8. august 2022

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Good House av Tananarive Due, er fra egen boksamling
 

 
 Bøker som ble lest i forrige uke:

Win - Harlan Coben

Antall leste sider:

712 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

🖉 Dr. Gisleson og hans pasienter - Torgrim Sørnes

Bøker som leses nå:

🕮 En konges ætt - Tonny Gulløv
🕮 The Good House - Tananarive Due
🕮 Aftentid og morgengry - Ken Follett
🕮 Metusalem-prosjektet - Tom Egeland

Planlagte bøker denne uka:

⃞   Langsom ild - Paula Hawkins
⃞   Den sorte bruden - Anne Elvedal

En bok ble ferdiglest i forrige uke, og det var en bok jeg leste ut i går, nemlig Win av Harlan Coben. Win, som har det lange navnet Windsor Horne Lockwood III, er en karakter fra Myron Bolitar serien av Coben. Selv leste jeg to-tre Myron Bolitar bøker før jeg ga opp, for foretrekker de enkeltstående bøkene av Coben, men Win er en forfriskende karakter. Win er første bok i en serie, så vil heller lese den fremfor Myron Bolitar serien.

Men tror ikke Win boka/serien er for alle, for ser for meg at ikke mange liker slike karakterer. Han er voldelig, tar loven i egne hender, har ikke noe i mot å vise hvor rik han er, og og mye annet. Han kan være noe klysete, men jeg synes det er fargerikt og forfriskende karakter å lese om. Han er noe for seg selv. Han er mer interessant å lese om enn Myron Bolitar i hvert fall.

Boka er om Win som blir fraktet til en takleilighet, eller penthouse som det også kalles, og den tilhører en død mann. I den døde mannens leilighet er det en koffert med Wins initialer på, og det er også blitt funnet et berømt maleri som ble stjålet fra Lockwood godset.
Win er gira på å gjøre undersøkelser om denne Ry Strauss som den døde heter, for han mener han var en av kidnapperne til Patricia Lockwood, som er hans søskenbarn. For mange år siden ble hun kidnappet og fraktet til Skrekkskuret i skogen. Hun klarte å flykte, men visste aldri hvem disse kidnapperne var. Han ønsker å finne ut om Ry Strauss medhjelpere og kanskje hjelpe Patricia med å gi fred. Ry Strauss skal også ha vært involvert i en sak som skjedde for mange år siden.

Spennende og underlig thriller av Coben.

Om natta leser jeg The Good House av Tanananarive Due som er en noe stor bok på over fire hundre sider. Den er om Angela Toussaint som har opplved en hel del. Under 4.juli feiringen for et par år siden, skjedde det noe som forandret familien helt. Etter det har Angela prøvd å leve på nytt igjen. Hun blir inspirert av noen til å dra til barndomshjemmet hvor hun bodde med bestemoren sin og en mor som ikke var helt god, og tilbringe noen dager der, for å avgjøre om hun skal selge det eller ikke. Som selskap tar hun med seg en berømt skuespillervenninne, men det tar ikke lang tid før de opplever mørke hendelser.

Dette er ikke en typisk hjemsøkt hus historie selv om det kan virke sånn, denne er mer dyster og på grensen til depressiv. Det er heller ingen horror med skremselsfaktor, men handling som tar seg god tid hvor man blir godt kjent med karaktererne og de dystre opplevelsene fra fortiden, og de som eventuelt skjer. Spennende så langt. Liker at språket er sofistikert og beskrivende.

I det siste har jeg også lest Metusalem-prosjektet av Tom Egeland. Det er bok nummer ti om Bjørn Beltø. Har ikke lest alle bøkene i serien, men en del, og har sansen for Beltø. Han er lun og har en fin humor. Denne gang har det dukket opp en ny person i hans liv som han ikke visste om fra før, og som alltid er det nye mysterier på gang. Et skjelett som er uvanlig stor er blitt funnet, og de spøker om at det kan være beinrestene av Odin. Han må legge ut på en reise da en kollega blir funnet skadet og et viktig objekt viser seg å være stjålet.

Korte kapitler, interessant historie og hvem er det som forfølger Beltø? Det er nesten som å være med på reisene sammen med ham.

Aftentid og morgengry av Ken Follett er en bok jeg tar opp og leser i når jeg føler for det, ikke noe jeg leser slavisk hver dag. Ikke det at jeg ikke liker den, men synes det er greit med slike bøker man tar seg god tid og som man leser litt som man vil i. Anmeldelse og mening spares til anmeldelse da jeg kommer til å bruke flere uker på den. Den er på over sju hundre sider,

I helga leste jeg videre i En konges ætt av Tonny Gulløv som jeg har funnet flyten i. Det er bok nummer to i Tusenårsriket og er en fascinerende dansk vikingsaga. Handling og mening sparer jeg til anmeldelse. Det gjør jeg med hver bok som er stor, slik at jeg slipper å skrive om dem uke etter uke. Det blir noe masete.

De neste bøke på leselista er: Langsom ild av Paula Hawkins som ble utgitt på norsk i fjor, og Den sorte bruden av Anne Elvedal som også ble utgitt i fjor. Det er andre bok i Dødens spill, som er paranormal grøsser trilogi for ungdom.

Denne uka har jeg som mål å bli ferdig med Metusalem-prosjektet siden jeg er godt i gang med den, kanskje også En kongens ætt av Tonny Gulløv. The Good House trenger jeg kanskje litt mer tid på da jeg leser tregere på engelsk, si.

Veldig forskjellige sjangre for tiden, noe jeg liker, men fortvil ikke. Jeg blåholder fremdeles på horror.😈

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar