15. august 2015

Savner deg av Harlan Coben - stort sett uengasjerende fra begynnelse til slutt ...

Hun hadde lyst til å dra hjem og legge seg og gråte.
Telefonen hennes virket ikke før hun var ute av T - bane  - tunnelen. Det var tre ubesvarte telefoner fra Chaz. Kat ringte ham tilbake så snart hun befant seg på gatenivå. 
Hva står på?" spurte hun.
"Du høres forferdelig ut."
"Tøff dag."
"Den kan bli tøffere."
"Hva mener du?"

Aldri godt å vite hva man kommer over på Internett ...

Originaltittelen "Missing you" refererer til 80 - talls låta av John Waite med samme tittel, og den låta har stor betydning for bokas innhold. Savner deg av Harlan Coben handler om etterforsker Kat Donovan som har sine sorger i privatlivet. Hun gir aldri opp etter å finne ut hvem som er den skyldige for å ha drept hennes far for flere år siden og hun har klart å "komme over" eksforloveden hennes som forlot henne uten forklaring for nesten 18 år siden. Hun har ikke en gang fortalt hennes gode venninne om eksforloveden. Under et oppdrag får Kat beskjed om å opprette en falsk profil på en datingside. Ved en tilfeldighet kommer hun over en profil av hennes eksforlovede. Grunnen til at Kat undersøker denne datingsiden hvor mennesker søker etter kjærlighet online er at mange mennesker med profil derfra har av en eller annen grunn forsvunnet i virkeligheten. Er datingsiden i fare for et utspekulert nettverk som vil disse menneskene noe vondt? Og tør Kat å ta kontakt med eksen hennes igjen?

Jeg har lest mange bøker av Harlan Coben oppgjennom åra. Når han er på sitt beste skriver han svært gode og intense bøker, men forfattere har også sine oppturer og nedturer som vanlige mennsker. I det siste må jeg si at bøkene av Coben har dalt litt. De er dessverre ikke like intense som før, og det er et savn, men jeg gir ikke opp bøkene hans av den grunn. Regner med at han får tilbake gnisten igjen.

Det jeg hadde problemer med denne boka; Savner deg er at den var altfor langsom, og til tider kjedelig. Til og med hovedrollen Kat Donovan var det ingen fres i. En person uten personlighet. De andre karakterene var ikke spesielt interessante de heller, og ikke noe med konseptet var hverken overraskende eller spennende. Det var nesten som å se en episode av Catfish (som jeg faktisk liker å se på). En realityserie som gir flere eksempler på at man vet aldri hvem man kommuniserer med/kommer over på Internett. Ikke alle er den de gir seg ut for å være ...

Savner deg var slapt og uengasjert levert av Coben. Trist å være lettet over å bli ferdig med en bok, men sånn er det noen ganger. Kjedelig og forutsigbar lesing dette, dessverre. Mine favoritter av Harlan Coben så langt er The Woods og Hold Tight. Det er gode bøker med mye spenning.
Bakpå:

#1 PÅ NEW YORK TIMES BESTSELGERLISTE

HARLAN COBEN - MER ENN 50 MILLIONER
SOLGTE BØKER VERDEN OVER

Kat Donovan, NYPD - etterforsker, prøver å spore opp en savnet
kvinne, samtidig som hun i all hemmelighet forsøker å finne ut
hvem som drepte hennes far for nesten 20 år siden.

En venninne mener hun trenger adspredelse, og insisterer på at
Kat skal prøve nettdating. I jungelen av profiler dukker plutselig
et kjent ansikt opp. Det føles som om verden eksploderer, og
følelser Kat har ignorert i mange år slår henne i hodet. Den som
stirrer tilbake på PC - en er hennes eksforlovede Jeff, mannen som
knuste hjertet hennes for 18 år siden. Hun kontakter ham, men han
mener fortid bør være fortid. Men slik er det aldri i en bok skrevet
av Harlan Coben ...

De forskjellige handlingstrådene griper inn i hverandre på de
mest urovekkende og overraskende måter, og i likhet med andre
Coben-thrillere er dette en bok du leser nærmest i ett strekk.

"Nok en gang bruker Coben et aktuelt tema, denne
gangen nettdating, til å skape en thriller det er umulig
å legge fra seg."
 PUBLISHERS WEEKLY, STARRED REVIEW

Original tittel: Missing you
Norsk tittel: Savner deg
Forfatter(e): Harlan Coben
Sjanger: thriller
Målgruppe: voksen
Antall sider: 414
Forlag: Dutton
Norsk Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2014
Min utgave: 2015 (Innbundet)
Lest: 11.06. - 20.06. 2015
Kilde:
anmeldereksemplar
Plot:
2 (Altfor opplagt og lettlest).
Tittel
:1 (Uinspirerende tittel).
Omslag: 3 (Litt mystisk, men gjør meg ikke så nysgjerrig).
Baksidetekst: 2 (Ikke helt overbevist, men jeg vil jo lese bøker av Coben, selv om bøkene hans var bedre før).
Persongalleri:
2 (Tamt og man blir ikke ordentlig kjent med dem. Alle er bare bleke kopier av seg selv, nærmest skygger).
Skrivemåte:
2 (Alt i alt, veldig kjedelig gjennomført).
Favorittkarakter: Brydde meg ikke noe særlig om noen av karakterene, så ingen favoritter ... 
Slutten: 2 (Alt for opplagt og kunne egentlig ikke ha brydd meg mindre) ... 
Høydepunkt: Endelig en ny bok fra Coben. 
Lavpunkt: Håper han ikke har mistet gnisten for alltid ...
Terningkast: 2
Leseutfordring: 100 bøker i løpet av 2015

Andre bøker jeg har lest av Coben: 

Caught
Ikke et ord
The woods

Seks år
 

Bøker jeg har lest av ham, men som jeg ikke har anmeldt av en eller annen grunn: (Det er jo noen år siden jeg leste dem).

Hold tight
En venn av familien  

Når noen bare forsvinner


4 kommentarer:

  1. Harlan Coben har jeg ikke lest, men om jeg skal det kommer jeg til å velge en av de du anbefaler :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du bør absolutt velge The woods (I den skogen) og Hold Tight (Hold tett). De bøkene var virkelig gode, så håper han kommer tilbake på det nivået igjen. For han skriver godt når han vil:) Så du bør definitivt prøve deg på noen av hans eldre bøker.

      Slett
  2. Ikke lest en eneste bok av denne forfatteren før, men gir heller de andre bøkene du nevnte en sjanse :)

    - Siri

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hadde vært kjekt om du gjorde det. Det hadde vært fint med din og flere sine meninger om Harlan Coben. For har skrev virkelig godt før i tiden:) Tro meg:)

      Slett