16. november 2020

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Reklame: Inneholder eksemplar fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Mexican Gothic av Silvia Moreno-Garcia, The People Next Door av Christopher Ransom, The Spirit av Thomas Page, og The Patient av Jasper DeWitt, er fra egen boksamling

 
Bøker jeg leste i forrige uke:

* Et liv forbi - Helga Flatland
* The People Next Door - Christopher Ransom
 
Antall leste sider i forrige uke

  632 sider  
 
Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

Nabovarsel - Unni Lindell
Mexican Gothic - Silvia Moreno-Garcia

 Bøker som leses nå:

* The Patient - Jasper DeWitt
* Familien Vanderbeeker: Kjæledyrmysteriet - Karina Yan Glaser
* The Spirit - Thomas Page

Planlagte bøker denne uken:

* Så ble det kaldt - Frode Eie Larsen
 * Det er så mørkt her - Lisbeth Pettersen
 
Jeg ble ferdig med noen bøker i helga, og det føles en stund siden sist man ble ferdig med noen.

Lørdag leste jeg ut Et liv forbi av Helga Flatland, og det var mitt første møte med forfatterskapet hennes. Har fått med meg hvor populære bøkene hennes stort sett har vært, men de andre bøkene hennes har ikke fristet helt. Men det gjorde Et liv forbi. Jeg skal ikke gi noen oppsummering eller gi synspunkt nå, siden jeg har tenkt å skrive en ameldelse av den i de nærmeste dagene. Det blir bare kjedelig med mange gjentakelser fra meg.
 
Natt til søndag ble jeg ferdig medThe People Next Door av Christopher Ransom. Ble så vidt ferdig med den under to uker. Det er en langsom horrorbok, men jeg likte det langdryge ved det. Det bygger opp både stemning, spenning og nysgjerrighet. Det er heller ikke en horrorbok som serverer den ene grøssende scenen etter den andre. Det går lang tid mellom hver grøssende scene, og det gjør ikke noe. Det bare bidrar til det lille ekstra og scenene som oppstår, er verdt å vente på.
 
Den er om familien Nash på fire: Mick, Amy, Kyle og Briela. Kyle er tidlig i tenårene og Briela er ni år. De strever med å få hverdagen til å gå rundt, spesielt siden restauranten til Mick ikke går så bra. Amy underviser elever som har sine utfordringer. To av dem truer henne med sin væremåte og hun vet ikke hvorfor. Hun sliter også med vekt og kommer ikke overens med den. Barna deres har sine ting å slite med også, så dette er en familie som har mye å stri med. Det blir ikke bedre da familien Render flytter inn i nabohuset. Det er noe underlig med dem, men familien Nash sliter med å sette fingeren på hva det er. Er det gode naboer de har fått, eller bør de holde seg langt una?
 
Som sagt en langsom horrorbok, men ganske mørk og stemningsfull. Jeg likte den bedre enn forventet.
 
 I går begynte jeg å leseThe Patient av Jasper DeWitt som ble utgitt tidligere i år, og er skrevet av en debutant. Er ikke helt forelsket, men boka byr på en engasjerende historie så langt, og den har noen få likheter med Den tause pasienten av Alex Michaelides, men likhetene er heldgvis ikke store, ogThe Patient er bedre. Ikke bare fordi det er horror vel å merke, men bedre skrevet og har mer handling. 

Den er om Parker H. som begynner i ny jobb i et mentalt sykehus i New England, USA. Der får han vite om denne Joe som ingen egentlig ønsker å snakke om, og når de gjør det, er de veldig på vakt og blir rare. Han er en fyr som har vært der siden han var barn, og ingen har kunnet gi han riktig diagnose. Parker får blod på tann og har lyst til å undersøke mer om denne Joe, og kanskje være den som får til å gi ham en diagnose. Eller burde han høre på andre og la andre håndtere ham, de som er vant til det? Samtidig deler Parker denne erfaringen på et forum online med noen anonyme brukere.

Er ikke helt forelsket i boka, men er spent på fortsettelsen. Den er litt kryptisk, noe jeg har sansen for.
 
