25. oktober 2022

Månedens Bokanbefaling (september)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Come with Me av Ronald Malfi, Dronen av Unni Lindell, Shadow Flicker av Gregory Bastianelli, Sekten på Tåkøy av Mariette Lindstein, Martines verden av Martine Lunde og Karima Furuseth og Lingering av Chris Coppel, er fra egen boksamling 

I september leste jeg disse bøkene: 

 
Lest og hørt i kronologisk rekkefølge:

 

Come with Me - Ronald Malfi

Den sorte bruden - Anne Elvedal

Den som frykter snøen - H.S. Palladino

Sommer i Sandøsund - Lene Lauritsen Kjølner

Dronen - Unni Lindell

Ikke la de døde komme hit - Monika Steinholm & Anneli Furmark

Der krepsene synger - Delia Owens

Shadow Flicker - Gregory Bastianelli

#naken - Nina Rossing

Dragemannen - Garry Disher

Sekten på Tåkøy - Mariette Lindstein

Martines verden - Martine Lunde & Karima Furuseth

300 grader - Pernilla Ericson

Lingering - Chris Coppel 


Litt sent ute med Månedens Anbefalings innlegget som vanlig. Kunsten er at det blir gjort.

September var en svært produktiv måned og den mest leste måneden så langt i år. Leste også mye variert og jeg leste mest av norske forfattere, noe som var helt tilfeldig.

Som nevnt ble det mye variert lesestoff i september. Jeg leste fra forskjellige sjangre og siden august har jeg prøvd meg på lydbok. Prøvde det for flere år siden og ga opp, men prøver igjen, og siden da har det blitt noen. Det er et greit format, selv om jeg alltid kommer til å foretrekke fysiske bøker. Det er uvant å ikke bla om til neste side.

I september ble 14 bøker lest og det må være første gang. Gjorde heller ikke noe annerledes. Jeg leste 4 bøker mer enn i august

2 av 6 planlagte bøker ble lest i september. The House Across the Lake av Riley Sager, og Død for deg av Mikaela Bley, ble jeg ikke ferdig med før i oktober. Fremmedlegeme av Unni Lindell leser jeg nå, og My Heart is a Chainsaw av Stephen Graham Jones, rakk jeg ikke å begynne på.

De planlagte bøkene som ble lest, var: Der krepsene synger av Delia Owens og Lingering av Chris Coppel.

Ikke alle bøkene begynte jeg å lese i september. Bøkene jeg ikke ble ferdig med i august, og som jeg leste videre i september, er: Den sorte bruden av Anne Elvedal, Den som frykter snøen av H.S. Palladino, Sommer i Sandøsund av Lene Lauritsen Kjølner og Dronen av Unni Lindell, 

Det ble en del smuglesing i september. Bøker jeg leste som ikke ble oppført på siden mens jeg leste dem. De bøkene var: Come with Me av Ronald Malfi, Dronen av Unni Lindell, #naken av Nina Rossing, Dragemannen av Garry Disher, Sekten på Tåkøy av Mariette Lindstein og Martines verden av Martine Lunde og Karima Furuseth.

Det ble ikke mange femmere i september, men det ble da noen. Det ble to femmere. Det er bedre det enn ingenting.

 

Og hvilken bok likte jeg best i september?

 
Dragemannen - Garry Disher
 
Seriemorderkrim fra Australia. Den ble utgitt i 1999 og for første gang utgitt på norsk i år, noe som var på tide, for dette var herlig krim. 
 
Jula nærmer seg med stormskritt, men førstebetjent Challis og hans team har ikke tid til å tenke på juleferie med det første, da kvinner blir kidnappet på en øde landevei for senere å bli dumpet for å bli funnet. Tiden er knapp, og de håper å fakke ham eller henne før flere dør.
 
Stemningsfull, mystisk og godt skrevet krim. Bok nummer to i Peninsula serien er nylig utgitt på norsk. Den vil jeg svært gjerne få med meg.

Anmeldelsen kan leses her.

Den andre boka som fikk en femmer, var: Den sorte bruden av Anne Elvedal. Boka ble utgitt i fjor og er den andre bok i Dødens spill trilogien for ungdom. Jeg får lest hele trilogien samme året siden jeg ventet til jeg hadde alle bøkene i hus.

Hovedkaraterene er ikke de samme som den første boka og noen av karakterene fra første bok dukker opp i oppfølgeren, men da i en yngre utgave siden handlingen foregår lenger bak i tid. Den er om en forsvinningssak som tar en mørk vending. Helene får dårlig samvittighet da fostersøsteren May- Lis forsvinner da hun skal til butikken for å kjøpe is, og Helene skulle egentlig være med. May - Lis kommer ikke tilbake og folk i bygda leter etter henne i flere dager. Helene får et hint om at forsvinningen kan ha noe å gjøre med et åndebrett å gjøre, og Helene som kan kommunisere med de døde, har fått streng beskjed om å ikke kommunisere med dem. Og hvem er jenta med det sorte sløret som stadig dukker opp?

Handlingen foregår i Hommelvik  i Trøndelag. Elvedal har tøft språk og handlingen er fengslende, bortsett fra en mulig ungdomsforelskelse, men det så jeg bare bort fra. Anbefales.

Anmeldelse kommer.


Andre bøker jeg gjerne vil anbefale videre er:

 

Der krepsene synger: En bok jeg har hørt mye om de siste årene, og den har nettopp blitt filmatisert. Har sett filmtraileren og ble mer interessert i boka enn i filmen. Den er om Kya som ser at familien hennes forlater henne en etter en. Til slutt er det bare henne og faren igjen. Grunnen til at andre flyktet, er på grunn av at faren hennes sitt temperament og alkoholmisbruk. Kya er for ung til å reise vekk. Hun må lære seg å lage mat, finne mat og klare seg selv i svært ung alder, da faren hennes har en tendens til å bli borte i flere dager. I ungdomsårene blir hun kjent med to helt forskjellige gutter, og da den ene blir funnet død, faller mistanken på henne. Spennende bok, i hvert fall rettssakdelen. Ikke spesielt troverdig at hun klarer seg selv i så ung alder, men likevel en god bok.

Anmeldelse kommer.

 

Come with Me: Min første bok av Malfi og ikke den siste. Jeg har allerede fått tak i hans nyeste bok som ble utgitt i år, som heter Black Mouth. For jeg likte fortellerstemmen hans. Den er om Aaron Decker som går gjennom en tøff tid. Hans kone Allisonble skutt og drept da hun var innom et stripesenter. En ung mann skulle ta hevn på ekskjæresten sin som jobbet der, og Aarons kone var den som prøvde å hindre ham i å drepe flere. 

I sorgen finner Aaron noe hun har holdt hemmelig for ham. Et slags prosjekt, og før han vet ordet av det, fortsetter han dette prosjektet som innebærer en reise på jakten etter noen, men hvorfor? Hva prosjektet går ut på kan jeg ikke avsløre da det avslører en stor del av boka. 

Selv om avslutningen ble noe åpenbar og forventet, var det spennende lesing underveis og boka hadde flust av atmosfære. Jeg kjedet meg ikke.

Anmeldelse kommer.

 

Shadow Flicker: En mann blir hyret av selskapet som har satt opp vindturbiner på Kidney Island. Han jobber ikke for det firmaet, men er forskingsetterforsker for et annet firma. Han skal dit for å gjøre en undersøkelse og skrive rapport. Innbyggerne påstår de får forskjellige helseplager av disse vindturbinene. De blir også plaget av den konstante lyden og at de lager urolige skygger. Det får noen av innbyggerne til å hallusinere.

Selv er Oscar homofil, nettopp gått gjennom et tøft brudd og er takknemlig for dette oppdraget, men det tar ikke lang tid før han opplever fiendlighet på øya av menn som ikke liker turister/gjester.

God bok. Ble ikke helt fan av slutten, men likte fortellerstemmen, hovedkarakteren og isolasjonenfølelsen av å bo på en øy. 

Anmeldelse kommer.

Hei, hyggelig at du fremdeles leser.

 

Bøker som var helt ok:

 

Den som frykter snøen: Bjørk Ishdal jobbet tidligere for Kripos, men etter en hendelse, jobber hun nå med noe annet. Hun er terapeut og har egen praksis. Akkurat nå er hun gruppeleder for menn som trenger sinnemestring.

Bjørk blir oppringt av en tidligere klient som heter Azora som ber henne om å møte henne. Bjørk blir oppgitt og går med på å møte henne, kun for å få henne til å forstå at hun ikke kan kontakte Bjørk mer. Azora er avhengig og har hatt et tøft liv. Da Bjørk ankommer møtestedet, faller Azora ned fra et tak. Politiet finner et bilde med en beskjed til Bjørk og om at Azora vet om marerittene hennes som hun har gjentatte ganger. Men hvordan vet Azora om det?

God bok, men den har sine svakheter. Ble ikke helt overbegeistret for slutten og syntes at Bjørk var en noe slitsom karakter å lese om.

Anmeldelse kan leses her.

 

Sommer i Sandøsund: Feelgood er nok ikke min sjanger, men det er lov å gå ut av komfortsonen og prøve seg fram som leser. Den er om Sofie som har en spennende og stressende sommer foran seg. Det er grandtanten som kommer hjem fra varmere strøk for å feire sin nitti års dag, det er auksjon siden Sofie har funnet berømte malerier som kan være ekte. Det blir også funnet et gammelt kjøretøy som blir omgjort til bokbuss. Sammen med venninnen Linn driver hun bok og kafé. Det er mange kunder og derfor blir softismaskinen ofte utslitt, da det er uvanlig varmt. Klarer Sofie å komme seg gjennom denne hektiske sommeren?

Idyllisk sted med godt samvær og karakterer som er svært forskjellige. Til tross for at de er forskjellige, går de for det meste overens, og skaper god stemning.

Anmeldelsen kan leses her

 

Bøkene jeg likte minst i september:

 

Selv om jeg leste mye i september, var det en del bøker jeg ikke likte og sånt skjer. Når man leser mye, kan man ikke forvente å like alt man leser.

 

Sekten på Tåkøy: Svensk thriller om Sofia som drar til Tåkøy med en venninne, for at de skal dit på omvisning. Lederen Franz Oswald blir interessert i Sofia og tilbyr henne en jobb på deres bibliotek. Hun nøler med tanke på deres rykte, men hun mener ViaTerra ikke er en sekt. Hun er nysgjerrig og takker ja til jobben, og hun blir en av dem. Hun merker at Franz er betatt av henne, og hun ser også skyggesider av stedet. Det er mye hard jobbing og lite søvn, og blir det ikke gjort som han sier, blir det straff. Hun mente i begynnelsen at det ikke var en sekt, men skjønner hun at det er det etter hvert?

Godt utgangspunkt og synes at sekt er creepy og spennende, men her ble det for mange gjentakelser, både i dialog og handling. Det gikk altfor tregt.

Anmeldelse kommer.

 

Dronen: Andre bok om Marian Dahle og Cato Isaksen får bare enda en mindre rolle. Forholdet til kjøresten Heine er noe vanskelig, men hun holder seg som vanlig opptatt med jobb. Et teltdrap har skjedd og Marian Dahle blir satt på saken. Samtidig får hun en annen ting å bekymre seg for. Hunden Birka forsvinner.

Saken virket creepy, men var noe småkjedelig skrevet denne gang av Lindell. Det gikk litt tregt. Hun vant sin andre Rivertonpris for denne.

Anmeldelse kommer.

 

Ikke la de døde komme hit: Min sjanger uansett målgruppe, og denne gang er det en ungdomsbok. Den er om Cecilia som er på kjøretur uten mål og mening, for hun har nettopp gått gjennom en tøff tid. Hun parkerer ved et gammel småbruk og de som bor der oppdager henne. Familien på tre medlemmer inviterer henne inn på kveldsmat. Foreldrene og sønnen i huset, tilbyr henne å bo der en stund. De lever svært isolert, og lever kun av det de selv dyrker. De er også svært religiøse. Gjør hun noe de ikke liker, blir hun straffet. 

Syntes ikke boka var særlig uhyggelig og er ikke fan av instalove, altså karakterer som får følelser for hverandre nesten med en gang. Likte illustrasjonene, men syntes handlingen var mer sært enn uhyggelig.

Anmeldelsen kan leses her.


#naken: På ingen måte en dårlig bok og en bok som tar for seg et alvorlig og aktuelt tema, men likte vel ikke helt hvordan handlingen ble utført. Rossing skrev #kampklar som også omhandler aktuelt tema, og begge bøkene foregår i Trondheim handlingsmessig. Den er om Amund som blir invitert på fest og en jente fra skolen, Thea er forelsket i ham, er også på samme festen. Hun og en venninne har hatt en liste over ting de ønsker å gjøre, og et av hennes punkt er å ligge med noen. Få det unnagjort. Men etter festen, noen dager senere på, får de vite at noen har eventuelt tatt bilder og filmet dem.

Liker at perspektivene blir fortalt fra Thea og Amund. Det gjør det ekte, og man skjønner stresset de føler over å oppleve noe så skamfullt. Ingen liker at private ting blir offentlig. Det er en god bok, men syntes avslutningen ble vel enkel og syntes saken i #kampklar var mer engasjerende.

Anmeldelse kommer.

 

Martines verden: Jeg er ikke interessert i influencere i det hele tatt. Er nok ikke i målgruppa og tror nok ikke vi har samme interesser. Grunnen til at jeg leste denne, eller hørte den, er at jeg prøver ut lydbokformatet og ville ha noe lett. Boka er kort, så denne lydboka varte litt over tre timer. 

Jeg kjenner til Martine Lunde gjennom media, men har ikke fulgt med på hva hun har gjort. Vet bare at hun har en Instagramkonto som hun ble kjent for før hun ble med i Paradise Hotel. Og etter det ble hun enda mer kjent. I boka blir man kjent med både fortiden og nåtiden henne. Hun vokste opp i generasjonsbolig i Årvoll, hadde en blogg sammen med en venninne, og opplevde å få drapstrusler i skoletiden. Hun drev også en periode med selvskading. Hun forteller om oppholdet i Paradise Hotel hvor hun møtte kjæresten Aleksander. Hun forteller også skrekken med bildespredning av et nakenbilde og mye annet.

Man leser om livet i til Lunde i forskjellige faser, men som med mange biografier, synes jeg ikke at man blir helt kjent med dem som person. Det blir mest upersonlig og oppramsing. Men likte noe av humoren. 

Anmeldelse kommer.

 

300 grader: Min første bok av Ericson og den hadde en av de mest intense introene jeg har lest på en stund. Likte temaet, men dessverre ble mye for forutsigbart og småkjedelig. 

Den er om Lilly Hed som er politietterforsker og søker jobb et lite sted hvor det ikke skjer mye, for å komme seg unna noe. Det er en veldig varm sommer hvor branner herjer vilt, og det er ikke lov å grille. Men undeveis i denen heten oppstår det mistenkelige dødsfall som bare Lilly ser ut til å legge merke til. Overdriver hun, eller er det noen som bruker brannene som dekkoperasjon til dødsbrannene? I mellomtiden blir hun kjent med brannmannen Jesper.

Interessant tema om branner på avveie i vår klimakrisetid, men denne gang ble det for typisk med instalove og en politietterforsker som rømmer fra noe vondt.

Anmeldelse kommer.

 

Lingering: Er en horror for voksne som ble utgitt i år. Den er om et par med en hund som er lei av naboer tett på seg og kjøper et gammelt hus som ligger ved skogkanten. Mens Paul flytter inn i huset, er Christy i barndomshjemmet siden faren hennes er blitt syk, og er derfor nødt til å ta seg av ham. Siden det er pandemi, kan han ikke for øyeblikket få plass på sykehjem. Mens Paul gjør huset klart med å flytte inn tingene deres, oppfører hunden seg rart og Paul opplever merkelige ting selv. Vil Christy også merke det når hun kommer tilbake?

Kjedelig horror for å være helt ærlig, så sånn sett var det bra at boka var kort. Syntes det var mest om paret, og hennes fortid og lite horror. Det føltes mer ut som dramahorror fremfor creepy horror. Så klarte ikke leve meg inn i denne, og kjedet meg for  det meste.

Anmeldelse kommer.

 

Filmer sett i september:

 

 
Sett i kronologisk rekkefølge:
 
She walks the Woods (2019)

I Know You're in There (2016)

Encounter (2018)

The Oblong Box (1969)

The Hearse (1980)

Aladdin (1992)

Wolf (2017)

 

Jeg gjør oppmerksom på at de fleste filmene har 16/18 års grense.

 

Ryggperspektiv av bøkene:



Lydbøker:  
 
Dronen - Unni Lindell

Sekten på Tåkøy - Mariette Lindstein

Martines verden - Martine Lunde & Karima Furuseth

 

Selv om det var en del bøker jeg ikke likte i september i forhold til de månedene tidligere i år, gjør det ikke noe. Synes det er viktig å skrive om det positive og det negative. Ligger også litt etter med anmeldelser, men det kommer på løpende bånd.😈


5 kommentarer:

  1. Du leser mye forskjellig, Ina! Selv synes jeg det er fint med variasjon, noe som samlesingen vår gir meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dragemannen skal jeg forresten sette på leselisten

      Slett
    2. Enig. Horror og thrillere kommer alltid til å bli min greie, men det er kjekt å lese forskjellig. Utfordre seg selv som leser.

      Er enig med deg. Det er kjekt å lese sammen for kjenner ingen å drøfte bøker med, og det er morsomt at vi har lest så mye forskjellig oppgjennom årene. Jeg fortsetter gjerne med det.

      Gled deg til Dragemannen. Spesiell, men fengende. =)

      Slett
    3. Og min er feministisk litteratur, samt fantasy. Som du sier, fint å utfordre seg selv med andre tema, så jeg gleder meg til neste bok vi skal lese :)

      Slett
    4. Haha, morsomt at vi har så forskjellig lesesmak, men også spennende med tanke på samlesingene våre. Gjerne tenk ut neste bok. =) Jeg er fortsatt med.

      Slett