18. mars 2018

Single White Female av John Lutz - farlig besettelse


    "Sam?" 
    "Yeah." Resigned.
    "Who is she?"
    "A girl, is all."
    Allie was thrown by the simple evasiveness of his answer. He was speaking to her as if she were twelve years old. She didn't like what was welling up in her but she couldn't stop it. She couldn't even put a name to it. "Christ, is that what she is, a girl is all? Is that what you've got to say, like some goddammed adolescent caught two-timing his steady?"
    "I'm sorry. God, I'm sorry. But really, that's all she is to me."
    "Sam, that's so shabby. So fucking banal."
    "So maybe I'm banal. I'm sorry about that too."

Det er bedre å bo alene, eller?

Single White Female er kanskje en underlig tittel for en bok, men i følge forfatteren er Single White Female blitt til et utrykk som han beskriver på denne måten i forfatterens notat baki boka, og slik beskriver han uttrykket: When a woman is imitated too closely, or her clothes are secretly borrowed, or her boyfriend is stolen by a friend, she's been Single White Femaled.

Spennende konsept
Allie blir oppringt av en ukjent kvinne midt på natta. Den ukjente kvinnen vil snakke med kjæresten hennes som sover søtt ved siden av henne. Etter mye om og men får hun vite at det er en kvinne som Sam har vært utro med og det får Allie til å se rødt. Hun kaster ham selvfølgelig ut midt på natta. Det er dyrt å bo i en leilighet på Manhattan, New York, derfor velger Allie å sette inn en annonse et sted og søke etter noen som hun kan dele leiligheten med slik at det blir billigere. En kvinne som heter Hedra blir den utvalgte. Hun er smånervøs og sjenert, og er den rake motsetningen av Allie. Allie svært selvsikker, vet godt at hun er pen, har flott stil og hun vet at mange misunner henne. Hun er kanskje på grensen til å være narscissistisk, ikke bare på grunn av selvtilliten, men hun har også for vane å tenke svært nedlatende om andre, i hvert fall de fleste. Men hun og Hedra gåt godt overens og tror at det å bo sammen med hverandre vil gå fint. Allie og Hedra bor sammen selv om de er som natt og dag. De er deres rake motsetninger. Allie den vakre og selvsikre, mens Hendra er naturlig og noe småblyg. Til tross for fin, nytt samboerskap og fint å ha en person å dele husleia med, blir ikke Allie kvitt Sam som stadig oppsøker henne og som vil ha henne tilbake. Hun er skeptisk og i tvil om hun klarer å motstå ham. Atpåtil blir hun plaget av mystiske og slibrige telefonoppringninger uten å vite hvem oppringeren er. Allie føler seg ikke lenger trygg i sin egen leilighet, spesielt når hun legger merke til at Hedra blir mer og mer lik Allie, både i væremåte og stil ... Bør hnn være bekymret?

En kjent tittel
Dette er en kjent thriller for oss som har lest og sett mye av denne sjangeren. Boka ble utgitt i 1990 og to år senere ble den filmatisert med Bridget Fonda, Steven Weber og Jennifer Jason Leigh som er de mest kjente på rollelista. Et filmselskap ble tidlig interessert i konseptet mens John Lutz skrev boka. Jeg så filmatiseringen flere ganger da den ble ofte sendt på Tv før i tiden, for syntes at filmen på den tiden var både creepy og fengslende. Da jeg så den som ung visste jeg ikke at den var basert på en bok. Som regel foretrekker jeg å lese boka først og se filmen senere, så denne gangen ble det litt omvendt, men følte ikke at det ødela noe, for boka var veldig spennende i seg selv. Filmatiseringen er litt annerledes enn boka, noe som ofte skjer i filmatiseringer, og noen scener jeg husker godt, ble gjort om litt annerledes. I 2011 kom nyversjonen som heterThe Roommate og den skal jeg selvfølgelig ikke se. Jeg har sett noen remakes, og bare noen få er gode, men foretrekker alltid originalfilmene. Jeg skjønner heller ikke helt vitsen med nyversjoner. Tåler ikke folk gamle filmer lenger? Jeg synes ikke at nyversjoner er "ekte" filmer, men det er min mening.

Jeg likte atmosfæren i boka veldig godt. Mørk, dystert og mye mystikk, og jeg hadde heller ikke noe i mot at den var litt "dirty" uten å overdrive. Jeg hadde også sansen for John Lutz fortellerstemme. Den er lett og ledig. Han overdriver ikke, får atmosfæren og mystikken til å vare, noe som er sjeldent, kapitlene er korte og effektive, og man får stadig lyst til å lese mer fordi persongalleriet er spennende i seg selv. Jeg ville ha lest ut boka fortere hvis jeg ikke hadde andre bøker å lese i ved siden av. Leser bøker veldig fort, men det er lenge siden sist jeg leste så kjapt. Skulle se noe på Tv, men glemte både tid og sted, noe som også er sjeldent, så jeg ble skikkelig dratt inn i den siste halvdelen da ting virkelig begynte å ta seg opp. Det ble rett og slett maratonlesing!