I natt begynte jeg å lese en ny bok, som også ble utgitt i år Familien Vanderbeeker: Kjæledyrmysteryet av Karina Yan Glaser. Den ble utgitt i år på norsk, og originalutgaven ble utgitt i fjor.  Det er ikke en trilogi, men den fjerde boka er ikke oversatt ennå, så vidt jeg vet. De andre to heter: Den fantastiske familien Vanderbeeker og Familien Vanderbeeker: Den veldig hemmelige hagen. Selv om bøkene tilhører en serie, kan de også leses frittstående. Det er ikke noe problem. 
 
Den tredje boka er om moren deres som får æren av å komme i utgaven i et kjent magasin, hvor hun skal presentere sine småkaker. En inspektør skal  komme hjem til dem, for å sjekke forholdene om det lønner seg å ha bakeri hjemme hos seg selv. Har man lest en Vanderbeeker bok tidligere, vet man at det blir kaos, og det blir det i denne boka også. Nok en gang må Vanderbeeker barna stå sammen og klekke ut en plan.

Har lest de to andre bøkene tidligere, og mener at de har mer snert og hadde en historie som engasjerte mer enn denne. Har ikke kommet så langt i skrivende stund, så det kan forandre seg. Vi får se.

Jeg ble ikke ferdig medThe Spirit av Thomas Page i forrige uke, men kom meg et stykke videre. Jeg liker den, men samtidig er den litt treg, for det er en mer karakterdrevet horror enn en grøssende horror, vil jeg nok si. 

Vitner har observert Bigfoot i et bestemt område i Canada. Etter et ubehagelig møte, sverger Raymond Jason hevn, og vil finne den igjen, og blir på en måte besatt av den. Han tar hunden med seg og drar på jakt etter Bigfoot, som er mest kjent for å være en myte. Men han er ikke den eneste. John Moon, en indianer, er også på leting etter Bigfoot med sin hund. Beklager også uttrykket indianer, hvis det fornærmer noen, men dette er en bok som ble utgitt i 1977, og det er forfatteren som bruker uttrykket, ikke jeg. Han er ute etter Bigfoot på grunn av en religiøs årsak, og han ser på Bigfoot på som sin "spirit". Begge mennene møter andre mennesker på veien, men vil deres vei møtes?

Boka er ikke spesielt grøssende, men underholdende, og er både underlig og sær.

Har lest bøker av noen norske forfattere i det siste, men leser nok mest av forfattere fra andre land sammenlagt, og har tenkt å prøve å lese litt mer fra norske forfattere fremover. Så de neste bøkene på leselista er Så ble det kaldt av Frode Eie Larsen, og Det er så mørkt her av Lisbeth Pettersen.

Så ble det kaldt har jeg hatt liggende i noen måneder, men ville lese den når det ble kaldere i lufta på grunn av tittelen, og Det er så mørkt her har jeg hatt enda lenger, men ville vente til det ble mørketid, også på grunn av tittelen. Ja, jeg vet, dårlig humor og konsept, men noen prosjekter må man ha ...

Tidligere har jeg lest På overflaten flyter vannliljene, og Slå på ring. Så ble det kaldt er bok nummer 7 med Eddi Stubb. Jeg er ikke så nøye med å lese en serie i kronologisk rekkefølge. Det kommer litt an på hva slags serie det er. Men så lenge en serie byr på god bakgrunnshistorie, går det bra. Det føler jeg bøkene med Eddi Stubb har. Man får hele tiden vite hva som har hendt tidligere, og en ny bok byr på en ny sak.
 
Det er så mørkt her er bok to om Nina Berger som er klimaforsker. Forrige bok heter: La meg ikke huske.

Hva disse to norske bøkene handler om, har jeg ikke tenkt å skrive om nå, for jeg liker å bli bedre kjent med bøkene først. Så det blir senere.
 
I tillegg blir det eventuelt lesing i noen barnebøker og julehefter ved siden av, som jeg velger der og da. 😀

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar