26. februar 2023

Oppskrift mot ånder som knuser ting av Tyra Teodora Tronstad - kreativt og småfestlig plot

Eksemplar fra Aschehoug, mot en ærlig anmeldelse

     "Ingenting kommer til å bli ødelagt."

    Ida kikket lattermildt på dem begge.

    "Dette kommer til å gå kjempebra. Det blir helt

knall. Det kommer til å bli så sterkt å se femtogrammet,

jeg lover."


Tronstad er en produktiv forfatter for unge lesere, og hennes nyeste bok: Oppskrift mot ånder som knuser ting, er så langt hennes beste.

Særegen fortellerstemme
Tidligere har jeg lest Det blir pinlig uansett som hun skrev sammen med Bjørn Sotland og Flaggermusmusikk som hun skrev selv. Selv om jeg ikke har lest alt av henne, så har jeg fått med meg at hun har en særegen stil. Plottene i bøkene hennes er noe annereldes, og jeg synes hun har en kreativ fortellerstemme.

I Oppskrift mot ånder som knuser ting, møter man Henry som lever i en utfordrende tilværelse. Han kan ikke si morens navn uten at det skjer noe. Da blir noe ødelagt, ting knuses og eventuelt ulykker skjer. Noe som nettopp skjer på skolen med hans bestevenninne Viktoria. Hun tvinger ham til å si navnet hennes uten å tenke over hva det kan føre til, og siden han føler seg provosert, skjer det da noe som det alltid skjer når morens navn nevnes. Katasofen inntreffer. Viktoria faller ned trappa og skader ankelen sin alvorlig. Stakkars Harry da det gir ham konsekvenser, noe det siste faren hans trenger, da det ikke går så bra med karrieren hans.

Et annet sted blir man kjent med en annen jente som opplever det samme når bestefarens navn nevnes. Ved en tilfeldighet blir noen kjent med en dame som vet noe om dette og kaller det knuseånder, og hun har en oppskrift på hvordan de kan løse problemet.

Underholdende barnebok
Aller først vil jeg nevne at jeg ikke er i målgruppa, men likevel leser jeg ofte barnebøker og ungdomsbøker for jeg liker å holde meg oppdatert når det gjelder bøker for fleste målgrupper. Dette er en barnebok jeg likte overraskende godt på grunn av at den inneholder en smule overnaturlige elementer. Det er ikke mye av det, men noe. Jeg likte også karakterene som var en liten grad sære, men som også var underholdende å lese om.

Oppskrift mot ånder som knuser ting, er ikke spesielt troverdig med tanke på at den handler om knuseånder, som er omtrent det samme som poltergeist, som er en ånd som er mer voldelig av seg enn spøkelser, men så er jo dette fantasy. Tronstad skriver med stor kreativitet og innlevelse, så man blir lettt revet med, til tross for at handlingen ikke er realistisk, men det er heller ikke målet med boka. 

Liker også balansen mellom tristhet og festligheter. Man får litt av alt. Man blir også godt kjent med karakterene i den korte stunden fordi Oppskrift mot ånder som knuser ting er bare på 202 sider, svært overkommelig og lettlest, spesielt med tanke på at kapitlene er så korte.

En fin og festlig bok om samhold, vennskap og finne løsninger på noe som er uforståelig og vanskelig. Gjerne les den rundt Halloweentiden eller mens det fremdeles er mørketid.


(Bakpå):

 

Henry Mayfaye bor sammen med 

faren sin. Det er bare de to. Og det

går helt fin, så lenge de ikke snak-

ker om moren til Henry, som døde 

da han var liten. Gjør de det, kom-

mer vindene hennes og blåser i

stykker alt de eier og har.


Hva kan man gjøre med ånder som 

knuser ting? Når Henry besøker

Institutt for Betydningsfulle Min-

ner, blir ingenting som før. For å 

finne svar, trenger han både mot 

og nysgjerrighet. Og ikke minst 

trenger han hjelp av sin beste venn,

den utrolige Viktoria Flix.


Originaltittel: Oppskrift mot ånder som knuser ting
Forfatter(e):
Tyra Teodora Tronstad
Sjanger:
Fantasy
Målgruppe:
Barn
Antall sider:
2022
Forlag: Aschehoug
Utgitt:
2022
Min utgave:
2022 (Hardcover)
Lest:
15.02. - 20-02. 2023
Kilde:
Anmeldereksemplar
Plot:
4 Kreativt, forskjellige personligheter og mye som skjer.
Tittel
:
5 En av grunnene til at jeg ville lese den, for jeg liker stort sett bøker med overnaturlige elementer.
Omslag:
4 Smårotete, men liker fargekombinasjonen og fonten på tittelen.
Baksidetekst:
5 Fristende, og virket som en bok for meg, selv om jeg er "for" gammel.
Skrivemåte:
5 Tronstad har en sprek og fengslende fortellerstemme, og hun klarer å få frem mye på få sider.
Favorittkarakter:
Faren til Henry. Han kan være ufrivillig morsom av og til.
Persongalleri:
5 Mye temperament, morsomheter og er smålevende.
Slutten:
3 Blir veldig fort forutsigbart for oss voksne, men det ødelegger ikke resten av boka.
Høydepunkt:
Lettlest, underholdende og likte blandingen av alvor og morsomheter.
Lavpunkt:
Noe forutsigbart slutt som man tidlig skjønner som voksen leser, og kunne tenkt meg at knuseåndene hadde en større rolle.
Terningkast: 5

Leseutfordring:
100 bøker i løpet av 2023

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar