1. januar 2016

Helgelektyre(122)

Himmelfall - Kari F. Brænne
Fjellets skygge - Gregory David Roberts
Knuste hjerter og halve sannheter - Geir Sætre

Aller først vil jeg si godt nyttår! Er ingen fan av nyttårshislninger, men sier det likevel:) Er heller ingen fan av nyttårsaftener. Synes det er oppskrytt, hehe. Fyrverkeri imponerer ikke meg:)

Egentlig er det ikke noe vits med helgelektyreinnlegg i dag, men siden det er første dag i et nytt år så er det en dårlig tid å bryte tradisjoner på. Grunnen til at jeg mener det ikke er noe vits med helgelektyreinnlegg i dag er at lesestoffet har ikke forandret seg noe særlig i det siste.

Jeg leser i to mursteiner samtidig og da går det litt trått, så beklager hvis denne bloggen er litt kjedelig for tiden, men jeg jobber med saken.

Jeg er heldigvis ikke redd for mursteiner for de er jeg vant til, men det er bare det at de trenger mer tid.

Himmelfall er jeg ikke spesielt begeistret for. Jeg leser damelitteratur av og til, men det er ikke helt min sjanger så derfor tar den litt tid.

Fjellets skygge liker jeg, det er bare det at boka er så stor og tung at jeg må ta mange pauser mellom lesingen. Jeg er tross alt ingen bodybuilder, hehe...

Og jeg har som mål å bli ferdig med en av disse bøkene i løpet av helga og begynne med Knuste hjerter og halve sannheter i neste uke.

I løpet av helga kommer jeg med fem beste og fem "verste" bøker jeg leste i 2015, i stedet for kavalkade. Kavalkade er ikke helt min greie, og helt siden 2013 har jeg laget en liste over de fem beste og de fem "verste" bøkene jeg har lest i løpet av året som har gått istedet. Mye lettere sådan. Usikker på om jeg kommer til å ha listen klar til lørdag eller søndag. Vi får se.

Og siden det nå har vært årsskifte har jeg begynt på goodreads leseutfordring på nytt igjen. I 2014 leste jeg 102 bøker, men i 2015 ble det bare 92 bøker, så jeg failet grundig. Men jeg prøver igjen i år også. Har vært med i en slik utfordring siden 2010 for moro skyld og det inspirerer jo til å lese mer enn det man er vant til. Men mer om det senere i et annet innlegg. Det passer ikke inn i et helgelektyreinnlegg.

Jeg skal også komme med månedens bokanbefaling i løpet av helga.

Har dere lest noen av disse bøkene og hva leser dere i helga?    

Ps: Litt rotete helgelektyreinnlegg denne gang, men det måtte bare bli sånn.

7 kommentarer:

  1. Jeg har ikke lest noen av disse bøkene, men himmelfall har jeg planlagt å lese i år :) Det er en murstein ja, men jeg liker damelitteratur. Haha , min guilty pleasure :D

    I helgen leser jeg "Kivien kaller" av Sarah Lark. Håper 2016 blir et godt år for deg :) 92 bøker er jo kjempebra det også, og synes å huske målet var 100 bøker? Men surt å ikke nå helt til målet :/
    - Siri

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Himmelfall er en murstein, men har heldigvis lest mange og større mursteiner så det går vel bra. Blir nok ferdig med en dag, hehe. Har ikke noe i mot damelitteratur og leser det en gang i blant for å ha noe lett å lese, men det er ikke helt min sjanger:)

      Jepp, målet var 100 bøker. Har hatt det som utfordring siden 2010 og klarte det første og ene gangen i 2014, da med 102 bøker. Så jeg får lese iherdig i år. Jeg er jo en person som aldri blir fornøyd. Jeg kan ikke noe for det:)

      Jeg leste den første boka av Sarah Lark. Husker at du likte den veldig godt, men det var nok ikke noe for meg. Så er usikker på om jeg kommer til å lese videre i den serien, men kos deg:)

      Og fint å se deg her igjen. Lenge siden sist.

      Slett
    2. Ps: Godt nyttår forresten:)

      Slett
  2. Godt nyttår Ina (jeg sier det og mener det, selv om du ikke vil høre det :) Himmelfall har jeg også begynt på, men den ble lagt bort før jul. Kanskje jeg skal rydde litt og få lest den ferdig snart? Knuste hjerter kan du glede deg til, den er halvmorsom. Selv har jeg begynt på en trilogi som kom ut i 1978 og er dypt inne i en historie fra 1100-tallets Europa.

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nyttår til deg også, Tine:) Og morsom tilleggskommentar;)
      Har mange ganger hatt lyst til å legge vekk Himmelfall jeg også, men jeg hverken tar pause fra bøker og jeg avbryter heller aldri bøker. Har bare ikke samvittighet til noen av de alternativene så jeg får bare holde ut til siste side tar slutt:)

      Kos deg med boka med en historie fra 1100. Leste bøker fra gammel tid mye før i tiden og det skal jeg bli flinkere jeg også. Har utvidet lesehorisonten mye de siste årene, men skal utvide den enda mer i år:)

      Slett
  3. Linda21:42

    Godt nyttår :) har også som mål å lese 100 bøker i år hehe så får se hvordan det går!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, i lige måde:)
      Vi får prøve begge to og se hvordan det går. Gjerne kom med oppdateringer hvis du vil og velkommen tilbake:)

      Slett