for ungdom som ble skrevet av forskjellige forfattere.
 
Martha opplever en tung tid da faren hennes gifter seg på nytt, og siden han er travel mann, så er det hans nye kone som har funnet et nytt hjem til dem. Hun har funnet et gammelt og avsidesliggende hus som trenger noe oppussing. Fra før av har hun sønnen Connor som er et år eldre enn Martha. Martha har mye å hanske med. Faren gifter seg og de flytter til et helt nytt sted. Og ingen vil vel være hun nye på skolen.
 
På skolen får hun vite at huset de har flyttet i, er ondt og hun blir stirret på fordi hun ligner på en jente som ble drept i akkurat det huset. Han som skal ha drepet henne, forsvant og liket ble aldri funnet. Ting blir ikke bedre da Martha bliroppringt og det personen sier, høres ut som kryptiske trusler. Vil Connor eller noen i det hele tatt tro henne? Eller er alt som skjer og historien om huset, bare oppspinn?
 
Historien er ikke spesielt original, men karakterene er svært fengslende og denne boka har noe mange av dagens horror bøker ikke har, nemlig atmosfære.  En god, gammeldags ondt hus historie.

Anmeldelse kommer.

 
Andre bøker jeg gjerne vil anbefale er:

 

Hjemkomst: Jess har de siste tjue årene bodd i London hvor hun er journalist, men vender tilbake til Sydney da hun får en telefon om at bestemoren hennes er innlagt på sykehus etter en ulykke i sitt eget hjem. Jess bryr seg mye om bestemoren siden det er hun som har oppdratt henne i Darling House . Bestemoren skal ha skadet seg på vei til loftet, noe som er rart, da hun aldri brukte å være der. 

Jess oppdager en true crime bok bestemoren hennes skal ha lest i før ulykken skjedde. Boka er om en hendelse som skjedde i 1959, og skal ha handlet om bestemorens bror og hans familie. Hvorfor har ikke Nora, hennes bestemor, fortalt noe om det? Boka veksler mellom 1959 og 2018, og hopper litt i tid ellers også. For boka blir blant annet fortalt fra Jess perspektiv, Polly, moren hennes perspektiv og bestemorens perspektiv. Boka består av mange hemmeligheter og familiebakgrunn.

Boka er på over seks hundre sider og er veldig lettlest. Selv har jeg ikke noe i mot store bøker, men denne kunne godt ha vært forkortet for å stramme opp handlingen, men skjønner også på en måte hvorfor Morton ville være detaljert. Boka er interessant og mystisk, og holdt på interessen, men ikke alle partiene var like spennende å lese om. Å bruke fem-seks sider på å beskrive en knust tekopp var litt morsomt.

Anmeldelse kommer.


Bøker som var helt ok:

Hei, hyggelig at du fremdeles leser ...


Hex: Diana går siste året på videregående og opplever mye press. Hun legger mye press på seg selv og foreldrene legger press på henne, også. De har forventinger til henne, også lærerne hennes da hun er svært flink i matte og får ofte gode karakterer. Da en ny gutt begynner på skolen, opplever hun noe nytt. Hun opplever å bli sett. Han heter Simon og later som han trenger hjelp til noen oppgaver, og tar ofte kontakt med henne. Hun er ikke den som drar på fest eller som blir invitert av andre. Hun er på en måte en enstøing.

Det mange ikke vet om Diana, er at hun sliter med mye, men hun viser det ikke, og forteller det ikke til noen. Hun snakker ofte til sitt eget speilbilde og når hun ser i speilet, ser hun noen andre enn seg selv. Etter en hendelse med Simon, forverrer ting seg, og hun føler hun sakte mister kontrollen, og foreldrene hennes merker det også. Er det presset, eller noe annet som ligger bak?

Har lest mange bøker av Mostue. Ingen av bøkene for de voksne, men bøker for barn og ungdom, og han skriver som regel godt. Men føler at denne ikke er hans beste. Syntes at handlingen ble noe gjentakende og det gikk noe trått. Noen av hendelsene var typiske og forstår hva forfatteren ville frem til, men klarte ikke helt å leve meg inn i boka denne gang. Ville lese den fordi den var skrevet av Mostue.

Anmeldelse kommer

 

Tause løgner: Mia er psykolog og hun har kontor hjemmefra. For fem år siden mistet hun ektemannen Zach. Han døde i leiligheten til en av studentene ssine. Etter det har Mia fått mange beskyldninger om det ene og det andre, men heldgivs begynner ting å roe seg. Hun har datteren Freya og kjæresten Will. Han vil flytte sammen henne, men hun vil ta det rolig. 

En ny pasient dukker opp på kontoret hennes og menner at hennes avdøde mann ikke tok sitt eget liv. Mia sporer opp denne pasienten da hun flykter, for hun er nødt til å vite hva som egentlig hendte med Zach.

Samtidig følger man Josie, som var en av hans studenter og som bodde i leiligheten som mannen hennes døde i. Hva skjedde egentlig med ham, og snakker denne pasienten sant? 

Jeg likte deler av boka og enkelte deler av handlingen var fengslende, men formuleringen til forfatteren kunne ha vært bedre. Det blir mye om de samme tankene, spesielt fra Mias pespektiv. I nesten hver kapittel tenker Mia: Jeg burde ikke grave mer i dette, men jeg må vite sannheten. Det er ikke helt ordrett, men lignende tanker som ble nevnt absoluttt hele tiden, noe som var unødvendig.

Likte best å lese fra Josies perspektiv, og syntes de partiene var spennende, så derfor anser jeg ikke boka som dårlig. Men den kunne ha vært bedre formulert.

Anmeldelse kan leses her.

 


Bøker jeg likte minst i oktober:


Selv om oktober er favorittmåneden, må man oppleve noen nedturer da også. Så det ble noen bøker som ikke falt helt i smak denne gang, også.


The Woods: Tess blir suspendert i jobben etter en voldelig hendelse med en av elevene. Hun skylder på stresset fordi hennes stemor er døende. Hun får beskjed om å komme hjem til barndomshjemmet, siden stemoren Julia har liten tid igjen. Hun har ikke lyst da huset og skogen vekker for mange traumer. Grunnen er at for ti år siden ble søsteren hennes funnet død og politiet mener det var en ulykke. Tess er den eneste som skal ha visst hva som skjedde henne, men hun husker ikke på grunn av traumer. Samtidig har hun ikke lyst til å dra tilbake til barndomshjemmet, i frykt for å møte Julias to sønner som det har vært en evig konflikt med. Hun har ikke lyst til å møte dem igjen, men skjønner at hun ikke har noe valg. Vil dette stedet få henne til å huske, og er det trygt for henne å vende tilbake?

Leste The Woman in the Dark av Savage som jeg likte godt, og ville derfor lese mer av henne, men denne var tragisk. Ikke bare på grunn av hendelsene i boka, men lesingen også. 387 sider om bare traumer, de samme spørsmålene, og en hovedperson som tenker bare stakkars meg. Skjønner jo at det er alvorlig for en person å leve med traumer, men denne boka handlet ikke om noe annet. Det og flashbacks, så den ble noe slitsom og uengasjerende å lese. Den var heller ikke overraskende til psykologisk thriller å være. Dette var kjedelig i forhold til den andre boka jeg leste av henne.

Anmeldelse kommer.


The Halloween Moon: Selv om jeg ikke er i målgruppa, synes jeg at det er ok å være litt kritisk, da også. Denne er om Esther Gold som elsker Halloween mer enn noen andre. Hun til og med lager kostymene sine selv. I år mener foreldrene hennes at hun er for gammel til å gå Trick or Treat runden, men hun mener noe annet. Dette året blir likevel annerledes, da hun opplever at ingen åpner dørene på selveste halloweendagem. Når kvelden kommer, virker månen mye nærmere enn før og er unaturlig oransje. De få voksne hun møter på, sover. Hva er det som skjer? Samtidig opplever hun at halloweendagen begynner om igjen og om igjen, den samme dagen gjentar seg. Hun går hjem og havner i en ny Trick or Treat runde. Det er som om dagen aldri tar slutt. Har noen kastet en forbannelse over stedet, og hvorfor?

Dette er horror/halloween bok for barn. Hadde sansen for konseptet, men ikke måten det ble gjennomført på. Det ble en del gjentakelser, og Esther var en smule irriterende. Hørte denne på lydbok og den mannlige lydbokinnleseren hørtes komisk ut da han gjorde om stemmen da han leste Esthers partier. Helt forferdelig å høre på. Tror ikke jeg ville ha likt boka bedre hvis jeg hadde lest den fysisk, heller.

Anmeldelse kommer.


Jeg så henne den natten: Som tittelen sier, handler boka om en spesiell kvinne. Hun heter Veronika og hun har alltid en påvirkning på folk. Hun er en smule eksentrisk, ønsker ikke å snakke om krigen og bor i et slott med en velstående mann. Men en dag forsvinner de. Boka blir fortalt av fem forskjellige karakterer. Handlingen er lagt til i Slovenia under andre verdenskrig.

En ukjent bok for min del, men ville lese den for av og til vil jeg lese noen krigsromaner, samtidig lese bøker jeg vanligvis ikke går etter. Brukte to-tre måneder på å lese denne til tross for at den var på under tre hundre sider. Grunnen er at forfatteren var grådig på avsnitt, og selv skjønte ikke hva som var så spesielt med denne Veronika. Noen spennende hendelser underveis, men det var ikke en bok å hive seg over.

Anmeldelse kommer.

 

Siden jeg ikke klarte alle de seks planlagte bøkene for oktober, betyr det ny strafferunde. Denne gang velger jeg å lese Grønnøyd monster av Myriam H. Bjerkli. Har lest noen av bøkene hennes og de har vært litt vinglete. Ville lese denne fordi den virket interessant, og for å se om forfatterskapet er noe for meg eller ikke.

Er ennå ikke ferdig med My Heart is a Chainsaw av Stephen Graham Jones. Det er strafferunde for august, og begynte ikke på den før søndagsnatta. Grunnen er at jeg ville bli ferdig med Jeg så henne den natten først, som jeg ble ferdig med i oktober og som jeg brukte noen måneder på. Etter det trengte jeg en liten pause fra strafferundebøkene.

Derfor betyr det at jeg har heller ikke begynt på I mørket av Cara Hunter, som er strafferunden for september. Men fortvil ikke. Selv om jeg ligger etter med strafferundebøkene, skal det bli gjort selv om jeg ligger etter. Det er ikke glemt. Har i hvert fall begynt på My Heart is a Chainsaw og skal begynne på  I mørket om ikke lenge. Så Grønnøyd monster. Får ta det sånn etter hvert.

Har ikke tidsperspektiv eller planleggingsevne, si ...

 

Filmer/dokumentarer sett i oktober:

 

Sett i kronologisk rekkefølge:

 The Curse of Bridge Hollow (2022)

 Alien (1979)

 Four Good Days (2020)

 Blue Blood (1974)

 Killer Book Club (2023)

 Do Revenge (2022)

 V for Venegance (2022)

 Verónica (2017)

 Overlevelse (2020)

 Re/Member (2022)

Alien Endgame (2022)

 Half Nelson (2006)

Friday the 13th (1980)

Blood (2022)

Jurassic Park (1993)

Djevelens merke (2020)
 
 

 
Lou (2022)

Nowhere (2023)

Dangerous Lies (2020)

 Beboeren (2020)

 I hennes makt (2022)

 Scary Movie 2 (2001)

The Swimmers (2022)

Mens englene sover (2018)

Separation (2021)

 The Coven (2015)

 Room (2015)

 Dangerous Mission (1954)

Tall Girl 2 (2022)

 Scary Movie 3 (2001)

 Scary Movie (2000)

Driven to Murder (2022)



The Tank (2013)

 Halloween (1978)

Jeg gjør oppmerksom på at de fleste filmene/dokumentarene har 16/18 års grense!

 

Måtte selvfølgelig se Jurassic Park siden den fyller 30 år, og den holder seg skammelig godt.

The Tank fyller ti år, har ikke sett den før og den er det bare å hoppe over. 👿

 

Serier sett:

Cammo sesong 1

The Simpsons sesong 7

Slasher: Executioner

The X-Files sesong 2

Lovleg sesong 1 

Slasher:Guilty Party

Ryggperspektiv av bøkene:

To av bøkene er ikke med på bildet siden jeg hørte dem på lydbok.


Lydbøker:

The Halloween Moon - Joseph Fink

Trick or Treat - Richie Tankersley Cusick


Litt forsinket med dette innlegget som vanlig og grunnen er at jeg bruker noen kvelder på det, siden det tar noe tid å oppsummere og skrive ned meninger om bøkene man har lest. Det er et innlegg jeg bruker mest tid på. 

Alt i alt var det en god lesemåned selv om det var noen bøker jeg ikke likte. Fikk med meg noen stemningsfulle og noen alvorlige bøker.👿


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar