27. februar 2023

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Hidden Pictures av Jason Rekulak, 1922 og Fairy Tale av Stephen King, og The Toll House av Carly Reagon,
er fra egen boksamling
 
 

  Bøker som ble lest i forrige uke:

Oppskrift mot ånder som knuser ting - Tyra Teodora Tronstad
Tom: den andre viljen - Runar K. Dahle
Hidden Pictures - Jason Rekulak

Antall leste sider:

739 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

1922 - Stephen King
Oppskrift mot ånder som knuser ting - Tyra Teodora Tronstad

Bøker som leses nå:

📖 Bastarden - Tonny Gulløv
📖 Etterklang - Helga Flatland
📖 Aftentid og morgengry - Ken Follett
📖 Fairy Tale - Stephen King
📖 Mødrenes synder - Frøydis Lilledalen
📖 The Toll House - Carly Reagon

Planlagte bøker denne uka:

⃞   Profeten og idioten - Jonas Jonasson
⃞   Anomalien - Hervé Le Tellier

I forrige uke hadde jeg som mål å bli ferdig med disse bøkene: Bastarden av Tonny Gulløv, Hidden Pictures av Jason Rekulak og Tom: den andre viljen av Runar K. Dahle. Jeg ble ferdig med to av tre. Bastarden ble jeg selvfølgelig ikke ferdig med, som vanlig, men jeg ble ferdig med Hidden Pictures av Jason Rekulak og Tom: den andre viljen av Runar K. Dahle. Jeg leste også ut boka: Oppskrift mot ånder som knuser ting av Tyra Teodora Tronstad.

Forrige mandag leste jeg ut Oppskrift mot ånder som knuser ting av Tyra Teodora Tronstad, som er fantasy for barn. Den ble utgitt i fjor og likte den godt, spesielt på grunn av fortellerstemmen som er kreativ og særegen. Selv om det var forustigbart for meg som ikke er i målgruppa, var det en god bok. Likte både karakterene og den stemningsfulle handlingen.

Natt til onsdag leste jeg ut Tom: den andre viljen av Runar K. Dahle som er skrekk for voksne som også ble utgitt i fjor. Det tok litt tid å bli ferdig med den siden jeg leser i forskjellige bøker. Godt å se at norsk skrekk blir utgitt i ny og ne. Vet at det er en sjanger som ikke blir tatt seriøst, dessverre, derfor er det ekstra hyggelig å se at noen norske skrekkbøker blir utgitt, og dette var en av de bedre. Ikke spesielt originalt, men likte vinklingen på det hele. En fantasivenn i skrekksjangeren er ikke originalt, men likte at forfatteren skrev det på en litt annen måte.

Natt til søndag leste jeg ut Hidden Pictures av Jason Rekulak. Den er stemplet som horror, men synes det heller det er enten thriller med horrorelementer eller psykologisk horror, for det er ikke ren horror. Synes amerikanske forlag var flinkere til å treffe på sjangeren før i tiden, men nå er det vanskelig å finne ren horror. Ofte har jeg opplevd bøker som er stemplet som horror, egentlig er en thriller. Jeg likte de første hundre sidene, og barneillustrasjonene fordi den handler om et barn som er besatt av å tegne og illustrasjonene blir stadig dystrere. Men etter hvert ble det bare dummere og slutten ble en komedie. Jeg hadde 167 sider igjen, og det er ikke ofte jeg leser så mange sider i et strekk, men denne gang gjorde jeg det, da jeg bare ville bli ferdig, og klokka 05:20 ble jeg ferdig med boka. En av de store skuffelsene i år.

Bastarden av Tonny Gulløv ble jeg da dessverre ikke ferdig med. Jeg leste nemlig ikke så mye i den i helga selv om jeg var innstilt på det, og selv om jeg liker den, var det andre bøker som fristet mer. Når man har lest i samme bok i flere uker, er det jo lov å gå lei av og til, og tanken på andre bøker blir da desto større. Men skal prøve å bli ferdig med den innen februar, for vil ikke at det skal bli en bok jeg leser i måned etter måned. Men som sagt, den er stor og den inneholder mye historie, derfor lesingen går litt tregere med denne.

Etterklang begynte jeg å lese i natt. Har lest bare en bok av Flatland tidligere og det er Et liv forbi. Etterklang er en roman som ble utgitt i fjor. Hvordan jeg liker den er for tidlig å si, må da lese mer enn tretti sider for å se hvordan man liker en bok.

Aftentid og morgngry av Ken Follett og Fairy Tale av Stephen King kom jeg ikke videre i, ofr jeg har hatt fokus å bli ferdig med bøker jeg har kommet et stykke i, før februar er over. Så jeg får heller prioritere dem mer i mars. Som nevnt tidligere, er det bøker jeg bruker som avveksling og leser når jeg vil i. Bøker jeg gjerne bruker tid på.

Men har dog begynt på og lest litt i Mødrenes synder av Frøydis Lilledalen. Det er krim som ble utgitt i fjor. Så langt er den noe rolig, men liker tematikken og begynnelsen er god.

Samlesingen i The Toll House av Carly Reagon ble dessverre noe forsømt i forrige uke fordi jeg konsentrerte meg om andre bøker, men får bedre tid denne uka til å ta fatt på den igjen. Den er rolig og ikke mye har skjedd så langt, men liker stemningen.

De neste på leselista, er disse bøkene: Profeten og idioten av Jonas Jonasson. Jeg har lest bare en bok av ham tidligere og det var Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant. Den ble lest for akkurat ti år siden. Så det har gått en stund. En annen bok jeg har tenkt å begynne på, er av en ukjent forfatter, og boka er: Anomolien av Hervé Le Tellier. Har hatt den en god stund, og tenkte det var på tide å gjøre noe med det.

Denne ukas mål er å lese ut: Bastarden av Tonny Gulløv (som vanlig), Etterklang av Helga Flatland og Mødrenes synder av Frøydis Lilledalen. Det blir litt av alt, ser det ut som.😈

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar