29. april 2021

Bøker jeg skal lese i mai

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Whisper Down the Lane av Clay McLeod Chapman, Begravet av Mark Billingham og Oubliette av Vanta M. Black, er fra egen boksamling





















Sølvveien - Stina Jackson

Syndebukken - Sofie Sarenbrant

Knokkelstøv - Anders Moe

Whisper Down the Lane - Clay McLeod Chapman

Begravet - Mark Billingham

Oubliette - Vanta M. Black


Det er lenge siden jeg har lest alle bøkene jeg har planlagt for hver måned. Men prøver igjen i mai. ..

Det blir litt blandet lesestoff i mai også. Litt krim, horror og roman. En del mørk litteratur denne gang også, men sier ikke nei takk til det. Leser mye mørk litteratur rundt Halloween tiden, men liker å gjøre det ellers i året også. Det blir ikke like mye atmosfære nå i vår og sommerdelen av året, men får håpe man får det av bøkene uten det høstlige været og mørketiden.

Den eneste forfatteren jeg har lest tidligere er Mark Billingham. Leste min første bok av ham i fjor og det var: Dø av skam. Den var ikke knallgod, men den ga mersmak. Har også en bok til av ham i boksamlingen som jeg skal lese senere. De andre har jeg både hørt om og ikke hørt om. Så det blir litt begge deler.

Sølvveien: En bok som kom ut for en god stund siden. Jeg ville vente med å lese den til den ble mindre synlig og interessen til å lese den, har ikke avtatt. Har sett forskjellige meninger, og det gir meg enda mer lyst til å lese en bok.

 

(Bakpå):

Kåret til årets beste

krim 2018 av Svenska

Deckarakademin.

 

En spenningsroman om en forbrytelse

og en studie av menneskets sinn. 

 

I tre år har Lelle tilbrakt de lyse sommernettene med å kjøre bil.

Han kjører ut på riksvei 95 som strekker seg gjennom landet og

munner ut ved siden av den norske grensen. Veien kalles Sølvveien.

For tre år siden forsvant hans syttenårige datter sporløst, og

hennes forsvinnen gnager i stykker Lelle innenifra.

 

Meja og hennes mor flytter til den vesle bygda der Lelle bor.

Meja er like gammel som Lellles datter da hun forsvant.

Da høsten mørkner, knyttes Lelles og Mejas skjebner sammen,

og da en ytterligere ung jente forsvinner, blir livene deres

bundet sammen for alltid.

 

Sølvveien er er en stemningsfull og gripende psykologisk

spenningsroman. Med den lilla bygda som bakgrunn, der

alle kjenner alle, utvikler det seg et drama om aldri å gi opp,

om å orke å være sterk når det er som mørkest.

 

  •  170 000 eksemplarer solgt i Sverige
  • Strålende anmeldelser
  • Sunday Times' månedens krimbok i mars
  • Under utgivelse i 24 land
  • Bokhandlerfavoritt i Sverige

 

Syndebukken: En bok og forfatter jeg ikke har hørt om før. Vil helst vite så lite som mulig om en bok, før jeg begynner å lese den. Bokcoveret virket spennende.

(Bakpå):

 

HVOR GODT KJENNER DU EGENTLIG BARNET DITT?

 

EM REKKE INNBRUDD rammer den ellers fredelige stockholms-

forstanden Bromma, og tyvens metoder blir mer og mer brutale.

Da en tenåringsgutt blir funnet drept, settes Emma Sköld på

saken. Mistanekn rettest først mot familiens vaskehjelp som

fant offeret. Saken tilspisses da et nettforum begynner å spre

hatefulle ytringer om henne og utenlandske arbeidere. Men når

flere personer ør, må Emma ta saken i egne hender - og setter

seg selv og andre i livsfare.


Syndebukken er en sart og fengslende samtidskrim om løgner,

hevn ogdysfunksjonelle familier. En fristtående oppfølger om den

populære etterforskeren Emma Sköld


"Treffende beskrivelse av et klassesamfunn der velstående voksne

ikke er sine barn, mens fattige huhjeler vasker tomme hus."

Dagens Nyheter


"Utrolig spennende. Kunne ikke legge boken fra meg."

TV4 Nyhetsmorgen


Knokkelstøv: En bok jeg var spent på som kom ut for ikke altfor lenge siden. Noen ganger trenger man litt machobøker, og denne virker bark for meg.

(Bakpå): 

 

EN TORPEDO VIL FRIGJØRE SEG FRA VOLDEN.

MEN KAN HAN BLI FRI FRA SEG SELV?


Tommy Rem har levd et hardt liv. Rollen som

pengeinnkrever ledet til enda verre oppdrag.

Da kona dør i en ulykke, vil han bryte med

volden og reparere forholdet til tenårings-

datteren. Men veien ut av mørket er lang, og

med datteren som innsats må Tommy ut på

et siste oppdrag - en reise som krever at han

også tar et oppgjør med sine egne demoner.


Whisper Down the Lane: En horrorbok som kom ut i april i år. Selv om jeg foretrekker gammeldags horror både når det gjelder bøker og film, liker jeg å se hvordan sjangeren utvikler seg, og se hvordan moderne horror er. Denne virker både mørk og interessant.

(Bakpå):

 

"A suspensdul tale of paranoia that will keep

readers revited until the last surprise is sprung."

                                       - Publishers Weekly, starred review

 

Richard doesn't have a past. For him, there is only the

presents: a new marriage to Tamara, a first chance at fatherhood

to her son, Elijah, and a quiet but pleasant life as an art teacher at

Elijah's elementary school in Danvers, Virginia. Then the body of a 

rabbit, ritualistically murdered, appears on the school grounds with

a birthday card for Richard tucked beneath it. Richard doesn't have

a birthday - but Sean does ...

 

Sean is a five-year-old boy who has just move to Greenfield, 

Virginia, with his mother. Like most mothers of the 1980s, she's

wooried about bills, childcare, putting food on the table ... and

and encroaching threat to American life that can take the face of

anoyone: a politician, a friendly neighbor, or even a teacher. When

Sean's school sends a letter to parents revealing that Sean's favorite

teacher is under investigation, a white lie from Sean lights a fire that

engulfs the enter nation - and Sean and his mother are left holding

the match.

 

Now, thirty years later, someone is here to remind Richard

that they remember what Sean did. And though Sean doesn't exist

anymore, somone needs to pay the price for his lies.

 

Begravet: Kjøpte denne i  en dagligvarebutikk for en god stund siden. Tror det var i fjor en gang. Man rekker ikke begynne på alle bøkene med en gang. Syntes han hadde en interessant skrivestil i Dø av skam, og håper denne er like engasjerende. Jeg har en annen utgave og kunne ikke finne bilde online av coveret jeg har.

 

(Bakpå):

 

"... en enestående krimforfatter"

DAILY EXPRESS

 

"Billingham vet nøyaktig hvordan man bygger opp

en historie, inviterer deg inn, og låser døra bak deg."

MICHAEL CONNELLY, BESTSELGENDE KRIMFORFATTER

 

Tenåringen Luke Mullen ble sist sett etter skolen.

Da gikk han inn i en bil sammen med en ung kvinne. Politiet tror

det er en kidnpaping. Og det dreier seg ikke om en tilfeldig tenåring:

    Guttens far er en pensjonert politiinspektør. Så mottar Lukes

foreldre en anonym film. Den viser en mann som beveger seg 

bestemt mot Luke, med en sekk i den ene hånden og en sprøyte i

den andre. Politietterforsker Tom Thorne er sikker på at de 

har å gjøre med en farlig psykopat. Han vet at guttens liv

nå henger i en tynn tråd, og at hvert minutt teller ...

 

"Mark Billingham er en av de største forfatterne

i denne sjangeren, eller i en hvilken som helst

annen, for den saks skyld."

STEVE CAVANAGH, BESTSELGENDE FORFATTER

 

"Massevis av overraskelser ... nok spenning

til å holde leserne i ånde til siste side."

GOODREADS, LESER

 

Alle Mark Billinghams kriminalromaner kan leses uavhengig av hverandre. 

 

Oubliette: Denne bestilte jeg som bursdagsgave til meg selv i januar. Jeg ville ha noe mørkt, noe ukjent og som jeg ikke visste handlingen til. Da kom jeg tilfeldigvis over denne. Det er en stor bok, men foretrekker store bøker fremfor de små, og det er alltid spennende å lese en bok man egentlig ikke vet noe om.

(Bakpå): 

 

ou-bli-ette- noun: French, meaning 'forgotten little

place'. An oubliette is a pit - a dungeon - where

prisoners and undesirables are thrown and left to die.


Veronica knows the monsters aren't "just in her head", nut no one listens to

the headstrong ten-year-old as they tie her to a hospital bed every night.


Years later, after being dumped by her business-partner/boyfriend, Veronica

finds herself on the verge of bankruptcy. Then a late-night call promises the 

perfect solution - a job opportunity decorating a castle in France.


Will Veronica risk what little she has left to chase to chase a fairy tale?


When the shadowy things that once terrorized her come back, Veronica must

decide how much she'll sacrifice for them, for her sanity, and for her life.


Det blir visst en mørk måned i mai også. Uansett hvor godt jeg sjonglerer bøker, både sjanger og bokcovere, ser det veldig mørkt ut. Men det har ikke noe å si for meg. Det er mørk litteratur jeg liker best. Liker ikke alt av det selvfølgelig, men en god del av det. Man får lese det man liker og utvide horisonten innimellom. Ved siden av disse bøkene, kommer jeg garantert ti å lese andre bøker også.


2 kommentarer:

  1. Lest to av disse. Likte den ene :)
    Nysgjerrig på Whisper Down the Lane.

    Tror jeg må at en pause fra leseplanene mine.
    Er for dårlig til å følge dem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vet du har lest Knokkelstøv, og du har helt sikkert lest Sølvveien eller Begravet. Sikkert Sølvveien? Håper jeg får svar senere. =)
      Har ikke noe å si for meg hvis jeg ikke klarer alle. Når man har to rekker med bøker i alle bokhyllene, er dette en ypperlig måte å se tilbakei arkivet på, hvis man ikke husker alle bøkene man har. Og man får bla tilbake over bøker som man ikke rakk da, for å ta dem senere.

      Slett