16. mars 2020

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Reklame: Eksemplarer mottatt fra forlag, mot en ærlig anmeldelse  
Dø av skam av Mark Billingham, The Woman in the Dark av Vanessa Savage, og The Institute av Stephen King, er fra egen boksamling


  Bøker jeg leste i forrige uke:

* Dø av skam - Mark Billingham 

Antall leste sider i forrige uke:

   484 sider 

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

The Woman in the Dark - Vanessa Savage
The Blind Assassin - Margaret Atwood

Bøker som leses nå:

* 5 minutters eventyr - Peter Gotthardt
* Dukken - Yrsa Sigurðardóttir
*  Leonardo da Vinci - Walter Isaacson
* The Institute - Stephen King

Planlagte bøker denne uken:

* 5 minutters eventyr - Peter Gotthardt
* Dukken - Yrsa Sigurðardóttir
*  Leonardo da Vinci - Walter Isaacson
* The Institute - Stephen King
* Slakt - Espen Skjerven
* Min søster er seriemorder - Oyinkan Braithwaite

 Forrige torsdag leste jeg utDø av skam av Mark Billingham. Den likte jeg godt, og har ikke tenkt å nevne så mye om den nå siden jeg skrev en god del om den i forrige helgelektyreinnlegg. Det er ikke gøy med innlegg full av gjentagelser, synes jeg.

Samme dag begynte jeg på 5 minutters eventyr av Peter Gotthardt. Jeg ble ikke ferdig med den i helga, selv om den er på bare 152 sider, for jeg ville gjerne nyte den. Har ikke mange sider igjen, og vil ikke styrte gjennom de siste sidene bare for å bli ferdig. Man blir litt nostalgisk av å lese eventyr, og mange av dem er temmelig mørke. Det er nesten som skrekkhistorier i mild versjon. Morsomt er det også. Kjente igjen de fleste historiene i boka, men ikke alle. Synes også det er artig at boka er i stor format med mange vakre illustrasjoner av Sussi Bech og Bente Bech.

Ennå sliter jeg meg gjennomDukken av Yrsa Sigurðardótti. Den begynte jeg å lese natt til 1. mars, og det føles ut som jeg blir sittende med den gjennom hele måneden. Jeg ble ikke ferdig med den i forrige uke, men muligens senere i uka siden det er under hundre sider igjen. Synes den er veldig treg og forklarende til krim å være. Den er om en tenåringsjente som politiet jobber på spreng for å finne, for hun er eventuelt vitne i ikke bare en sak, men flere. Da hun var liten fant hun en dukke da hun var med på en liten båttur, og i mange år hevdet hun at det var dukken sin skyld for at mye gikk galt i livet hennes senere. Mener hun det fortsatt?

Høres egentlig ut som en spennende krim med litt skrekkelementer, som jeg liker, men dessverre blir dette for tamt og langdrygt. Ikke den beste boka av henne.

Når jeg bllir ferdig med 5 minutters eventyr og eventueltDukken, skal jeg begynne på to nye bøker som er; Slakt av Espen Skjerven som jeg har hatt i hylla en stund, og tenkte det var på tide å lese den. Trenger noe hardbarket krim. Jeg skal også begynne å lese en true crime bok siden det er lenge siden sist, og det blir; Min søster er seriemorder av Oyinkan Braithwaite.

Ved siden av disse bøkene skal jeg fortsette med Leonardo da Vinci av Walter Isaacson ogThe Institue av Stephen King. Stephen King ble dessverre litt forsømt i forrige uke for jeg ville bli ferdig med anmeldelsen avThe Blind Assassin, som tok sin tid, men skal prioritere Stephen King i denne uka. Flere bøker tror jeg ikke at jeg rekker. Har dessverre ikke evnen til å lese en bok pr. dag, men skulle gjerne ha hatt det.

4 kommentarer:

  1. Jeg heier på deg så du kommer deg gjennom Dukken :) Når biblioteket er stengt må jeg blåse støv av ulesthyllen min, eller finne noen bøker på eBokBib. Presset meg gjennom Lysningen i dag og skal feire målgangen med boller og brus :)
    Håper du har det fint, korona til tross :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Tine. Det trengs. =)

      Heldigvis er bøker lett tilgjengelig også når biblotek er stengt. Så man har noe å gjøre i mellomtiden.
      Kos deg med boller og brus. Det fortjener du.

      Tusen takk, og det samme til deg. Håper du og dine har det bra. Selv merker jeg ikke mye av koronatiden siden jeg lever litt isolert. Håpe du finner noe spennende å lese i denne tiden.

      Slett
  2. For noen år siden leste jeg en bok om dagen. Det var ikke sunt. Livet må være mer enn bøker :)
    Du har nok høyere lese hyppighet enn de fleste :)

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er imponert. Hvordan klarte du det? Høres jo fint ut, men er nok sunt med litt forskjellige hobbyer og variasjon. Jeg blir litt for rastløs til å lese hele tiden og trenger å jobbe med noe kreativt innimellom.

      Takk. Synes du og mange andre leser mye raskere enn meg, så ofte føler jeg meg som en sinke, eller kanskje tidsperspektivet mitt ikke er helt på plass. =)

      Klem tilbake. =)

      Slett