13. oktober 2020

Andre guder: du skal ikke ha andre guder enn meg av Jørgen Brekke - en kryptisk, liten krimbok

Reklame: Eksemplar fra Vigmostad & Bjørke, mot en ærlig anmeldelse

    Linda fikk den samme mottakelsen, og hun smilte

til ham som om hun var ei barndomsvenninne. Jeg

hadde ikke truffet noen som utstrålte mer sorgløs

myndighet enn Isaksen. Så langt i livet hadde jeg lært

meg å frykte selvsikre folk. At jeg umiddelbart følte

meg utenfor fare, er derfor uforklarlig. I ettertid har

jeg tenkt på det som hypnose.


Spennende ny serie med forskjellige forfattere.

Jonny og Linda møtes tilfeldig etter mange år uten å ha sett hverandre, og gamle følelser blusser opp. Linda går fast til en menighet hvor Isaksen er predikant. Noe motvillig blir Jonny dit med henne en dag. Han er vant til å være for seg selv, siden han bor i skogen som en enstøing. Han har et sted der hvor han tilbringer dagene alene. Helt til Linda flytter inn. Jonny er kjent i strøket for at han havner på villspor av og til. 

Ujevn forhold
Forholdet deres har sine oppturer og nedturer som i alle forhold, men Jonny føler seg ofte rastløs og minstenksom, da Linda bruker mye av tiden sin på å være i byen, men sier ikke hvor hun har vært, eller hva hun har gjort. Det gjør Jonny en smule paranoid. Er det noe mellom henne og denne Isaksen, eller gjør hun noe ulovlig? Kommer han til å følge etter henne, eller lære seg å stole på henne? Vil dette forholdet overleve, siden det består av mistenksomhet, hemmelighetsskremmerier og avstand, selv om de bor i samme hus?

Dette er en bok som det ikke er så mye å si om, siden det er en bok på bare 146 sider. Det er første bok i en serie som er inspirert av De ti bud. De to neste bøkene som jeg vet om i skrivende stund er, Min sønn av Arne Svingen og Sannheten av Knut Nærum. Det skal bli spennende å se hvem andre som bidrar i denne serien. Andre guder av Jørgen Brekke er første bok ut med godt førsteuttrykk. Har lest noen få bøker av Brekke tidligere: Alle kan drepe og Avgrunnsblikk, og jeg liker denne best av ham så langt. Til tross for at dette er en kort bok, får han frem karakterene bedre i denne, stemningen og historien hadde også noe kryptisk over seg. Selv om slutten var forutsigbar, ødela det ikke spenningen og fortellerstemmen hadde noe Roald Dahl lignende i seg. Man venter det verste mens man leser, samtidig var dette en "gøy" bok å lese. Gøy er ikke akkurat det riktige ordet å bruke, men man blir underholdt. Det er bare det jeg mener og man blir godt kjent med karakterene, noe som er godt gjort med tanke på at historien også er litt begrenset.

Kryptisk stemning
Det jeg likte best med denne lille boka, er oppbygningen som vandrer litt frem og tilbake, og alt består av bruddstykker. Det føles litt sånn. Siden boka er begrenset, får man jo ikke mye bakgrunnshistorier som i de større bøkene, men likevel kommer karakterene skikkelig frem, og likte også vekslingen mellom Jonny og Lindas perspektiv, slik at man får sett ting fra forskjellige vinkler, og gjør det hele mer ekte. En alvorlig og litt annerledes bok om sjalusi.



(Bakpå):

BEGJÆR, SJALUSI, HEVN

Jonny aner ikke hva som traff ham. Linda må ha

trollbundet ham fullstendig. Hvorfor skulle han

ellers ha blitt med henne på møtene i en vekkelses-

menighet styrt av den karismatiske predikanten 

Peter Isaksen? Jonny sluker Isaksens budskap, og

Linda flytter snart inn hos ham. Sakte begynner

tvilen å gnage i ham. Har Linda noe gående med

Isaksen? Sjalusien vokser i Jonny, mens Linda

stadig er ute i hemmelige ærender. Forholdet går

inn i en ond sirkel, og utgangen kan aldri bli god.


Andre guder er en suggerende spenningsroman som

spiller på det første budet. Du skal ikke ha andre guder

enn meg. 

 

Romanen inngår i en serie bøker inspirert av De ti bud.


Originaltittel: Andre guder: du skal ikke ha andre guder enn meg
Forfatter(e):
Jørgen Brekke
Sjanger:
krim
Målgruppe:
voksen
Antall sider:
146
Forlag:
Vigmostad & Bjørke
Utgitt:
2020
Min utgave:
2020 (Innbundet)
Lest:
07.09. - 10.09. 2020
Kilde:
anmeldereksemplar
Plot
:
4 Sterkt, troverdig og gode beskrivelser av karakterer.
Tittel:
4 Veldig beskrivende med tanke på innholdet, og også med tanke på at det baserer rundt det første bud i De ti bud.
Omslag:
5 Skremmende og mistenkelig, noe som kanskje også er hensikten. Et omslag som skiller seg litt ut.
Baksidetekst:
4 Kort og enkelt. Beskrivende uten å avsløre altfor mye.
Skrivemåte:
4 Kort og presist, og bedre enn det jeg har lest tidligere av ham. Mer rett på sak og gode karakterbeskrivelser.
Persongalleri:
4 Levende, man føler frustrasjonen og hemmelighetskremmeriene.
Favorittkarakter:
Linda. Hun er det tæl i, selv om hun er noe eksentrisk også.
Slutten:
3 Ikke spesielt overraskende eller spesielt. Kanskje den svakeste delen av boka?
Høydepunkt:
Mye troverdig, både i handling og karakteroppbygning. Likte også den anspente stemningen i boka.
Lavpunkt:
Noe kort, men det er nok meningen også med denne serien. Ser de to neste bøkene er noe korte også. Og slutten ble for lettvint å gjette seg frem til.
Terningkast: 4
Leseutfordring:
100 bøker i løpet av 2020

2 kommentarer:

  1. Så gøy at du likte denne såpass godt Ina. Jeg likte også denne, hakket bedre enn den som kom i år faktisk :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ble litt overrasket selv, og synes han er strammere i skrivingen i denne boka enn de andre bøkene jeg har lest av ham. Det er mer mystisk og lekent. =)

      Slett