30. august 2018

Bøker jeg skal lese i september


The Upstairs Room - Kate Murray-Browne
Dødsdømt - Sharon Bolton
Last Time I Lied - Riley Sager
Formørkelsen - Karin Fossum
Pretty Mess - Erika Jayne
Gud (En menneskelig historie) - Reza Aslan

Geiteramsen har gått i oppløsning. Det er et sikkert høsttegn. Merker at det blir mørkere tidlig på kveldene, og det er fint. Synes at mørketiden er mer avslappende, enn når det er sommer og lyst dagen lang. Ikke spesielt gøy for oss som er lysskye. 😊

Jeg har valgt ut bøker for neste måned, og tenkte å være litt tidlig ute med det denne gangen også, istedet for midt i en ny måned. Det blir så rotete.

The Upstairs Room: En ukjent bok og forfatter for min del. Jeg søkte på litt mørke og høstaktige bøker, og da kom jeg over denne. Både omslaget og innholdet virker interessant, men likevel prøver jeg å forholde meg nøktern til bøkene jeg velger å lese fordi ellers dreper det leseopplevelsen så og si med en gang ... Må innrømme at jeg er litt lei av perfect family og perfect home konseptet i dagens thrillere, men det er ikke alltid jeg klarer å holde meg unna. Dessuten er dette en spøkelseshistorie, og det er på tide å varme opp for Halloween som er på vei "snart".

(Bakpå):

It was there from the beginning,
the day they first saw the house...

Eleanor and Richard have stretched themselves
to the limit to buy the perfect home - a tall
Victorian townhouse with enough room for
their growing family. But the cracks are already
starting to show. Eleanor is unnerved by the
eerie atmosphere in the house and is convinced
it is making her ill. Their two young daughters
are restless and unsettled; three-year-old Rosie
misbehaves and points to an imaginary girl.

Richard, still positive they've found the house
of their dreams, is more preoccupied with
Zoe: their alluring, mercurial twenty-seven-
yar-old lodger. As Eleanor's symptoms intensify, she becomes determined to unravel
the mystery of the family who last lived in
the house. Who were the Ashworths? Why
did they leave in such a hurry? And why is the
name Emily written hundreds of times on the walls of the upstairs room ...?

Beautifully written and impossible to put down. The Upstairs Room is a contemporary
ghost story and a novel about memory, loneliness, desire and love - the things that haunt us all.




Dødsdømt: En av høstens utgivelser oversatt på norsk. Har lest noen få bøker av Bolton tidligere, og de jeg har lest er: De utvalgte og Livredd.

(Bakpå): 

EN KLASSISK BOLTON-KRIM, FULL AV OVERRASKELSER!

Like før daggry, i åsene nær den skotske grensen,
dreper en mann en ung kvinne. Samtidig skjer
et fatalt uehll med en varmluftsballong full av
passasjerer. Det er bare én overlevende. Hun har sett
morderens ansikt - men han har også sett
hennes. Og han kommer ikke til å få et øyeblikks
hvile før han kvitter seg med det eneste vitnet til
forbrytelsen. Alene og livredd løper hun direkte tdit
hun føler seg trygg - men det kan vise seg å være
det farligste stedet av alle ...

"Bolton er en fengslende historieforteller ..."
Peter James

"Sharon Bolton er en mester i å bygge opp
uhyggestemning."
Lotta Olsson, Dagens Nyheter

" ... Sharon Bolton overgår seg selv ... Engasjerende
fra første stund ... Intrigen veves dyktig sammen
med mange uventede vendinger underveis."
The Times



Last Time I Lied: I fjor ble jeg heftig og begeistret av Final Girls. Det er ingen kvalitetshorror, men den var svært underholdende, og uskyldig moro. Den ga meg litt skrekkfilmassosiasjoner fra 80-tallet. God gammeldags fryd. Nå har Riley Sager, eller Todd Ritter som han egentlig heter, kommet med ny bok. Prøver å ikke ha forventninger denne gang heller, men litt vanskelig siden jeg likte Final Girls så godt, og da måtte jeg ha hans neste bok også, selvfølgelig.

(Bakpå):

Have you ever played
two truths and a lie?

Emma has. Her first summer anyway
from home, she learned how to
play the game. And she learned how to lie.

Then three of her new friends went
into the woods and never returned ...

Now, years later, Emma has been
asked to go back to the newly
re-opened Camp Nightingale. She thinks she's laying old ghosts to
rest but really she's returning to the scene of a crime.

Because Emma's innocence might be the biggest lie of all...

From the bestselling,
critically acclaimed author
of FINAL GIRLS



Formørkelsen: Karin Fossums nyeste. Jeg har lest mange av Fossums bøker både krimbøker og romaner, spesielt hennes krimbøker med Konrad Sejer. Hun er spesielt god på å beskrive outsidere, og gir dem et menneskelig preg, synes jeg. Formørkelsen vet jeg ikke særlig noe om, men siden den er av Fossum, måtte jeg ha den for hun er en av mine norske favorittforfattere, selv om kvaliteten har vært svært varierende de siste årene.

(Bakpå):

DEN SOM ØDELEGGER OG DEN
SOM BLIR ØDELAGT. HVORDAN
FINNER DE HVERANDRE?

