7. august 2022

Dr. Gisleson og hans pasienter av Torgrim Sørnes - for lesere som er interessert i legeyrket/sykdomshistorie

Eksemplar fra Forlagshuset Commentum, mot en ærlig anmeldelse

     Tanken bak denne ordningen var at den studerende skulle vende til-

bake til Island etter avlagt eksamen og utøve sin profesjon der - helst

da som prest eller lege.


Det er ikke ofte jeg leser bøker fra virkeligheten, men det hender seg. Jeg er ikke fra Buskerud området, og hadde ingen kjennskap til Dr. Gisleson fra før av, så det ble noe tung lesing denne gang.

Noen ganger må man lese bøker fra virkeligheten
Jeg ville lese boka fordi noen ganger har jeg lyst til å lese bøker fra virkeligheten og samtidig få med meg litt historie. Dr. Gisleson og hans pasienter virket noe spesiell, og dermed ble jeg nysjgerrig på innholdet, til tross for at jeg ikke er spesielt interessert i legeyrket. Men Gislesons personlighet virket noe dystert og spesielt til lege å være, og dermed måtte jeg bare lese den.

Jón Gisleson var opprinnelig fra Island og levde fra 1750 til 1804. Som mange andre, studerte han i København og havnet i Drammen. Han tok over for en annen fylkeslege som valgte å være med i en sekt. Jón Gisleson ville nok ikke ha overlevd lenge som lege i dag. Han var en slags psykopat som manipulerte seg frem i systemet, var arrogant og som ofte havnet i konflikter. Han var heller ikke den dyktigste i sitt fagfelt. Privat var han heller ikke noe bedre. Han giftet seg med en jente som var mye yngre enn ham, som kom fra en velstående familie, og hun hadde noen psykiske utfordringer. Han behandlet henne svært dårlig. 

Boka er ikke kun om Gisleson, men om mye annet også
Men i denne sakprosaen er det ikke bare om selveste Dr. Gisleson, men mye om sykdomshistorie og legeutdanning i tillegg. Jeg er ikke spesielt interessert i sykdom til vanlig, men det var interessant å lese om sykdomshistorie fra før tiden. Hvilke sykdommer som eksisterte da, men som ikke gjør det nå lenger, og hva folk trodde ville kurere diverse sykdommer før i tiden, var både komisk og mørkt lesestoff.

Boka er på ingen måte dårlig. Sørnes skriver godt og tar med mange sitater fra forskjellige kilder, som var interessant å få med seg, Men for min del ble det noe langtekkelig og ikke alle partiene var like spennende å lese om. Derfor ble det en smule tørt. Men alt i alt er jeg glad for å ha lest denne fordi det er viktig å få med seg noe sakprosa, også. Personlig likte jeg Bøddel av samme forfatter bedre, da temaet var mer fengslende. 

Håper det ikke er leger som Gisleson i dag, men man vet jo aldri ...


(Bakpå):

 

 DR. GISLESON

og HANS PASIENTER


Dr. Gisleson var Buskeruds første fylkeslege - "amtsphysicus". Han var

opprinnelig islending, studerte i København og bosatte seg i Drammen,

hvor han raskt ble beryktet. Foraktet av befolkningen, avskydd av sine

overordnede og fryktet av sine pasienter, hatet av sine kolleger og

baksnakket av de få venner han måtte ha, tilbrakte han sitt liv i Norge i en

tilværelse av fyll, hor, løgn og sjarlataneri, underslag og falske regninger,

rettssaker og injuriesøksmål. Som en gammel, forfyllet mann giftet han

seg med en tilbakestående 15-åring for å få klørne i hennes arv. Da han

til slutt døde, trakk hele Buskerud fylke et lettelsens sukk.


Originaltittel: Dr. Gisleson og hans pasienter
Forfatter(e): Torgrim Sørnes
Sjanger:
Historie, sakprosa
Målgruppe:
Voksen
Antall sider:
322
Forlag: Forlagshuset Commentum
Utgitt
: 2021
Min utgave:
2021 (Hardcover)
Lest:
15.06. - 23.07. 2022
Kilde:
Anmeldereksemplar
Plot: 3 Noen interessante partier å lese om, og Gisleson var en underlig personlighet. Men det ble noe tørt i lengden.
Tittel
: 4 En av grunnene til at jeg ville lese boka. Virket som en spesiell type.
Omslag: 3
Beskrivende, men det var ikke derfor jeg ønsket å lese boka denne gang.
Baksidetekst: 4 Spesielt med tanke på kombinasjon av yrke og personlighet.
Skrivemåte: 4 Sørnes skriver godt og kan historie, men savnet mer driv og at det ble mindre monotont.
Favorittkarakter: Kan ikke dømmes i en slik bok.
Persongalleri: Kan heller ikke dømmes da dette ikke er fiksjon.
Slutten:
Kan heller ikke dømmes i denne sammenheng.
Høydepunkt: Interessant å lese om sykdomshistorie før i tiden. Hvilke sykdommer det var da, og hva folk trodde ville kurere mot enkelte sykdommer, også underholdende å lese om noen av konfliktene til Gisleson.
Lavpunkt: Det blir noe langtekkelig i enkelte partier, og småtørt når man ikke har hørt om Gisleson tidligere.
Terningkast:
3
Leseutfordring:
100 bøker i løpet av 2022 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar