26. mars 2023

Langsom ild av Paula Hawkins - god, gammeldags krim

Eksemplar fra Cappelen Damm, mot en ærlig anmeldelse
Miriam så gjennom minnegjenstandene sine, tingene hun

hadde samlet i løpet av livet, fra flyktige møter med andre

liv - andres liv eller liv hun kunne ha levd.


Da jeg leste Piken på toget i 2015, likte jeg den ikke i det hele tatt. Men liker å gi forfattere flere sjanser, for man vet jo aldri. Likte jeg Langsom ild bedre?

En av grunnene til at jeg likte Langsom ild, er at jeg liker å lese om husbåtmiljøet. Det er både spesielt og fascinerende. Det er en setting jeg ikke leser ofte om, og det er forfriskende. Det ga mysteriet et ekstra løft.

Mystisk mordsak
En ung mann blir funnet myrdet i sin egen husbåt. Gjennom hele handlingen følger man tre forskjellige kvinneperspektiv. Blant annet Laura, som blir sett på som skyldig i saken, spesielt siden hun har voldelige tendenser, og etter en ulykke, har hun ikke helt vært seg selv. Hun har sine svakheter, men likevel lar hun seg ikke stoppe av det, og lar livet gå sin gang. Man følger også tanten Carla, som har opplevd noe svært trist, noe som er vanskelig å komme over, og man blir kjent med Miriam som bor i husbåten ved siden av den døde. Hvem er den egentlige skyldige, og har de noe til felles?


Har sett at boka har fått noen svake terningkast, og kan forstå hvorfor. Selv satte jeg pris på den boka, for i fjor på den tiden jeg leste den, hadde jeg lest mange krim og thrillere som var temmelig kjedelige, og det var ikke denne. For første gang på lenge var jeg engasjert til tross for mysteriets forutsigbarhet, men følte at det ikke ødela noe. Hadde heller ikke noe i mot at handlingen og noen av karakterene var noe sære. 

Fascinerende karakter
Hadde sansen for Laura. Hun var noe lystig til tross for hennes situasjon. Man får også en medfølelse for henne. Hun er heller ikke en av de som synes synd på seg selv med tanke på alt hun har vært gjennom. Hun har en stå på vilje som jeg liker, og hun er heller ikke den som bryr seg så veldig hva andre mener om henne. Hun bare lever sitt eget liv.

Med Piken på toget kjedet jeg meg nesten i hjel og det gjorde jeg ikke med denne. Likte balansen mellom krim og drama. At alle har sine hemmeligheter. Leter du etter noe lettlest til påskeferien og god underholdning, er Langsom ild et godt valg.



(Bakpå):

 LANGSOM ILD er som PIKEN PÅ TOGET

- en psykologisk thriller i en klasse for seg.


Da en ung mann blir funnet drept på en husbåt i London,

utløser det en rekke spørsmål rundt tre kvinner. LAURA er den 

ustabile unge jenta som har hatt et forhold til offeret, som sist

ble sett vaklende ut fra husbåten. CARLA er tanten til gutten,

hun har akkurat mistet et annet nært famiiemedlem og sørger

over den trøblete nevøen sin. MIRIAM er den innesluttende

kvinnen som bor i husbåten ved siden av.


Uskyldig eller skyldig, alle er de skadet.

Noen er skadet nok til å drepe.

 

Paula Hawkins' mørke og urovekkende thriller Piken på toget

bergtok millioner av lesere over hele verden.

 

Nå har Hawkins klart det igjen: Langsom ild er

en ny fandenivoldsk og besettende thriller om

tap, bedrag og hevn.

Originaltittel: A Slow Fire Burning
Norsk tittel:
Langsom ild
Forfatter:
Paula Hawkins
Sjanger:
Krim, mysterie
Målgruppe:
Voksen
Antall sider:
344
Forlag:
Riverhead Books
Norsk forlag:
Cappelen Damm
Utgitt:
2021
Min utgave:
2021 (Innbundet)
Lest:
20.08. 26.08. 2022
Kilde:
Anmeldereksemplar
Plot:
5 Engasjerende, noe hinsides, men medrivende å lese.
Tittel:
5 Passer godt til både innholdet og tempoet.
Omslag: 3
Det jeg kanskje liker minst med hele boka. Det er noe tamt og sier ikke så mye om innholdet.
Baksidetekst: 4 Fristende og virker litt gammeldags, noe jeg har sansen for.
Skrivemåte:
5 Bedre språk denne gang, engasjerende og likte at handlingen brukte lang tid. Det skapte mer atmosfære.
Favorittkarakter:
Laura. Det er henne man blir mest kjent med og hun har stå på vilje.
Persongalleri:
5 Mange sære og interessante karakterer å bli kjent med.
Slutten:
4 Det ble som forventet og det er ikke en avslutning man tenker på lenge etter at man er ferdig med boka. En helt grei slutt.
Høydepunkt:
Interessant å lese fra ulike perspektiv, interessant husbåtmiljø og fargerike personligheter.
Lavpunkt: Som nevnt noe forutsigbart, og noen av karakterene er stereotypiske.
Slutten: Som kanskje var den svakeste delen av boka og at det var noe forutsigbart.
Terningkast: 5
Leseutfordring: 100 bøker i løpet av 2022


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar