17. mars 2018

Helgelektyre(236)



Omgitt av idioter (hvordan forstå dem det ikke  går an å forstå) - Thomas Erikson
The Wife Between Us - Greer Hendricks & Sarah Pekkanen
Fargeglade vampyrer - Mona Fossdal


Single White Female - John Lutz

Forrige onsdag leste jeg ut Single White Female av John Lutz og jeg skal prøve å mekke sammen en anmeldelse av den til i morgen. Jeg likte den godt. Husker jeg så filmen flere ganger da jeg var ung da den ofte gikk på Tv, og har alltid lyst til å lese boka. Jeg likte atmosfæren i den og at den var litt "dirty". Det gjorde ikke noe. Det må man regne med i thrillersjangeren. Jeg likte også at boka var litt spesiell.


Sånn jeg husker det - Mikael Persbrandt & Carl-Johan Vallgren

Torsdagskvelden leste jeg ut Mikael Persbrandt sin selvbiografi Sånn jeg husker det, som han har skrevet med Carl-Johan Vallgren. Den likte jeg veldig godt fordi Persbrandt sparte ikke på noe. Jeg fikk bare bedre inntrykk av ham selv om han har gjort mye rart oppgjennom årene. Derfor var det ekstra spennende å lese om ham for han gikk i dybden i seg selv.

Jeg skal fortsette å leseThe Wife Between Us av Greer Hendricks og Sarah Pekkanen, som jeg begynte å lese natt til lørdag. Jeg strevde litt med å finne flyten i den i begynnelsen, men har nå for lengst funnet den. Noen ganger finner man flyten i bøker med en gang, mens andre ganger tar det noen kapitler før lesingen går nesten av seg selv. Det varierer veldig.

Jeg har også begynt å lese en barnebok som heterFargeglade vampyrer av Mona Fossdal. Selv om boka bare er på 31 sider, kommer jeg til å ta meg tid til å lese den, bare slappe av og studere illustrasjonene som preger teksten. Man blir jo lei av å lese store bøker med bare tekst i, spesielt hvis man leser mye og ofte, da blir denne en grei avveksling.

Siden jeg ikke orket å begynne på en ny bok på torsdagskvelden etter å ha lest Persbrandts selvbiografi, begynte jeg på denne boka i går: Omgitt av idioter (hvordan forstå dem det ikke går an å forstå) av Thomas Erikson. Jeg liker tittelen veldig godt og håper det er en tankevekkende og interessant bok.

Flere bøker vet jeg ikke om det blir i helga. Neste bok ut er Depression (Understanding the Black Dog) av Stephanie Sorrell, men tror ikke jeg kommer til å begynne med den før i neste uke. Siden jeg leser mange forskjellige sjangere og som oftest underholdning, skader det ikke å lese og lære om forskjellige temaer også. Siden jeg trør hjemme av helsemessige årsaker, så liker jeg fremdeles å lære ting og lese om forskjellige temaer. Man kan ikke bare lese underholdning hele tiden. Jeg er nysgjerrig av natur og en nysgjerrig leser.

Jeg har fargelagt så smått denne uka også, men er ikke ferdig med motivet ennå. Det kommer til å ta sin tid, men jeg liker detaljerte og tidskrevende prosjekter. Så kommer ikke til å begynne på et nytt motiv denne uka da jeg har mer enn nok med å bli ferdig med dette motivet. 😊

Jeg er langt i fra ferdig, og beklager at tommeltotten er litt i veien, men det er vanskelig å ta slike bilder uten at man har med skyggen av seg selv. Det var det jeg var mest opptatt av å unngå. Glad jeg ikke er fotograf. Det morsomme med dette bildet er at fargeleggingen tok en helt annen vending jeg hadde tenkt. Prøver å flette flere årstid i et og samme bilde, og tenkte å lage det litt mørkt og dystert, gjerne litt diffust, men istedet ble det svært fargerikt og nesten litt for "happy" for min smak så er ikke helt fornøyd.

