31. desember 2021

Helgelektyre(419)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Stand av Stephen King, Wide Sargasso Sea av Jean Rhys, Imagimorphia og En verden av verdener av Kerby Rosanes, Magiske eventyr av Johanna Basford, er fra egen boksamling
 




















Alt som ble borte - Julia Phillips

Heksejakten - Stacey Halls

Snødronningen etter H.C. Andersen


Natt til torsdag leste jeg ut denne:

Adventskalenderen - Siri Østli

En noe tungtrødd juleroman. Har sett noen like den, men det var nok ikke boka for meg. Det har ikke noe med at det er en juleroman. For har likt noen av dem også, men syntes denne var noe slapp og ville kanskje likt den bedre hvis den var strammet opp som en novelle. Som roman blir den altfor forutsigbar, langdryg og typisk.
 
Den er om en godt voksen kvinne som heter Fie. Hun må starte et nytt liv for seg selv etter at hun får vite av hennes ektemann at han har blitt sammen med en annen kvinne. Hun forlater alt det trygge, både hus og jobb. Hun forlater jobben siden de to jobbet sammen. Eksmannen har kjøpt en loftsleilighet til henne som har sett bedre dager. For å komme seg gjennom tilværelsen, er hun avhengig av piller. Men hun får hjelp av storesøsteren hennes som har laget en adventskalender til henne. Hun kontakter Fie og gir henne oppgaver som Fie er nødt til å utføre. Ikke hver dag, men i store deler av adventstiden. Finner Fie nok styrke til å komme seg gjennom dagene og oppgavene hun får av søsteren?

En juleroman med både alvor og humor, men syntes at vendingene ble for typiske, og liker ikke overforklaringer i parentes. Det ødelegger både poeng og flyt. Det ble for repetivt og for lettvint mot slutten. Er vel for realistisk for slike bøker.
 
Anmeldelsen kan leses her.

I dag ble jeg ferdig med denne:

Satans sommer - Kim Faber & Janni Pedersen

Etter nesten tre uker med denne krimboka, ble jeg omsider ferdig. Den var lite fengende og ikke alltid fristende å plukke opp, til tross for kul tittel og stilig cover. Liker Martin Juncker, men ikke hans journalistkone Charlotte og politikvinnen Signe, som sammen leker James Bond. 

Martin Juncker får klarsignal til å jobbe videre med en sak siden han kjenner offeret som er blitt funnet i en park. Offeret er en kjent advokat i lokalområdet og Martin kjenner også til familien hans. Samtidig sliter Martin med privatlivet siden han og hans kone Charlotte er separerte. Hun er journalist og får vite om ting fra en hemmelig kilde om et terrorangrep som skjedde i desember. Men er kilden til å stole på? Desto mer hun graver i informasjon hun får, får hun med seg politikvinnen Signe med på laget, som går langt og kan miste jobben for det hun gjør. 

Likte bedre å lese om Martin Juncker som var troverdig og realistisk krim, men delen med Charlotte og Signe ble som nevnt altfor James Bond aktig og lite troverdig. Derfor interesserte ikke den delen så veldig.

Ujevn og noe kjedelig krim. Martin Juncker hadde fortjent et bedre plot.

Natt til fredag begynte jeg å lese Heksejakten av Stacey Halls som jeg har vært nysgjerrig på i noen måneder, og i kveld eller i morgen begynner jeg på: Alt som ble borte av Julia Phillips. Jeg skal også lese videre i Snødronningen etter H.C. Andersen som jeg begynte å smuglese for noen dager siden. Denne fortellingen ble utgitt i 1844 og har inspirert filmen Frost. Har ikke sett noen av Frost filmene, og skal heller ikke se dem. Det blir over mitt lik. Etter mye Let it Go og Into the Unknown låtene har blitt spilt overalt i lengre tid, har jeg fått en slags avsky for filmene selv om jeg ikke har sett dem.

Hvis det blir tid til overs skal jeg lese videre i Wide Sargasso Sea av Jean Rhys, som jeg leser med en annen bokblogger. Hva disse bøkene jeg har så vidt begynt på og skal begynne på i helga, venter jeg å skrive mer om etter jeg føler meg bedre kjent med plot og mening.
 
I kveld skal jeg prøve å lese ferdigThe Stand siden jeg har bare tretti sider igjen, så det må være overkommelig.

Kanskje litt lite informativ innlegg denne gang, men hjernen har mest sannsynlig ferie enå. Konsentrasjonsnivået er ikke helt på plass. Men jeg får med meg det jeg leser om i det minste. 😈

Har ingen nyttårsforsetter for neste år heller. Har ikke tro på nye begynnelser. Har mer tro på fortsettelser og at det meste er det samme som før. Kommer heller ikke til å lage lister over lesemål og slik for neste år. Er ikke glad i lage lister, så holder meg til hva jeg skal lese fra måned til måned listene, og noe spontanlesing. Så kommer til å være like kjedelig neste år som alle årene før.

Siden sist helg har jeg fargelagt dette:

Usikker på hvilken farge T-Rex har. Må visst google det ...
 
Motivet er fra denne boka:

Imagimorphia - Kerby Rosanes



Motivet er fra denne boka:

En verden av verdener - Kerby Rosanes

Motivet er fra denne boka:
Magiske eventyr - Johanna Basford

God helg og godt nyttår! 🎉🥳

Ukas låt: Kill for You - Skylar Grey ft. Eminem

10 kommentarer:

  1. Du fargelegger vakrere enn noen sinne Ina, herlig hobby å ha for en tålmodig sjel. Ser jeg kan utsette den Satans sommer(en) litt til, har lest litt krim i det siste, og er avhengig av høy spenningsfaktor.
    Håper du har en koselig kveld, riktig godt nyttår Ina 🎆🎇

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Det er oppslukende. Ser man for mye på klokka eller man har tid til overs, er det bare å finne frem fargeblyanter. =)

      Tusen takk og i lige måde, Tine Håper vi holder kontakten i neste år, også. Kos deg i kveld. =)

      Slett
    2. Klart vi holder kontakten :) Jeg var innom for å se om jeg skulle ha en sånn nedtelling på bøkene jeg leser, er i tenkeboksen. Nå må vi ut en tur så vi får med oss at kommunen skyter opp skattepengene våre i luften :)

      Slett
    3. Fint å høre. =) Synes det er gøy å holde kontakt andre som er interesserte i bøker. Håper du skaffer en nedtelling på bøkene. Det er morsomt og synes det hjelper å holde motivasjonen oppe. Gi det gjerne et forsøk.

      God tur i kvelden. Håper skattepengene ble brukt på fine raketter. Vet ikke hvordan det er i Trondheim om det er avlyst eller ikke. Følger ikke med på oppfordringene for tiden, men blir nok en del i gata som vanlig av private brukere. Det er en fin tradisjon selvo m det er synd på dyrene. :/

      Slett
    4. Jo, det ble avlyst i Trondhein pga smittervenregler. Kommunen tok ikke sjansen med sammenstimling på festningen.

      Slett
    5. Godt at du holder oversikten bedre enn meg. Jeg følger ikke med på smittevernsreglene, men er heller ikke ut mer enn jeg må på få ærender grunnet dårlig energi. Så er for det meste hjemme uansett.Bor omtrent tretti minuttter unna Trondheim, og her i strøket ble det heldigvis raketter likevel av privat brukere. Så folk holdt avstand og det må man jo uansett når man sender opp. Fikk også god utsikt mot Byneset, der tar de jo av hvert år. =)

      Slett
  2. Kjapt innom for å ønske deg et godt nytt år,Ina. Rakk du å bli ferdig med The Stand før året var over?
    Vi ses i et kommentarfelt i nær framtid.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Augusta og i lige måde. Håper kvelden var fin.
      Jeg ble faktisk ferdig halv elleve tiden i går kveld, og sier det som godkjent. Tenkte å ta meg sammen i stedet for å drøye tre uker til med den, noe som er typisk meg.

      Jeg liker den, men ikke like begeistret som mange andre, så anmeldelse blir ikke med det første eller i det hele tatt. Det får bli sånn spontant når man føler for det. =)

      Alltid hyggelig å se deg i kommentarfelt, vet du. =)

      Slett
  3. Godt nytt år Ina:)

    Fortsatt imponert over at du gidder å lese ut trege bøker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk og i lige måde, Anita. Godt nyttår! =)

      Hehe, takk og jeg er imponert over at du og andre leser diktsamlinger. Har en eller to uleste diktbøker, og prøver å manne meg opp en dag til å lese dem. Er bare skeptisk til hvor mye jeg forstår av det i forhold til hele tekster.

      Slett