12. oktober 2022

Dragemannnen av Garry Disher - dyster krim skrevet med herlig fortellerstemme

Eksemplar fra Aschehoug, mot en ærlig anmeldelse

     De gikk videre. Challis kjente plutselig en liten bølge av

glede. Byen slet, og det gikk en morder løs, men det føltes 

godt å spasere bortover en solfylt gate sammen med Ellen 

Destry og kikke på butikkene og menneskene som var ute på 

julehandel. Det lå en generell følelse av godvilje i luften.


Denne krimromanen fra Australia ble opprinnelig utgitt i 1999, men ble ikke oversatt på norsk før i år. Fy søren, det var jammen meg på tide!

I en del år har jeg fått mer og mer sansen for Australia. Har sett en del gode australske horror filmer de siste femten årene, jeg har lest Dragemannen av Garry Disher og i oktober skal jeg lese min første australske horror bok som er Bone Harvest av James Brogden. Har også fått med meg at det er en god del fengende band derfra.

Juletid og en seriemorder som leker med politiet
Garry Disher har hittil vært en ukjent forfatter for min del inntil nå, og er glad for at jeg endelig har lest noe av ham, for denne boka var herlig på en dyster måte. Det er også første bok i en krimserie. Den er om førstebetjent Hal Challis som har en del å gjøre og gruble på. En seriemorder er løs. Han kidnapper kvinner på en øde landevei. Senere dukker de opp døde. Det er snakk om en seriemorder som leker seg med politiet. Attpåtil nærmer julen seg med stormskritt, men er det noe tid for ferie?

Mer vil jeg egentlig ikke si om boka, da den heller bør oppleves. Begynnelsen kan være noe rotete, da boka inneholder et stort persongalleri, og det tar litt tid å huske hvem som er hvem, bortsett fra Challis naturligvis. Boka er ikke akkurat creepy eller skummel på noe vis, men heller mørk, svært dyster og det er lett å leve seg inn i handlingen. Mange av karakterene er spennende å lese om og Disher skriver medrivende. Syntes Challis var spennende å bli kjent med både på jobb og privat. Ofte opplever jeg hjemmetilværelsen som temmelig kjedelig til mange av etterforskere og politibetjenter jeg leser om, med mye familiedrama, men Challis har en mer mystisk tilværelse.

Spennende plot og creepy tema
Kanskje ikke alle synes at seriemordere er spennende å lese om, men det synes jeg. De er fascinerende og creepy på mange måter. Man forventer det verste når man får se dem, men så ser de ut som et helt vanlig menneske. Det er det som er mest skremmende med seriemordere generelt. Dragemannen ga meg et godt førsteinntrykk og håper å få med meg oppfølgeren, for jeg liker fortellerstemmen til Disher svært godt. Dette var stas.


(Bakpå):

 

"En førsteklasses krimfortelling."

The Washington Post

 

En seriemorder herjer på en liten halvøy utenfor Melbourne, 

Australia. Førstebetjent Hal Challis i kriminalpolitiet, kollega 

Ellen Destry og resten av teamet, kjemper mot klokka for 

å pågripe ham før han slår til igjen. Samtidig må Challis 

håndtere den ivrige lokalavisredaktøren Tessa Kane, som

undergraver etterforskningen. Dessuten har han stadig 

kona si på tråden. Hun sitter inne på åttende året for med-

virkning til drap.


Dragemannen er den første boka i Peninsula-serien.
Originaltittel: The Dragon Man
Forfatter(e):
Dragemannen
Sjanger:
Krim, mysterie
Målgruppe:
Voksen
Antall sider:
317
Forlag:
Soho Crime
Norsk forlag: Aschehoug

Utgitt:
1999
Min utgave:
2022 (Innbundet)
Lest:
28.08. - 23.09. 2022
Kilde
:
Anmeldereksemplar
Plot:
5 Spennende, kreativt og mørkt.
Tittel:
5 Beksrivende og man blir nysgjerrig.
Omslag:
5 Liker denne bedre enn originalcoveret, men synes bildet på baksiden er enda kulere.
Baksidetekst:
4 En av grunnene til at jeg bestemte meg for å lese boka. Sier ikke nei til å lese om seriemordere.
Skrivemåte:
5 Disher skriver svært levende, han beskriver stedene godt og holder på spenningen.
Favorittkarakter:
Challis. Mystisk og dyster på sin egen måte.
Persongalleri:
5 Litt rotete i begynnelsen, men syntes de fleste var interessante å bli kjent med og skapte en spennende dynamikk.
Slutten:
5 En noe rolig avlsutning, men likevel mystisk.
Høydepunkt:
Mye driv, spennende tematikk, noen småsære karakterer og gode stedsbeskrivelser.
Lavpunkt:
Tar litt tid å henge med i begynnelsen, men det går seg til.
Terningkast: 5
Leseutfordring: 100 bøker i løpet av 2022

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar