19. mars 2018

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...


  Bøker jeg leste i forrige uke:

* Single White Female - John Lutz
* Sånn jeg husker det - Mikael Persbrandt & Carl-Johan Vallgren
* Fargeglade vampyrer - Mona Fossdal

Antall leste sider i forrige uke:

688 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

Døden er bare begynnelsen - Michael Winger
En forutsigbar historie - Truls Hagbarth Grimstad
Single White Female - John Lutz

Bøker som leses nå:

* Omgitt av idioter (hvordan forstå dem det ikke går an å forstå) - Thomas Erikson
* Depression (Understanding the Black Dog) - Stephanie Sorrell 

 Planlagte bøker denne uken:

* Omgitt av idioter (hvordan forstå dem det ikke går an å forstå) - Thomas Erikson
* Depression (Understanding the Black Dog) - Stephanie Sorrell 
* While You Were Sleeping - Kathryn Croft

I forrige uke ble det ikke noen mandagsinnlegg og beklager det. Jeg var for lat til å skrive noen mandagsinnlegg og ville bare lese, og av og til tar latskapen overhånd. Sånn er det bare ...

Men det ble litt lest og skrevet litt i forrige uke. Kunne ha tenkt meg å være like produktiv hver uke, men vet ikke om det er mulig. 😀

Forrige onsdag leste jeg ut Single White Female av John Lutz som var en fengslende god psykologisk thriller, så nå har jeg endelig både sett filmen og lest boka. Synd de ikke sender filmen på Tv like ofte som før, for det var en god filmatisering, og boka var spennende og annerledes enn mange thrillere jeg har lest i det siste. Så jeg fikk lyst til å lese mer av Lutz.

Neste dag leste jeg ut selvbiografien til Mikael Persbrandt. Den var både underholdende, ærlig og fascinerende. Jeg likte den veldig godt og opplevde ikke den som kjedelig eller gjentagende. I selvbiografien byr Persbrandt mye på seg selv, både på godt og vondt, og han kommer ikke med bortforklaringer. Noe jeg har sansen for.

Og i går leste jeg ut Fargeglade vampyrer av Mona Fossdal. Jeg brukte noen dager på den selv om det er en svært kort bok, men ville ta meg tid både til illustrasjonene og teksten. 

Etter at jeg leste ferdig Mikael Persbrandts selvbiografi på torsdag, orket jeg ikke å begynne på en ny bok samme kveld, og utsatte med å begynne på en ny bok, og det var Omgitt av idioter (hvordan forstå dem det ikke går an å forstå) av Thomas Erikson som jeg utsatte til neste dag. Usikker på hvordan jeg liker den så langt, men temaet er interessant. Synes også det er interessant å lese psykologi frivillig i blant, men føler jeg ikke hadde orket å studere det. Men synes det er interessant å lese om diverse temaer nå og da, istedet for å lese bare fiksjon, for det blir det mer enn nok av uansett.

I natt leste jeg utThe Wife Between Us av Greer Hendricks og Sarah Pekkanen. Jeg brukte en stund på den, men sånn blir det med noen bøker. Jeg tok den ikke med i lista over leste bøker fra forrige uke siden jeg regner som natt til mandag som en ny uke, så den blir regnet som lest denne uka istedet. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen; Jeg er lei av at nesten alle dagens thrillere blir sammenlignet med Gone Girl og Piken på toget. Nesten som om det er de som har funnet opp konseptet med "sjokkerende" twist. Men flere bøker er gitt ut siden den gang og synes både at Gone Girl og Piken på toget er oppskrytte, og synes ikke de fortjener å bli sammenlignet med andre bøker hele tiden. Synes det bare er irriterende og begynner å bli oppbrukt. De er heller ikke så originale som mange hevder de er. Er bare lei av at de blir nevnt hver gang en ny thriller eller en ny thrillerforfatter blir oppdaget.

 Jeg rakk også så smått å begynne på en ny bok  i natt og det er; Depression (Understanding the Black Dog) av Stephanie Sorrell. Som sagt liker jeg å lese litt om psykologi, ikke bare psykologi heller, men forskjellige temaer bare for å få et lite avbrekk fra all den fiksjonen jeg leser og dessuten liker jeg å lære nye ting.

Hvis jeg rekker det før uka er over skal jeg begynne på ny bok og det blir da;While You Were Sleeping av Kathryn Croft. Har ikke hørt om henne før og kom tilfeldigvis over den da jeg handlet litt bøker online. Syntes den virket spennende og jeg er jo svak for både horror og thrillere. Så denne måtte jeg jo selvfølgelig ha. Det skal ikke mye til for å friste meg.

Vurderer også å få med meg en tegneseriebok i løpet av uka, men har ikke bestemt meg for hvilken ennå. Jeg orker ikke å planlegge alt til punkt og prikke. Jeg er ingen bankraner heller, så det skader ikke å ta ting som det kommer. 😀

2 kommentarer:

  1. Jeg ser frem til å lese hva du synes om Omgitt av idioter. Jeg lurer på hva den egentlig handler om og har utsatt å lese den til jeg hører hva andre har å si :-) Det kan også være en taktikk når en har for mye å lese :-) Understanding the Black Dog har jeg ikke lest, men jeg har likevel lest den historien. Jeg lurer på om det finnes en tegneserie som handler om depresjon der den blir sammenlignet med en sort hund. Jeg klarer ikke helt ta det igjen men vet at jeg lurer bak i tankene et sted :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Forfatteren deler opp fire farger blå, gul, grønn og rød. Med de fargene setter han opp forskjellige personligheter i forskjellige kategorier innenfor de bestemte fargene (hver farge har en bestemt betydning som man blir kjent med i boka). På den måten skjønner man hvem som er utdavdente, hvem som er introvert osv ved å se på personlighetstrekk innen fargegruppene forfatteren har brukt. Han beskriver hvorfor folk er forskjellige, hvorfor man klaffer best med den og den menneskegruppen og hvorfor man ikke klaffer med andre menneskegrupper. Han gir større forståelse på hvorfor noen er kjølige, hvorfor noen er varme og poisitve, hvorfor noen er mer nøyaktig og andre mange særtrekk alle har. Det er spennnende. Det er ikke for å sette folk i bås, men forfatteren gjør det for å gi en større forståelse på hvorfor man er som man er og prøve å forstå hvem andre er på grunn av disse fargegruppene rød, blå, gul og rød han har brukt som består av forskjellige kategorier/karaktertrekk. Det er for å se helheten når det gjelder menneskelig atferd på godt og vondt, men gjort på en interessant og annerledes måte for at man skal få større forståelse for hverandre.

      The Black Dog tror jeg blir brukt som et uttrykk som billedbruk og metafor for å gjøre det lettere å forstå hva depresjon er. Tror det er blitt laget en youtube video også om the black dog også?

      Slett