Single White Female er en innholdsrik, pussig, vågal og småvulgær psykologisk thriller som man nesten blir besatt av. Begynnelsen er litt treg og det gjorde ikke noe. Jeg forlanger ikke action og at noe skal skje hele tiden, heller, men følte denne gang at det tok litt tid før noe begynte å skje. Men som belønning for den ventetiden, blir man godt kjent med persongalleriet på godt og vondt. Det er sjeldent i dagens thrillere da forfattere virker å være mer opptatt av twisten på slutten istedet for å gi karakterer dybde, som i denne thrilleren som ble skrevet i begynnelsen av 90 - tallet. Dette var artig, spennende og crazy lesing, og den ga meg mersmak på John Lutz forfatterskap. Jeg har bestilt og venter på denne boka av ham; Darker Than Night, og jeg gleder meg til å lese mer av ham. En morsom tanke er at jeg bor alene i en leilighet, og til tider kan det være ekstremt kjedelig, men det er i det minste trygt. Jeg slipper å bekymre meg og være redd for å bo med noen jeg knapt kjenner.

PS: På baksideteksten står det at leiligheten Allie deler den med noen som heter Hendra, men det er og skal være Hedra.

Jeg har samlest denne boka sammen med Birthe, og her er en liste over alle bøker vi har samlest:

The Ocean at the end of the Lane - Neil Gaiman   
Good Omens - Terry Pratchett & Neil Gaiman     
The Jungle Book - Rudyard Kipling
Rosemary's Baby - Ira Levin
The Gunslinger (The Dark Tower, #1) - Stephen King
The Drawing of the Three (The Dark Tower, #2) - Stephen King
The Waste Lands (The Dark Tower, bok 3) - Stephen King
The Dark Tower 4 (Wizard and Glass) - Stephen King
The Dark Tower 5 (Wolves of the Calla) - Stephen King
The Dark Tower 6 (Song of Susannah) - Stephen King
The Dark Tower 7 (The Dark Tower) - Stephen King  

Atonement - Ian McEwan 

Bakpå:


The unforgettable novel that
inspired the classic film

After a messy break-up, Allie Jones finds herself living alone in her New York apartment with no one to share her bed with - and more urgently, no one to share her rent. The solution is obvious - so she advertises for a roommate. And Hendra Carlson seems perfect - shy, quiet ... safe. But soon Hendra's disturbing envy of Allie's looks and social life becomes unsettling. She wears Allie's clothes, even buys a wig in Allie's colour and style.

And then the obscene phone calls start. Allie's credit cards vanish, and she discovers Hendra is leading a dangerous double life. For Hendra's twisted atmiration has no limits, the nightmare has just begun, and there will be a bloody price to pay ...

Praise for Lutz

'Lutz offers up a heart-pounding roller
coaster of a ride.' Jeffrey Deaver

'Riveting, chilling.' Jonathan Kellerman

Originaltittel: Single White Female
Norsk tittel: Kunne ikke finne norsk bokutgave, men filmen heter på norsk: Enslig ung kvinne søker ...
Forfatter(e): John Lutz
Sjanger: psykologisk thriller
Målgruppe:
voksen
Antall sider:
301
Forlag: Constable & Robinson
Norsk forlag: Fant ingen norsk utgave 
Utgitt: 1990
Min utgave: 2013 (Pocket) 
Lest: 18.02. - 14.03. 2018
Kilde:
fra min egen boksamling
Plot
: 4 Kreativt og pirrende plot. Selv om jeg så filmen for flere år siden ødela det ikke spenningen. Det var like spennende å lese boka selv om jeg foretrekker å lese boka først og se filmen senere.
Tittel:  5
Underlig, men småfensglende tittel.
Omslag: 3 Litt småkjedelig omslag som ikke beskriver så mye, synes jeg.
Baksidetekst: 3 Kort og presist. Det fanger nysgjerrigheten og det virker som et litt annerledes plot, men sløvt å ikke skrive riktig navn på en av karakterene.
Skrivemåte: 5 Lutz har en veldig lett og ledig skrivesstil som jeg liker godt og lesingen blir da veldig flytende, nesten som det går av seg selv. Han skaper stemning og karakterene virker veldig troverdige. Det er også lett å se dem for seg.
Favorittkarakter: Sam. Man blir ikke helt klok på ham og han holder på nysgjerrigheten. Man vet ikke helt hvor man har ham. Det er ikke fordi jeg liker ham best, men han var spennende å lese om.
Slutten: 3 Så den komme og var litt hastverkaktig. Ikke en slutt som setter seg i minnet lang tid etterpå, dessverre.
Høydepunkt: Veldig flytende og lett skrivestil, likte atmosfæren veldig godt og spennende persongalleri. Likte også at boka var noe dirty og litt ondskapsfull.
Lavpunkt: Begynnelsen var litt treg, og avslutningen ble vel heseblesende og veldig fort avbrutt på en måte.
Terningkast: 4
Leseutfordring: 
100 bøker i løpet av 2018


12 kommentarer:

  1. Så gøy at du og Birthe blogget om den samme boken i dag (eller natt for din del...) Veldig kjekt å lese dine tanker om boken, og bli kjent med forfatteren. Ha en fin søndag Ina!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant? :)

      Hyggelig å høre og forfatteren er verdt å utforske, også originalfilmen. Spennende saker! Det er spennende og gøy å komme over ukjente forfattere som man vil lese mer av. Det er ikke hver dag det skjer.