Motivet er fra denne fargeleggingsboka:

Mythomorphia - Kerby Rosanes

Ellers er det ikke noe som skjer denne helga heller. Kommer til å være innendørs som vanlig og lese og fargelegge, og gjerne litt spilling. Ute er det fremdeles snø og kaldt. Jeg hater vinteren, men liker mørketiden. Mørketiden kunne gjerne ha vart hele året for min del for synes det er avslappende, for er ikke glad i lyse og lange sommerdager. Jeg er sikkert halvt vampyr eller noe, kan ikke forstå noe annet, for jeg er ganske lyssky også. 😀

God helg.

Ukas låt: Sick of It All - 4th Point



6 kommentarer:

  1. God ettermiddag! Boken "Omgitt av idioter" virker interessant, da det jammen skal godt gjøres å forstå dem man tenker er idioter (kanhende er det til syvende og sist en selv som er det!). Jeg er spent på anmeldelsen din av "Single White Female", min kommer ganske tidlig i morgen :) Veldig fin fargelegging :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og i lige så. :)

      Er enig i deg med det. Har en teori om at vi alle er idioter på en eller annen måte, og det er alltid noen som betraktrer noen på en positiv eller negativ måte uansett. Det er bare sånn det er, men interessant tema er det likevel.
      Selv foretrekker jeg dyr fremfor mennesker og har alltid gjort det. De er mye lettere å ha med å gjøre og dyr er lojale og ekte. De er enklere å forstå også. ;)

      Jeg gleder meg til din anmeldelse også. Jeg også kommer med min anmeldelse tidlig. Jeg legger alltid ut anmeldelser og innlegg mellom halv fem og fem på morgenen, for jeg står opp kl. halv fem hver morgen. Siden jeg ikke har noen jobb å gå til, er det greit å ha noe å stå opp til. Lure seg seg ved å føle seg litt produktiv, haha. :)

      Tusen takk. Har ikke blitt lei av fargelegging ennå så det er noe jeg kommer til å drive på med i lang tid. Håper du også har fremdeles litt tid til fargelegging. Lykke til med skrivingen til anmeldelsen til i morgen, men som vanlig så kommer du til å gjøre en god jobb og jeg gleder meg til å lese.

      Ha en fin lørdagskveld! :)

      Slett
    2. Jeg tenker også at vi alle er idioter på en eller annen måte, og det var det som virket tiltalende med denne tittelen så jeg ser frem til å lese det du skriver om boken.

      Å stå opp og gjøre noe, enten det er å skrive anmeldelse, lese eller annet, er absolutt å være produktiv :)) Jeg får litt tid til fargelegging, men nå er det en uke siden sist jeg tok i en fargeblyant...

      Slett
    3. Det er det jeg tenker jeg også. Det finnes ingen bestemt gruppe idoter. Alle er idoter på hver sin måte. Og alle har sine egne tolkninger både når det gjelder folk og annet. Det er bare sånn det er i dagens samfunn. Er det noe vi ikke kan styre er hvordan folk tenker om en uansett :) Når det blir anmeldelse av boken er jeg litt usikker på. Har en uvane å ikke skrive om en bok rett etter at den er ferdiglest så det blir litt hulter til bulter, men det blir, skal du se. ;)

      Du har rett i det. Det er bedre å stå opp og være produktiv med noe, hva som helst, så lenge man ikke sitter i en sofa og tvinner tommeltotter hele dagen. Føler meg litt for "ung" til det ennå. :) Dessuten trives jeg best når jeg er opptatt med noe.

      Ja, noen uker er mer travle enn andre, men det er aldri for sent til å fa fatt på fargeleggingen igjen. ;)

      Slett
  2. Jeg har lurt på om jeg skal lese Omgitt av idioter. Men er usikker på om det er en bok jeg vil like. Nå skal jeg hvertfall vente til du har skrevet om den, så jeg får vite litt mer om den. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er for tidlig å si ennå om jeg liker den eller ikke selv om jeg har kommet et stykke, men temaet er i hvert fall interessant. Hadde ikke kunnet tenke meg å studere psykologi, men det er litt interessant å lese psykologi frivillig. Mennesker er jo komplekse. :)

      Slett