Ekteparet Sylvi og Miele sjekker inn på hotell med sin femten
måneder gamle sønn Elias. Den lille gutten leker på teppet i
lobbyen, og resepsjonisten Sun-Lee tar bilde av ham med mobilen.
Tidlig neste morgen skjer det forferdelige: Gutten styrter i døden
fra hotellrommets balkong i sjuende etasje.

Både Sylvi og Miele utpekes som mistenkte, og Konrad Sejer
settes på saken. Parets forklaringer spriker. Det som var et
ekteskap, er blitt et destruktivt og spent spill mellom to desperate
voksne. I mangel av bevis blir begge foreldrene frikjent, men Sejer
slipper ikke saken. Tankene hans er hos det uskyldige barnt, og
denne gangen vet han at det er uhyre viktig å finne sannheten.

Hvordan blir en familie ødelagt? Hva vil det si å miste barnet 
sitt? Formørkelsen er et farlig ekteskapsdrama og en mesterlig 
kriminalroman.



Pretty Mess: Farmen, The Bachelor/The Bachelorette, Real Housewives of Beverly Hills og Big Brother UK er mine guilty pleasures. Erika Jayne er ikke spesielt kjent her i Norge, men i de siste årene har hun vært en av fruene i Real Housewives of Beverly Hills. Hun virker meget spesiell og virker som den isdronningen/divaen i "venninnegjengen", men hun er veldig morsom. Hele programmet er morsomt. Skjønner ikke hvordan voksne mennesker klarer å skape så mye drama, og spesielt flinke er de til å ta opp gamle problemer. Et hjernedødt program, men morsomt og underholdende. Av og til bare trenger man slike programmer, og jeg fikk merkelig lyst til å lese boka hennes. Det var Andy Cohen som gjorde meg oppmerksom på boka hennes. Fyren som intervjuer fruene hver gang en sesong avsluttes hvor de snakker om oppturer og nedturer gjennom sesongene.


(Bakpå):

Without her alter ego, Eric Jayne, Erika Jayne says she'd be "just another rich bitch with a plane" - so get ready for the dishy, tell-all memoir from showstopping performer, model, singer, and beloved start of The Real Housewives of Beverly Hills.
    Erika Jayne didn't make it this far by holding back. Now, in her first-ever book, Bravo's fan favorite bares her heart, mind and soul.
    In Pretty Mess, Erika spills on every aspect of her life: from her rise to fame as a daring and fiery pop/dance performer and singer, to her decision to accept a role on reality television, to the ups and downs of family life (including her marriage to famed lawyer Tom Girardi, thirty-three years her senior).
    There's much more to Erika Jaybe than fans see on The Real Housewives of Beverly Hills. Pretty Mess is her opportunity to dig deep and tell her multilayered, unique, and inspiring life story.
    As fun and fearless as its author, this fascinating memoir proves once and for all why Erika Jayne is so beloved: she's strong, confident, and here to tell all.!



Gud (En menneskelig historie): Er siste bok jeg har valgt ut for september. Vil bare understreke at jeg ikke er religiøs på noen som helst måte. Jeg er døpt og konfirmert, men det er  på grunn av tradisjon, og at jeg hadde lyst og ikke noe annet. Personlig er jeg nok ateist som ikke har noen tro på noe, og det gjør meg ikke noe. Jeg er for realistisk. Men synes likevel det er interessant å lese om religion nå og da, selv om det ikke er noe for meg.

(Bakpå):

 "UANSETT OM VI ER KLAR OVER DET
ELLER IKKE, OG UANSETT OM VI ER TROENDE
ELLER IKKE, ER DET SLIK AT NÅR DE FLESTE AV OSS 
TENKER PÅ GUD, TENKER VI PÅ EN GUDOMMELIG 
VERSJON AV OSS SELV: ET MENNESKE, MEN MED 
OVERMENNESKELIGE EVNER."

I denne tankevekkende og tilgjengelige bokan viser Reza
Aslan hvordan vi opp gjennom historien har forsøkt å forstå
det guddommelige ved å tillegge Gud meneskelige egen-
skaper, uansett hvilken religion vi bekjenner oss til. Men
denne projeksjonen er ikke uten konsekvenser. Vi tilegner
Gud alt som er godt i menneskenaturen - vår medfølelse og
rettferdighetssans - men også de negatie menneskelige egen-
skapene: grådighet, intoleranse og hang til vold. Alle disse
kvalitetene preger alle religioner, kulturer og styringsformer.
    Gud-en menneskelig historie er i tillegg til en gjennomgang
av vår gudsforståelse et forsøk på å gå til roten av denne ten-
densen til menneskeliggjøring for å utvikle en mer universell
åndelighet. Uansett om du tror på Gud, mange guder eller
ingen gud i det hele tatt, vil denne boken utfordre måten du
tenker på det guddommelige på og hvilken rolle det spiller i
vår hverdag.

Dette er da bøkene jeg håper å komme gjennom i september, og  samtidig kommer jeg til å smette inn andre bøker underveis. I denne måneden tror jeg at jeg skeiet ut altfor mye, og det håper jeg ikke skjer i september. Tror jeg skeiet ut mer i august i forhold til de tidligere månedene i år. Shit happens. 😀

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar