2. oktober 2013

Månedens Bokanbefaling (september)

Da er det ny måned atter en gang. Den fineste måneden og årstiden. Så håper høsten blir lang!

Forrige måned var ikke min store lesemåned, så jeg er ikke helt fornøyd, men noen bøker ble da ferdiglest.

Disse bøkene rakk jeg å lese i september:

Across the Universe - Beth Revis
Ild - Mats Strandberg & Sara B. Elfgren
En stille grav - Tove Alsterdal
Fossefall(51) Alene på gården - Jorunn Johansen
Hulder - Tonje Tornes
Kullunge - Monica Kristensen
Min Kamp 1 - Karl Ove Knausgård

Bare 7 bøker. Jeg er ikke fornøyd. Så håper jeg rekker flere denne måneden. Men i følge lista overfor var det mye variert med andre ord. Science - fiction, fantasy, krim og roman. Og jeg liker variasjon i lesestoffet. Det er viktig. Så sånn sett er jeg litt fornøyd, men jeg må ta meg sammen og lese enda mer!

Boka som jeg virkelig falt for i september er:

Min Kamp 1 - Karl Ove Knausgård


Bakpå:

Romanen åpner med svimlende beskrivelse av døden. Derfra fortelles det om forfatteren Karl Ove Knausgprds kamp for å mestre livet og seg selv og sine egne ambisjoner på skrivingens vegne, i møte med de menneskene han har rundt seg.
     Min Kamp. Første bok utforsker det å være overgitt en verden som ser ut til å være komplett, avsluttet, lukket. Romanen beskriver det unge blikkets varhet og usikkerhet, der det registrerer andre menneskers tilstedeværelse og vurderinger med en åpenhet som er voldsom og nesten selvutslettende i sin konsekvens.
       I en borende prosa som oppsøker det sårbare, det pinlige og det eksistensielt betydningsbærende, blir dette en dypt personlig romanm selvutprøvende og kontroversielt.



Selv om jeg i flere år var skeptisk til Karl Ove Knausgårds forfatterskap, har jeg først nå skjønt at det var ingen grunn til det. Nå angrer jeg meg bare for at jeg ikke har lest bøkene hans tidligere. Han har en stor og herlig forfatterstemme. Elsker måten at han blir så personlig i bøkene sine og liker godt observasjonsevnene hans. Han beskriver alt så fordømt levende. Så det er bare å glede seg til de neste bøkene hans. Hele anmeldelsen av Min Kamp 1 kan dere lese her!

Ellers rakk jeg ikke å bli ferdig med Odinsbarn av Siri Pettersen. Rakk akkurat ikke å få skviset den inn i septemberbunken. Ble ikke ferdig med den før i går og anmeldelse kommer etter hvert. Skal lese ferdig Velocity av Dean Koontz og lese videre i Min Kamp 2 av Karl Ove Knausgård. Så jeg vet hva jeg har å lese i disse første oktoberdagene, og håper jeg får lest enda flere bøker i løpet av måneden.

Ha en fin høst!:)

4 kommentarer:

  1. Anonym08:10

    Men du har jo fått lest en del bøker i hvert fall :) Har selv veldig lyst å lese Hulder. Knausgård er jeg, som du var, veldig skeptisk til. Men kanskje jeg burde gi det et forsøk?

    SvarSlett
    Svar
    1. Har jo det, men er likevel ikke fornøyd. Håper å rekke 10-12 bøker i løpet av en måned, men vet ikke om jeg får det til. Vi får se.
      Jeg var som sagt veldig skeptisk til Knausgård jeg også. Det var en periode jeg var helt Anti-Knausgård fordi "alle" snakket om ham. Men likevel er jeg glad for at jeg tok sjansen på å lese den første boka! Vanvittig bra. Så håper du kommer til å hive deg over de bøkene du ogsåp:)

      Slett
  2. Jeg har også lest Min Kamp, en veldig fin bok! Har lyst til å lese videre, men har foreløpig bare 5eren, så må nok vente til jeg får kjøpt de andre først :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Er helt enig. Det er en veldig fin bok, og resten av serien er veldig sterk, så gjerne få den med deg. Det er veldig interessante bøker.

      Slett