      Tusen takk og i lige måde. Ha en riktig fin søndag, Tine. Håper du tilbringer dagen med bøker. :)

      Slett
  2. Så bra omtale! Jeg fikk virkelig lyst til å lese boken.
    Det har blitt en hel haug bøkene du har lest sammen med Birthe. Jeg kunne også tenke meg å lese sammen med noen slik at vi kan snakke om bøkene, men nå når jeg går på skolen er det helt håpløst. Jeg føler jeg ikke får lest så mye mer enn pensum og de bøkene er ikke blant verdens mest spennende. (De er barne- og ungdomsbøker). Ikke det, jeg liker slike bøker innimellom, det er vel det at det er skolen som bestemmer hva jeg skal lese og ikke jeg :-D
    Håper du får en virkelig fin søndag, Ina!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, hyggelig å høre. :)

      Ja, det har blitt en del bøker i samlesingen med Birthe og det er bare hyggelig, og flere blir det. Så det er bare å samlese med oss når tiden roer seg og skoletiden nærmer seg slutten. Har selv vært student (for mange år siden) og husker fortsatt stresset både med innleveringsoppgaver og eksamener, og vet hva det kreves. Det var ikke bare, bare. Heller ikke like enkelt da fleste oppgaver var svært åpne, husker jeg. Så tiden som student savner jeg ikke for å være helt ærlig.

      Lykke til videre med studietiden og eksamenene fremover. Jeg krysser fingrene. Tusen takk og i lige måde. Håper du får tid til litt hvile på søndagene mellom alt annet.

      Her har det snødd i hele dag. Selv venter jeg på høsten, men det er en god stund til ennå. :D PS: Håper du gir boka en sjanse når du får tid til å lese mer. Den var fengslende.

      Slett
  3. Bedre å bo alene enn å oppleve slikt som dette - nå vet du at du ikke skal avertere etter en roommate :D
    Jeg likte også atmosfæren i boken, den var slik at jeg hele tiden ventet på at noe uhyggelig skulle skje. Så gøy at du har bestilt enda en bok av Lutz, den gleder jeg meg til å lese om når du har fått skrevet om den. Godt skrevet om boken, Ina! Du ser alltid noen aspekter som jeg ikke får med meg, det er forøvrig noe av det som er spennende med å lese sammen; å få ulike perspektiver :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skal være sikkert og visst. Hvis jeg i det hele tatt skal bo med noen, blir det noen med fire labber heller, istedet for en ukjent person. ;)

      Så gøy at du også likte atmosfæren og uhyggen i boka. Det var det som trigget meg også. Og kan ikke huske sist jeg satt så limt til en bok før. Jeg måtte bare lese videre, spesielt den siste halvdelen.

      Takk for det og det føler jeg med dine anmeldelser også når vi leser sammen. Du nevner noe og fanger opp ting jeg ikke har tenkt over. Det er morsomt når man samleser. For ingen skriver og spekulerer på samme måte. Da får man det lille ekstra enn når man leser alene. :) Så gleder meg til flere samlesinger fremover for jeg er med på mer i hvert fall.

      Slett
    2. Jeg leste et sted Lutz han i denne romanen gir plottet i en konvensjonell spenningshistorie en ubehagelig, men subtil atmosfære av et slags omvendt kvinnehat. Så absolutt interessant. Jeg kan i alle fall tenke meg å lese mer av ham :)

      Ja, jeg tenker også slik ang samlesing - nå gleder jeg meg til neste!

      Slett
    3. Spennende tankegang og vridning. Det gjør jo boka bare enda mer interessant. ;)

      Slett
    4. Jeg prøvde å søke etter filmen, men fant kun fra utenlandske sider. Platekompaniet hadde den kun til overvåking per epost, så da gjør jeg det :D

      Slett
    5. Huff, trodde ikke det ville være vanskelig å få tak i den da det er såpass kjent film. Håper du får muligheten til å se den for den er virkelig god. :) Den gikk ofte på tv da den var populær i sin tid og synd de ikke sender så mange gamle filmer på tv lenger, fordi de fokuserer stort sett på moderne filmer. :/

      Slett
  4. Har ikke hørt om boken før, og heller ikke sett filmen. Den virket spennende og veldig nervepirrende.

    Morsomt å gjøre det motsatte av og til også- altså å se filmen, for så å lese boken. Oftest leser jeg boken først, for så å se filmen. Men litt variasjon er alltid kjekt :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg også. Men på den tiden da jeg så den på 90 - tallet, da den ofte gikk på Tv, visste jeg ikke at den var basert på en bok før etter jeg så filmen, så som regel foretrekker jeg den andre veien jeg også. Bok først og film etterpå. Men denne gangen følte jeg at det ikke gjorde noe for spennende var det likevel, så anbefaler gjerne både boka og filmen. :)

      Slett