2. november 2018

Helgelektyre(269)


De dødes byrå - Gareth P. Jones
Rockestreker - Bård Ose & Frode Øverli
Last Time I Lied - Riley Sager


De to siste ukene har leselysten dalt litt, derfor det har gått litt trått, men har nå lest litt oftere igjen, og håper flyten kommer tilbake. Får dårlig leselyst rundt tre-fire ganger i året og leser da også. Tar man pause er det vanskeligere å ta frem bøkene igjen. Så selv med dårlig lesekyst prøver jeg alltid å være i gang med lesing.

Forrige onsdag leste jeg ut denne:

The Small Hand - Susan Hill

Denne var som en del av Halloweenlesingen min. Den var ikke skummel. Lenge siden jeg har lest og sett noe som er skummelt, og det er et savn. Men boka har en god historie, og jeg liker stemningen i den godt. Stemningen er hjemsøkende. Susan Hill er god på det. Har lest både denne og The Woman in Black av henne. Ingen favoritter, men gode og stemningsfulle bøker er det, hvis man ikke vil ha noe avansert.


All the Things You Are - Declan Hughes

Natt til torsdag leste jeg ut All the Things You Are av Declan Hughes og den strevde jeg med før jeg fikk dårlig leselyst. Den var også en del av Halloweenlesingen min, og problemet jeg hadde med denne var språket. Det er en bok for voksne, men språket føltes veldig barnslig, og ting ble veldig forklart i parentes, noe jeg ikke har sansen for. Greit nå og da, men ikke på nesten hver side. Alt ble på en måte overforklart, så er bare lettet over å være ferdig med den boka. Det ble bare for dumt.

I går åpnet jeg en ny bok og det var De dødes byrå av Gareth P. Jones. Har lest to bøker av ham tidligere; Arvingene og Familieforbannelsen. Han skriver gode barnebøker, og jeg ville ha likt dem enda bedre som barn selv.

Jeg leser også videre i Last Time I Lied av Riley Sager (som egentlig heter Todd Ritter). Trodde jeg ville bli ferdig med den i forrige helg, men som sagt, hadde jeg dårlig leselyst. Men denne helga blir jeg ferdig med den, da jeg har få sider igjen.

Samme natt som jeg ble ferdig med All the Things You Are, begynte jeg å lese Rockestreker av Bård Ose i samarbeid med Frode Øverli, som er kjent for å være pappaen til Pondus. Mine favoritt musikksjangre er black metal og heavy rock, så denne boka ble derfor av interesse. Rockestjerner er jo kjente for å gjøre sprø ting, så det kommer nok til å bli noen vågale historier, tenker jeg.

Flere bøker blir det nok ikke, men i tilfelle det blir det, blir da neste bok Hels nidinger av John Olav Oldertrøen. Usikker på om jeg kommer til å begynne med den i helga eller i neste uke, med tanke på at jeg også leser Everything Under av Daisy Johnson, som leses sammen med en annen bokblogger. Den har jeg forsømt litt på grunn av sykdom og dårlig leselyst. Så må ta igjen litt lesing der også.

I denne uka har jeg malt og fargelagt en del. Malte en del landskap og slikt før, men med årene har jeg blitt mer glad i fargelegging. Nå males det gnomer som skal settes ut i hagekasser og henges på en krukke. Den ene som skal henges på en krukke, men vet ikke om jeg skal henge den på en bokhylle istedet? Sjekket om det gikk an og det gjorde det.

Her er gnomen som kan henges på krukke, bokhylle osv ...


Er ikke helt ferdig med den ennå for det trengs fremdeles litt finpussing.


Disse to ser fremdeles horrible ut. På den venstre skiftet jeg farge på jakken fordi den ble altfor lys. Og jeg må male disse figurene mange ganger for at malingen ikke skal skinne gjennom/sprekke opp. Så det tar tid å glatte ut malingstrøkene skikkelig. Så det blir ekstra med finpussing og detaljer etterpå. Det er et tidsprosjekt. Disse er på hver sin pinne som ikke vises på bilde, og kan settes ned i hagekasser/krukker som blomst/plantedekorasjon.

Er ferdig med et motiv jeg har fargelagt i noen uker:


Motivet er fra denne boka:

Jewelry Box - Hanna Karlzon

God helg.

Ukas låt: Links 2 3 4 - Rammstein



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar