1. mai 2021

Helgelektyre(384)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Other Emily av Dean Koontz, House of Leaves av Mark Z. Danielewski, The Stand av Stephen King, The Beauty of Horror av Alan Robert, er fra egen boksamling  
 

Satisfaction - Espen Mowinckel

Natten. Søvnen. Døden. Stjernene. - Joyce Carol Oates

The Other Emily - Dean Koontz


Natt til onsdag leste jeg ut denne:

 

Torsdagsmordsklubben - Richard Osman

Richard Osman har nok de fleste sett på Tv. spesielt i Tv-programmet Pointless. Han har vært med i flere programmer, også blant annet kjendisversjonen av Who Wants To Be a Millionaire. Han er kjent for sin humor som kan være en smule sarkastisk. Dette er hans debutbok og filmrettighetene skal være kjøpt av Steven Spielberg, hvis det bare ikke er et rykte, da.

Torsdagsmordklubben er en gjeng faste pensjonister, som du tippet, møtes hver torsdag for å snakke om uløste mordsaker. Noen har tatt med seg mordsaker fra et arkiv fra tidligere arbeidsplass, og sammen drøfter de sakene for moro skyld. De befinner seg i landsbyen Kent, og de klarer ikke å holde seg unna da et mord skjer i deres nærområde. Vil det skje flere mord?

Onsdag leste jeg ut denne:

Lang lang rekke - Bjørn Bakken

Jeg smugleste denne i et par uker. Jeg begynte på den i mars, men gjorde et nytt forsøk i april. Ikke fordi jeg ikke likte den, men jeg er ingen digital leser. Jeg leser ikke bøker på pdf, e-bok, osv, men gjorde det denne gangen siden han også er bokblogger. Men ellers foretrekker jeg fysiske bøker. Det er mer behagelig.
 
Lang lang rekke er en krimbok som kan minne om en røverhistorie, men det gjør ikke noe. Det var både småspennende og morsomt. Den er om en mann som ønsker å ta hevn over å ha vært i fengsel i mange år og uskyldig. Han ønsker å ta hevn på de som tok fra ham hans store kjærlighet. Nettverket han ønsker å ta hevn på, viser seg for å være litt større enn først antatt, og vil han få hjelp på veien for å utføre sine verk?
 
Ellers leser jeg de samme bøkene som sist helg, bortsett fra boka av Oates. Jeg har ikke lest bøkene av Oates i flere år, men i den korte perioden jeg har lest bøker av henne, har jeg virkelig hatt sansen for hennes nøkterne og stille fortellerstemme. Tidligere har jeg lest Svart vann og Mitt liv som rotte.

Den er om en stor familie og velstående. Bev blir fra seg av uro da hun ikke får tak i noen av foreldrene eller søsknene sine. Hun har ringt farens arbeidsplass og fått vite at det har skjedd noe akutt, og hun frykter det verste. Det viser seg at faren hennes er lagt inn og er operert. Hva har skjedd og vil han overleve? Spennende roman så langt. Har fremdeles sansen for Oates fortellerstemme og er spent på fortsettelsen. Det gjør ikke om boka er stor. Jeg foretrekker store bøker. Denne er lettlest fordi kapitlene er korte og karakterene er svært levende.

I en god stund har jeg lest Satisfaction av Espen Mowinckel. Det er en kort bok, men noe småtung, likevel. Den er om tre ulike menn: Wilhelm, Lukas og Christian som vi følger fra 60-tallet 70-tallet og 80-tallet. Fra unge gutter til voksne menn. Det de har til felles er et anstrengt forhold til fedrene sine. Vil det påvirke dem på noe vis, og har deres barndom/familieliv noen effekt til hvordan de utvikler seg som voksne menn? Kanskje mer roman for menn, men den er interessant så langt.
 
Ved siden av hovedbøkene leser jeg The Stand av Stephen King, The Other Emily av Dean Koontz og House of Leaves av Mark Z. Danielewski. De leser jeg ikke like fast som hovedbøkene, men tar det når det passer. House of Leaves og The Other Emily leser jeg sammen med to forskjellige bokbloggere. Hun jeg leser The Other Emily med, har lest den ut, så denne sinka får prøve og lese den ut snart. Satser på i løpet av neste uke at den blir feridg. De andre bøkene trenger jeg mer tid på siden de er noe komplekse, men kjeder meg ikke.
 
Blir nok ferdig med Satisfaction i morgen, og da blir neste bok på leselista: Let's Go Play at the Adams' av Mendal W. Johnson.

Siden sist helg har jeg fargelagt dette:
































Motivene er fra denne boka: 

The Beauty of Horror: A Goregeous Coloring Book - Alan Robert 
 
God helg.
 
Ukas låt: Insomnia - Faithless

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar