16. oktober 2022

Sommer i Sandøsund av Lene Lauritsen Kjølner - sommerlig feelgood med masse sprell

Eksemplar fra forfatter, mot en ærlig anmeldelse
William strever med å holde tilbake latteren, så jeg dytter

ham bort til Rolf, som står halvveis bak bilen. 

    "Hva er det?" hvisker jeg.

    "Har du ikke sett naboen din?" hvisker han tilbake.

    "Nei, nå? Hvor?"

    "Jeg kan opplyse om at han ligger under gjerdet akkurat

nå for å glo på oss gjennom mellomrommet ved bakken."

    "Under gjerdet?" sier jeg forbauset.


Sommeren er over for en god stund siden og godt er det. På sensommeren leste jeg Sommer i Sandøsund av Lene Lauritsen Kjølner som inneholder sommerglade mennesker, mye frisk luft, og godt samvær.

Lene Lauritsen Kjølner er feelgood forfatter. Det er en sjanger jeg ikke leser ofte av. Jeg er ikke helt allergisk, men ofte ser jeg på sjangeren som noe lett, noe som kanskje også er meningen med feelgood? Samtidig liker jeg å gå ut av komfortsonen og utfordre meg selv som leser. Man kan jo ikke bare lese om det mørke og det dystre hele tiden, eller?  

En stressende sommer for hovedkarakteren
Sommer i Sandøsund er en veldig travel og hektisk bok der det skjer veldig mye på en gang. Sofie har arvet huset til grandtanten sin Agathe som har flyttet til varmere strøk. Men Sofie er ikke alene. Hun har sin fantastiske franskmann Francois og datteren Fredrikke. Hun er der ikke så ofte da hun studerer et stykke unna. Sofie og Linn driver Sjøsternen Bok og Kafé sammen, og de har for tiden trøbbel med softismaskinen som ofte er i bruk. Det er uvanlig varmt, og mange spennende ting er i ferd med å skje. Blant annet Agathes nitti  års feiring, og ved en tilfeldighet finner noen et gammelt kjøretøy. Noen har lyst til å gjøre den om til bokbuss. Vennegjengen til Sofie er begeistret for tanken, mens Sofie er noe lunken til prosjektet. Klarer hun å bli overtalt?

Travel hverdag og sjarm
Da Agathe kommer hjem for å feire sin store nitti års dag, har hun med flamencosko. Sofie og Linn frykter det verste, for de vet at Agathe er i stand til å finne på litt av hvert. Ikke nok med det. En stor auksjon skal arrangeres fordi Sofie har muligens funnet noen berømte malerier som kanskje er ekte. Blir det for mye for Sofie denne sommeren, eller kommer den til å bli vanlig, til tross for de mange planene?

Sommer i Sandøsund er en sommerlig feelgood på over fem hundre sider. Jeg foretrekker store bøker fremfor de tynne, men syntes denne kunne ha vært noe forkortet da en del av samtalene blir noe gjentakende og det var ikke alle aspekter som interesserte. Jeg interesserte meg minst for flamencodansen og kunne tenkt meg at selve auksjonen fikk større plass. Karakterene ler ofte høyt og man har fått med seg at karakteren Rolf, som har en liten rolle, har rødt hår.

Agathe er kanskje gammel, men sprek og er en karakter som tar mye plass. Mange i boka er glade i henne, og man forstår hvorfor, men selv blir jeg sliten av personligheter som tar stor plass, så i lengden ble hun noe slitsom i stedet for varm og fengslende. 

Selv om mye i boka var forutsigbart, var det likevel koselig lesing, og man blir kjent med karakterene på godt og vondt. Likte det idylliske stedet og samfunnet, og hvordan de holder sammen når hverdagskriser oppstår. Det var nesten som å henge sammen med dem.


(Bakpå):

 

"Lene Lauritsen spanderer proseccoen

på deg, og du vil garantert ha påfyll!"

MONIKA N. YNDESTAD


En sjarmerende bokbuss av edelt, fransk merke baner seg

vei inn i Sofies liv. Linn og franskmennene elsker den, selv om

Sjøstjernen er full av kunder som vil ha kaker, softis og pocket-

bøker. Og Agathe skal feire nitti år og sommerens høydepunkt,

den store maleriauksjonen, står for døren. For var det egentlig

en ekte Munch som dukket opp på Sofies loft?


Tante Agathe er hjemme fra Spania med stor energi, og etter

å ha ryddet opp i andres liv, maler hun forfatter Jack. Til stor

glede for Sandøsunds kvinner. Sofie strir med trøblete softis-

maskiner, bortkomme måker, glorete hodepynt, napoleons- og

kremkaker, samtidig som hun gleder seg til kveldsbad,

et glass champagne og romantikk i hverdagen.


For Francois er herlig, i Sandøsund opplever de kjærlighet

og et nytt liv, bokbussen blir champagnebar og løfter blir

avlagt på Misteltein hotell. Alt mens lyden av klaprende

flamencosko rir Sofies liv som et mareritt."


Originaltittel: Sommer i Sandøsund
Forfatter(e): Lene Lauritsen Kjølner
Sjanger:
Feelgood
Målgruppe:
Voksen
Antall sider:
524
Forlag: Fagervik forlag
Utgitt
: 2022
Min utgave:
2022 (Pocket)
Lest:
15.08. - 10.09. 2022
Kilde:
Anmeldereksemplar
Plot: 4 Hyggelig, fargerike personligheter og småspennende hverdagsproblemer.
Tittel
: 5 Passer godt til tittelen og virker som et idyllisk sted på mange måter.
Omslag: 5
Tipper det er katten Sherlock. Fin katt, flott utsikt og friske farger.
Baksidetekst: 4 Noe usammenhengende, og det virker som en bok med mange aspekter. Likevel blir man nysgjerrig på boka.
Skrivemåte: 4 Noen skrivefeil her og der, men ikke mange. Skal ikke være for hard på det, for vet det er lett med skriveleifer. Noen gjentakende samtaler, men småmorsomt, gode miljøbeskrivelser og intriger.
Favorittkarakter: Ingen som skilte seg ut som favoritt.
Persongalleri: 3 Noen irriterende, noen morsomme og noen tar større plass. En liten blanding av interessante karakterer.
Slutten: 3
Ikke den sterkeste delen av boka og litt som forventet.
Høydepunkt: Lettlest, masse stemning og god dynamikk. Stedet virker idyllisk.
Lavpunkt: Det blir noe gjentakende i lengden så kunne gjerne ha kortet ned med noen sider, og ikke alle karakterene var like engasjerende å lese om.
Terningkast: 4
Leseutfordring:
100 bøker i løpet av 2022 


2 kommentarer:

  1. Fin omtala Ida. Jeg begynte på denne i sommer, men så kom mye i veien og jeg måtte ha annet lesestoff. Denne passer nok best som lett sommerlesing. Nå er det vel heler julebøkene som står for tur;)
    Feelgood- ja, det skal være lett med happy ending , det.
    Ser du har Sanatorium på siden her- Den ser jeg frem til å lese, skal ta den med på neste tur til uka.

    SvarSlett
  2. Takk. Jeg leste den på sensommeren og syntes det passet ypperlig. Og likte den bedre enn forventet da feelgood ikke er en favorittsjanger. Men det er sunt å lese variert. =) Så at du begynte på boka, men at den ble tatt vekk.
    Ja, Sanatorium er slett ikke verst. Liker den godt så langt og liker bøker om isolasjon. Det er kanskje oppbrukt, men spennende. =)

    SvarSlett